tammikuu 09, 2025, 21:35:56 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Kk85

Tuli nyt tehtyä sisäkasvatukseen yks pikku ebbi, mutta nyt testailun jälkeen havaittavissa pientä lievää ongelmaa..
Eli kaikki toimi kuten pitääkin, kunnes lisäsin astiaan kevytsoran.
Nyt kun tulva nousee, niin nousee myös sora, sekä ylivuotoputki vittuilee..
Ennen soran laittoa ylivuotokin toimi pirun hyvin, mutta nyt soran kanssa ei sitten sinne päinkään..

HELP!?!?

(Kuva otettu ennenkuin ylivuotoputkeen on laitettu ritilä.)

MrJones

Hommaa hydrosoraa sen kevytsoran tilalle niin ei nouse enään...

Sent from my LT26w using Tapatalk

Kk85

Lainaus käyttäjältä: MrJones - joulukuu 28, 2013, 00:12:13 ap
Hommaa hydrosoraa sen kevytsoran tilalle niin ei nouse enään...

Sent from my LT26w using Tapatalk

No siis joo, on se hydrosoraa. Rae koko 8/20mm, ostettu chilitarvikkeelta.
(tai siis etusivulla lukee hydro. ja tuotetiedoissa vesiviljelyyn suunniteltu kevytsora. Ota tästä nyt sitten selvää.....)

sorrii

Hydrosorasta voi lähes puolet olla kelluvaa: kokonaispaino kuitenkin keskimäärin vettä painavampaa.

Kuinka korkealla on tuo ylivuoto??
Näyttää aika korkealta ...

Jos kasvatusastiassa on soraa ~15cm saa ylivuoto olla ~10cm korkeudella. Elisiis vesi nousee sen 10cm- Silloin päällä oleva 5cm kerros painaa tarpeeksi päällä eikä sora liiku....

Sen tulvan siis ei tarvitse tulvia astiaa kukkuroilleen, eikä ylivuoto tarkoita että vuotaa yli  8) ::)

Niissä valmiissa ylivuotoputkissa se vuotokohta on reilusti alle 10cm korkeudella.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kk85

joulukuu 28, 2013, 01:51:55 ap #1704 Viimeisin muokkaus: joulukuu 28, 2013, 01:54:07 ap käyttäjältä Kk85
on se y.putkikin tuosta kuvasta jonkun verran luhentynyt, mutta tarkistellaan tilannetta huomenissa.
Muistaakseni se on nyt tuolla tasolla missä kuvassa näkyy tuo laatikon nostokohta.

Kiitos kuitenkin vinkistä.
Amatöörinä kun tässä liikutaan vesiviljelyn osalta.
Nurkassa porissut aikasemmin vaan pari bubleria..

Huru-ukko

Ylivuoto on mitoitettava reilusti isommaksi kuin pumpun tuotto on. Eikä siinä kannata laskea mukaan poistoputkea, sillä jos se menee tukkoon, niin se ylivuoto on se juuri joka pelastaa tulvimiselta.
Eli tuo ehkä 16 mm kirkas muoviputki on mielestäni aivan liian pieni.

Joku keksijä täällä oli toteuttanut tuon poiston ja ylivuodon yhdellä ja samalla putkella. Eli oli tehnyt siihen ylivuotoputken alaosaan muutaman pienemmän reiän, jotka poisti lientä.

Homman pitäisi olla mitoitettu niin, että poistoputki ei jaksa poistaa pumpun pumppaamaa litkua saman tien. Eli ebbiin tulee tulva. Jos se nousee liian ylös, niin silloin ylimääräinen poistuu juuri sen ylivuodon kautta.
Poistoputken/reikien kokoa sekä myös pumpun käyntiaikaa säätämällä pitäisi päästä haluttuun tulokseen.

