tammikuu 11, 2025, 12:33:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Uusi jäsen mukaan

Aloittaja mikkora, lokakuu 30, 2015, 12:14:40 ip

« edellinen - seuraava »

mikkora

Terve

Olen mausteisen ruuan ystävä Turun suunnalta. Olen lukenut foorumia ajoittain parin vuoden ajan.
Eilen tein foorumin ohjeiden mukaan chilipähkinöitä. Foorumin ohjeesta poiketen lisäsin mukaan hieman inkiväärijauhetta. Aivan mahtavia !

Eilisestä innostuneena päätin rekisteröityä mukaan, pelkä lukemisen sijaan.

Chilissä minua kiehtoo maun lisäksi historia. On mieletöntä että skandinaviassa on viikinkiajalle asti viitteitä chilin käytöstä.
On jännä ajatus miten pääosin tropiikin kasvi on ollut täällä niin aikaisin historiassa. Kuulostaa hölmöltä, mutta se on se mikä chilissä on kiehtovinta...

Ostin setin chili siemeniä kesällä, mutta olen jaksanut odottaa tähän asti. Aloitan idätyksen ensiviikolla Chilivaarin lauttamenetelmällä. Olen tehnyt idätyslaatikon johon lautat asennan, multaan siirämisen jälkeen jatkan pienten taimien hoivaamista idätyslaatikollani.

Idätyslaatikko on todellinen muotoilun ja nykytaiteen helmi, olen saanut kesän aikana esimerkiksi avokadot itämään ja istutettua sen avulla. Kuvia ei tähän hätään ole mutta, laite koostuu akvaariolämmittimestä, hiekasta, alumiinistä, vanerista, mdf levystä, lattialämmitystermostaatista sekä kellokytkimestä. Vain ilmastointiteippi puuttuu. :)

Kiitos hyvästä vertaistuesta, toivon että jaksatte vastaille minun sekä muiden uusien tyyppien hölmöihin kysymyksiin ja mahdollisiin tyhmiin ideoihin kärsivällisuudellä. Aina ei vain haulla tai googlella löydä, vaikka vastaukset olisivatkin olemassa jo jossain.

Kiitos siis kärsivällisyydestänne.

_
Mikko

Jomppe

Tervetuloa mukaan! :)
Mikään kysymys ei ole tyhmä, ja jos jänskättää kysyä julkisesti niin ainahan voi paiskata yv:llä.
Hakua käyttämällä löytyy vastaukset suurimpaan osaan kysymyksistä ja homman lähdettyä käyntiin perusta ihmeessä päiväkirja. Aina ei tarvi tuolloin edes kysyä mitään kun vinkkejä tipahtelee, etenkin jos on mahdollista liittää siihen kuvia ;)

Siementen idättämisestä se kaikki lähtee, ja varaudu siihen että kasvatus vie mukanaan. Sillä historia on vain yksi kiehtova osa muiden keskellä :)

0lli

Tervetuloa mukaan!

Mitä lajikkeita lähdössä lautalle? :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

mikkora

lokakuu 30, 2015, 13:36:56 ip #3 Viimeisin muokkaus: lokakuu 30, 2015, 13:40:53 ip käyttäjältä mikkora
Koska mitään kokemusta Chilinkasvatuksesta ei ole lähdin liikkeelle aivan randomisti.
seuraava laji tilasin:
CAP 1444
Madagascar
PI 322717
Peruvian Wild

Lisäksi sain 3 ylläriä (vahingossa tai tarkoituksella), yllätysten lajeja en muista mutta ajattelin niitäkin idättää.

EDIT: ( tilasin kuitenkin luokittelun mukaan helppoja kasvatettavia, tiedä sitten miten käy )

0lli

Noniin ihan mielenkiintoisia lajikkeita lähdössä itämään, ei muuta kuin satoisaa ensi kautta ja pistä ihmeessä kasvatuspäiväkirja pystyyn! :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.