tammikuu 24, 2025, 22:19:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

wille

Lainaus käyttäjältä: nicklas - lokakuu 05, 2010, 09:34:58 ap
hei miteas porukalla toi juurimätä?
kuinka ootte hoitanut vai onko mitään hoitoa  ???
mulla oli tossa ripsiäisiä saatana niin menini heittämään resoon sellasen tapletin millä ne on aina lähtenyt. mutta tällä kertaa pukkas juuret mätänemään...vaihdoin liemet ja vähän juuria huljuttelin että jos se nyt tästä

Hakua käyttämällä löytyi aiheesta tämmöistä. Vetyperoksidia taitavat käyttää tuohon hommaan.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Larski

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - lokakuu 05, 2010, 02:41:10 ap
Lainaus käyttäjältä: nesvig - lokakuu 04, 2010, 12:56:43 ip
Kumpi on liemen hapettamisen kannalta parempi vaihtoehto, bubbleri vai uppopumppuun perustuva ratkaisu? Maalaisjärjellä pääteltynä sanoisin että bubbleri, mutta onko sillä kasvien kasvamisen kannalta mitään todellista merkitystä että käyttääkö uppopumppua vai ilmapumppua?

Honkkarin Jebao pumppu maksoi 4,5€ ja on päällä 2 tai 3 *12min./vrk.
Eikös Fatalii ollu pumppujen kannalla kanssa?
Juuret voi tosin tukkia pumpun.
Ilmapumppu hapettaa huonommin, siksi pitäis olla pitempään päällä.

Vierekkäin olevista ämpäreistä, pumpulla 3*12min/vrk kasvaa paremmin kuin ilmapumppulla 24/7 päällä.

Kuinkas kikkailuksi vesipumpun kans menee jos pitäis saada useampi pönikkä samalle pumpulle?

Murderado

Lainaus käyttäjältä: Larski - lokakuu 05, 2010, 12:39:48 ip
Kuinkas kikkailuksi vesipumpun kans menee jos pitäis saada useampi pönikkä samalle pumpulle?

[teoria] Homman pitäisi toimia niin, että pumpussa on 3-haarainen imuletku, jolloin pumppu imee jokaisesta bubblerista vettä, ja 3-haarainen paluuletku, jolloin kaikkiin bubblereihin myös tulee vettä.[/teoria] [käytäntö] En usko, että onnistuu ilman monimutkaista automatiikkaa tai bubblereiden vesitilojen yhdistämistä putkella (jolloin pönttöjen pitäisi olla käytännössä vieri vieressä), koska 3-haarainen imuletku ei kuitenkaan ime tasaisesti kaikista bubblereista, eikä myöskään 3-haarainen paluuletku syötä tasaisesti kaikkiin bubblereihin. Tästä johtuen todennäköisesti joku bubbleri kuivuu ja toinen tulvii yli, ennemmin tai myöhemmin. Lisäksi liemet menevät sekaisin, mikä vaikuttaa vain silloin, jos bubblereissa on erilaiset seossuhteet.[/käytäntö]

Edit: Aivopieru ja lukihäiriö. Letkujen ei siis tarvitse olla 3-haaraisia, vaan haaroja on yhtä monta kuin pöniköitäkin.

nicklas

Lainaus käyttäjältä: wille - lokakuu 05, 2010, 09:39:46 ap
Lainaus käyttäjältä: nicklas - lokakuu 05, 2010, 09:34:58 ap
hei miteas porukalla toi juurimätä?
kuinka ootte hoitanut vai onko mitään hoitoa  ???
mulla oli tossa ripsiäisiä saatana niin menini heittämään resoon sellasen tapletin millä ne on aina lähtenyt. mutta tällä kertaa pukkas juuret mätänemään...vaihdoin liemet ja vähän juuria huljuttelin että jos se nyt tästä

Hakua käyttämällä löytyi aiheesta tämmöistä. Vetyperoksidia taitavat käyttää tuohon hommaan.

