tammikuu 08, 2025, 22:24:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Samsung

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 22, 2015, 08:46:13 ap
Mikä mittari on käytössäsi ?..... Jos tuo on sama EC lukema mitä omatkin mittarit käyttävät, niin se huikean suuri kuukauden ikäisille taimille. Itse käyttäisin EC arvoa 1 alkuun.

Mittarit näyttää niitä arvoja eri tavalla, tässä on muuntokertoimet jos joku sellaisia tarvitsee joskus.

Laskukaava  EC (µS/cm) ‹› TDS (ppm) -muunnoksille, nyysitty kaupalliselta sivulta:

Jos EC-mittarin lukema on µS/cm, se kerrotaan 0,7:llä.

Esim. mittarin lukema on 1200 µS/cm → 1200 x 0,7 = 840 ppm
Jos EC-mittarin lukema on mS/cm, pitää se ensin muuttaa µS/cm kertomalla tulos 1000:lla.
Kerro sen jälkeen µS/cm-arvo 0,7:llä.

Esim. mittarin lukema on 2,14 mS/m → 2,14 x 1000 x 0,7 = 1498 ppm.

Mittari on Adwa merkkinen ja olen  kalibroinut mittarin kalibrointinesteillä. Mittari näyttäisi toimivan oikein, koska näyttää kalibrointinesteen lukeman oikein. Voisiko kasvien keltainen väri johtua vesijohtovedestä? Vedessä olisi jotain mikä estää vesiviljelyravinteiden imeytymisen. Ravinteenpuutteen merkkihän tuo keltainen väri lehdissä selvästi on. Jos PH on oikea ja ravinnetta on noin hurja määrä vedessä, niin en pysty tajuamaan mikä on vialla. Kasvit saavat vettä, mutta eivät pysty ottamaan ravinteita vedestä. Ravinteina käytän GHE:n flora sarjaa ja ebbissä on tulva neljä kertaa päivässä valojen ollessa päällä. PH:n olen mitannut Adwan digitaalisella mittarilla ja tippatestillä molemmilla ja samaa arvoa näyttävät.

Huru-ukko

Ei tässä mittarien näyttöä epäillä  ::)....Siis se sinun EC arvosi on niin raju että se tappaa ne kasvit. Tai ainakin kasvu pysähtyy.
Ehkä kysymys on siinä ettet tajua. Kun sen jo kerran sanoin.......

Tajunnanlaajentaja  ;)

Tässä on eräs lannoite mukana, mutta siitä ohjeesta näet ne  EC arvot joita kuuluisi käyttää kasvattaessa.
Lannoitteesta riippumatta.

sorrii

Huru-ukon linkaamassa Chiliyhdistyksen Puutarhan Kesä -mainoksessa sanotaan sen sopivan vesiviljelyyn. [oon tuon toki kuullut ennenkin..]
Kiinnostaisi tietää moniko on vesiviljellyt koko kauden alusta loppuun sillä, ja eikö sitten tarvita mitään ihmelisäaineita ...

Oishan tuo aika helppo ja halba ratkaisu, kun alkaa jo vähän kyllästyttää tuo kikkailu  ::)
Itse oon mennyt lähinnä Nutriforten Tomaatti-setillä ja siinä sivussa kokeillut kaikenlaista muuta, saamatta kuitenkaan mitään järkevää tietoa mikä vaikuttaa ja mihin ja kunka paljon ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 22, 2015, 12:57:47 ip
Kiinnostaisi tietää moniko on vesiviljellyt koko kauden alusta loppuun sillä, ja eikö sitten tarvita mitään ihmelisäaineita ...

Moni, mutten jaksa kaivaa esimerkkejä.

Huru-ukko

Puutarhan Kesän "mainos" tuli kun etsikelin oikeaa annostusohjetta, tuohan on Jaolstenin tekemä.
Minä olen vetänyt kolme kautta Puutarhan kesällä loppuun, kokeiluluoteisina käytin 1-2 resossa viidestä Nutriforten Tomaatti Mansikka ravinnetta sadon kypsyessä.

sorrii

Mä olen tuota Nutriforten settiä käyttänyt kun on "hienompaa" ja saa säätää. Sekin logiikka vaan on vähän epäilyttävää että raakilevaiheessa lisätään typpeä, kun kaikilla muilla lannoitteilla menee päinvastoin ?!?! Käytännössä on mulla mennyt jokseenkin koko kausi sillä kasvuvaiheen 7.5ml + 5ml tai 10ml + 5ml. Niillähän taas suhde on aika lähellä Puutarhan kesää ...
Tänä vuonna oon vanhoille taimille kokeillut antaa tavallistakin vähemmällä typellä, mutta näyttää että tuleekin typpivajausta ... tai jotain ..

