kesäkuu 26, 2024, 02:08:23 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Finprick

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - helmikuu 23, 2012, 11:39:06 ap
Vesi nousee ilmeisesti reilummin ylivuodon yli, jolloin siihen tulee pieni pyörre. Tuttu ammeesta, vaikka olisi enää pari senttiä vettä pohjalla nii pyörre saa aikaan erittäin v-mäisen äänen.
Laita suurempi ylivuotoputki, niin ei ehdi nousta pinta yhtään ylemmäksi, kuin reunat ovat? Josko tämä auttaisi. Toinen mitä tuli mieleen, niin lyhennät pumpun toimintaa. Sehän ilmeisesti riittäisi et käy tuolla yläpisteessä vesi ja sitten stop?


Ei oikeen ole luottoa noihin digitaalisin ajastimiin. Ja tosiaan noissa mekaanisissa ajastimissa on tuo 15min lyhyin vaihtoehto. Pumppu on 8w, 600L/h. Ja säädetty minimille jo. Noin 12 minuuttia menee, että ryystäminen alkaa. Eli riittäisi, jos pari senttiä pidentäisi ylivuotoputkea. Hyvähän se tietysti olisi, että vesi ehtisi kiertää resoon ylivuodon kautta, sekoittuisi ja hapettuisi paremmin.

Auttaisikohan jos leikkaisi ylivuotoputken pään viistoon? Esim. 45-asteen kulmaan.

sorrii

Putken muoto vaikuttaa ryystämissen selvästi..

Mulla on mennyt luotto taas mekaanisiin ajastimiin!
En ole tosin hienoja merkkiajastimia kokeillut. Jossain vaiheessa ostin sekä Biltemasta että Clas Ohlsonilta sellaisia miniajastimia joita sai 3kpl paketin joku 6€:
Niillä oli vahva taipumus jäädä jumiin virta päällä! Noista on sitten edelleen käytössä 3kpl jotka pääosin toimii, mutten yrittäisi kyllä ainakaan natikalla ...
Pari käsittääkseni vähän parempaakin (mallia Bauhaus ja Honkkari) on ollut, mutta kyllä niissäkin sitä jumitusta joskus on ollut.

Clas Ohlsonin halpis digiajastimet (=pieni malli) on kans ihan susia: Niistä loppuu patteri (ilmeisesti) parissa kuukaudessa jos on monta ajastusta päivässä, kuten ebbillä. Ne sitten nollaa kaikki ohjelmat ja jättää kasvit kuiviksi. Paristoa ei voi vaihtaa ainakaan ruuvaamatta koko peli auki: ne vein takaisin kauppaan ja rahat pois!
Sen sijaan saman putiikin isommat (6,95€) ajastimet on mulla toiminut kuin vanhan junan vessa (ei IC eikä Pendolino) eikä ole 6 ajastimesta yksikään pettänyt yli 2 vuoden aikana. Oon niitä ostanut pikkuhiljaa lisää, mutta vanhimmat 3kpl on yli 2 vuotta ollut käytössä. Patterit voi vaihtaa, ja olen yhteen ne vaihtanut kun tuo pääsi kastumaan koko kone ja näytti patterit vuotaneen!

Mä oon noita CO'n ajastimia käyttänyt ebbeissä, vesi- ja ilmapumpuissa jotka syttyy-sammuu monta kertaa päivässä; samoin tuulettimella sekä 400W natikalla,150W monimetallilla ja 120W ledillä. Mulla siis menee hommat minnuttiaikataululla, vaikken itse välitä elää kuin kuukauden tarkkuudella... Suosittelen.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Heku

Mulla on käytössä tälläisiä:


Ulkokäyttöön suunniteltuja, kohtalaisen hiljaisia jopa. Tosin, minä en yöllä herää bubbleriin ja kahteen Waterfarmiin jotka pulputtaa kuin kahvinkeitin.

Samanlaisia ollut käytössä lukuisia ja ainakin parin kilowatin kuormat kestää ilman ongelmia, mm. autojen ja traktoreiden lämmityksen ajastukseen käytössä tälläkin hetkellä 3 tai 4 kpl. Ei nuo muistaakseni edes kovin kalliita ole, hajoamiset on sattunut lähinnä siten että tippunut ja jäänyt mm. traktorin renkaan alle. Yhden taisi ukkonen rikkoa viime kesänä. IP44 suojattuja muistaakseni, ei lainkaan paha ominaisuus kasvariin sijoitetuille ajastimille.

