tammikuu 08, 2025, 22:19:28 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 05, 2011, 02:31:12 ap
12t on hyvä JOS se loppu aika on oikeesti pimeetä!
Jos sitten kajastelee valoja jokapuolelta, niin tulee varsinaista heinää...

Höpöhöpöhöpöheinää

Perry

Lainaus käyttäjältä: despo - lokakuu 02, 2011, 13:00:48 ip
Pitää sitten varmaan tyytyä siihen Samlan mustan läpikuultavaan pohjaan ja läpinäkyvään kanteen, jos ei muuta keksi.

Itse tekemällä tulisi tietysti nätti, mutta nyt ei ole oikein fasiliteetteja moiseen urakkaan. Ehkä sitten kesällä mökillä. Kärsälläkin on toki ihan siistejä masiinoita myynnissä, mutta ei oikein istu budjettiin nuo kaupalliset just nyt  :)

ite väsäsin ton, eikä hintaa tullut kovin paljoa. ja ainakin omaa silmää miellyttää  :D Mutta sitten kysymykseen..Kuinkas paljon tonne samala lootaan kannattaa vettä laittaa? onko olemassa jtn nyrkkisääntöä? Esim: "riittää että pumppu peittyy" tms

Rami

No sen näkee kokeilemalla, kunhan  pumppu ei pääse haukkaamaan ilmaa missään vaiheessa pumpun ollessa päällä niin hyvä tulee..
(sillon kun on chilit ja sorat tuosa yläosassa) Usein nuo uppopumput ei tykkää siitä ja helposti hajoaa.

Ja liikaa sitä on sillon kun se ei mahdu enää tuon ylätason alapuolelle jäävään säiliötilaan...

Perry

Lainaus käyttäjältä: Ramihu - lokakuu 05, 2011, 15:01:06 ip
No sen näkee kokeilemalla, kunhan  pumppu ei pääse haukkaamaan ilmaa missään vaiheessa pumpun ollessa päällä niin hyvä tulee..
(sillon kun on chilit ja sorat tuosa yläosassa) Usein nuo uppopumput ei tykkää siitä ja helposti hajoaa.

Ja liikaa sitä on sillon kun se ei mahdu enää tuon ylätason alapuolelle jäävään säiliötilaan...

Cheers mate! eli pistän vajaa puolet vettä noin ens alkuun. vielä kun noi hilit kasvasis enemmän niin vois tonkin jo käynnistää..ai nii saatana..ne lamput..

sorrii

Mites monta kasvia meinaa tuohon laatikoon tulla: Toi kaksiosainen laatikko huokuttelsi laittamaan jopa 4kpl, vaikkakin pitäisi olla tosi pieniä.
Siinä kun sitten kasvit rupeaa rehottamaan, niin pahimmillaan hörppivät litran(?!) päivässä per nassu. Että niinkun pumppu peittoon + viikon kasteluvedet, ainakin.
Olisko tuossa alla 2kpl 30l. laatikoita, joiden sisään nuo istutusboksit menee?? Ei kauhean paljoa vettä sinne mahdu, joten luulen että päädyt täyttämään noi aika täyteen, lopulta.

PS. Kiva designi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Liongate

lokakuu 05, 2011, 20:39:31 ip #1145 Viimeisin muokkaus: lokakuu 05, 2011, 21:13:57 ip käyttäjältä Liongate
Itse lähti mopo käsistä jo jonkin aikaa sitten.
*Incoming wall of text*

Ajattelin kokeilla Hydroa kun piti olla niin halpa itse tehdä. Olisi varmaan ollutkin jos olisi pitänyt pirun yksinkertaisena.
Päädyin DWC järjestelmään sen yksinkertaisuuden takia.

Suunnitelu:
Iso muuttolaatikko kannella, hydrosoraa, ravinteita, hydroruukkuja, kivivillakuutioita, ilmapumppu, letkua, ilmakivet.
Noista pitäisi saada halpa ja helppo hydro tomaatille ja chileille.

kaksi 56,5 litran muuttolaatikoita kansineen motonetistä, ikävästi läpikuultavia joten ostin samalla pari purkkia mustaa spraymaalia.
Maali ei sitten tietenkään tarttunut kunnolla, joten päädyin päällystämään laatikot jesarilla. (Ruma mutta toimii. Ulkonäkö ei ollut projektin prioritetti)
Kanteen piti saada kolot purkeille ja talossa ei tietenkään ollut poran poraa, joten tuli sitten sekin ostettua.

Kasvit pitää tukea ja tuohon systeemiin ei keppejä noin vain lyödäkkään, joten eikun puustä teline laatikon (aloitin yhdellä laatikolla) ympärille johon voin sitten sitoa tukilankoja.
Samalla nikkaroinilla sain myös telineen johon ripustaa, heikon kahden loisteputken valaistuksen sekä halvat avaruuslakanat.

