kesäkuu 28, 2024, 22:08:54 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Ryhis

Päälle viiskymppinen yliopisto-opiskelija voisi vähän valottaa kuinka noin asiantuntevaan tekstiin on voinutkin mahtua noin paljon ristiriitaisuuksia.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

Yliopisto-opiskelua harrastelee paljon muakin vanhempia, jopa eläkeläisiä. Ei siin' oo eroa työväenopistoon muuta kun että on söpömpiä pimuja ympärillä.

Mä kerron ens kerralla niistä lisää!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Finsku

Jaa, näinkö sitä siis vesiviljellään?  :P

tsilizoo

Asiasta kolmanteen! Onko kukaan saanut hyviä tuloksia aeroponisesta vesiviljelystä. Eli ravinneliuos tulee hienona sumuna kasvin juurille. Ja siihen lisäkysymys mihin en itse löytänyt hyviä vastauksia. Onko väliä tuleeko sumu jostain koneesta vai ihan suuttimilla ja paineella.

Upcider

Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - maaliskuu 27, 2012, 16:02:04 ip
Asiasta kolmanteen! Onko kukaan saanut hyviä tuloksia aeroponisesta vesiviljelystä. Eli ravinneliuos tulee hienona sumuna kasvin juurille. Ja siihen lisäkysymys mihin en itse löytänyt hyviä vastauksia. Onko väliä tuleeko sumu jostain koneesta vai ihan suuttimilla ja paineella.

Ainakin ns. foggeria käyttämällä saat sumua aikaiseksi.
Tuossa pari jossa on kasvatuksessa ko. vekotinta käytetty:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6700.80
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8157.msg129251#msg129251

tsilizoo

Juu foggerilla sitä sumua sais mutta ultraääni vehkeet ei riitä taimille, ei tuota tarpeeksi kosteutta. 
Pelkästään ultraääni sumu on tarkoitettu isommille kasveille joilla juuret roikkuu jo ruukusta ulkona.
Olisikin mielenkiintoista nähdä onko foorumilaisilla lisää tälläisiä vehkeitä.

11-13

Lainaus käyttäjältä: 11-13 - maaliskuu 26, 2012, 08:02:39 ap


Katselin Wilma big 4 systeemiä netistä. Siinä voisi tilaa olla  neljälle, mutta en täysin ymmärtänyt toimintaperiaatetta. Huriseeko se aina, vai vain silloin tällöin. Myös sen ulkonäkö on vähän rajoilla viitsiikö olohuoneessa katsella.



Oliko lukijoissa yhtään Wilman omistajaa tai tietäjää? Eli mikä tuollaisen toimintaperiaate on. Käytetäänkö sitä pumpulla kellonumpäri vai muutama kerta päivässä?

Siku

Tämä video antaa melko hyvän käsityksen systeemistä.
Jonkinlainen dripfeehän se taitaa olla. Videon lopussa kehotetaan asettamaan omaan tarkoitukseen sopiva ajastus.
Soran kohdalla se tarkoittaa tiheämpää kastelua, muttei välttämättä 24/7. Mullalla vähäinenkin riittänee.

Itse pidän laitetta melko kömpelönä palikkana ja ostaisin ennemmin jotain, missä saisi ruukut erilleen. Tuossa kasvit olisivat niin tiukassa, että kärsisivät toisistaan.

11-13

maaliskuu 28, 2012, 12:21:50 ip #1328 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2012, 12:27:50 ip käyttäjältä 11-13
Löysin tuollaisen Panda Hydron myös. Ilmeisesti toimintaperiaate sama kun tuolla Wilmalla, mutta 8 ruukulle on 150 litran säiliö. Voisi kuvitella että noin isolla säiliöllä ehkä pääsisi 3 viikon litkujen vaihtoväliin.

Siihen saisi ehkä chileille tilaa paremmin jos laittais vain joka toiseen chilin sillai limittäin.

#¤#¤
¤#¤#

# = Chili
¤ = Tyhjä

Onkos kukaan koittanut kasvattaa samassa systeemissä esim mansikkaa ja Chiliä. :) laittais noitten tyhjien tilalle mansikan taimet ja poimisi lasten aamupuuroon siitä mansikat.

Maailmalta sais postikuluineen reiluun 200€. Suomalaisilla myyjillä näyttää olevan mopo hieman karannut. Parhaat näytti pyytävän 330€.