Finsku

Mulla hajos justiinsa tommonen ja heti perään digitaalinen ajastin. Kummatkaan eivät enää suostu kytkeytymään poispäältä.

Finprick

Lainaus käyttäjältä: Finprick - helmikuu 23, 2012, 10:46:04 ap
Erittäin ajankohtainen kysymys. (Ebbissä tulva päällä, ja ylivuotoputki "ryystää" vettä).

Ylivuotoputkena 20mm kova muoviputki, ja nippusiteellä sipulipussiverkkoa suodattimena. Väliaineena lecasoraa. Ajastimena mekaaninen 15min välein toimiva.

Elikkäs ongelma on tuo "ryystäminen", kun veden pinta nousee ylivuotoputken suulle. Mites tästä äänestä pääsisi eroon? Kokemuksia ja vinkkejä, kiitos :) Riittäisiköhän soran lisääminen?

Lainaus
Auttaisikohan jos leikkaisi ylivuotoputken pään viistoon? Esim. 45-asteen kulmaan.


Auttoi. Ryystäminen loppui, nyt enää lorisee hyvin hiljaa.

sorrii

LainausAuttaisikohan jos leikkaisi ylivuotoputken pään viistoon? Esim. 45-asteen kulmaan.

Auttoi. Ryystäminen loppui, nyt enää lorisee hyvin hiljaa.


Hyvät keksinnöt on yksinkertaisia ;) ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

shp

Noi auki jääneet ajastimet saa usein takaisin toimintaan kopauttamalla pöydänkulmaan =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Larski

Ajattelin askarrella Fatalii-ebbin -> http://fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=118&Itemid=69. Pumppu ja 10 l soraa on hankittuna, mutta vielä pitäis värkkejä hankkia.

Tuossa ohjeessa käytetään "kasviastiana" Ikean laatikkoa, jossa syvyyttä on kokonaisuudessaan 12 cm. Laatikossa on vielä kahva, joka vähentää todellista syvyyttä varmaan jokusen sentin. Onko tuo ~10 cm siis riittävä syvyys kasvien juurille?

Resona toimivan laatikon saa näemmä mustana, mutta sekin näyttää olevan läpikuultava. Laatikon saa toki vaikkahan teipattua läpinäkymättömäksi, mutta sittenkin tuosta "kasvilaatikon" kahvasta pääsee valoa vesitilaan. Kuinka tarkkaan vesitila tulee siis suojata valolta?

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Larski - maaliskuu 09, 2012, 12:41:20 ip
Ajattelin askarrella Fatalii-ebbin -> http://fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=118&Itemid=69. Pumppu ja 10 l soraa on hankittuna, mutta vielä pitäis värkkejä hankkia.

Tuossa ohjeessa käytetään "kasviastiana" Ikean laatikkoa, jossa syvyyttä on kokonaisuudessaan 12 cm. Laatikossa on vielä kahva, joka vähentää todellista syvyyttä varmaan jokusen sentin. Onko tuo ~10 cm siis riittävä syvyys kasvien juurille?

Resona toimivan laatikon saa näemmä mustana, mutta sekin näyttää olevan läpikuultava. Laatikon saa toki vaikkahan teipattua läpinäkymättömäksi, mutta sittenkin tuosta "kasvilaatikon" kahvasta pääsee valoa vesitilaan. Kuinka tarkkaan vesitila tulee siis suojata valolta?
Mullakin on kolme tuollaista EBB:iä ja kaksi laatikkoa bublerina. Itse en ole suojannut valolta mitenkään, eikä suurempia limoja ole silti kertynyt. "kahvareiän" olen peittänyt ilmastointiteipillä, ettei hydrosora valu tuosta resoon. Juuritila on varmasti esikasvatukseen riittävä, itse pidän tuossa neljää kasvia kevääseen asti, jolloin otan tuon kahvallisen yläsäiliön pois käytöstä ja teen jokaiselle kasville oman laatikkoebbinsä. Mun päivyrissä lienee kuvia sun muuta pohdintaa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Proggis

Lainaus käyttäjältä: Larski - maaliskuu 09, 2012, 12:41:20 ip
Tuossa ohjeessa käytetään "kasviastiana" Ikean laatikkoa, jossa syvyyttä on kokonaisuudessaan 12 cm. Laatikossa on vielä kahva, joka vähentää todellista syvyyttä varmaan jokusen sentin. Onko tuo ~10 cm siis riittävä syvyys kasvien juurille?