Ehkä olet lukenut tämän, ehkä et.....

sorrii

Mä olen tyytynyt yhteen "tavalliseen" ylivuotoputkeen jonka läpimitta [=halkaisija] on noin kaksinkertainen tuloputkeen nähden; esim. 20mm sähköasennusputkenpätkä 20mm porattuun reikään muovilaatikossa toimi hyvin. Yläpää sahattu halki ja suikaleiksi ~4cm matkalla ja tappi päässä. Porattuja reikiäkin oon kokeillut, mutta niistä helposti tuli yllättävän kovaääninen pulputus.
Olohuoneessakin oli pieni rocoto-ebbi edellistalvena jossa tuloputki oli liitetty ~6mm nipalla pohjaan ja ylivuotoputkena 10mm letkunpätkä liitettynä nippaan jonka sisähalkaisija ~8mm [siinä jo vähän riskiä ehkä]
Yllätyksekseni mulla ei ole koskaan tukkeutunut yhdenkään ebbin tulo-poistoputki: Sehän työntää säännöllisesti ne mahdolliset juuret pois veden mukana. Pisimpään on ollut yksi ebbi keittiössä pitkälti yli vuoden ...

Oleellinen juttu varmastikin on mulla ollut digitaalinen ajastin, jolla olen säätänyt tulvajakson vain juuri niin pitkäksi, että vesi nousee ylivuotoputken tasolle, eli 3-6min.

Viime kevään jälkeen ei ole ollutkaan muuta ebbiä kuin kesällä parvekkeella reilun metrin mittainen: Siellä ei pikku tulvimiset haittaisikaan ... Jos nyt alkaisin sisätiloihin rakentelemaan ebbiä niin huolehtisin ja testaisin että ainakin suurin osa mahdollisesti yli tulvivasta vedestä valuisi resoon ulkopuoleltakin. Keittiössä on muovimatto, joten pari litraa lattialla ei vielä valuisi olohuoneen puolelle [laminaattilattia] tai naapuriin rakenteiden läpi.

Viime kesäinen hauska tapaus vähän pelästytti:
Mulla oli keittiössäni ikunalaudalla sellainen NFT'n tyyppinen viritys, jossa resona oli kokonaan erillinen IKEA-säiliö [=pyykkilaatikko?] Tuossakin virityksessä toimi pumppu ajastimella vartin kerrallaan parin tunnin välein.

Olin sitten reissussa kesällä 10 päivää ja sovin poikani kastelemaan kasvit valmiilla litkuilla parissa isoissa ämpärissä. Ohje oli että kun on kastellut kaikki ne passiivihydrot ja kookosruukut, niin kaataa loput ~5-10 litraa sinne resoon....

Kotiin tultuani huomasin heti että siinä NFT-lootassa olivat kasvit kuivuneet hengiltä tai melkein. Huomasin sitten että ei ollut poika katsonut ollenkaan että vesiputket olisivat suorassa. Tuloputki oli niin mutkalla, ettei pumppu jaksanut pumpata vettä: poistoputki roikkui reson ulkopuolella  ??? ??? ???

Eipä tällä kertaa tullut muuta vahinkoa kuin että vain yksi kasvi kuoli kokonaan: kolmesta kuivuivat latvat ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Ajastimen mahdollinen vikaantuminen on myös hyvä ottaa huomioon; mitä jos pumppu jääkin jauhamaan 24/7  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

sorrii

joulukuu 28, 2013, 14:55:24 ip #1708 Viimeisin muokkaus: joulukuu 28, 2013, 16:48:00 ip käyttäjältä sorrii
En ole törmännyt digiajastimen jumittumiseen ... [koputtaa päätä]..
Käytössä on aika monta Clas Ohlsonin AX300 -nimistä joista yksi on joskus 3 vuotta sitten pimentynyt kun kastui: sekin korjaantui kun putsasin patterikotelon - vesi oli mennyt sinne ..
Pattereita noista pitää joskus uusia. Mä olen havainnut niillä vain sammumisia ja joskus on resetoinut itsestään, luultavasti patterin ollessa jo heikko.

Oon kyllä miettinyt kovasti että onko todellinen vaara että se ajastin voisi jämähtää niin että jää ON-asentoon. Olen ajatellut, että jos ajastin pettää, niin se vaan ei mene päälle.
Koska kaikki on mahdollista ja herra Murphykin väittää että kaikki mikä voi mennä pieleen, menee ennepitkää pieleen! Siksi juurikin totesin etten sisälle aio ebbiä enää rakennella. Ja jos rakentaisin, niin sitten sillä isolla resolla johon mahdollinen tulviva vesi valuisi. Mulla oli pari vuotta sitten betonipaljuista tehty ebbi RST-lankahyllyssä, jossa juurikin olisi vesi valunut ylälaatikon kylkiä pitkin suurimmaksi osaksi resoon. Varmasti silläkin olisi laminaattilattia mennyt piloille jos olisi pettänyt ...