Edit.

Tuossa olis ilmeisesti 8 tai 10 ruukun vastaavan lainen versio 140 € ennen toimituskuluja. Sama hinta näköjään 8 ja 10 ruukun sydeemillä.

http://www.hydroponicseurope.com/hydroponic-systems/hydroponic-drip-systems/super-white-tank-8-pot-system.html


ChIlIDoG

Hydro kesäksi. siinä olis projektia. Kestääkö ns. vesi/maatilavaneri tankkina ja/tai hyrdon astiana? tai vaihtoehtoisesti ebbinä? Suunnitelma oli että tekisin 300x200x2000 vanerilaatikon ja saumaisin levyreunat jollain myrkyttömällä puulle sopivalla massalla. Lasikuituhommiin ei huvittaisi alkaa. Tietty tuohon laatikkoon voi laittaa vaikka rakennusmuovia ja varmaan sekin kestäisi yhden kesän.

Alun perin oli tarkoitus laittaa kasvari täyteen AutoPotteja tms. mutta tuli pahempi likviditeettiongelma kun duunit loppu joten pitää rakentaa jotain halpaa. Nykyisen varastossa olevan putkihydron siirto on liian vaikeaa syistä että: liian suuret kasvit siirrettäväksi kerrallaan. Liian korkea teline 6kpl putkia pitäisi teline hajoittaa. Eli helpompi jos tekee uuden hydron ja yrittää siirtää kasvi kerrallaan.

sorrii

Mustaa allasmuovia voisi fanerin päälle laittaa, eli puutarha-altaiden rakentamiseen tarkoitettua metritavaraa.
Mä kyselin toissakeväänä noista muoveista yhdeltä puutarhaliikkeeltä: Väittivät olevan myrkyttömiä jne.

Bauhausissa näytti olevan montaa laatua ja leveyttä.

Mä löysin ebbiini RST-laatikon yllättäen romukaupasta 20€'lla ;) ja jäi puuviritykset silloin.
Eilen samaisessa (Rauta-Soini Tampereella) liikeessä oli iso RST-allas jalkoineen, jossa leimat: Hackmann [100€]


Romukaupasta voi tehdä löytöjä: Tuolla Soinilla ne aika nopeasti panevat terästavaran mankeliin ja kierrätykseen. Kaikenlaisia teollisuuden altaita näkyy kuitenkin tämän tästä. Suurkeittiöiden altaita, tiskipöytiä ym.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ingeniero

Onko mitään selvityksiä/kokemuksia vesiviljelyn veden lämpötilasta? Mietin lähinnä kasvihuonekäytössä, että onko ollut ongelmia jos vesiastia paahtuu auringossa hellepäivinä?

mohla

Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - maaliskuu 27, 2012, 16:02:04 ip
Asiasta kolmanteen! Onko kukaan saanut hyviä tuloksia aeroponisesta vesiviljelystä. Eli ravinneliuos tulee hienona sumuna kasvin juurille. Ja siihen lisäkysymys mihin en itse löytänyt hyviä vastauksia. Onko väliä tuleeko sumu jostain koneesta vai ihan suuttimilla ja paineella.


Mä testasin viime kaudella vähän erilaisia ratkaisuja: fogger, tavallinen sprinkler ja sitten minisprinklerit. Mielestäni aeroponisia kaikki, kun vesisuihkua käytössä eri muodoissaan. Tuntuu olevan aika hyvin toimivaa tuo juurille roiskittu vesi millä tahansa vehkeellä. Hapen siirtyminen liemeen ja sitä kautta juuristolle on varmasti aika oleellinen homma noissa.

Yksinkertaisuudeltaan ja äänimaailmaltaan minulle sopivammaksi ratkaisuksi muodostui tuo minisprinkler-aero. Tämä siis sisäkasvatuksissa. Muutaman kk mittaisessa sisäkasvatuksessa ei ongelmia tullut juuriston kasvussa pumppuun, mutta pidemmällä käytöllä se tarvisi jotenkin ratkaista. Omat laitteet kaipaisivat vielä parantelua liemenvaihtoa jne. huoltoa ajatellen, mutta näin pienen ajan käytöllä vielä toimivat ihan hyvin. Kasvariin laitan siis ebbejä ja ehkä voisi miettiä sisällekin uuteen kämppään jotain ebb-pöytää, joita täällä on porukalla näkynyt, jos pidemmäksi aikaa hydroon chilin sijoittamista miettisi.