Kuulostaisi kivalta tuo tapa, että pitää npk-suhteen samana koko kauden ja säätää vain vahvuutta ...

Muita sekoiluita on sitten ollut kun annan kookoskasveille Atami B'Zuzzia jossa se suhde periaatteessa on koko kauden sama; määrää vain vaihdellaan. Se on toiminut oikein hyvin. Eikä ole kovin kallista ottaen huomioon että kookoksessa kasvattelen vain joitain leikattuja koristekasveja, esikasvatettavia taimia. Kasvihuoneessa on ollut parina kesänä vertailun vuoksi yksi 2-ruukun Autopotti kookoksella. Eipä noissa selkeitä eroja ole tullut -kookos vs perliitti, kivivilla, hydrosora ja sekoitukset jne.- josta voisi mitään päätellä. Multa ja turve on kuitenkin kasvattanut selvästi heikommin.

Chilitarvikkeesta ostin kerran heräteostona tarjouksesta GHE'n Flora Duo -putelit: Niissä tuo sekoitussuhde on alussa 1/1. Sitten kasvuvaiheessa 3+1 [Grow/Bloom] ja satovaiheessa päinvastoin 1+3. Siinä on ihmetyttänyt että EC on todella alhainen kaikilla suhteilla. Lineekö tässä sitä orgaanista typpeä joka ei nosta EC'tä ?!?!?

Nyt voisi olla vaihe, että lopetan sekoilut noiden sekoitettavien lannoitteiden kanssa ja kokeilen pelkkää Puutarhan kesää ... [kunhan nuo vanhat loppuvat!]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Helzy

Hellurei,

Luettuani koko ketjun läpi, olen saanut paljon vastauksia kysymyksiini. Kiitokset kaikille! Nyt olisikin hieman laajempi kysymys heitettävä ilmoille: Toiveena olisi aurinkopaneeleilla toteutettu kastelujärjestelmä vesiviljelyllä kasvihuoneeseen. Minulla ei ole mahdollisuutta vetää siis sähköjä kasvihuoneeseen, mutta kotipihassa se kyllä majailee, joten hoitaminen onnistuu. Olemme kesäisin viikonloput veneellä, joten pari päivää tulisi homman kyetä toimimaan resojen varassa. Kesälomareissu tulee myös olemaan varmaan noin 2-3 vkoa, olisikohan mahdollista edes saada noin pitkäksi aikaa hommaa pyörimään itsekseen? Toki yritän nakittaa jonkun lisäämään litkuja resoihin ym.

Mietinkin nyt, että passiivihydrot kokemani mukaan (viime kesä oli ensimmäinen chilikausi ja heti toki piti lähteä vedellä läträämään mullan sijasta) aiheuttavat juurimätää varsin helposti (ja ei, en ole vetyperoksia käyttänyt viime kesänä).

Sellainen systeemi toimii kyllä pienille chileille, missä finnfoam-lautta kelluu reson päällä. Onkos se nyt sitten water culture -metodi? Mata Frade, c.chinense, ainakin on työpaikalla parvekelaatikossa kellutellut koko talven ja varsin hienot juuret se on kasvattanut astiaan. Liekkö muuttunut itsellään bioponiseksi. Samassa lootassa Cheyenne, c.annuum on ihan hyvin säilynyt hengissä, tuottaen muutaman podinkin, mutta ei juuriaan tahtonut veteen kasvatella. Passiiviset altakastelut on olleet muilla talvetettavilla käytössä hydrosoran kera. Hyvin ovat elossa kaikki.

