tammikuu 09, 2025, 22:48:13 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - maaliskuu 11, 2016, 23:33:17 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 11, 2016, 23:03:12 ip
Ja onhan noita muitakin laatikoita esim. IKEAssa. Trofast-laatikoista on moni tehnyt "Trofast-nft'n"
Niitä on useaa väriä -mustiakin...

Trofast-laatikoita on kyllä eri värisiä, mutta sitä isointa laatikkoa (resoa) ei saa mustana. Jos oikein muistan, sitä saa vain tuollaisena läpikuultavan valkoisena.

Niin,

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/categories/series/19027/19029/

Tylsää valkoista ei enää löydy, musta tullut perusreson väriksi mutta tuo kaikista isoin reso on vielä valkoinen. kehitys kehittyy ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

sorrii

LainausTylsää valkoista ei enää löydy, musta tullut perusreson väriksi mutta tuo kaikista isoin reso on vielä valkoinen. kehitys kehittyy ;)

Tiiähäntä onko se kehitykstä ...
IKEA'n tapa vaihdella saatavilla olevia värejä on vähän outoa. Tämä sarja yleensä näyttää ainakin toistaiseksi pysyvän myynnissä.
Mä ostin joskus sellaisen hyllyrungonkin -kun halavalla sain outletista: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60308695/
Pienellä parvekkeella tuo on kätevä ja siihen voi sijoitella päälle ruukkuja eri korkeuksille.
Näitä laatikoita on tullut osteltua aika holtittomastikin ja valmiita NFT-virityksiä taitaa olla 4kpl ...
Voi olla että luovunkin niistä kohta, kun veri vetää kokoajan kehittelemään rakentelemaan uusia: ei meinaa tila riittää kotona  ???
Mun 4 trofast-nft'tä ovat kokonaan valkoisia ison reson kanssa: Alkuperäine suunnitelma oli laittaa riviin parvekkeelle ja viritellä eteen valosuojaksi ehkä joku levy. Parvekkeen umpinainen kaide kyllä suojaa suoralta valolta sivulta ja astiassa käytetty patolevy suojaa päältä. Päälle voisi virittää halutessaan musta-valkomuovista hupun toki ... Jäi vaan viime kesänäkin alkuperäiset suunnitelmat puolitiehen sekä kotona että puutarhassa  ::)

ITsellä on ollut myös Trofas-taimibublerit: Kannessa 10 reikää verkkoruukuille. Astiana sellaiset matalat mallit, joihin saa vettä max. 4 litraa. Ne mahtuvat kivasti pienempään valokaappiin jonka mitat 45x60x85cm: pohjalle menee kaksi laatikkoa rinnan juuri tasan. Taimet ja pistokkaat lähtevät näilläkin alkuun tehokkaasti.

Mä oon käyttänyt näitä Trofast-nft'tä taimien tehokasvatukseen, niin että on ollut jopa 6kpl taimia laatikossa. Pari matalampaa systeemiä mahtuu valokaappiin.
Lopullisena kasvatus-systeeminä en ole juuri käyttänyt, kun on käytössä reillusti kasvihuonetilaa mökillä ja viljelypalstalla.
Ei ole kovin järkevää tuottaa satoa kotona muualla kuin parvekkeella. Ikkunat on melkein itään eli itäkaakkoon: Aurinkoa aamusta ~klo13 asti

Ostin silti juuri sen 110cm Nutriculturen NFT'n. Edelliskesänä kasvattelin taimia neljässä Trofast-nft'ssä ja viritin valutuspöydän keittiössä sellaisen tiskipöytälevyn päälle, jossa ei ole altaita. Siinä kuitenkin kouru- ja letkuviritykset jotka nosti verenpainetta aina kun olin pois kotoa ...  ??? ???
Nys sitten testaan "aitoa" NFT'tä taimikasvatuksissa. Laskin että saisin tuohon 20kpl taimia ja kun laitan päälle 400W MH- tai HPS-lampun niin riittää .. melkein  ::)

Kesällä ei ole ollut varsinaisessa vesiviljelyssä kunnolla kuin parvekkeen ebbissä 3-4 kasvia ja mökin kasvarissa max 10kpl Autopoteissa passiivihydroa vastaavissa oloissa. [=autopottien pohjalla ~4cm hydrosoraa ja sen päällä kuitukankaalla erotettuna joko kookos/perliitti tai pelkkä perliitti] Pari betonipalju-aurinkokennopumppu-lirutin-systeemiä on vilejypalstalla, joita käytin viimeksi toissakesänä: Aji Cristal ja Tomatillot viihtyivät ja tuottivat satoa oikein kivasti ...

