tammikuu 09, 2025, 22:18:44 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Jagemon

Aloittelemassa tässä chilikasvattelua ja jo tässä vaiheessa on ebbi menossa tulille kunhan osaset saa saapumaan. Tuli kuitenkin kysymys tuossa toiselta foorumilta siitä, että pitäisikö tuonne ebbiin laittaa silikaattia estämään levän muodostumista, joka taas meinaisi sitä ettei vettä tarvitsisi olla vaihtamassa niin usein? Vai onko turhaa hommaa mikäli reso on likimain valoa läpäisemätön? Ilmeisesti kuitenkin 1½kk välein vedet melkein vaihdettava siinä tapauksessa.

mohla

Lainaus käyttäjältä: Jagemon - huhtikuu 13, 2011, 14:04:49 ip
Aloittelemassa tässä chilikasvattelua ja jo tässä vaiheessa on ebbi menossa tulille kunhan osaset saa saapumaan. Tuli kuitenkin kysymys tuossa toiselta foorumilta siitä, että pitäisikö tuonne ebbiin laittaa silikaattia estämään levän muodostumista, joka taas meinaisi sitä ettei vettä tarvitsisi olla vaihtamassa niin usein? Vai onko turhaa hommaa mikäli reso on likimain valoa läpäisemätön? Ilmeisesti kuitenkin 1½kk välein vedet melkein vaihdettava siinä tapauksessa.

Mä oon käsittänyt, että se silikaatti estää juurimädän muodostumista. Levästä en olisi niin varma. Mulla on n. 45 L resot ebbeillä juurikin likimain valoa läpäisemättömästi ja kyllä n. 3 viikon jälkeen se liemi alkaa tuoksahtamaan levälle. Silikaattina mulla on Mineral Magic käytössä, mutta annostus on ollut aika summittaista. Ehkä turhan pienellä määrällä saan nuo liemet levääntymään tai sitten se vähäinen valo mitä pöydän alle pääsee ja vielä läpäisee siniset muovilaatikot ja mustat reson kannet levän sinne saa...

masaiman

Tuota olen tuossa jo jonkin aikaa ihmetellyt että miksi hydrossa olevista taimista yksi lopetti kasvamisen joku viikko sitten. Kahdeksan kasvia samassa liemessä, joista seitsemän kasvaa kuin viimeistä päivää, mutta yhden kasvu pysähtyi kuin seinään. Onko vain epäkelpo yksilö vai voisiko sen kasvua yrittää herätellä siihen kohdistetulla lisävalolla, jollain kemikaalilla tai vippaskonstilla, vai "annanko olla, kyllä se vielä siitä kirii"...

tomi667

Tuosa parisen viikkoa sitten pesin koko ebb&flood systeemin. Otin vielä chilit juurineen irti sieltä ja suihkuttelin juuret. Ei kaikki
chilit oikein tykännyt tuosta operaatiosta kun osa kuoli ja osasta lehdet käpristy ja tippu. Saipahan vähän tilaa tuonne, kun
oli muutenkin ehkä liikaa chileja tuossa ebbissä.

masaiman

toukokuu 01, 2011, 13:34:20 ip #944 Viimeisin muokkaus: toukokuu 01, 2011, 13:42:59 ip käyttäjältä mattson
Minkäslaisissa arvoissa tuo ec pitäis pitää. Nyt on mittarit ja systeemit mutten löydä mitään ohjearvoja mitä sen pitäisi näyttää...

samoin ihmetyttää tuo ph down pullon hypertarkka ohje "lisää vähitellen" pisara kerrallaan? Milli? 10ml?

sorrii

Ec-arvojen ohjeita on toki monien lannoitteiden ohjeessa. Helppo homma kuitenkin tehdä kuten mä: Sekoittelen lannat pullon ohjeen mukaan ja katson mitä tulee arvoksi. Sitten yritän pitää siinä.
Ph-down (ainakin nestemäinen) kannattaa heti laimentaa pikkupulloon esmes. 1/10 -suhteessa. Sitten on helpompi annostella. Mä käytän lääkeruiskuja, joita saa halvalla apteekista. Neulat voi ja kannattaa tylstyttää viilalla, hiekkapaperilla tms. (.Neulan kanssa ylettyy helpommin ottamaan pullosta.)
Mulla on Advanced Hydrophonics of Hollandin Ph-downia sekä kasvuun että kukintaan; eli 40% typpihappoa ja 60% fosforihappoa. Luulisin että se fosforihappo käy kokoajan ...