Eli olisiko helpoin ratkaisu jokin hybridi nft:n ja ebbin välimaastosta, jos aurinkoisella kelillä pumppu kierrättäisi vettä? Vai olisiko jokin aurinkokenno-akku-ajastin(saisiko ajastimen edes akusta, vai tarvitaanko inverter väliin?)-pumppuviritys ja ebbit järkevä? Kasvihuoneessa tarkoitus kasvattaa chilejä, tomaatteja ja haaveissa myös kurkkua. Laastipaljuja olisi kyllä jo omasta takaa muutamia, samoin kuin parvekelaatikko ja muovista viemäriputkea (halkaisijaa en muista, mutta ehkä about 150mm).

Pohdin myös putki/parvekelaatikkomalleja. Vai tuuppaanko kaikki vesiviljellyt kasvit multaan ja hommaan blumatin kastelujärjestelmän? Onnistuuko dripperit aurinkopaneelein? Äh, pää ihan sekaisin vaihtoehdoista. :) Kasvihuoneella ei hirmuusti siis edes kokoa ole, olisiko about 180X240 cm. Kiitos paljon etukäteen!
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

sorrii

LainausHellurei,..

Onhan noita vaihtoehtoja ...  :D

a: Autopot! Autopotit on verrattain halpoja. Mä oon kokeillut turve-mullassa; perliitissä; turpeessa; kookoksessa ... Kaikki toimii.
-turvemulta tietysti se vähiten tehokas, ja varmaan mätää siellä, niikuin luonnossakin välillä. Multa kokoajan pinnasta märkää!
-perliitti [kasvit esikasvatettu isoissa kivivillapalasissa nft-tyyliin] oli ehdottomasti tehokkain. Vesiviljelyä ...
-kookoksella vähän samaa ongelmaa kuin mullalla: se pysyy liian märkänä. Auttaa kummastyi kun laittaa ruukun pohjalle pari senttiä hydrosoraa, ja kuitukangas tms. erottamaan kookokset valumasta soran sekaan ..
-viime kesänä laitoin chinensejä kookoskuituun Venti-pot-ruukkuihin [halpoja Chilitarvikkeessa!!] ja isolle muovialustalle 5 ~20cm ruukkua: Alustalla Autopotin pelkkä venttiili suojakuvun kanssa ja hydrosoraa väleissä: Yhdellä venttiilillä 5 kasvia. Ventipot + kookoskutu = toimii!

b: Kiinakaupasta aurinkokennolla toimiva vesipumppu: http://www.dx.com/p/solar-powered-brushless-water-pump-black-82009#.VQgEd46sXAs
Tällaisia on kaksi: toinen oli jo toissa kesänä. Viime kesänä kaksi. Hinnat on tullut alas ja mallejakin on uusia ... Nämä mun ainakin toimi hyvin ja nostokorkeus riitti hyvin kahteen betonipaljuun päällekäin: alempi resona ...
Mä virittelin viime kesänä NFT-tyylisen systeemin, niin että astian pohjalla hydrosoraa ~5cm jolla kätevästi kallistus. Sen päällä patolevyä [nappulat ylöspäin ehdottomasti] ja nft-kutukangas. NFT'stä poiketen lisäsin kuitenkin hydrosoraa myös juurien päälle ja astian reunoille myös kookoskuitua pitämään vettä, koska pumppu ei pilvisellä juuri pumppaa. Tomatillot kasvoivat ja tekivät satoa LIIKAA  ??? ??? Aji Cristal teki pienen suippopaprikan kokoisia mehukkaita hedelmiä: en niin pulleita ole ennen nähnyt. Nämä systeemit ulkona tuulen tuiverruksessa keskellä peltoa. L-muotoinen suojaseinäke takana soirosta ja valkoisesta kevytpeitteestä.

C. Oon itse miettinyt josko mökille virittelisi "oikealla" aurikokennolla isomman systeemin. Se koko laitteisto maksaa kuitenkin musta vähän liikaa. Ehkäpä joku Honkkarin tai Bilteman 10-20W paneeli suoraan kytkettynä sopiviin pumppuihin voisi olla kustannustehokas peli ... 12V pumppuja on vaikea löytää!
Ei kukaan kiellä soveltamasta eri viljelymenetelmiä samassakaan systeemissä. Tuossa mun patolevy-nft-hydrosora-kookos-hybridissä juuret tekivät kuitukankaan ALLE tiiviin juurimaton, kuten NFT'ssä tapahtuu. Juurien päällä oleva sora ei ainakaan haitannut mitään. Patolevyn ulkopuolella olevassa osassa kookoksessa oli "vesijuuria". Varmaan kasvit niistä kaikista juuristaan jotain söi, kun kasvu oli ainakin mahotonta ...