offtopic käytin kyl hakua mut jostain kumman syystä se ei löytänyt yhtään mitään outoa

chilihardhead.fi

lokakuu 05, 2010, 19:58:36 ip #644 Viimeisin muokkaus: lokakuu 05, 2010, 20:00:37 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Lainaus käyttäjältä: Larski - lokakuu 05, 2010, 12:39:48 ip
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - lokakuu 05, 2010, 02:41:10 ap
Lainaus käyttäjältä: nesvig - lokakuu 04, 2010, 12:56:43 ip
Kumpi on liemen hapettamisen kannalta parempi vaihtoehto, bubbleri vai uppopumppuun perustuva ratkaisu? Maalaisjärjellä pääteltynä sanoisin että bubbleri, mutta onko sillä kasvien kasvamisen kannalta mitään todellista merkitystä että käyttääkö uppopumppua vai ilmapumppua?

Honkkarin Jebao pumppu maksoi 4,5€ ja on päällä 2 tai 3 *12min./vrk.
Eikös Fatalii ollu pumppujen kannalla kanssa?
Juuret voi tosin tukkia pumpun.
Ilmapumppu hapettaa huonommin, siksi pitäis olla pitempään päällä.

Vierekkäin olevista ämpäreistä, pumpulla 3*12min/vrk kasvaa paremmin kuin ilmapumppulla 24/7 päällä.

Ei onnistu ainakaan helpolla tolla jebaolla, kun se imee suoraan pumpun kyljestä.
En itse pidä kannattavana yrittää viritellä montaa ämpäriä pumpulle, kyllähän se onnistuu, mutta jo osat maksaa äkkiä sen pumpun hinnan ja omilla pumpuilla on siirreltävissä helposti.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Macex

Oon ajatellu rakentaa drip&feed systeemiä, mutta en nyt oikein käsitä, että tuleeko se ilmapumpusta tuleva letku järjestelmän pohjalle ilmakivellä, niinkuin bubblerissa vai onko se siinä syöttöputkessa kiinni, mikä sitten nostaa sen veden? Eli nouseeko vesi putkessa ylöspäin jos on ilmakivi pohjalla ja letku pohjalta ylös ja siitä ns. tiputus renkaaseen vai pitääkö olla se ilmapumpun letku kiinni tässä ylösnousevassa putkessa?

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

-mIDE-

Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 19, 2010, 00:59:31 ap
Oon ajatellu rakentaa drip&feed systeemiä, mutta en nyt oikein käsitä, että tuleeko se ilmapumpusta tuleva letku järjestelmän pohjalle ilmakivellä, niinkuin bubblerissa vai onko se siinä syöttöputkessa kiinni, mikä sitten nostaa sen veden? Eli nouseeko vesi putkessa ylöspäin jos on ilmakivi pohjalla ja letku pohjalta ylös ja siitä ns. tiputus renkaaseen vai pitääkö olla se ilmapumpun letku kiinni tässä ylösnousevassa putkessa?

En täysin ymmärtänyt kysymystä, mutta eikö drip&feed-järjestelmässä yleensä ole vesipumppu veden nostamiseksi kastelua varten ja mahdollisesti lisänä erillinen ilmapumppu ilmakivineen hapetukselle?

Macex

Lainaus käyttäjältä: -mIDE- - lokakuu 19, 2010, 11:05:10 ap

En täysin ymmärtänyt kysymystä, mutta eikö drip&feed-järjestelmässä yleensä ole vesipumppu veden nostamiseksi kastelua varten ja mahdollisesti lisänä erillinen ilmapumppu ilmakivineen hapetukselle?
Vähän oli huonosti kirjoitettu, otan siitä vastuun. Mutta tuolla tavalla mä näkisin, että toi toimis parhaiten. Mutta kun katselin noita GHE:n valmistamia water ja aerofarmeja, niin niissähän ei ole vesipumppua vaan ilmapumppu?  ???

