kesäkuu 16, 2024, 14:52:26 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Mitäs Ph-downia porukka käyttää??

Mä ostin alkuinnoissani joskus kahta eri Advanced Hydrophonics of Holland -merkkistä: Bloom ja Grow.
Bloom on 58% fosforihappoa; Grow muistaakseni 36% typpihappoa. Niistä kahdesta 500ml putelista riittää loppuelämäksi. Alumiinin kiillotukseenkin riittää hyvin ;)

Noista molemmista oon käyttöön laimentanut pikkupulloon 1/10-litkun, jota on helpompi annostella vaikkapa lääkeruskulla:
Aika hyvin osuu annos 1ml/l => Ph7 -> Ph6 molemmilla. Rutiini kun on tullut, niin saan säädettyä vaikka litran kannun parin kymmenyksen tarkkuudella kerrasta.

Nyt vaan oon huomannut, että tuo typpihappo (grow) tekee paljon helpommin yllätyksiä, ja Ph putoaakin jopa koko pykälän yllättäen. Fosforihapolla onnistuu aina heti.

Joku kemisti ehkä osaisi kertoa voisiko tuo typpihappo reagoida vaikkapa jonkun lannoitteen ainesosan kanssa tai-jotain.

Toki mä "tiedän" ettei Ph-asteikko ole lineaarinen, mutta kokemuksesta tuntuu että fosforihapolla se on jokseenkin suora normaali vaihteluvälillä 5.5 - 7 .. ??
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ingeniero

helmikuu 15, 2012, 12:42:11 ip #1241 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2012, 13:05:49 ip käyttäjältä ingeniero
Kuinka tarkkaa tuo pH:n kanssa puljaaminen on oikeasti? Jos ottaa Saimaasta järvivettä bubblereihin, niin mahtaako kovin tulla ongelmia vastaan?
Puhdas Saimaa on 6.9-7.0 googlen mukaan ja matala hieman rehevä sisälahti lienee tuon alle arvion mukaan?

Tuntuu keskusteluja seuraamalla, että alkuun ollaan pH-mittarit tai liuskat kädessä mittailemassa ja lopulta unohdetaan koko homma ja todetaan kasvien kasvavan ilmankin.


Toinen kymysys:

Bubblerien ilmapumpun kokoa googlannut+täältä foorumilta hakenut. Missään ei tunnu olevan ilmamäärää litroina per bubbler mainittuna. 400l/h pumput riittäneet isoonkin viritelmään jollain?

sorrii

Järviveden peehoo varmaan laskee jokseenkin sopivaksi lannoitteilla. Esim. Nutriforten Mansikka&Tomaatti pudottaa ohjeannoksella melkein sen 1 pykälän; samoin PK -punainen. Vihreä Puutarhan kesä (en tiedä myydäänkökään enää) vetää jo liikaa alas .. Vanajavedessä näytti olevan nippanappa alle 7.

Mä mittaan rutiinilla aina kotona, kun eihän se vaikeaa ole digimittarilla (joka maksoi 25€). Mökillä mittasin kerran, ja totesin että on turhaa. Siellä toki kasvitkin turpeessa.

Jos vedet aina vaihtaa kohtuuajassa, niin kyllähän ph pysyy suurinpiirtein kohdallaan normianoksilla lannoitteita.
Mutta minä esimerkiksi sekoilen kaikenmaailman passiivihydrojen kanssa ja välillä lisään vettä, välillä ravinneluiosta aika sattumanvaraisesti kymmeniin astioihin, niin eihän niitä muista! Pakko on välillä mittailla sekä peehoota että eeseetä. Mulla on jossain ebbissä saattanut olla samat vedet monta kuukautta niin että olen vaan lisännyt uutta vanhan päälle, ja joskus ottanut sitä vanhaa pois ja köyhänä pummina kastellut sillä vielä multakasveja. Eli ei oo tullut hifisteltyä varsinasesti, mutta mittareita tarviin kyllä!