Rakenne tuossa kasvatusastiassa oli simppeli: porasin reikäporalla keskelle ~120mm reiän johon silikonilla kiinni pätkä salaojaputkea poistoksi: Samasta reiästä pystyi käsittelemään pumppua ja vaikka nostamaan sen ylös. Mulla se astia oli 90l palju, jonka sahasin matalammaksi "estteettisistä syistä" ja tein reunat vanhan lasikuitusoutuveneen tyyliin lakatusta rimasta. Tulo/poistoputki keskellä ja ~25x55cm patolevy ulottui molemmille puolille peskiputkea: vesi valui T-liittimellä kahteen suuntaan; kaksi kasvia/ laatikko.
Sadesuojana [ja valo-] on toisessa IKEAn sängynaluslaatikon saranallinen kansi, johon sahattu urat kasvin varren kohdalle: Toiseen leikkasin 20mm styrofoamilevystä: Toimi sekin, mutta palasia irtoili pitkin kesää ... Rankkasateen varalta joku sadesuoja oli välttämätön. Kasvihuoneessa varmaan helpompi ...

Vasemmalla Outdoorgirl -tomaatti sekä Aji Cristal: EC 1,6 - 2.2 välillä ja tomaatti kärsi ... AC ruletti
Oikealla kaksi  tomatilloa. Kasvu ja sadontuotto oli niin rajua, että naruja katkeili kun oksat lakosivat loppukesällä ...

calm

Lainaus käyttäjältä: Helzy - maaliskuu 17, 2015, 11:11:57 ap
Eli olisiko helpoin ratkaisu jokin hybridi nft:n ja ebbin välimaastosta, jos aurinkoisella kelillä pumppu kierrättäisi vettä? Vai olisiko jokin aurinkokenno-akku-ajastin(saisiko ajastimen edes akusta, vai tarvitaanko inverter väliin?)-pumppuviritys ja ebbit järkevä? Kasvihuoneessa tarkoitus kasvattaa chilejä, tomaatteja ja haaveissa myös kurkkua. Laastipaljuja olisi kyllä jo omasta takaa muutamia, samoin kuin parvekelaatikko ja muovista viemäriputkea (halkaisijaa en muista, mutta ehkä about 150mm).

Vähän teknistä osaamistahan se vaatii, mutta hyvinkin pienillä aurinkopaneeleilla + akulla kyllä pyörittää ebbisysteemejä ihan antaumuksella, ks. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3419.10

Nykyään noiden paneelien saatavuuskin on ihan toista tasoa kuin 8 vuotta sitten, ei tarvi kituuttaa millään jämillä, vaan voi tilata samaan hintaan Kiinasta vaikka 10 watin paneelin..

Helzy

Kiitokset vastauksista! Tuollainen valmis paneeli-pumppukombinaatio olisi kyllä helppo ratkaisu ja jos jonkun hydrosora-nft-hybridilodjun kehittäisi, voisi yhden pumpun ulostulon jakaa aina kahteen laatikkoon. Tomaatit varmaan voisi laittaa kyllä putkeen ja tuupata kasvarissa yhdelle seinälle. Eikun suunnittelua lisää.
Instagramissa @helzyy

Rikkaruoho

Nyt kun isken tuon kivivillan trofast nft systeemiin, niin pidetäänkö se pumppu nyt alusta asti 24/7 lorottelemassa kun chili on vasta sirkoilla eikä kivivillasta ole juuria läpi tullut...?

sorrii

LainausNyt kun isken tuon kivivillan trofast nft systeemiin, niin pidetäänkö se pumppu nyt alusta asti 24/7 lorottelemassa kun chili on vasta sirkoilla eikä kivivillasta ole juuria läpi tullut...?