2013
Kuiva ja Naseva.

Larski

Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 19, 2010, 11:24:58 ap

Vähän oli huonosti kirjoitettu, otan siitä vastuun. Mutta tuolla tavalla mä näkisin, että toi toimis parhaiten. Mutta kun katselin noita GHE:n valmistamia water ja aerofarmeja, niin niissähän ei ole vesipumppua vaan ilmapumppu?  ???

Tuolla on keskustelua ja ohjeistusta jonkilaisesta ilmapumppu dripfeedistä. Ittekki oon tuollasta suunnitellu mutta en oo saanu vielä aikaseksi.

Macex

Lainaus käyttäjältä: Larski - lokakuu 19, 2010, 11:34:13 ap
Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 19, 2010, 11:24:58 ap

Tuolla on keskustelua ja ohjeistusta jonkilaisesta ilmapumppu dripfeedistä. Ittekki oon tuollasta suunnitellu mutta en oo saanu vielä aikaseksi.
Kiitos linkistä! ;)

2013
Kuiva ja Naseva.

Toni.A

Heräsipä tällainen ajatus mieleen, taikka kysymys paremminkin. Onko kenelläkään kokemusta, miten tuollainen vanha lämminvesivaraajan 300 litrainen säiliö voisi toimia vesiviljelyssä esim. jos pistäisi pituussuunnassa halki, näinollen saisi 2 x 150 litraa kasvatusalaa? Toisena kysymyksenä heittäisin, että mitenkä se sisäpinta soveltuisi ja irtoisiko siitä mitä haitallisia aineita juurille, kun kuitenkin lannoitteita käyttää? Tosin kuumaa vettähän se kestää, niin miksi ei sitten muutakin!  ::) Sattui jäämään ylimääräisenä tuollainen varaaja talliin, kun sanoi itsensä irti!  :-\

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

chilihardhead.fi

Halkaisu voi olla aikas työläs, hyödyntäisin sen resona ennemmin.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - lokakuu 26, 2010, 16:44:49 ip

No hanahan siinä muistaakseni olisi valmiiksi litkunvaihtoa varten, tosin rälläkällä, kun aikansa nitkuttas, niin voishan tuo leikkaaminenkin onnistua. Hitsitäpillä ja sikaflexilla tekisi väliseinät niihin, ettei juurimädän iskiessä kaikki olisi samassa litkussa, jakaisi vaikka yhden aina kolmeen osaan. Tuotahan voisi tietysti ruveta pähkäilemään enemmänkin.  ::)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - lokakuu 26, 2010, 17:44:51 ip
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - lokakuu 26, 2010, 16:44:49 ip

No hanahan siinä muistaakseni olisi valmiiksi litkunvaihtoa varten, tosin rälläkällä, kun aikansa nitkuttas, niin voishan tuo leikkaaminenkin onnistua. Hitsitäpillä ja sikaflexilla tekisi väliseinät niihin, ettei juurimädän iskiessä kaikki olisi samassa litkussa, jakaisi vaikka yhden aina kolmeen osaan. Tuotahan voisi tietysti ruveta pähkäilemään enemmänkin.  ::)

Kyllä se aika hyvin rälläkällä menee, ei noissa kovin paksu seinämä muistaakseni ole (olisiko 1-1,5mm?).... 2-2,5mm peltikin menee vielä vauhdilla rälläkällä kunhan hommaa sopivia laikkoja, moni "halpis"katkaisulaikka on turhan paksu ja raskasleikkuinen mutta 1mm paksuisella laikalla menee jo hyvin ja 0,8mm laikalla paremmin. Katso vain että ovat laadukkaita laikkoja niin eivät hajoile, sellaisia jotka kestävät taivutella vähän ilman murtumista. Ainakin saksalaiset Pferd SG-Plus 0,8mm laikat kestävät melkoista murjomista hajoilematta ja leikkaavat 2-3mm Fe ja RST levyjä vauhdilla, 4-6mm levykin menee ihan mukavasti (veikkaisin vajaa 5 minuuttia ja 2-3 laikkaa tuon varaajan halkaisuun jos se on 1,5-2mm tavaraa).