Eilen muuten juuri tyhjensin muutamasta passiivihydrovirityksestä litkut ja mittasin; rankin arvo oli 1600PPM ja Ph4,7 ((Toi PPM-arvo siis yleensä n.800 joka vähän yli 1 EC))
Siinä varmaan on tullut lisättyä jokunen viikko pari desiä kerrallaan ravintoliuosta josta kasvi jättänyt ravinteita käyttämättä. Terveeltä se Lemondrop vieläkin näytti; semmoinen bonchi.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Koppelo

helmikuu 17, 2012, 17:30:33 ip #1243 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2012, 17:48:28 ip käyttäjältä Koppelo
Mikä ilmapumppumerkeistä on hiljaisin, mahdollisimman huomaamaton?

No Sorriihan toi jo esiin tuon Seran ilmapumpun, [edit.] jota kehui hiljaisimmaksi kokeilemakseen ilmapumpuksi.

Touko

helmikuu 17, 2012, 20:56:51 ip #1244 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2012, 21:02:58 ip käyttäjältä Touko
Lainaus käyttäjältä: Koppelo - helmikuu 17, 2012, 17:30:33 ip
Mikä ilmapumppumerkeistä on hiljaisin, mahdollisimman huomaamaton?

No Sorriihan toi jo esiin tuon Seran ilmapumpun, [edit.] jota kehui hiljaisimmaksi kokeilemakseen ilmapumpuksi.


Mulla on hyllyssä Seran air 550r plus ilmapumppu, 4 lähtönen. Samassa huoneessa pumpun kanssa ei voi olla, ihmetellä täytyy akvaariotyyppejä ketä hyväksyy noin äänekkäät pumput.

Lisäksi löytyy 2 lähtöinen Mouse M106 ja 1 lähtöinen Rena, ne on huomattavasti hiljaisempia kuin toi Seran pumppu.
Elämä on reijässä rattoisaa

JaHul

Itselläni on Mousen sekä Hailean pumput ja aika pörinä käy huoneessa tällä hetkellä. Tuli vaan mieleen kun testailin tuota Hailean pumppua heti kun sain paketista sen ulos. Tuntui tosi hiljaiselta kun laittoi johdon seinään ja sääteli tehoa ja ajattelin et "tää on hyvä". Noh, laitoin siihen ilmakiven kiinni ja paiskasin (ilmakiven) ämpäriin niin ilmeisesti vastapaineen takia äänitaso muuttui huomattavan kovaksi. Ilmeisesti vastapaineen takia pumppu alkaa tekemään työtä enemmän ja näin ollen todellinen äänitaso tulee esille vasta tässä vaiheessa. Se siitä hiljaisesta pumpusta.  ;D

Nyt olen pohtinut kotelointia noille pumpuille mutta se on vielä suunnittelu asteella toistaiseksi.  :D
Amatööri mikä amatööri...

ingeniero

Ääneneristyksen olennaisin piirre tiivis rakenne ja se hieman hankalaa toteuttaa korvausilman osalta. Toki jonkinlaista pudotusta saa aikaan koteloimalla.

Koppelo

Mitä sanotte turvebriketeistä vesiviljelymateriaalina? Suurin osa taitaa käyttää kivivillaa.

masaiman

^ IIIso ei.

Mujaantuu ja hajoaa veteen melko äkkiä, irronneet hituset menee pumppuihin ym...

sorrii

helmikuu 19, 2012, 23:26:42 ip #1249 Viimeisin muokkaus: helmikuu 19, 2012, 23:29:26 ip käyttäjältä sorrii
LainausNyt olen pohtinut kotelointia noille pumpuille mutta se on vielä suunnittelu asteella toistaiseksi. 

Samaa oon pohtinut..
Näin yksillä raknetajamessuilla jonkun eristefirman mallikotelon jossa sisällä agregaatti (luulisin)
Se oli sellainen lasikuitukupu, jonka sai saranoilla nostettua auki, jolloin ääni suorastaan yllätti, ja epäilitiin kaverin kanssa että ovat konnat tietysti laittaneet jonkun starttisysteemin kun avaa luukun.
Mä siitä vähän kysyinkin, että mitens polttomoottorilla se pakokaasu ja tuloilma?!?
Pakokaasut siitä ohjattiin johonkin putkeen (sisätiloissa oltiin) mutta imuilma tuli äänieristetyn kanavan kautta, jossa pari mutkaa.