Taimet kasvavat kyllä hirmuvauhtia ja paljon isommiksi näillä vesisysteemeillä kuin vaikkapa kookosessa, puhumattakaan mullasta. Mä olen niitä vesikasvatettuja istuttanut ~kuukautta ennen ulos viemistä ruukkuihin [ventipot ym] kookoskuituun: Ne sopeutuvat nopeasti ja juurruttuaan kookokseen sopeutuvat sitten myös multaan ilman viiveitä....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tp.teppet

mitenköhän toimia kun nft:ssä ph laskee jatkuvasti 4-5 tietämille? Vedet olen vaihtanut ja huuhdellut systeemin mutta auttoi vain muutamaksi päiväksi. Lannoitteena GHE tripack ja ec n 1,7-1,8 eli ei liian väkevä liuoskaan voi olla laskun syynä. Onko siellä nyt joku bakteerikanta laskemassa ph:ta ja mitä sille voi tehdä? Mineral magicia olen käyttänyt aiemmin mutta en edellisen veden vaihdon ja huuhtelun jälkeen sitä lisännyt kun ph laski jo aikaisemmin. Onko kotikonsteja tuon säätämiseen vai pitääkö osta ph uppia ja auttaako sekään jos se laskee jatkuvasti nuille lukemille? Vesiä vaihdellut nyt tihemmin ja silloin ph pysyy siinä n. 6 paikkeilla muutaman vuorokauden ennen kuin alkaa laskea tuohon 4-5 tietämille. Ph downiakaan en ole nyt reilusti yli kuukauteen käyttänyt ja useampi veden vaihto välissä joten se ei nyt ainakaan vaikuta.

sorrii

Lainausmitenköhän toimia kun nft:ssä ph laskee jatkuvasti 4-5 tietämille?

Ootko varma mittarista .. ?
Oudolta kuulostaa että se noin tippuu. Onko kovin pieni vesimäärä suhteessa [isoihin] kasveihin. Silloin voi tiet väkevöityä litkut.

Ph'ta voi nostaa ruokasoodalla, puutarhakalkilla ja kaliumhydroksidilla, jota on talkkareilla putkien avaamiseen [=kodin putkimies]
Tuollaista "lipeää" on jotkut uuninpuhdistusaineet, vahanpoistoaineet [=lattiavahan!] ym. Vähän riskaabelia toki jos ei ole varma koostumuksesta ...

Esim. kaliumhydroksidi on niin ärtsyä ainetta, että sitä pitää liuottaa esim. yksi rae johonkin vesitilkkaan ja siitä annostella ensin tipoittain ... jne.
Helpoin ja halpakin tapa on toki ostaa Ph-Uppia jos on alan kauppa jossain kulkureittien varrella ... Tai tilata ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tp.teppet

tippa testerillä mitattu ph. Väri lähempänä 4 kuin 5 ja ei ainakaan missään valossa omaan silmään näytä siltä että olisi 5-6 välillä tai 6. 15-20 litraa resossa ja 2 kpl reilu 30 cm chinenseä kasvamassa. Vettä on vielä reilusti resossa ja kun ei ec nouse niin en usko että väkevöitymisestä johtuu.
Oudoltahan tämä tuntuu ja meinaa vähän tympästä kun ei tiedä mistä johtuu kun 1-2 vrk pysyy hyvin kohdillaan ja sitten lähti taas pikku hiljaa alaspäin. nyt 5 vrk veden vaihdon jälkeen tosiaan oli tuo 4-5.
Onko tietoa esim ruokasoodan annostuksesta? Olis hyvä jos kotikonsteilla saisi jotenkuten asettumaan, kun persaukisena opiskelijana vähän paha juuri nyt tilata ph uppia ja kajaanissa ei liikkeitä taida olla joista sitä saisi.

Itekkin välillä epäillyt tuota mittaustulosta kun chilit ovat voineet hyvin vaikka siitä jo pidemmän aikaa kun ensin huomasin tuon ongelman. kasvu kyllä jonkin verran hidastunut tässä sähläämisen aikana, lähinnä siis vaihdellut ja lisäillyt vettä ja koittanut varoen puhtaalla vedellä huuhdella resoa ja hiukan juuritasoakin.

sorrii

Mä en sattuneista syistä voisi yrittääkään tippatesteillä, kun ei oikein riitä värinäkö.