Kokeilemalla oon todennut että se raaka tavara pudottaa Ph'ta 10l satsissa 1 pykälän per 1ml. Laimennettuna siis 1ml/l pudottaa sen 6.8 -> 5.8
Siinä 6 kieppeillä se paras on olla ja muistelen lukeneeni, että optimi olisi 5.8. Mä oon antanut tahallani vaihdella 5.5 - 6.2 alueella ilman ongelmia.

Happamassa (alhainen ph) pysyy paremmin bakteerit kurissa mutta käsittääkseni jotkut ravinteet imeytyisi paremmin korkeammalla. Siis vaihdellaan ajoittain. Bakteerien ja juurimädän varalta mä oon käyttänyt jo pari vuotta aika säännöllisesti peroksidia (Liquid Oxygen) pikkuisen kasteluvedessä ja vedenvaihdon yhteydessä. Mulla on vaatimaton mutta vakuuttava (itselleni ;) kokemus, että se peroksidi kannattaa, varsinkin pasiivihydroissa. Keväällä kuoli aika monta kasvia kun lopetin sen käytön kuukaudeksi. Tossa merkkituotteessa on ohjeet, mutta apteekin tavarakin käy, kun laskee oikeat pitoisuudet ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

mohla

Lainaus käyttäjältä: mattson - toukokuu 01, 2011, 13:34:20 ip
Minkäslaisissa arvoissa tuo ec pitäis pitää. Nyt on mittarit ja systeemit mutten löydä mitään ohjearvoja mitä sen pitäisi näyttää...

samoin ihmetyttää tuo ph down pullon hypertarkka ohje "lisää vähitellen" pisara kerrallaan? Milli? 10ml?

Mä oon pitänyt EC:n jossain 1 ja 1.8 mS/cm välillä vielä näin sisätiloissa ja hyvin on kasvaneet loistarin alla. Voi olla, että kokeilen joillekin chileille nostaa kasvarissa kesällä EC:n jonnekin maks. 2.2 mS/cm tienoolle, mutta jää nähtäväksi.

Mulla meni juuri tuon hypertarkan ohjeen takia ekat liemisatsit pieleen, kun lorautin vähitellen 40 L satsiin. Nyttemmin lisään 40 L satsiin 4-5 ml tota Advanced Hydroponics of Hollandin Grow pH-downia. Mun pullo on joskus ollut 38 % typpihappoa. Erilaisia pipettejä ja ruuttia saa apteekista ja varmaan Bebekistä tms. Mulla hyväksi havaittu on tollanen normi 1-10 ml tai 0.1-1 ml ruutta, missä on kiinni pätkä ilmapumpun tms. pientä letkua. Tosin tolla mittatarkkuuden joutuu testaamaan, kun letkuun mahtuu jokunen millilitra hapokasta...

masaiman

Mulla on ph downina GHE:n pullo. Typpi-ja fosforihappoa siinäkin, joskaan pullo ei erottele määriä.

eli perusarvoiksi ph down: 1ml/10l=ph-1

EC sisällä jossain yhden ja kahden välillä. Alkaa toi mun taimihydro käymään todella ahtaaksi. Joudun varmaan oksimaan noita kasveja kun osa on jäänyt pieneksi ja isommat kasvaa vinoon. Ei haittaa jos eivät kasva juuri enempää ennen kuin saan ne joko isompaan hydroon tai kasvihuoneeseen.