Nyt on niin penteleesti taimia tulossa että ostin paremman pumpun saksasta (Linkki, specsit. ei mistä ostin), 600W natikan (Linkki) ja pitää nikkaroida uusi teline joka menee molempien laatikoiden ympärille. Pitää myös hommata pari tuuletinta hoitamaan ilmanvaihtoa ja pitämään tuo natikka polttamasta taloa.

Niin että piti olla halpa kokeilu vain.

Ainiin. Voisi samalla pistää pari kysymystä.
1. Laatikot 52 * 35 cm eli montako tomaattia/chiliä yhteen uskaltaa tunkea?
2. Onko kellään kokemusta mineral magicistä? Kaveri on sitä hehkuttanut kuin jehova ikään. Heitin noin 40 ml hydroon kun kuulemma pitää levän poissa todella pitkään ja tehokkaasti.

Edit: pistetääs pari kuvaa Albumi linkki
Kasvit noin 2 viikoa vanhat. Hyvin sai myös idätyslaatikon tuohon loisteputkien päälle.

Rami

Lainaus käyttäjältä: Perry - lokakuu 05, 2011, 15:18:08 ip
Lainaus käyttäjältä: Ramihu - lokakuu 05, 2011, 15:01:06 ip

Cheers mate! eli pistän vajaa puolet vettä noin ens alkuun. vielä kun noi hilit kasvasis enemmän niin vois tonkin jo käynnistää..ai nii saatana..ne lamput..

Itsellä myös 2 tommosta käytössä ja pyöritän pumppua 4 kertaa vuorokaudessa (6h välein) ja alotin heti pumpunkäytön kun sirkkalehdet tuli esille, (kivivillassa nuo chilit) Pienenähän ne sitä vettä vasta tarvitseekin. Lannoituksen laitoin itse vasta kun ensimmäiset omat lehdet tuli. (laimeana kuitenkin)

Perry

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 05, 2011, 18:59:11 ip
Mites monta kasvia meinaa tuohon laatikoon tulla: Toi kaksiosainen laatikko huokuttelsi laittamaan jopa 4kpl, vaikkakin pitäisi olla tosi pieniä.
Siinä kun sitten kasvit rupeaa rehottamaan, niin pahimmillaan hörppivät litran(?!) päivässä per nassu. Että niinkun pumppu peittoon + viikon kasteluvedet, ainakin.
Olisko tuossa alla 2kpl 30l. laatikoita, joiden sisään nuo istutusboksit menee?? Ei kauhean paljoa vettä sinne mahdu, joten luulen että päädyt täyttämään noi aika täyteen, lopulta.

PS. Kiva designi ...

Toiseen ajattelin laittaa 4 Bolivian Rainbowta, ja yrittää latvoa ne siten, että niistä tulisi tuuheita. toiseen ei ole mitään tietoa vielä mitä sinne vois torpata..

Kiitos :)

atni

Mites ison kasvin siirto bubbleriin senhän pitäisi onnistua jos juuret saa pujotettua verkkoruukusta? nyt kun voi olla että ei valo riitä jos laitan pikkusena kasveja tonne hydroon. :s
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

sorrii

Eipä se verkkoruukku pakollinen ole, jos saa muilla konsteilla sen kasvin ripustetua paikalleen; joku "kaulus" varteen, esmes.

Bolivian rainbown viljely ebbissä kuulostaa vähän oudolta. Tokihan joku voi senkin makuun ihastua ;))
Koristekasvihan se musta lähinnä on, jonka hedelmät voi käyttää kuivattuna jos ei oo parempaa ...

Mä oon ainakin BR'n hedelmät heitellyt biojäteeseen ekan kesäni jälkeen. Silloin oli tuottoa sen verran vähän, että sain yhden pikku purkin kuivattua chiliä kun laitoin kaikki yhteen. Ja tuli aika "tömyä" tavaraa, voitaisiin sanoa...

BR on tosi kaunis kasvi pienenä tuuheana puskana nätissä ruukussa; varsinkin jos sen antaa olla auringossa ulkona! Ebbiin ja muihinkin vesisysteemeihin kannattaisi valita laji joka on hyvänmakuista, eikä estetiikalla ole pääpaino. Onhan noita kompakteja hyvänmakuisiakin annuumeja, ja muita.