En lähtisi soodalla kauheesti luttaamaan ilman mittaria. Varovaisesti ehkä ...

Tein pikatestin: Kannussa 1l. vettä jonka Ph 5.7
Sekoitin tasa-teelusikallisen [ei kukkura!] ruokasoodaa 1dl huoneenlämpöistä vettä;
Siitä litkusta sitten yksi 1tl sinne kannuun:
=> Ph 6.6 ...
Laske siitä ja kokeile vaikka ensin yhteen litraan sitä reson lientä, ja testaa tippatestillä.

Mä tilasin juuri pari viikkoa sitten 2kpl halpismittareita eBaystä: Englantilaisista nettikaupoista:
Ensimmäinen oli EC - Ph -yhdistelmämittari (!!) jonka hinta postitettuna ~20€ .. tuli viikossa perille.
http://www.ebay.co.uk/itm/131705768697
-Mukana ei ollut pattereita eikä kalibrointinesteitä [onneksi mulla oli]
-Toimivat molemmat mittaukset oikein hyvin
-3 desimaalin näyttö turhan tarkka ja levoton
-vastaa kahta mittaria,joten aika sopiva hinta!!

Toinen oli tuttu kiinan mittari joka on Milwaukeen kopio, ja edellisestä on kokemus, että kesti 5 vuotta ja toimi kuin junan vessa silloin kun ne oli Valmetin tekemiä. Milwaukeen 50€ mittari on käytännössä ollut huonompi! Kopion hinta postitettuna ~6€ !!
-patterit olivat valmiina joten "plugandplay" ...
-kalibrointi EI ollut tässäkään ihan kohdallaan valmiiksi, eikä litkua mukana. Pikkupussin saa 3€ alan kaupasta. Köyhänmiehen kalibrointi voisi olla vesijohtovesi jossain paikassa jonka arvot on ilmoitettu. Vesilaitoshan ilmoittaa ne kyllä ... Eikä se niin millin tarkaa ole. Näkyvää harmia tulee vasta kun on yli 1 kokonaista tai enemmänkin pielessä: Alle 4.5 tai yli 7.5 ...
http://www.ebay.co.uk/itm/400503308366

Huru-ukko

Tampereen vesijohtoveden PH Vellamon ilmoittamana:

Veden pH arvo kertoo veden happamuuden, pH 7 on neutraali arvo. Juomaveden pH vaihtelee Tampereella välillä 7,5-8,5. Sosiaali- ja terveysministeriön asettamien laatusuositusten mukaisesti vesijohtoveden pH-arvon tulee olla välillä 6,5-9,5.

Eli sorriilla on ongelmia kasvatuksissaan, vai läträätkö PH:n kanssa  ;)?.

Omat chilini ei tiedä tuosta raja-arvosta, joten kasvavat hyvin omassa yli 8 PH:ssa hyvin  :o.
Ei se niin tarkka ole  ;).....
Suuri osa porukkaa kasvattaa yli kahdeksan arvoilla.

Laita sen reson pohjalle litra tai pari rakeista Puutarha kalkkia. Se pitää sen veden PH siellä kahdeksan tienoilla. Koko kesän.

Chilivaari

Tampereella on reaaliaikainen näyttö netissä veden laadulle kaupungiosittain, meillä pH on tänään ja on ollut jo pitkään tasan 8.

Xbirde

Siinä 8 pinnassa täälläkin on kunnallisen vesilaitoksen PH. Vesijohtoveden PH:n alennan väkiviinaetikalla ja sadeveden PH:n korotan ruokasoodalla. Pyrin aina PH 6.5:n paikkeille. Kasvit kasvavat välillä liiankin hyvin, tai ainakin siltä tuntuu.  :)

sorrii

LainausEli sorriilla on ongelmia kasvatuksissaan, vai läträätkö PH:n kanssa  ;)?.

Eihäm mulla ongelmia ole, kun mittareitakin on kolme settiä  8) Läträän rutiinilla aina kun kastelen vaikka jukkapalmua:  Se on kivaa  :)

Tossa testissä säädin sen kannun ensin siihen 5.7 : eli siihen se putosi kun rutiinilla laitoin millin omaa PhDownia ...
Hanasta tuli eilen tasan Ph8. Yleensä täällä on lähempänä 7'aa. Joskus kesällä allekin 7.0 ...