Zabi

Lainaus käyttäjältä: mattson - toukokuu 01, 2011, 13:34:20 ip

http://chiliwiki.fi/index.php?title=Lannoitus
Tuolta löytyy Yaran lantojen perästä suuntaa antavat EC arvot, joita voi soveltaa muillakin lannoilla.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

awerbly

Lainaus käyttäjältä: awerbly - maaliskuu 24, 2011, 15:15:52 ip
Pystyputkihydro

Onko joku toinen propellipää jo ennättänyt rakentaa moisen? Esimerkki tötteröistä http://easiestgarden.com/images/Vertical1.jpg
Tilaa kun ei ole paljoa, niin luovuus pääsee valloilleen. Toinen vaihtoehtoisi laittaa putket vaakatasoon ja monta päällekäin, mutta tuo näyttäisi (ehkä) helpommalta toteuttaa. Ainut mikä mietityttää, on tuon veden sirottelu, että toteuttaako sen esim. gardenan suuttimilla vai jotenkin muuten.

Jännä toteutus etenee. Viemäriputkisto on jo hankittuna ja suunnitteluvaihe on edelleen menossa. Järjestelmän pääosaa esittävä pumppu on kuitenkin vielä hankkimatta. Tässä nyt pähkäilenkin, että minkälaiseen pumppuun rahani sijoitan. Kriteerit ovat väh.2m nostokorkeus, matala melutaso ja 50-100€ hinta.

Vesikiertopumppu (esim. http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=110122&t=temartic_e&userid=QUGO21liKTZWuYiKUlob4dsgOLXZm5B7FsG):
+ hiljainen?
+ pieni virrankulutus
+ säädettävä virtausteho
- kallis (€/virtausteho -suhde)
- nostokorkeus 2-3m

Uppopumppu (esim. http://kailatec.fi/kauppa/?page=tuotetiedot&product_id=B81QMK8D:
+ edullinen (€/virtausteho -suhde)
+ nostokorkeus 5-10m
- ei säädettävää virtaustehoa (on/off)
- äänekäs?

Mielipiteitä / kokemuksia?

Juso

Mites suuria kasveja voi siirtää mullasta Ebbiin? Kovasti kutittaa nyt opetella tätäkin puolta, mutta alusta en tälle kaudelle enää ehdi.
Mulla on pari kohtuukokoista (tosin jo kukkaa lykkäviä) about 25 senttisiä Peruvian White Habaneroja ja samankokoinen kukkimaton  Lemon Drop, joita ajattelin. Tuleeko tuhottua jos yrittää siirtoa nyt? Vai harjoittelenko tämän kauden tyhjällä Ebbillä ajastimen toimintaa testaten? Mitä sanoo raati?

Zabi

Ei kun vaan siirtäen ebbiin, pesaset suurimmat mullat pois juurista ja soraan. Älä sit ihmettele miks ne kasva pariin viikkoon juurikaan, keskityyvät juurien kasvattamiseen.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Juso

Selvä,kiitos, näin teen. On Matot ja Microt tilattu, eli eiköhän tuo tuosta lähde, kunhan saan vaan systeemin askarrelluksi.Eipä tuo Fataliin sivuillaan kuvaama muovilaatikkoEbb vaikealta rojektilta tunnu.  Tänä vuonna kun harjoitellaan, niin vuonna sitten kasvariin koko seinä täyteen letkua ja lootaa.  Tai varmaan jo talvikasvatukset menee noin, niin ei haittaa vaikka on kotoa poissa pidempäänkin.

bluesman

Jos on hyvin pieni juuristo niin on syytä peitellä harsolla tai jollain varjostavalla viikoksi. Muutoin haihduttaa enemmän kuin imusysteemi ehtii imeä ja kasvi kuivuu. Tapoin itse melkein saamani Aji cristalin em.tavalla.