Kausi 2011 oli testikenttänä ja siellä tehtyjen kokeilujen perusteella päädyin minisprinklereiden käyttäjäksi. Allekirjoituksen päiväkirjasta voi tämän kauden tuloksia katsella, kun niitä jaksaisi vähän päivitelläkin välillä.

Kyllä se fogger tuotti kosteutta tuossa mun lootassa ihan riittävästi kivivillassa vasta ensimmäisiä juuriaan kasvatteleville chileille. Nykyään (toivottavasti vieläkin) se samainen fogger tuottaa sumunsa mattsonin chileille. =)

PP

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - maaliskuu 28, 2012, 13:37:03 ip
Onko mitään selvityksiä/kokemuksia vesiviljelyn veden lämpötilasta? Mietin lähinnä kasvihuonekäytössä, että onko ollut ongelmia jos vesiastia paahtuu auringossa hellepäivinä?


Ei tule ongelmia. Itsellä ja monella muulla on kasvarissa ebbejä eikä litkujen lämpeneminen haittaa. Iso vesimäärä ei lämpene kovin äkkiä vaikka astia olisi jatkuvasti auringossa, mitä se tuskin käytännössä on.

ingeniero

Onko joku mittaillut veden lämpötiloja? Tuohan reso toimii osaltaan lämpöakkuna, jolloin ilta-ja aamulämpötilojen erotuksesta saa tilavuuden tiedettyä laskettua lämpöenergian, joka vapautunut kasvihuoneeseen yön aikana. Joskus laskeskelin, että isompi viritelmä lämmittäisi öisin noin 600W teholla jos yön pituudeksi katsotaan 10h.

sorrii

 ;D Teräsebbiin sitten vaan etsimään käytettyä/romutettua isoa lämminvesivaraajaa: Siitä kuoret ja eristeet pois. Käsittääkseni varaajan sisäastioissa on "siipiä" jotka tehostaa lämmön vaihtumista. Semmoisiakin näkyy romukaupalla joskus.

Vesiastia tai reso on yleensä kasvihuoneen lattialla tai ainakin alhaalla, jolloin siihen ei aurinko paljon suoraan paista.
Mulla oli viime kesänä Auto-potteja kasvarissa ja se vakio 47l vesiastia samalla hyllyllä (20cm irti maasta) kasvien kanssa. Siihen, samoinkuin letkuihin ja niihin ala-astioihin paistoi kyllä aurinko ihan suoraan. Muuta ongelmaa ei ollut, kuinettä huone kasvoi hallitsemattomaksi viidakoksi jos ei viikottain leikannut kasveja lujasti.

Autopotti liruttaa sitä vettä kyllä niin hitaasti ettei se varmaan haittaisi vaikka olisi kuumaakin. Jos ebbin tms. resossa vesi lämpenisi johonkin 35 asteeseen niin saattaisi alkaa ongelmat kun kuuma vesi pääsisi juurille  :o

Mä epäilin viime kesänä josko olisi vaara teräksisessä parveke-ebbissä, että se kuumenee auringossa. Huomasin vaan käytännössä, että teräksessä se lämpö myös tasaantuu nopeasti, eikä auringon paahde yhteen kylkeen paljon kuumota. Päinvastoin se teräksinen reuna tuntui aurigossakin aika viileältä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ingeniero

E=4,19kJ/(kg*°C)*(6*90l)*10°C=22 626kJ. Tämä yksikkömuuntimella 6,285kWh.

Eipä vain taida kymmentä astetta ehtiä nousta ja laskea vuorokaudessa, mutta suuntaa antavaa laskua tuossa. Bluesmanilla esim taitaa olla enemmänkin kuin 6 paljua kasvarissaan :)

bluesman

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - maaliskuu 28, 2012, 18:20:36 ip
E=4,19kJ/(kg*°C)*(6*90l)*10°C=22 626kJ. Tämä yksikkömuuntimella 6,285kWh.