Oon huomannut, että sama määrä PhDownia tai -uppia vaikuttaa ihan eri lukemilla jos lähtöarvo on vaikka tuon 4.5 tai 7.5 ... Siksi vähän pudotin sitä ensin.
Mä laimennan PhDownin yleensä 1/10 pikkupullloon, joka on a) turvallisempi; b) helpompi annostella vaikkapa pieniin vesimääriin.
Nyrkkisääntö on että sillä laimennetulla 1ml pudottaa peehoota ~1 pykälää/l. Useimmiten siis saan säädettyä kerrasta mittauksen jälkeen. Aina en edes mittaa, kun tiedän että vesijohtoveteen sekoitettu litku on ~Ph6.5 ... Laitan siis rutiinilla reilun ½ml/l peehoodounia lannoitteiden jälkeen ... Yllätyksiä tulee kyllä jos ei muista ravistaa sitä lantrattua Phdownia!

Varsinaisissa vesiviljelysysteemeissä en varmaan mittaria edes tarvitsisi, jos vaihtaisin aina vaan uudet puhtaat litkut resoon. Mä oon kuitenkin tottunut pihtailemaan lannoitteita ja lisään usein resoon uutta päälle poistamatta vanhoja. Samoin on ollut passiivihydroja paljon ja niissä tulee mielenkiintoisia lukemia joskus ...  ::)

tp.teppet

kiitosta sorrii, nyt ph nostettu 6,5 tietämille. katsotaan lähteekö laskuun ja millä aikataululla. :)
Jotenki heti ku luin Sorriin ohjeita ymmärsin että kokeili 5,7 olevaan liuokseen eikä johtoveteen jonka ph olisi ollut noin alhainen. :)
Ihmeen vähän tuntuu chilejä haittaavan kyllä. kukkivat vaan ja jatkavat kasvua vaikka nytkin ennen säätöä tippa teesteri värjäsi näytteen punaiseksi eli ph 4 tuon pullon ohjeen mukaan. Eli ei ilmeisesti niin justiisa ole, mielen rauhaa kyllä tois jos sais vakaasti jonnekkin 6 paikkeille.

neural_rust

"jänniä" lukemia teillä tuon PH: kanssa. Täällä on lähdevesi ja tänään kun tein taimille litran ruokaa, niin hanasta tuli suoraan 5.7. Hesiä laitoin 1,5ml ja CalMagia 1ml, niin joutu nostaan silikoonilla 5:sta sinne kuuden kieppeille. Normisti toi tulee hanasta 6.4 ja hesin jälkeen se on se nafti 5.8. Vaihtelee vähän päivästä riippuen, täällä ainakin..

En edes muista mitä noi arvot on ollut joskus aikoinaan kaupungissa.
...if you can't have it all, have some more...

sorrii

Mä olen aikoinaan oppinut että 5,7 olisi ideaali Ph chileille. Jopa 5.5 suositellaan jossain. Oletus on että Ph yleensä nousee kun litkut vanhenee ..

Luonnon vesi voi hyvinkin olla alle 6. Meillä on mökillä järvivesi jokseenkin tasan 6. Vesilaitoshan nostaa peehoota tarkoituksella ettei se syövytä putkia. Ei kait sillä kalkitsemisella muuta tarkoitusta olekaan. Sehän itseasiassa sotkee ja tukkii paikkoja ...

Ja kuten sanottua Tampereen vesilaitos ilmoittaa yleensä ~8 Ph-lukemia, mutta mutta on lähes aina ollut alempi. Järvivettähän se on alunperin ja siis Ph ~6

-V-

Lainaus käyttäjältä: tp.teppet - maaliskuu 15, 2016, 20:17:38 ip
mitenköhän toimia kun nft:ssä ph laskee jatkuvasti 4-5 tietämille? Vedet olen vaihtanut ja huuhdellut systeemin mutta auttoi vain muutamaksi päiväksi.

Elikkäs sulla taitaa tulla aika pehmeää vettä (veden kovuus != pH) hanasta ja kasvit omilla aineenvaihduntatuotteillaan vääntävät pH:n alas. GH:n lannoitteilla pH nousee ~24h sekoittamisesta, tämä kumoaa laskun. Pitää toki lisätä joka päivä suht' oikeanvahvuista tuoretta lientä, ja sekös vituttaa.