Aion ton kokeilla vielä minä: Kipsilevystä on helppo leikata sopiva pieni kotelo joka on riittävän painavaa ja jäykkää. Akustolevyä vaan sisävuoraus ja pieni eristetty kuilu sille tuloilmalle, jonka ei tosiaan tarvitse olla iso. Pitää liimata jollain Sikafleksin tapaisella ja tehdä tiiviit läpiviennit.

LainausMitä sanotte turvebriketeistä vesiviljelymateriaalina? Suurin osa taitaa käyttää kivivillaa


Jiffyt käy ihan hyvin!
Mä oon kahtena vuotena jo käyttänyt niitä ilman ongelmia. Aidossa jiffyssä on se kuitukangas päällä riittävän tiivis, josta ei siis möhnää karkaa, ellei ole ihan rikki revitty. Mä laitoin sellaisia verkkoruukkuun, jossa tilkitsin ne aika tiukasti paikalleen lecasorapalleroilla.
Ne toiset mitä mulla on ollut (Nelson muistaakseni) ei ollut ollenkaan yhtä hyvin tehtyjä, ja niistä varmaan karkaa sitä rojua veteen.

Toisaalta kivivillakuutiot on esim. Kärsällä halvempia ja näyttää niissä idut ja pistokkaatkin lähtevän paljon paremmin, kuin Jiffyssä.
Nyt mulla on pistokkaita sekä kivivillassa että Jiffyissä, enkä ole päättänyt laitanko jotain vesiviljelyyn niistä. Molemmat käy kyllä.

Ja on sitä tullut kokeiltua istuttaa soraan passiivisena ja ebbintapaiseenkin ihan normi kevytruukussa turpeeseen istutettuja kasveja. En mä ole ongelmiin törmännyt.
(tapa on kyllä ollut, että noissa muovisissa ruukuissa oon pohjalle aina laittanut vähän soraa ja kuitukankaan, josta ei turpeet karkaa)

Aika monenlaisissa systeemeissä äiti-luontokin kasveja kasvattaa ja kokeilee ... ei mikään kiellettyä ole   :D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Koppelo

Hmm. Edellisestä sainkin mahtavan sukkahousuniksi-idean! Itselläni tuota turvetta tuntuu vähän liukenevan irti, mutta eipä liukenisi enää, jos kiedon briketit sukkahousuun!

Rakensin tuollaisen bubblerin, siitä ei onneksi pääse pumppuun mitään liukenemaan. Turvehöytyvät häiritsevät vain tarkkaa mieltä.

PS olenko jotenkin sokea, vai onko todella näin, että tuossa Sera 275 R -laitteessa ei ole ollenkaan on/off-näppäintä, vaan vain pistoke pitää repiä irti edes takaisin seinästä?

Fat Ali

Ei monessakaan pumpussa ole on/off namiskoita, jos virtaa haluat katkoa, laita kellokytkin väliin.
Bubblerissa pumppu saa tosin pyöriä 24/7.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Kärsä Babar

Jos siitä sukkahoususta ei pääse turve läpi niin tuskin pääsee juuretkaan.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

masaiman

Juuret puskee hämmästyttävällä voimalla materiaaleihin. Oikein ihmettelin kerran kun revin idätyslautasta sellasesta altakastelukankaasta ja finfoamista juuria irti. Sanomattakin lienee selvää ettei k.o. Kasvi selvinnyt käsittelystä. Mutta väittäisin, että tulee juuret läpi. Varma en tietenkään voi olla.

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - helmikuu 20, 2012, 08:09:44 ap
Jos siitä sukkahoususta ei pääse turve läpi niin tuskin pääsee juuretkaan.


Jos chilin juuret ei hirmuisesti eroa muista kasveista, niin varmasti tulevat läpi. Muutenkin tuota kasvuvoimaa rikkomaan muoviruukut (chili liian pienessä ruukussa), joten kyllä ne tuollaisesta läpi löytävät, jos ei muuten niin silmäpaon kautta :)

Isompien kasvien juurethan halkovat asfaltia, betonia ja muuta sukkahousumaista materiaalia.