Lainaus käyttäjältä: jaolsten - maaliskuu 09, 2012, 13:54:14 ip
Juuritila on varmasti esikasvatukseen riittävä, itse pidän tuossa neljää kasvia kevääseen asti, jolloin otan tuon kahvallisen yläsäiliön pois käytöstä ja teen jokaiselle kasville oman laatikkoebbinsä.


Tuli testattua tuota syksyllä ja juuritilaa on pienille kasveille tosiaan ihan riittävästi, mutta sen jälkeen kun sitä lehtimassaa on paljon ja korkeutta yli metrin, niin jossain vaiheessa se koko komeus kaatuu ilman tukemista. Mulla se kaatuminen ei aiheuttanu mitään suurempia vahinkoja, kun puska oli jo valmiiksi melkein ikkunassa kiinni, joten juuret vaan nousivat sorasta aika paljon näkyville.

Larski

Ok. Eli pitää vaan tukea hyvin jos tuossa meinaa kasvit pitää. Pakkohan tuota on kokeilla. Siirtää sitte isompaan astiaan jos tulee turhan ahdasta.

Kuinkahan paljon ebbissä yleisesti pitäis varata juuritilaa/kasvi?

sorrii

Se juuritila mun kokemukseni mukaan määrää paljolti kuinka iso tulee kasvista!
Jos haluat pitää kasvin siedettävän kokoisena -kerrostaloasunnon ikkunalla esim- niin pidä tila pienenä. Tokihan tuotto on pienellä kasvilla pienempi kuin isolla kasvilla ihanneoloissa. Itsellä vaan on käynyt isojen astioiden kanssa (sama pätee multakasvatukseen) että kasvavat niin isoksi ettei mitenkään riitä sitten valoakaan ja lopulta tuotto onkin sitten jopa huonompi kuin jollain pikkupuskalla!
Mä oon kasvatellut jonkun verran myös passiivihydroissa kasveja, ja kokemus on että kaikki muut tavalliset lajit pärjää hyvin paitsi annuumit. Niissä on ollut alle litrankin sora-astioissa kasveja jotka tuottaa ihan kivasti. Eikä surise tai pulputa. Vettä/ravinnetta saa olla juottamassa melkei joka päivä...
Tän kesän projekteissa on kokeilu uudella Orthexin "piece of eden" ruukulla, jossa multa- eli soratila on pari litraa ja vettä mahtuukin 4l. Mitat 18x18x28cm

Saattaapa olla että sen ilmakiven sitten tuonne upottaa, kuitenkin ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Siku

Tällainen tuli vastaan.
Vähän ehkä aivopieru, mutta niin...
Kiljupönttöhän on hyvästä kasveille, että siitä vaan tuollaisella bubbleria hapettamaan.

calm

Lainaus käyttäjältä: Larski - maaliskuu 09, 2012, 15:34:56 ip
Kuinkahan paljon ebbissä yleisesti pitäis varata juuritilaa/kasvi?


Eipä juuri mitään. Kesällä kasvihuoneessa mulla on ollut reilusti alle 10 litraa / kasvi ja kasvit on olleet Isoja ja satoakin on tullut ihan riittämiin. Eli siis 10 cm sorakerros on ihan riittävä, enempi on tuhlausta.

Ceehoo

maaliskuu 11, 2012, 09:39:10 ap #1274 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2012, 10:25:39 ap käyttäjältä Ceehoo
Hellurei! Kävipä niin hyvä flaksi,että pääsin töihin firmaan,missä hitsataan muoveja/laminoidaan lasikuituja/valmistetaan teollisuuteen haponkestäviä putkilinjoja.

Suunnittelin parvekkeelle hydroa,jonka ajattelin itse tehdä muovista (harmaa pp tai musta peh) niin kysymys kuuluu,että mitä mieltä arvon raati on parvekkeen koosta suhteutettuna maksimaalisen tilankäytön suhteen? Parveke on n.suunnilleen kokoluokkaa: 1900x2900x2900 (harjalle)

Olisiko joku Ebb&flood tyylinen ratkaisu tähän parhain vaiko jokin Nft tyyppinen parempi? Tuonnehan voisi tehdä 3laatikkoa,jotka kiertävät reunat ja keskelle jäisi tilaa hoidella chilejä?