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - lokakuu 28, 2010, 00:02:28 ap(veikkaisin vajaa 5 minuuttia ja 2-3 laikkaa tuon varaajan halkaisuun jos se on 1,5-2mm tavaraa).

No hyvä jos menee noin, mutta ei ne ihan peltiä ole, kun sitä painettakin pitää kestää.

Ihan lelurälläkällä en rupeaisi niitä varaajia leikkaamaan mitkä olen nähnyt silvottuna.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - lokakuu 28, 2010, 07:40:29 ap
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - lokakuu 28, 2010, 00:02:28 ap(veikkaisin vajaa 5 minuuttia ja 2-3 laikkaa tuon varaajan halkaisuun jos se on 1,5-2mm tavaraa).

No hyvä jos menee noin, mutta ei ne ihan peltiä ole, kun sitä painettakin pitää kestää.

Ihan lelurälläkällä en rupeaisi niitä varaajia leikkaamaan mitkä olen nähnyt silvottuna.

2mm levy kestää jo aika paljon, tuskin ne juuri sen paksumpaa on. Omat kokemukseni töistä Wurthin pikkurälläkällä, olikohan se 1100 vai 1200W. Oleellista on se että käyttää ohutta laikkaa, tuo mainitsemani 0,8mm leikkaa kevyesti ja 1mm laikka on jo havaittavasti raskaampi leikkaamaan (rahakirstun päällä istuvat meinasivat että noita 0,8mm laikkoja ei enää tilattaisi töihin, onneksi suurin osa tavarasta tulee laserilta ja vain kiireiset "lisäosat" silputaan itse). Millään 2mm tai paksummalla laikalla en edes yrittäisi ellei koneena ole todella järeä 2-käden kone.

MikkoM

Mä olen käsittänyt että ainakin noi vanhemmat lämminvesivaraajat olis emaloitua peltiä tjsp.. ? Eli todennäköisesti se emalointi kyllä rikkoontuu jos rälläkällä leikkaa.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: MikkoM - lokakuu 31, 2010, 16:41:10 ip
Mä olen käsittänyt että ainakin noi vanhemmat lämminvesivaraajat olis emaloitua peltiä tjsp.. ? Eli todennäköisesti se emalointi kyllä rikkoontuu jos rälläkällä leikkaa.

Pintapelti voi ollakin emaloitu, tai sitten maalattu/muovitettu. Sen alla eriste ja sitten itse pönttö. Isällä oli -76 rakennetussa talossa pönttö jossa pintapeltinä oli muovitettu ohut pelti ja sen alla n. 5cm villaa, itse pöntön ainevahvuudesta ei tarkkaa tietoa mutta tuntui 1,5-2mm tavaralta ja ulkopinnassa sinkitys (sähkösinkitys ilmeisesti).

Oudolta tuntuisi eristämätön varaaja, ennemmin joku eriste itse pöntön päällä ja pinta ohutta peltiä (tai puuta, yhdessä vanhassa talossa tuollaisenkin nähnyt. Joku 1000-1500 litranen ja puupaneli pinnassa).

Nikodeemus

[Mutu]
Eiköhän se itse säiliö ole yleensa 1,5-3mm levyä, siinä päällä eriste (villa/uretaanivaahto/tms)
ja eristeen päällä sitten valinnainen matsku. Ei kai sillä sinänsä ole väliä sillä päälimmäisellä kamalla,
kunhan kestää kosteutta/törmäilyä/millaista rasitusta nyt sitten sijoituspaikassa saattaa ollakin
[/Mutu]
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

chilihardhead.fi

Kyllä siellä varaajan sisäpuolella oleva emalointi varmaan lohkeilee rälläköidessä, mutta tuskin se haittaa tässä käytössä ja kaikissahan sitä ei ole, jos on oikeen tuhlailtu voipi olla vaikka rosteripömpeli.