Kärsä Babar

Jos juuret tulee siitä sukkahoususta läpi niin tulee se turvekkin perässä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

sorrii

LainausEi monessakaan pumpussa ole on/off namiskoita, jos virtaa haluat katkoa, laita kellokytkin väliin.
Bubblerissa pumppu saa tosin pyöriä 24/7.


Tuo on muakin kiusannut aika monissa laitteissa. Itse oon asennellut johtoon katkaisijoita joihinkin.
Eipä sellainen johtoon ruuvattava katkaisija paljoa maksa, esim. Bauhausissa, ehkä 2€..
Olohuoneessa mulla on yksi ilmapumppu joka painaa ilmaa parilllekin kasville jaksoissa. Kun sitten vaikka TV'tä katsellessa se hurahtaa käyntiin väärään aikaan, niin onhan tuo kätevää sammuttaa pumppu katkaisijasta koskematta ajastimeen. Helposti vaan sitten unohtuu pois jopa moneksi päiväksi! Onneksi nuo kasvit on istutettu Mimosaruukkuihin, joissa reilummin soraa juurilla, eikä pelkää vettä, niinkuin oikeessa bublerissa. Järkevintä olisi käyttää vaan digitaalisia ajastimia, joissa on se on/off -nappi, jonka käyttö ei sekoita ajastuksia kuin juuri tällä yhdellä kerralla... [Clas Ohlsonin 6,95€ ajastimet ovat hinta/laatu-löytöjä!] Mä käytän tiet wanhat paskat analogiajastimet loppuun tällaisilla vähemmän tärkeillä kohteilla.
Jos olisi se erillinen kasvatustila kasveille, niin varmaan pumput pulputtaisivat yötäpäivää, mutta kasvitkin olisivat varmaan sellaisia levottomia ADHD-chilejä  :P

Varsinaisia bublereita en oo innostunut kauheesti rakentelemaan ilmapumppujen äänekkyyden takia. Joitakin "puolipassiivihydroja" oon rakennellut, joissa oon pitänyt ilmapumppua ajastimella vartin tai ½tunnin jaksoissa esim kerran tunnissa - yöllä vähemmän. Yksi ihan aito bubleri mulla oli vuoden, jossa eleli Bishops Crown: siinäkin pumppu oli päivisin päällä vartin tunnissa; yöllä pari kertaa sen vartin. Hyvin se kasvi kasvoi, ja tuotti hedelmääkin kiitettävästi.

Analogisissa ajastimissa harvemmin (en oo nähnyt missään) on katkaisijaa josta sen saisi pois päältä; sellainen on yleensä jolla saa pysymään päällä.

Noista Jiffyistä kommentoin vielä, että kokemukset on ihan hyviä mitä tulee siihen pitävyyteen. Muuten ei niillä oikeesti musta mitään virkaa ole. Pieneen tilaan tiet mahtuu varastoon (kuivana)
Jostain kumman syystä kivivillassa vaan kaikki toimii paremmin.

Mä oon tavannut laittaa ruukkuihin aina pohjalle soraa, ja sitten tiet halunnut pitää mullat/turpeet erillään, etteivät valu sinne soran sekaan. Välissä oon kokeillut kuitukangasta (kertakäyttörätti), talouspaperia ja ihan sanomalehtipaperiakin. Ihmeen hyvin nuo kaikki on tarvittavan aikansa kestäneet, ja kun juuret jostain paperista tai kankaasta tulee läpi, niin ne tekee itselleen siistin reiän, josta ei muuta tavaraa valu. Juuriestekangastahan sitten on erikseen, ja varmaan suodatinkankaat yleensä pitää juuret aika hyvin, eli eivät päästä läpi vettäkään kunnolla. (vaatii vähän painetta..)

Tuota soraa oon laittanut pieniin ruukkuihin alle siksiettä kun välillä lähden muutamaksi päiväksi pois, niin voin jättää alusastiallekin reilusti vettä pelkäämättä, että ihan mätänevät nuo kasvit.