Mä tyydyn nykyisin sisällä passiivisiin hydroihin ja kookoskasvatukseen. Pidän kasveja lähinnä hengissä kesää varten ja tietysti kasvatan uusia taimia. Pikkutaimilla on ollut parvekelaatikko-bubleri ja siitä/niistä! oon istutellut kookoskuituun lähinnä. Ebbin kanssa pitäisi olla ihan oma tehokas valo jos semmoista käyttää.
Muutamia podeja saan toki ilman aktiivisia systeemeitä talvellakin. Kesällä kasvatetuissa pubeissa on vieläkin muutama podi lisäksi. Ja säilöttyjä, pakastettuja, kuivattuja riittää ...

*******************LISÄYS***********************************

Törmäsin vahingossa tuolla päiväkirjoissa Kk85'n tämän kauden ketjuun. Siellä ehkä selvempi kuva tuosta ebbistä:
Siinä on aika iso tuo pumppu ja tuloputkikin kait jotain 20mm putkea. Tuolla pumppausteholla saa sitten tosiaan ollakin vähän varovaisempi sen tulvimisen kanssa ...

Itsellä on ollut tuon tyyppisissä ebbeissä kaikkein pienimmät esim. Honkkarin Jebao -pumput 6mm tai 8mm letkulla. Niillä se ylivuoto 20mm sähköputkella on ollut varmasti riittävä. Parvekkeella on pumppuna "enmuistamerkkiä" 750l/h -pumppu honkkarista. Tällä pumpulla alkaa vesi lotista alle 2 minuutissa vaikka tuloputki edelleen on vain 8mm. Poistona on Chilitarvikkeen valmisosa, joka toimii riittävästi.

Saattaisi olla hyvä idea yleensä sisätiloissa laittaa niitä ylivuotoputkia kaksi kappaletta, ja kokeilla aina välillä pitää pumppua päällä vaikka ½ tuntia. Noissa sisäkkäisissä laatikoissa voi ylivuodon kyllä hoitaa ilmankin putkea, kun poraa riittävästi pieniä reikiä laatikon laitaan vaikka kädensijan kohdalle  ;) ;)

Kk85

Nyt kerkesin rassata laitetta lisää..
Elikkäs nyt lyhensin poistoputkea, aijemmat sihdit (joita ei kuvissa ollut) vaihdoin silikooni verkkoon (vesi virtaa paremmin läpi), lisäsin ison ylivuoto röörin.
Nyt ei 1/2tunnin pumppauksellakaan vesi nouse poistoa ylemmäs, ei soralla täytettynä eikä ilman.
Sorakaan enää lähde nousemaan.
Lisäksi koitin ylivuodon toimivuuden tukkimalla poiston, eikä vesi noussut vartin pumppauksella ylivuodon reunaa ylemmäs.

Pumppuna on Resun SP880 (5.2W, 370L/h, Säädettävä pumppaus)
Letku on 12/16mm (tulo ja poisto)
Ylivuoto tehty 1/2litran pullosta

Alemmassa kuvassa sora poistettu ylivuoto kohan havaitsemiseksi.

Kk85

Mistähän mahtaa johtua että tuo pumppu sekottaa digitaali ajastimen?
Aina kun ajastus loppuu ja pumppu sammuu buuttaa ajastin ihtesä..
Samaa en ole saanut aikaseksi millään muulla sähkölaitteella...

sorrii

LainausMistähän mahtaa johtua että tuo pumppu sekottaa digitaali ajastimen?

Enpä oo kuullut moista  ???
...ellei sitten ole ajastimen patteri lopussa!? Tai aivan hirmutehoinen pumppu jossa virtavuotoja  ??? ???

Noissa mun kehumissa Clas Ohlsonin ajastimissa on vaihdettavat 2kpl nappipatteria. Muistelisin että pattereiden ollessa lopullaan se buuttailee, tai nollaantuu koko peli.