Jos joku oikeasti tietää kunnollisen ratkaisun tähän, saa kertoa.

tp.teppet

Täällä kajaanissa veden ph n. 7,5-8. Aina jonkin verran laskenut GHE lannoitteet ja yleensä mitannut ph:n ensin parin tunnin sitten  24 ja 48 tunnin jälkeen jolloin jo kerennyt asettua hiukan. Varmaan nuo mineral magicin jämät oli mitkä laski ph:ta alas niin vauhdilla tai no tiedä oikein mikä kun yleensä 2-3 päivän jälkeen vielä kohtuu vakaa oli mutta sitten tuli jyrkempi lasku. Nyt Ph n.6 vähän alle arvioisin tippatesterin taulukon mukaan, eli siis laskenut hiukan mutta ei enää niin radikaalisti kuin enne ruokasoodalla nostoa. Varsin kätevästi kyllä sai Sorriin hyvillä ohjeilla nostettua ja persaukinen opiskelija kiittää kun ei tarvinut lähteä tilaamaan ph uppia postikuluineen etelästä. :)

-V-

maaliskuu 20, 2016, 20:52:37 ip #1995 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 26, 2016, 12:55:22 ip käyttäjältä -V-
Lainaus käyttäjältä: -V- - maaliskuu 20, 2016, 13:46:19 ip
GH:n lannoitteilla pH nousee ~24h sekoittamisesta,

Pitää vähän selventää, Grow ja Bloom ovat melko happamia ja laskevat litkun pH:n sekoittaessa aivan hyviin lukemiin. Tästä se sitten kipuaa aavistuksen ylös seuraavan vuorokauden aikana, ellei käytössä ole kovan veden versio Microsta. Sen kanssa käy kuulemma päinvastoin.

(Omissa kokeiluissa kolmantena päivänä) kasvi, jos on sellaisessa vaiheessa, että ravinteet maistuvat, on kuluttanut näitä liemästä sikäli merkittävän määrän, että a. liemen puskuriominaisuudet ovat heikentyneet ja b. kasvi on korvannut oman happamuustasapainonsa säilyttääkseen liemestä ioneita toisilla. Tästä seuraa pH:n joskus rajukin muutos, jos käyttetty vesi on erityisen pehmeää.

Ruokasooda vaikuttaa pH:n lisäksi myös veden kovuutta nostavasti, joten sitä voi käyttää, jos et joudu kovin usein/pajoa lisäilemään. Natrium ei ole hyväksi kasveille.

Jos on kovin laimeat liemet käytössä, vahvuuden nosto voi auttaa puskuroinnissa.
EDIT: Tämän tulin lihavoimaan, kun on vähän tullut testailtua Kiinan poikain EC-mittaria. Lannoitevahvuuden nosto sellaiselle tasolle, ettei tipu reson tyhjentyessä ainakin tuplaa huoltovälin (1pv -> 2pv, pitää kokeilla toden sanovaa kolmatta päivää vielä, kunhan uskaltaa).

tp.teppet

Nyt EC 2.2(eli ei kovin laimeat litkut ainakaan) ja taas veden vaihdon jälkeen n. 2-3 vrk myöhemmin selvä lasku ph:ssa (4-5 välille). Hoitunut tuolla Sorriin vinkillä ihan kiitettävästi. Sekoitin nyt 5ml ruokasooda 2 dl vettä ja siitä pikku hiljaa laittanut pari tl kerrallaan tuota seosta. Viimeksi ainakin pysyi ph tasaisena kun ruokasoodalla nostin eikä paljoa tarvinnut seosta laittaa. Oiskohan viimeksi 4-6 kertaa tuo 5ml tuota ruokasooda/vesiseosta lisätty n.15 litraan vettä niin pysyi ph 6 paikkeilla. Nyt odoittelen ph:n tasautumista jotta näkee tarviiko vielä nostaa. Kovaa tahtia nuo kasvavat varsinkin sitten kun sain ph:n kohdilleen. Kuvia ja vähän muuta tietoa profiilissa jos kasvien koko tai kasvi mietityttää :)
Kiitoksia kaikille vinkeistä.