Yksi kokeilu sitten on ollut suodatinkankaalla (Prisman halpaa mustaa maanrakennuskangasta): Tein isosta 30cm Mimosruukusta systeemin, jossa AC on istutettu soraan; tein vielä korotusrenkaan ala-astian väliiin, jolloin vesitilaa on n. 6l; vesisäiliössä vesipumppu, joka painaa vettä kastelurenkaaseen soran pinnalla.
[tuossakin jaksotettu pumppu toimimaan ½tuntia kerrallaan 3 tunnin välein]
Siinä oli huoli, että juuret tukkivat pumpun, kun kasvavat sinne vesitilaan. Ompelin siis suodatinkankaasta pussin pumpun päälle: se toimii hyvin. Vaikkakaan sinne vesitilaan ei ole tullut lähellekään sellaista juurimassaa kuin bublereissa tulee. Tavallisissa altakasteluruukuissa tulee juuria ihan yhtä paljon säiliöön ...
Kokeilu siis ei kokonaisuutena ole onnistunut. Mä testaan sitä nyt vielä pitämällä pumpun päällä 24/7 ... saa nähdä kauanko wanha uskollinen pikku-Jebao kestää.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Finprick

Erittäin ajankohtainen kysymys. (Ebbissä tulva päällä, ja ylivuotoputki "ryystää" vettä).

Ylivuotoputkena 20mm kova muoviputki, ja nippusiteellä sipulipussiverkkoa suodattimena. Väliaineena lecasoraa. Ajastimena mekaaninen 15min välein toimiva.

Elikkäs ongelma on tuo "ryystäminen", kun veden pinta nousee ylivuotoputken suulle. Mites tästä äänestä pääsisi eroon? Kokemuksia ja vinkkejä, kiitos :) Riittäisiköhän soran lisääminen?

ingeniero

Vesi nousee ilmeisesti reilummin ylivuodon yli, jolloin siihen tulee pieni pyörre. Tuttu ammeesta, vaikka olisi enää pari senttiä vettä pohjalla nii pyörre saa aikaan erittäin v-mäisen äänen.
Laita suurempi ylivuotoputki, niin ei ehdi nousta pinta yhtään ylemmäksi, kuin reunat ovat? Josko tämä auttaisi. Toinen mitä tuli mieleen, niin lyhennät pumpun toimintaa. Sehän ilmeisesti riittäisi et käy tuolla yläpisteessä vesi ja sitten stop?

sorrii

helmikuu 23, 2012, 11:54:22 ap #1259 Viimeisin muokkaus: helmikuu 23, 2012, 12:01:23 ip käyttäjältä sorrii
Mä luulin keksineeni hyvän ylivuotoputkimallin ekassa parveke-ebbissä: Tein sen 20mm sähköasennusputkesta; porasin siistiin riviin n. 5mm reikiä n. 5cm matkalle yläpäästä ja sulkutulppa päähän. Siisti ja professionaalin näköinen. Naapuritkin kuuli mun ebbini täyttymisen...
Sitten tein uuden mallin johon sahasin ristiin samoin n.5cm matkalle yläpäästä n.5mm uria 6kpl. Vähän kuuluu vain lotinaa resosta ...

Testasin ton putken toimivuutta aika isolla Jebao pumpulla. Muistaakseni se on 750l/h -malli 12mm letkulla. Sellainen 90l palju soralla täytettynä vaati 3 min että täyttyy. Se 20mm putki rei-itettynäkin veti hyvin sen vesimäärän kuitenkin vaikka jätti pumpun päälle. Uritettuna paremmin.

Lisäys: Mä oon ton paremman putken jälkeen pitänyt pumppua päällä n. 15min ja antanut lotista. Pidän vain 2 kertaa vuorokaudessa sen tulvan joten annan veden vähän enemmän vaihtua, hapettua, huuhtoa juuria. Kaksi kesää oon mennyt tolla 2krt/vrk systeemillä. Kasvit on ollut istuttaessa jo aika isoja ja bublerissa kasvattaneet kunnon ZZ-top-parrat ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`