Ostin aikaisemmin yhden setin [=3kpl/10€] CO'n halpis digiajastimia joissa ei ollut vaihdettavaa patteria: Ne eivät kestäneet ebbi- tai ilma/vesipumppukäytössä kuukauttakaan ja vein takaisin kauppaan.

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 02, 2014, 12:45:22 ip

...ellei sitten ole ajastimen patteri lopussa!? Tai aivan hirmutehoinen pumppu jossa virtavuotoja  ??? ???

Lue enemmän tätä foorumia. :) Minulla Bilteman digiajastin toimi aikoinaan parilla 5 W pumpulla, mutta 5-6 pumppua oli liikaa ja resetoi ajastimen. Ilmeisesti pienetkin sähkömoottorit voi tuottaa liikaa häiriöitä, joita huonosti suunniteltu ja toteutettu elektroniikka ei kestä sekoamatta.

höppänä

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 02, 2014, 13:00:23 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 02, 2014, 12:45:22 ip

Lue enemmän tätä foorumia. :) Minulla Bilteman digiajastin toimi aikoinaan parilla 5 W pumpulla, mutta 5-6 pumppua oli liikaa ja resetoi ajastimen. Ilmeisesti pienetkin sähkömoottorit voi tuottaa liikaa häiriöitä, joita huonosti suunniteltu ja toteutettu elektroniikka ei kestä sekoamatta.

Minulla Bilteman digi ei toiminut yhdelläkään pumpulla. Vein takaisin, ja laitoin mekaanisen. On ollut toimintavarma, mutta pumppaa vartin kerrallaan. Ei tuo haitannut ole, ja hapettaneehan tuo tuota vettä loristessaan?

sorrii

Mä olen uunon tuurilla ostanut heti toisena Clas Ohlsonin ajastimia. Niitä on varmaankin 6kpl.
Käytän natikalla, loistareilla, ledillä, ilmankostuttimella ja monenelaisilla pumpuilla. Yhden ainoan kerran on yksi noista pettänyt, ja silloinkin oli patterikotelossa vettä!
Parin vuoden jälkeen pitää patterit uusia.

Aika monia vehkeitä oon ajastanut useita kertoja päivässä ja kuukausia käytössä putkeen. Ne ovat ilmeisestikin sitten aika laadukkaita. [Malli AX300 - nykyinen hinta 8,99€]
Nytkin muuten oon Helsingissä ja kotona porottaa natikka keittiössä ja pulputtelee taimibubleri ym  8) 8) 8)

Kk85

Pumppu on 5.2wattinen ja ajastin on uusi, koitin myös vanhemmalla ajastimella ja sama homma toistuu, nyt siis ainakin toistaiseksi mekaaninen käytössä.
Ja tosiaan, ajastimen perässä ei ollut mitään muuta kuin se pumppu.
Enkä yrityksistä huolimatta saanut millään muulla sähkölaitteella samaa aikaiseksi, nytkin se pirun digi digi on loistareitten ajastimena ja siinä ei oo mittää ongelmaa ilmenny..
Outoo.....

MrJones

Onkos kellään kokemuksia Nutriforten Starttilannoitteen sopivuudesta vesiviljelyyn? En äkkiseltään löytäny mitään tietoa sopivuudesta taikka käyttökokemuksia.
Mullassa tuntuisi olevan varsin toimivaa ainetta, mutta miten esim. bublerissa pienillä taimilla?

PP

Lainaus käyttäjältä: MrJones - tammikuu 10, 2014, 20:45:38 ip
Onkos kellään kokemuksia Nutriforten Starttilannoitteen sopivuudesta vesiviljelyyn?

Toimii ongelmitta.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 10, 2014, 21:12:44 ip
Onkos kellään kokemuksia Nutriforten Starttilannoitteen sopivuudesta vesiviljelyyn?

Toimii ongelmitta.

Komppaan. Ei ongelmia, jossakin vaiheessa kannattaa tosin vaihtaa sitten normilannoitteeseen.

MrJones

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 10, 2014, 21:12:44 ip

Toimii ongelmitta.

Hyvä hyvä.
Siispä sitä sitten seuraaville taimille janojuomaksi.