tammikuu 09, 2025, 12:31:14 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

despo

lokakuu 02, 2011, 15:09:33 ip #1120 Viimeisin muokkaus: lokakuu 02, 2011, 15:17:08 ip käyttäjältä despo
Millaisia ajastimia porukka käyttää ebbeissään? Mulla on kyllä tuollaisia normaaleja ajastimia, mitä olen käyttänyt lamppujen kanssa, mutta en ole varma soveltuvatko ne ebbeihin. Ajastimissa nimittäin pienin mahdollinen aika, jonka pystyy säätämään, on 15 min. Onko tuo liian pitkä aika tälläiseen systeemin, kun voisi olettaa että yläosa täyttyy kyllä vedellä parin minuutin kuluessa ja yleensä puhutaan muutamien minuuttien pituisista kylvyistä. Pitänee sitten vaan ilmeisesti luottaa enemmän siihen poistoputkeen, ettei tule vesi yli vai pitäisikö ostaa tarkempi ajastin?

Pitäisikö tässä ostaa Claes Ohlsonilta digitaalinen ajastin, esim. http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161423164 ?

Kärsä Babar

Vaikka ostaisit tarkemman ajastimen niin tee siitä ylivuotoputkesta kunnollinen ja varmista että se toimii, eikä pääse tukkeutumaan. Moni käyttää 15min. ajastusta, se ei ole liian pitkä aika mikäli ylivuotoputki varmasti toimii kunnolla.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Juso

Osta samantien parempi...http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=164640822 ,ei ole älyttömän hintainen tuokaan

Juttelin myyjien kanssa luotettavuudesta ja palautuksista. Sanoivat että noita halvempia on palautunut (ja täällä foorumillakin on juttua ollut tilttaamisista) mutta että tämä toimi hyvin viime talven pakkasissakin. Niin ja kysyin sen jälkeen kun olin ostanut, eli ei heidän tarvinnut tätä "myydä".
Itsellä on nyt raksuttanut kesän kasvarissa ebb-ajastuksessa ja pelaa kuin enkeli. 1 min on lyhyin ajastusjakso.

Kärsällä on toki hyvä pointti sinänsä käytitpä millaista ajastinta tahansa. Sen huomaa kyllä että loppukaudesta tuppaa putken verkkoon pakkaavan höttöä joka tukkii ylivuotoputkea. Tämä lähinnä silloin kun olen laiskasti lisännyt suoraan litkuja kasvualtaaseen (?) ja pinta nousee hetkellisesti selvästi yli putken tason.

despo

Kiitos vastauksista. Taidan alussa tosiaan mennä kyllä tuollaisella perus-ajastimella, kun niitä nyt on jo valmiiksi nurkissa. Eipä tuo Clasunkaan parempi digitaalinen mikään hirveän kallis toisaalta ole, mutta jääköön toistaiseksi. Mielessä pidetään kuitenkin.

Ja ylivuotoputkesta on kyllä tarkoitus tehdä kunnollinen. Tarpeeksi ison luulisi myös estävän tuota tukkeutumista, kun pinta-alaa on reiällä enemmän. Ja hyttysverkkoa nippusiteellä kiristäen päälle.

sorrii

Tässä muuten ihan sama ajastin, joka ei ole ulkokäyttöön; koteloa ei vesieristetty, mutta samat sisuskalut.

http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161423164

Mulla on noita 5kpl; vanhin yli 2 vuotta. Ei oo pettänyt. Sittenkun pettää, voi patterit vaihtaa, mikä on aika oleellista!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

despo

Tuli vielä kysytttävää tuosta ebbin kastelutarpeen tiuhuudesta. Jos nyt oletamme, että ebbiini on menossa 2-3 chiliä, niin montakohan kertaa päivässä tuota olisi tarpeen kastella. Tuo oma ajastimenihan on nyt tuollaista "minimissään 15 minuuttia päällä" -lajia, eli tuossa ajassa luulisi koko kopan kastuvan varsin tehokkaasti ravinneliemeen. Fataliin ohjeissa puhutaan parista kolmesta kerrasta, ja neuvotaan ajoittamaan ensimmäinen siihen hetkeen, kun valo syttyy, toinen johonkin keskipäivälle ja viimeinen ennen kuin valon saanti loppuu. Kellon ajat ovat kuitenkin ohjeessa klo 08, 12, sekä 16/18. Oma lamppuni (200W ESL) taas on päällä näillä näkymin klo 04-22, eli aika paljon pidempään.

Eli riittääkö jos pistän pumpun päälle siinä neljän jälkeen, kerran iltapäivällä ja sitten kolmannen kerran ennen kymmentä vai pitäiskö lisätä neljäs kerta vielä väliin? Varmaan se kolme kertaa piisaa, mutta varma kun en ole, niin kysytään nyt viisaammilta  :)

PP

Lainaus käyttäjältä: despo - lokakuu 03, 2011, 19:50:51 ip
Eli riittääkö jos pistän pumpun päälle siinä neljän jälkeen, kerran iltapäivällä ja sitten kolmannen kerran ennen kymmentä vai pitäiskö lisätä neljäs kerta vielä väliin? Varmaan se kolme kertaa piisaa, mutta varma kun en ole, niin kysytään nyt viisaammilta  :)

Viisammasta en tiedä, :) mutta ei ole haittaa vaikka pumppaisit kymmenen kertaa päivässä. Itselläni taitaa olla kasvarissa seitsemän kertaa/vrk eikä ole rehut valittaneet.

luppis

Lainaus käyttäjältä: PP - lokakuu 03, 2011, 20:22:11 ip

Viisammasta en tiedä, :) mutta ei ole haittaa vaikka pumppaisit kymmenen kertaa päivässä. Itselläni taitaa olla kasvarissa seitsemän kertaa/vrk eikä ole rehut valittaneet.