Niin kai useimmat tekee ..
Mä rakensin toissa kesänä yhden ikkunalauta-nft-virityksen jossa oli erillinen reso letkujen päässä. Pistin siihne ajastimen joka pumppaa ½-aikaisesti. Sillä varmistelin ettei tulvisi lattialle jos sattuu tulemaan jotain tukoksia letkuihin. Ihan hyvin sekin toimi. Niinkuin kohtuullisesti toimii pelkkä kivivilla jossain alustalla ilman pumppuja ..

Nyt on kaksi Trofast-NFT'tä joissa taimia 6kpl/laatikko. Toisessa on kivivillat ja toisessa laatikossa 9x9cm taimiruukut joiden alaosaa rei-ittelin juotoskolvilla Airpot-tyyliin. Kasvualustana kookos/perliitti. Mä pidän niissäkin ajastinta vaikkei tulvimisvaaraa ole. Eikä ole kyllä ääntäkään juuri. (Voisi oikeastaan laittaa ne toimimaan 24/7  ::)) ..on aika hyviä kokemuksia vesiviljelytaimista istutettuna myöhemmin kookoskutuun tai passiivivilejyyn yleensäkin, kuten Autopotteihin. Tuo tapa ajastaa pumppuja varsinkin niin että yöllä on hiljaista tuli tavaksi kun käytin ilmapumppuja ja taimibublereita. Nekin toimivat ihan ok puoliaikaisella hapetuksella.

Viime kesänä oli samat taimi-systeemit sellaisella siirrettävällä tiskipöydällä keskellä olohuonetta ja natikka siinä päällä! Oli putkiremonitin takia puolet kämpästä suojaseinän takana ja ukot porasivat ja piikkasivat niiettä harmaata pölyä oli kasvienkin päällä millin kerros välillä  8) ... Ajastimella mä niitä kaikkia systeemeitä siinä käytin ja kasvua oli aivan riittävästi! Olin suorastaan kusessa parin tomatillon kanssa samoissa systeemeissä, kun kasvoivat "vähän liikaa" ...
Ja tietysti remppamiehet vähän katsoi vinoon ja pyöritteli silmiään. Olohuoneessa oli kesän alussa 400W natikka ja sen vieressä molemmin puolin 120W ledit  :D

Kyllähän kivivillakuutio imee vettä melkein tilavuutensa verran, joten pumppua voisi käyttää paljon vähemmänkin jos haluaa hiljaisuutta tms. En usko että mitään juurimätä-vaaraa on jos muutaman kerran päivässä kuitenkin vesi liikkuu jonkun aikaa. Kasvu voi olla rauhallisempaa. Sekin on joskus tavoite jos on ahdasta ja kesään aikaa 3 kuukautta ...

Rikkaruoho

Ok pidetään päällä sitten vaan :)

Nyt on laitettu 10L vettä resoon. 5ml puutarhan kesää sekaan ja PH testeri näyttää keltaista eli PH pitäis olla sitä 6 luokkaa. (PH down jauhetta laitoin vähän liikaa ja piti 5 kertaa testailla ennenkuin sain punaisen kautta keltaiselle  ;D) Nyt vaan odotellaan kasvua  8)
Päiväkirjaan laitan kuvaa ja raporttia.

chilimarzo

Hei, onko teillä kokemuksia järviveden käytöstä vesiviljelyssä (NFT)? Minulla olisi tarkoitus käyttää NFT-järjestelmässä järvivettä, joka suodatetaan aktiivihiilijärjestelmällä juomakelpoiseksi. Itse vesi ei niinkään huoleta, mutta mitenhän kalsium- ja magnesiumsuolojen määrä?

Jani M

Ihan vaikka kankaanpalasen läpi suodatettu järvivesi toimii ongelmitta, ei siihen mitään jippoja tarvi. Kunhan ei nyt ole ihan täynnä kaikkea pikkusälpettä.

chilimarzo

Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 22, 2015, 13:58:57 ip
Ihan vaikka kankaanpalasen läpi suodatettu järvivesi toimii ongelmitta, ei siihen mitään jippoja tarvi. Kunhan ei nyt ole ihan täynnä kaikkea pikkusälpettä.

Juuh, tuo aktiivihiilijärjestelmä on mökillä jo valmiina ja kaikki käyttövesi menee sen läpi, joten suodatus tapahtuu siinä hyvin.