Eipä vain taida kymmentä astetta ehtiä nousta ja laskea vuorokaudessa, mutta suuntaa antavaa laskua tuossa. Bluesmanilla esim taitaa olla enemmänkin kuin 6 paljua kasvarissaan :)


En ole kokenut resojen lämpenemistä ongelmaksi. Viileänä kasvuaikana pikemminkin päinvastoin. Kylmä vesi litkuja vaihdettaessa ei välttämättä ole kovin hyvä juttu lämmintä suosiville kasveille. Musta palju lämpenee auringonpaisteessa sopivaksi muutamassa tunnissa.
Liikalämpiämistä en ole havainnut. Kaudella 2010 oli 32 ebbiä. Nyt tulee ehkä vajaa 20. Silloin voivat lämmetä enemmän kun saavat myös sivuilta paistetta. Saa nähdä.

tsilizoo

LainausYksinkertaisuudeltaan ja äänimaailmaltaan minulle sopivammaksi ratkaisuksi muodostui tuo minisprinkler-aero. Tämä siis sisäkasvatuksissa. Muutaman kk mittaisessa sisäkasvatuksessa ei ongelmia tullut juuriston kasvussa pumppuun, mutta pidemmällä käytöllä se tarvisi jotenkin ratkaista. Omat laitteet kaipaisivat vielä parantelua liemenvaihtoa jne. huoltoa ajatellen, mutta näin pienen ajan käytöllä vielä toimivat ihan hyvin. Kasvariin laitan siis ebbejä ja ehkä voisi miettiä sisällekin uuteen kämppään jotain ebb-pöytää, joita täällä on porukalla näkynyt, jos pidemmäksi aikaa hydroon chilin sijoittamista miettisi.

Kausi 2011 oli testikenttänä ja siellä tehtyjen kokeilujen perusteella päädyin minisprinklereiden käyttäjäksi. Allekirjoituksen päiväkirjasta voi tämän kauden tuloksia katsella, kun niitä jaksaisi vähän päivitelläkin välillä.

Kyllä se fogger tuotti kosteutta tuossa mun lootassa ihan riittävästi kivivillassa vasta ensimmäisiä juuriaan kasvatteleville chileille. Nykyään (toivottavasti vieläkin) se samainen fogger tuottaa sumunsa mattsonin chileille. =)




Juu näin sun viritykset ja täytyy sanoo että... tänään kävin hakemassa gardenin 360 sumutinpäät ja liittimet, vielä pitäs jostain saada kunnon vesipumppu :)   

Nuo foggerit tuottaa jotenkin niin hienoa sumua ettei ne yksinään riitä kastelemaan kivivillaa. Ainaski mitä oon katellu niin kellään ei ole pelkästään foggereita taimivaiheessa. Vai oliko pelkät ?


LainausOnkos kukaan koittanut kasvattaa samassa systeemissä esim mansikkaa ja Chiliä.  laittais noitten tyhjien tilalle mansikan taimet ja poimisi lasten aamupuuroon siitä mansikat.


Tein tollasen ebbi pöydän missä on mansikkaa, tomaattia, ja chileja kasvateltu samoissa liemissä. Ja hyvin toimii vieläkin. Kesäksi odotellaan mansikka satoa.

mohla

Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - maaliskuu 28, 2012, 22:53:36 ip
Nuo foggerit tuottaa jotenkin niin hienoa sumua ettei ne yksinään riitä kastelemaan kivivillaa. Ainaski mitä oon katellu niin kellään ei ole pelkästään foggereita taimivaiheessa. Vai oliko pelkät ?


Mulla tollasen Curverin muovilootan n. 40 cm x 50 cm x 10 cm tila liemen yläpuolellä täyttyi 15min foggeroinnin kanssa kyllä niin tiiviistä sumusta, että se oli pelkiltään riittävä. Toki kannattaa tarkkailla tilannetta ja vaikka kastelukannulla taimen alkuvaiheessa kastella päältä miedolla liemellä tarvittaessa. Kivivillan päällä katekerroskin auttaa, mutta toisaalta vaikeuttaa kuivahtamisen huomaamista.

Mulla tossa pikkusprinkler-lootassa kulmien paikat tuppaavat välillä kuivahtaa, joten se aiheuttaa juuri tuota pelailua kastelukannun kanssa. Foggerin kanssa en kai tarvinnut, kun muistaakseni parin tyhjän reiän päältä suojan pois ottaessa sieltäkin alkoi tulvia sitä sumua.