Sama taitaa toimia myös toisinpäin ainakin talvella, kun veden haihtuminen on vähäistä. Itse pyöritän pumppua muutaman minuutin aamulla sekä illalla, eikä kukaan valita :)

sorrii

Mulla nykyisin kolme kertaa päivässä.
Ekalla ebbillä laitoin kaksi kertaa/vrk, kun Fataliin (muistaakseni) ohjeessa niin sanottiin.
Hyvin toimi koko kesän lasitetulla parvekkeella ja jouluun asti sisäpuolella olohuoneen nurkassa.

Kunnollinen hydrosora imee ja pidättää vettä aika paljon ja ainakin mulla se tulosuutin oli reilun sentin pohjan yläpuolella; isohkossa kasvatuslaatikossa (mulla 90l betonipalju) tekee se sentti jo melkein 3 litraa! (40x70x1cm=2800cm2 =2.8l) Ja tossa ebbissä oli alkuun 8 kasvia; loppukesästä 5 ja syksyllä 3 kpl kun aloin tajuamaan kasvien tilantarpeen ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

despo

Mullahan tuo ebbi on tosiaan sisällä, ilman auringonvaloa. Ainoa valaisin on tuo 200W ESL.

Mutta mennään tuolla kolmella kerralla päivässä näin alkuun sitten. Lähinnä olin huolestunut juurien kuivamisesta ja miten se niihin vaikuttaa, mutta kai tuo hydrosora sitten pidättää sitä vettä sen verran hyvin, ettei huolta pitäisi olla.

JohnnyBlade

Eikö sen ebbin idea nimenomaan ole päästää juuret kuivahtamaan välistä

despo

Lainaus käyttäjältä: JohnnyBlade - lokakuu 04, 2011, 00:24:47 ap
Eikö sen ebbin idea nimenomaan ole päästää juuret kuivahtamaan välistä

Idea on kai päästää kuivahtamaan sen verran, että saavat kunnolla happea ja etteivät koko aikaa liemessä lillu. Oma huolenaiheeni oli lähinnä semmoinen kuivaminen, että juuret siitä kärsisivät, mutta siitä nyt tuskin kannattaa huolta kantaa..

calm

Oma lamppuni (200W ESL) taas on päällä näillä näkymin klo 04-22, eli aika paljon pidempään.

Miksi ihmeessä? Kyllä nuo päiväntasaajan kasvit 12 tunnin kunnon valon jälkeen jo ihan lerpallaan ovat.

Rundari

Jossain ohjeessa neuvotaan 2-3tunnin välein kastelujakso valoaikana, sitten keskellä pimeyttä kerran.

Sabai

Lainaus käyttäjältä: calm - lokakuu 04, 2011, 17:51:55 ip
Oma lamppuni (200W ESL) taas on päällä näillä näkymin klo 04-22, eli aika paljon pidempään.

Miksi ihmeessä? Kyllä nuo päiväntasaajan kasvit 12 tunnin kunnon valon jälkeen jo ihan lerpallaan ovat.

Minä voin olla väärässä monessa asiassa, täysin aloittelija kun olen, mutta GHE:kin esittää ohjeissaan että muutamat ensimmäiset viikot valoa tarjotaan 18h ja sitten kun kasvit ovat jonkin verran kasvaneet niin sitten annetaan valoa 12h.

PP

Lainaus käyttäjältä: Sabai - lokakuu 04, 2011, 20:10:34 ip
Minä voin olla väärässä monessa asiassa, täysin aloittelija kun olen, mutta GHE:kin esittää ohjeissaan että muutamat ensimmäiset viikot valoa tarjotaan 18h ja sitten kun kasvit ovat jonkin verran kasvaneet niin sitten annetaan valoa 12h.

GHE:n ohjeet on käytännössä höpöhienälle, vaikkei sitä sanota. Chilitkin varmasti pärjää hyvin 18 tunnin valolla ellei se ole mielettömän tehokas. Auringossa näkee, että baccatumit ja annuumit on 8-9 tunnin jälkeen saaneet tarpeeksi valoa, kun latvat kääntyy alas. Keinovalossa vastaavaan tarvii melkoisen panostuksen valoihin.

despo

Lainaus käyttäjältä: calm - lokakuu 04, 2011, 17:51:55 ip

Pitäisikö sitten pistää lyhyempi ajanjakso, esim. klo 07-21 tms? Olin aina ajatellut, että enemmän on enemmän..

Rundari

sorrii

12t on hyvä JOS se loppu aika on oikeesti pimeetä!
Jos sitten kajastelee valoja jokapuolelta, niin tulee varsinaista heinää...

Sabai

Lainaus käyttäjältä: PP - lokakuu 04, 2011, 20:14:37 ip
Lainaus käyttäjältä: Sabai - lokakuu 04, 2011, 20:10:34 ip

GHE:n ohjeet on käytännössä höpöhienälle, vaikkei sitä sanota. Chilitkin varmasti pärjää hyvin 18 tunnin valolla ellei se ole mielettömän tehokas. Auringossa näkee, että baccatumit ja annuumit on 8-9 tunnin jälkeen saaneet tarpeeksi valoa, kun latvat kääntyy alas. Keinovalossa vastaavaan tarvii melkoisen panostuksen valoihin.

Tämä oli hyvä tietää, säästyypähän sähkölaskussakin vähäsen!