Vuorikaskas

maaliskuu 27, 2016, 15:38:55 ip #1997 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 27, 2016, 15:51:33 ip käyttäjältä Kasvirasva
Lainaus käyttäjältä: -V- - maaliskuu 20, 2016, 20:52:37 ip

Ruokasooda vaikuttaa pH:n lisäksi myös veden kovuutta nostavasti, joten sitä voi käyttää, jos et joudu kovin usein/pajoa lisäilemään. Natrium ei ole hyväksi kasveille.

Miksi ruokasoodan eli natriumvetykarbonaatin lisääminen ravinneveteen olisi natriumpitoisuuden takia pahaksi kasveille? 

Ruokasooda lisää alkaliteettia eli nostaa KH-arvoa.  Veden kovuuden (GH) määrää lähinnä magnesium ja kalsium.   Karbonaattikovuus (KH) ei ole nimestään huolimatta kovuus lainkaan eikä sen nousu nosta veden kovuutta eli ns. kokonaiskovuutta (GH, General Hardness, Gesamthärte).

Akvaarion kautta nämä tulleet tutuksi.  (Paitsi kysymykseni...)

-V-

Lainaus käyttäjältä: Kasvirasva - maaliskuu 27, 2016, 15:38:55 ip
Lainaus käyttäjältä: -V- - maaliskuu 20, 2016, 20:52:37 ip

Miksi ruokasoodan eli natriumvetykarbonaatin lisääminen ravinneveteen olisi natriumpitoisuuden takia pahaksi kasveille?

Nojoo, tuohan on ns. "yleistä tietoa", eli voi olla toisinkin. Jotkut kasvit sietävät paremmin, toiset huonommin. Chilit taitavat olla niitä huonommin sietäviä. Ongelmaa tulee kaiketi sen kautta, että natrium kilpailisi kaliumin kanssa kasviin päätymisestä.

Määrähän myrkyn tekee tässäkin tapauksessa. Kertakorjaus tuskin haittaa mitään, toisessa ääripäässä tilanne, jossa ruokasoodaa pitää lisätä vähän väliä, koska litku on liian laimea (vähän kaliumia, paljon natriumia).

Lainaus
Ruokasooda lisää alkaliteettia eli nostaa KH-arvoa.  Veden kovuuden (GH) määrää lähinnä magnesium ja kalsium.   Karbonaattikovuus (KH) ei ole nimestään huolimatta kovuus lainkaan eikä sen nousu nosta veden kovuutta eli ns. kokonaiskovuutta (GH, General Hardness, Gesamthärte).

Akvaarion kautta nämä tulleet tutuksi.  (Paitsi kysymykseni...)

Alkaliniteettia tarkoitin.

Näkisin, että tässä on pieni ero akvaarion ja vesiviljelyn välillä. Yllämainitut asiat lienevät ne, jotka pääosin (tai ainakin merkittävästi) määräävät veden ominaisuudet akvaariopuolella?

Vesiviljelyliuoksessa lannoitteiden suolat taas pääosin määräävät liuoksen ominaisuudet. Jos veden alkaliniteetti aiheuttaa ongelmia ei yleensä auta pohtia, johtuuko se natrium- vai kalsiumkarbonaatista, vaan yleensä katseet käännetään käänteisosmoosiveteen. Tai mahdollisuuksien mukaan säädetään lannoitteita.

sorrii

Yksi kepulikonsti kerrostalossa, jos on väleissä huoltomiesten/talkkarin kanssa, että pyytää sitä ammattilaisten "kodin putkimiestä" vähän. Se on rakaa kiteistä kaliumhydroksidia jota samaa ainetta taitavat olla virallisetkin PhUppit. Mä itse hain huoltokopista sellaisen ruokalusikallisen kerran. Liotin ~1tl/1dl vettä joka vastasi "teholtaan" litkua jota oon laimetanut PhDownista 1/10 ... Toiseen suuntaan tiet ..´

Oon pitänyt tapana tehdä PhDownista 10% litkun, koska siitä on aika paljon helpompi säätää pienenmpiäkin annoksia: 1ml/l laskee esim. Ph6.5 ->Ph5.5 .. suunnilleen.
En ehkä silti lähtisi paljoa säätämään ilman Ph-mittaria! Mä en ainakaan erota enkä luota niihin väreihin tippatestillä ... eBaystä saa alle 10€ ihan kelpo mittarin ...