Onnistuu muuten varmaan myös custom hydrojen valmistus porukalle huokeempaan hintaan,kuin mitä esim Nutriculture myy.. Wink,wink. ;)
Allekirjoitus

Larski

Nyt on ebbi rakennettu ja sorat pitäis enää saada laitettua. Aiemmin ostettu 10 l Grorox-soraa näyttää kuitenki kovasti kelluvan ebbissä. Pelittääkö tuo noin, onko sora epäkelpoa vai oonko ryssiny rakentelussani jotenki?

Fat Ali

maaliskuu 11, 2012, 21:08:22 ip #1276 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2012, 21:16:08 ip käyttäjältä Fat Ali
Minulla on ebbissä käytössä ihan tavallinen rautakaupan lecasora, joka myös kelluu vedessä.
Käsittääkseni myös hydrosora kelluu ainakin aluksi. Tavallinen lecasora toimii ihan hyvin, jos säätää ylivuotoputken
sellaiseen korkeuteen, ettei sora lähde vielä kellumaan.

Kokeilin myös yhdessä ebbissä laittaa n.3-5cm koristekiviä soran päälle estämään kellumista. Pelittää tiettyyn rajaan asti hyvin, jos vesi nousee liiaksi, plumpsahtaa kivet pohjalle ja sora nousee pinnalle.

(En sitten ole mikään velho vesiviljelyssä, Korjatkaa jos olen väärässä)
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: Larski - maaliskuu 11, 2012, 20:46:01 ip
Nyt on ebbi rakennettu ja sorat pitäis enää saada laitettua. Aiemmin ostettu 10 l Grorox-soraa näyttää kuitenki kovasti kelluvan ebbissä. Pelittääkö tuo noin, onko sora epäkelpoa vai oonko ryssiny rakentelussani jotenki?


Tuo sorasi on markkinoiden vähiten kelluvia soria, joten se paras vaihtoehto vesiviljelyihin. Toki se saattaa hieman kellua varsinkin alkuun mutta huomattavasti vähemmän kuin Leca sora joka tulee helposti lattialle.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Larski

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - maaliskuu 11, 2012, 21:28:41 ip
Tuo sorasi on markkinoiden vähiten kelluvia soria, joten se paras vaihtoehto vesiviljelyihin. Toki se saattaa hieman kellua varsinkin alkuun mutta huomattavasti vähemmän kuin Leca sora joka tulee helposti lattialle.

Hyvä tietää. Heitänpä siis sorat likoamaan yöksi ja kattotaan josko nuo uppoais.

sorrii

Mä oon juuri liotellut vanhaa soraa pestäkseni, joka on ollut kuivana jo viikkoja. Silmämääräisesti 10% jää pinnalle. Uudesta säkistä kelluu yleensä ehkä 1/4 -osa.
Käytetyssä sorassa on varmaan jo ravinnepommi imeytyneenä ;)

Ebbissä mulla on ollut ylivuotoputki jossain puolessa välissä, jolloin vesi korkeimmillaan saattaa nousta 3/4-korkeuteen. Silloin vielä päällä oleva sora painaa senverran ettei sorat lähde liikkeelle. Ja oon tuota kokeillut tavallisella rakentajan Leca-sorallakin. Ei sitä vettä pidä päästää nousemaan niin pintaan, että sora kelluu!

Tuolla aikaisemmin selitin tota kellumista lähinnä siinä mielessä, että se vetyminen osoittaa, että hydrosora imee ja varastoi myös vettä. Ja rakentajan sorassa taas on laadun merkki että se ei ime vettä..

Itsellä muuten on parvekkeen ebbissä 20cm soraa. Jokuhan tuolla sanoo, että yli 10cm on tuhlausta. Paksumpi kerros kuitenkin suojaa juuria auringon paahteelta, kuivumiselta ja on turvallisempi jos vaikka pumppu pettää. Astia on 105x20x20 RST-laatikko. Tuhlausta olisi jättää se täyttämättä täyteen ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`