sorrii

Mä oon soraan siirtämiäni kasveja samoinkuin pistokkaita huputtanut muovipussilla aika hyvällä menestyksellä. Aji Cristaleista sain onnistumaan 4/4 pistokasta; Aji Habanerosta 2/2 kpl; Rocoto Red'istä otin pari ja molemmat selvisi jne. Hiljattain istuttelin aika vanhan ja ison Inca Red Dropin passiivihydosta multaan: viikko pussihoitoa sai jo vähän homeen haisemaan, mutta sitten alkoi näkyä uusia juuria läpinäkyvästä ruukusta ja uusia lehtisilmuja ... Nyt on ollut 4kpl Trinidad Scorpionin pistokkaita jiffyyn pistettynä pakasterasiassa jossa muovipussi päällä. Kun anna tuulettua ½ tuontia ilman huppua, alkavat lehdet lerpattaa; kun sitten sumutan vähän ja vedän pussin taas päälle, elpyy lehdet ½'ssa tunnissa.
Kyllä sen näkee kun juuret alkaa toimia! Siihen asti pitää pitää "keskoskaapissa"  ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Soul eater

Voiko esim Lumpeita kasvattaa bubblerissa? :D Jos saisi sen kasvattamaan esim kukkansa se olisi suorastaan mahtavan näköinen jos sellaisen saisi kukkimaan :D

sorrii

Jotenkin luulisi ettei lumpeet vaadi mitään pumppuja. ISON astian pohjalle vaan mutaa ja siihen ...  :-*

masaiman

Ajattelin hyväksyttää yhden konseptin täällä ennen käytännön toteutusta. Jouduin nyt räpeltämään havaintokuvan paintilla kun en parempaakaan keksinyt:

Eli tarkoitus olisi tehdä sprinkler-aero kasvihuoneeseen, mutta mietiskelin että millä kasvi saa tarvitsemansa veden ennen kuin kasvattaa isommat juuret. Kasvit ovat tällä hetkellä tollasissa ~5cm verkkoruukuissa joissa kivivillakuutio ja hydrosoraa. Tarkoitus olisi laittaa ne 10 litran ämpäreihin joihin leikkaan rälläkällä viisteitä kyljestä pohjaan, jonka jälkeen ämpärit täytetään hydrosoralla. Mietin vain että kestääkö ämpäri parimetrisen kasvin painon jos poraan tuon alkuperäisen pikkuruukun pohjasta läpi, kun eikös se ala tehdä uusia juuria tuohon upotettuun varren osaan? Vai pitäisikö äpärin pohjalle leikata filmivanerista vahvikelevy johon sitten ruukun työnnän?

Muita hyviä ideoita otetaan kiitollisena vastaan.

sorrii

En kantaisi huolta kestääkö se reikä. Eihän iso kasvi voi kaikkea tarvitsemaansa tukea ottaa 50mm verkkoruukusta! Kasvun edetessä sitä pitää tukea varresta muutenkin; osa painostakin tiet täytyy saada jaettua tukikepeille, langoille, verkolle ...

Mulla tässä hauska esimerkki: Rakensin viime kesänä tällaisen taimibublerin parvekelaatikosta: sisällä n. 6l kasvuliuosta jossa kelluu 40mm styrofoami (jonka päihin ja keskelle lisäsin myöhemmin paloja lisäkelluketta) Foami pinnoitettu ehkä lähinnä ulkonäkösyistä mylar-kalvolla ja levyssä 10 reikää 50mm verkkoruukuille. Vedessä pitkä ilmaverho joka pulputtaa ajastimella ½t/½t - yöllä vähemmän, metelin takia.
Tossa lähti alkuun hyvä sukupolvi erilaisia baccatumeja; viime kesänä siis. Mä siihen sitten jätin pari-kolme kasvia joita en saanut mahtumaan ebbiin parvekkeelle. Yksi trinidad bush siinä sitten alkukeväästä ensimmäisistä auringonsäteistä jo innostui kasvamaan, kukkimaan ja tekemään podejakin, mutta kuoli heti, kun siirsin soraan kasvamaan, että saisin tilaa uusille tamille.
Toinen isompi kasvi siinä oli Bishops Crown, jota olin moneen kertaan leikannut pienemmäksi viime kesänä, ja talvellakin, mutten viitsinyt tappaa vaikkei ollut mitään tuottanut koskaan. Nyt sitten keväällä tuo luki mun ajatukseni, ja alkoi kasvaa ja kukkia hulluna juuri niihin aikoihin kun ekat taimet kivivilloissa alkoi kasvaa. Mähän sitä sit oon säästänyt, ja miettinyt tekisinkö sille oman bublerin, mutta kun tuntuu viihtyvän niin hyvin tossa ikkunalla aamuauringossa saaden vähän hajavaloa 120W ledfinlad-panelista, niin oon vaan vähän sitä tukenut ja pahimpia kyönnöksiä leikellyt, jotka kasvaa loisteputkien sisään tai yli. Hedelmää näyttäsi olevan tulossa kivasti. Ja varsia tossa on tullut aika monta. Ks kuva:

Siinähän on muuten sitten vierellä jo kasvanut uusi sukupolvi ihan miehen mittaan ja liemet oon pitänyt lähinnä pienemmille kasvelle sopivana: parin viikon välein oon vaihtanut (ja antanut vanhat multakasveille laimennettuna) vuorotellen Mikro/Mato ja Nutrifoten mansikka-tomaatti-settiä..

Huonosti se tässä kuvassa näkyy, mutta tuolla kasvilla on ylempänä tukena monessa kohtaa rautalankoja ja tukeutuu se muihin lähellä oleviin kasveihinkin. Lähellä on ebbi, jossa kasvaa ihan liian tiheässä keinovalon varassa Aji Cristal, Lemon Drop ym. jotka kasvaa aika sademetsää katosta roikkuvien narujen ym varassa ... Välillähän tuo Bishopscrown on painanut niin, että se styrofoamilevy on meinannut keikahtaa, niin oon tukenut milloin mitenkin; siitä tuo vaaleansininen foamisuikalekin on yhden oksan alla. Viidakkossa pitää keksiä uusia keinoja kokoajan.

Juso

Seuraavanlaista pohdintaa:

Kasvatuspaikassani (eli Saarenmaalla) on maaperä on kalkkikiveä, vesi tulee porakaivosta ja sijaitsee läheltä merta (300m) ja porakaivo itse asiassa n 10 m merenpinnan alapuolella kalkkikivi-hiekka-savikerroksessa.  Tein ekat satsit Ebbiin Micro-Matosta ohjeen mukaan ja EC näytti 2.3. Laimentelin vedellä EC:n jonnekin 1.8 tienoille. Ihmettelin asiaa kunnes ennen kotiinlähtöä mittasin pelkän kaivoveden ECn joka oli 0.7. Tuossa veden EC lukeman nousun aiheuttavat ilmeisesti maaperän suolat? Sinällään vettä on käytetty runsaasti kaikkeen kasteluun ja ja maaperä-vesiyhdistelmä sopii puutarhan kasveille hyvin eli sadot ovat vähintäänkin loistavia. Juomaveden kannamme kuten muutkin, kaupasta, koska se ei nyt aina ole herkullisimman makuista.

Kotiin tultua kaivoin vesianalyysin esiin, ja tulosten mukaan on täysin juomakelpoista, mitään ylärajoja lähellä edes lähellä ei oltu. Tosin taitaa juomaveden EC yläraja olla siellä 2.5 joka alkaa jo maistua suolaiselta varmasti.

Kysymys kuuluu: teenkö ohjeen mukaan litkut vai EC-mittarin mukaan? Toinen mahdollisuus on ottaa sadevesi talteen ja tehdä siitä. Kolmas mahdollisuus on että torstaina kun meillä on taas joku paikalla kasvit ovat kuolleet ja päädyn roudaamaan myös Ebbin vedet kaupasta (ensi vuonna uusille kasveille). Mutta jos joku kemiaa paremmin ymmärtävä voisi neuvoa ja oikoa käsityksiäni.

Sen verran täytyy vielä sanoa että tuolla vedellä on ilmeisesti runsaiden bikarbonaattien takia (voi kai johtua muustakin) melkoinen puskurointikyky ainakin tarvitun pH downin määrästä päätellen ja täytynee kontrolloida että pysyy alhaalla. Tässäkin olen vähintäänkin maallikko ja voin olla täysin väärässä. Siksi kysyn viisaampien neuvoa.