Mahdolliset kalsium/magnesium vajeet selvinnee sitten myöhemmin.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: chilimarzo - maaliskuu 22, 2015, 15:42:06 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 22, 2015, 13:58:57 ip

Juuh, tuo aktiivihiilijärjestelmä on mökillä jo valmiina ja kaikki käyttövesi menee sen läpi, joten suodatus tapahtuu siinä hyvin.

Mahdolliset kalsium/magnesium vajeet selvinnee sitten myöhemmin.

Nehän tulee lannoitteesta, en näkis järvivedessä olevan ongelmia noiden suhteen. Kuitenkin ph on yleensä aika optimitasolla valmiiksi.

Helzy

Nyt on kyllä itseni kohdalla otettava lakki kauniiseen kouraan ja myönnettävä, että passiivihydroilua en osaa. Sitkeästi viime kesä ja tämä alkukausi ollaan menty passiiveilla, mutta nyt kun on seurannut porukoiden päiväkirjoja ja vertaillut taimikokoja, niin mulla kasvaa järjestään bonchikokoisia kasveja noissa hydroissa. Hyvävointisilta kaikki näyttävät, kasvavat vaan tosi hitaasti. Niinpä lähti testiin Orthex Edenissä asuvalle Lemon dropille koristesuihkulähteen pumppu pyörittämään reson vettä (löytyi kotoa akvaariokamoista). Kasvu lähti samantien käyntiin! Jipii! Tosin en tiedä, että vaikuttivatko aurinkoiselle ikkunalle siirto ja vesipumppu yhdessä. Sama se.  ;D

Meillä on jotenkin suhteellisen pimeää sisällä ja lisävaloja toki olen käyttänyt koko talven. Lannoituksena Puutarhan Kesä, melko laimeana. Nyt virittelin ylivuotiset pienet kasvit aurinkoisimmalle ikkunalle amppeleihin  passiivihydroineen. Mietin vain, että kasvihuonekauden lähestyessä pitää nuo passiivit kyllä heivata ja saada kasveille kunnon olosuhteet. Että osaa ärsyttää, kun ei vaan osaa...
Instagramissa @helzyy

sorrii

Mulle passiivihydron tarkoitus vastapainona aktiiviselle, on juuri se, että saa kasvit pysymään kurissa etteivät valloita kaikkea tilaa.

Mä olen joskus ollut itse aktiivinen useita kertoja päivässä, kunhan olen kotona. Pauliinaruukuilla olen sellaisella letkupumppu-letku-virityksellä ottannut vettä säiliöstä ja laskenu soran läpi käsin. Sitähän voi muutamalla kasvilla tehdä mntakin kertaa päivässä. Samoin olen kasteluvedet kaatanut aina päältä. Kookoksella se ei ole niin hyvä ...
Isommissa säiliöruukuissa oon välillä pitänyt ilmakiviäkin. Mä en vaan kauheesti rakasta sitä ilmapumpun pörinää. Akkiä joku Lemondrop karkaa melkein naapuriin noin:
Mä pidin yhtenä talvena pientä tuuheaa LD-pistokasta 17cm säiliöruukussa ja sain kivasti muutamia tuoreita chilejä pitkin talvea. Sitten laitoin ilmakiven siihen, niin se kasvu karkasi käsistä kuukaudessa ja oli pakko leikata alas ...

Ostin joskus Yliopiston Apteekista sellaisen huuhteluruiskun: Se on 100ml [~120ml] iso lääkeruisku jonka päähän saa helposti sellaisen ~10mm letkunpätkän. Korvien huutomiseen sekin tuli alunperin ostettua, mutta on palvellut jo pitkään kasvihommissa. Kätevä se on lannoitelitkujenkin annostelussa kun on mitta-asteikko..
Tuo passiivihydron liruttelu on hyvää terapiaa ja auttaa kasvia sopivasti  ;)

Helzy

Kuulostaa hyvältä sorrii. Luulen, että parilla chilillä tuota trofast-nft:tä testaan ja oidän tuon yhden LD:n eden-hydrossa, mutta loput saavat mennä turpeeseen kasvariin. Ehkä taisin olla liian optimisti näin keväthuumassa...  ::) ehdottomasti kyllä jollain rehulla jatkan, pakko saada onnistumaan!
Instagramissa @helzyy