Mulla oli muuten kesän Mexican cluster ebbissä lasiparvekkeella. Sehän on sellainen kompakti koristechili, joka myös maistuu hyvälle. Se on nyt ~150cm korkea ;))))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masaiman

Mitäs on kansa mieltä erilaisista vesipumpuista? mulla olis tarkoitus rakentaa (tai periaatteessa olen jo rakentanut, pitäis vaan kasata) ensi kesän taimia varten parvekelaatikko-ebbi kahdella 90cm laatikolla. Laatikot tulevat vierekkäin ja veden syöttö haaraliittimen ja tarvittaessa rajoitinventtiilin läpi pohjista. Paan vaikka päivyriin illalla kuvia ja linkin tänne. Nyt ongelmana on pumpun valinta. Ongelman ydin on nostokorkeus. Pumpun pitäisi jaksaa nostaa ja pitää tarvittava määrä vettä metrin korkeudessa haluttu aika. Minulla on jo suihkulähdepumppu joka tähän pystyy, mutta koska siinä on ns. "runkoimu" ei se saa resosäiliötä läheskään tyhjäksi ts. tankilta vaaditaan "turhaa" tilaa. Toisekseen lampeen tarkoitettu suihkulähdepumppu on kaikkea muuta kuin hiljainen. Karsea rattaiden raksutus. Ajattelin tällaista pumppua. Suurin osa pumpuista jota olen tähän asti löytänyt jaksaa nostaa max. metriin -> ei tasan jaksa pitää kymmentä litraa vettä siellä, tai kolme-neljä kertaa ylitehokkaita ja -kalliita. Veden paluu resosäiliöön on tarkoitus hoitaa "paluuna" samaa letkua pumpun läpi. Onnistuuko tuonlaisella pumpulla? tuolla lampipumpulla ensimmäisten testien jälkeen väittäisin että onnistuu.

PP

Lainaus käyttäjältä: Mattson - lokakuu 09, 2011, 15:13:05 ip
Ajattelin tällaista pumppua. Suurin osa pumpuista jota olen tähän asti löytänyt jaksaa nostaa max. metriin -> ei tasan jaksa pitää kymmentä litraa vettä siellä, tai kolme-neljä kertaa ylitehokkaita ja -kalliita. Veden paluu resosäiliöön on tarkoitus hoitaa "paluuna" samaa letkua pumpun läpi. Onnistuuko tuonlaisella pumpulla? tuolla lampipumpulla ensimmäisten testien jälkeen väittäisin että onnistuu.

Tuo on varmasti toimiva ja myös laadukas pumppu. Vesi palaa samaa letkua resoon kuten arvelit, niinhän se tekee ebbissä aina.

masaiman

Linkki.

Toinen mitä mietin olisi tämän tyyppinen pumppu. joskin tämä yksilö ainakin on turhan arvokas...

Huru-ukko

lokakuu 10, 2011, 13:52:07 ip #1153 Viimeisin muokkaus: lokakuu 10, 2011, 20:32:34 ip käyttäjältä Huru-ukko
Itse aloittelen tätä kasvatusta ja aikomus on sitten kun taimet vaatii, aloittaa vesiviljely. Tänään kävin Rauman Honkkarissa ja siellä oli puutarha ja lähdepumput alenuksella.Linkki http://www.cn-pumps.com/fountain_pump.htm
Pumppu on merkkiä Leo XKF-20P ja tunnissa lykkää tavaraa 1100l 20W tehoilla. Nostokorkeus 1.1m. Ei saa käyttää vedessä jossa on suoloja, happoja tai emäksiä koska ne heikentävä letkua. Ei suolaiseen veteen. Maksoi 13,95 eeroo.
Kokemusta po. pumpusta ja kestävyydestä ei ole, mutta ei se kovin kallis ole. Tollasen aattelin laittaa 4- 6 ebille tavaraa lykkäämään varustettuna tikitaalisella ajastimella. Vartissa se muutoin tyhjentäisi reson kuiviin. Jos tarve vaatii, niin kuristus painepuolella lisäksi.
Ostin kaksi, kun en raskinut ostaa enempää. Eikös eri lajit vaadi ainakin hiukan erilaisia litkujakin lannoitukseen. Ja jos pitää muutaman kasvin aina yhden pumpun varassa, niin ei kaikki mene jos joku pöpö iskee...

masaiman

Noi leon pumput on muuten aika äänekkäitä. Mulla on itellä sekä 55 että 75 versiot ja ne pitää molemmat hirveetä rutinaa. Tai siis 55 pitää, 75 hajos hetikohta kättelystä...

sorrii

Mulla kosahti Jebaon vastaava kuukaudessa, ja otin takuuna Leon pumpun kun Jebaot oli loppu!
Edellinen 750l Jebao on toiminut kohta kaksi vuotta joka päivä ... Nää on säkähommia nää veli kinalaisen vempeleet.

JasoX

Käyttääkö porukka ilmapumppuja resossa vesipumpun lisäksi? siis hapettamaan sitä resoa?

Kärsä Babar

Puhutaanko ebbistä vai mistä? Ebbissä ei ole tarpeen hapettaa vettä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

JasoX

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - lokakuu 22, 2011, 09:19:18 ap
Puhutaanko ebbistä vai mistä? Ebbissä ei ole tarpeen hapettaa vettä.

joo, ei näin yövuoron jälkeen oikein pää toimi. ebbistä tosiaan oli puhe. ja näin ajattelinkin, piti vain varmistella.

AnouR