kesäkuu 16, 2024, 23:39:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


cornell16

Aloittaja cornell, joulukuu 26, 2015, 11:31:52 ap

« edellinen - seuraava »

cornell

helmikuu 08, 2016, 13:02:46 ip #20 Viimeisin muokkaus: helmikuu 08, 2016, 13:04:37 ip käyttäjältä cornell
Kiitoksia PP ja Ilebani vastauksista, jotka inspiroivat kuitenkin perehtymään hieman LED maailmaan. Vaikka nämä COB diy valaisimet vaikuttavat erinomaisen kiinnostavilta taidan ne jättää juurikin siitä syystä, että DIY ratkaisussa on aina varauduttava katastrofin hallintaan ja siihen mulla ei ole tällä hetkellä aikaa eikä hermoja.

Etsin siis valaisinta jolla taimettaa hieman isompia puskia eli lähinnä pubet ja baccat loppukeväästä. Muita kriteereitä: luotettava, käytössä edullinen, värisävyltään siedettävä ja mahdollisimman hiljainen.

Budjetti n 300e ja vertailukohtana 250w MH paketti lasitetulla heijastimella.

Growking, joka valmistuttaa myös jewen mainostaman Saga valaisimen tekee myös n 100 todellisen watin taimetusvaloa jossa karsittu punaspektri. 58 x 3w epistar, hinta 240e. Ei tulisi maksettua turhaa punaledeistä joihin lähes kaikki grow valot painottuvat. http://www.growkingshop.com/en/Assortment/All/Growking-115-Watt-LED-Grow-Spectrum.html

COB chipeillä varustettuja on myös tarjolla, mutta full spektriset täytyisi nähdä ensin paikanpäällä. Cool white voisi sopia mulle paremmin. Fatalii ainakin hypetti omaa COBia... ilmeisesti tuulettimet käyvät näissä hieman kovemmalla? ja sirut kuumana?

Viime metreillä pohdin vielä ammattilaistason passiivijäähdytettyjä malleja. Näistä joutuu kyllä maksamaaan hieman enemmän. Saksan foorumilla keskustelun kohteeksi nousi SANlight 30w, joka vaatimattomasta tehostaan huolimatta on yltänyt hämmästyttäviin tuloksiin... eräs pitkän linjan chilijamppa on taimettanut marraskuun lopusta alkaen yhdellä 30w valaisimella 60x60 kasvupöydällisen chinensejä todella hyvin tuloksin
http://chiliforum.hot-pain.de/threads/scharfschuetze-2016-led-s-go.27301/
SAN näyttää teknisten tietojensa perusteella melko huonolta valinnalta taimetukseen, mutta näyttää toimivan! Tämän valaisimen voi ripustaa vaikka makkariin: ei tuuletinta ja lämpimän valkoinen spektri!

Itse valaisin: http://sanlight.info/DE/Produkte/Produktdetails-M30. Isompia sanlightin valaisimia ei ole tyrkyllä näkynyt, mutta tekevät myös 120w ja 140w malleja.

Olen hieman kallistumassa sen kannalle, että ostan 115w growkingin taimetusvalon ja jos budjetti kestää lisäksi tuon sanlightin 30 wattisen joka on kallis, mutta kuten sanottu ammattilaitason vehje.
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

helmikuu 17, 2016, 20:14:15 ip #21 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2016, 20:17:04 ip käyttäjältä cornell
No ei jatkunut LED keskustelu, mutta ei se mitään.. ;) Olen päätynyt kokeilemaan SANin 30w passiivijäähdytteisiä... ostan kaksi ripaa ja toivon että ei mene ihan hukkaan nuo rahat. Jos budjettia ei tarvitsisi miettiä, ottaisin Phillipsin keraamisella polttimolla varustetun 315W MH valaisimen... näitä myy myös vplux... pelkkä polttimo 150e, mutta on jumaliste kova valo

http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=15/331

Mää kokeilen siis tätä



Noniin, taidan olla ainoa puutarhuri maailmassa joka sössii taimikasvatuksen joka jumalan vuosi! Aina pitää yrittää jotain erikoista... ja nyt on taimilla yhtaikaa vajarit ja överit... Käyttämäni lannoitekombo ei siis toiminutkaan ja GH One Flora petti pahemman kerran... tarkoitus oli hoitaa lisää fosforia pikkutaimille, mutta nuohan näyttäisivät kärsivät fosforin puutteesta! Miten tämä on mahdollista , sitä en ymmärrä, mutta nyt on siirrytty mietoihin vakioliemiin ja näyttäis auttavan

Tässä vielä puutosoireita eli kalpeita kasveja ja palaneita lauikkuja sekä antosyaaniläikkiä:







Kevättä kohti! Annuumit itämässä 8.2. lähtien ja pian lähtevät physalikset!

Tobago sweet on aikataulusta jäljessä hitaan taimettumisen vuoksi, mutta kyllä tässä muuten pärjätään...

Idätyslistaa pitää editoida hieman myöhemmin!

Perusteella yrttipeti entisen puutarhalammen paikalle... kitataan se täyteen kalkkikivisepeliä... onko ehdotuksia?
¨käynks mä usein täällä?¨

Tulipuu

Mutta kun kastelu ja lannoitus on kivaa!

svalli

Tervehdys pitkästä aikaa! Mielenkiintoista seurata miten kasvihuonekasvatus toimii siellä etelämmässä.

Kiinnostavan näköinen tuo SANin LED-valo, mutta hinta on kyllä aika korkea. Minä kasvatan nykyisin kaikki taimet LED-valojen avulla ja niitä on tullut kyhättyä kasaan sekä värillisillä että kylmänvalkoisilla ledeillä. Muutama on tehty saman tapaisilla jäähdytyselementeillä kuin tuossa SANin valaisimessa, mutta käyttäen kahta 10W kylmänvalkoista lediä.
Yksinkertaisimmat tein Kiinasta tilatulla kylmänvalkoisella 14W/m LED-nauhalla, jota liimasin alumiinilevyihin. Niillä saa ihan kivasti taimet kasvamaan siihen asti kunnes ne voi viedä kasvihuoneeseen. Nauhaa on sen verran tiheästi, että levyt vähän lämpenee, mutta sen levyn päällä voi sitten vaikka idättää lisää siemeniä. :)

Ennen noiden omien viritelmien rakentamista kokeilin ihan niitä ulkovaloiksi myytäviä halpoja 10W ja 20 W LED-heittimiä ja niilläkin taimien kasvatus onnistui ihan yhtä hyvin kuin normi loisteputkilla. Minä kun olen vaan tämmönen ikääntyvä nais-immeinen, joka kasvattaa kaikenlaisia syötäviä ja kukkivia rehuja, niin mulle kelpaa tuommoset simppelit ratkaisut, kun ei ole tarpeen yrittää saada yhdestä valaisimesta mahdollisimman paljon tehoa ja ideaalista spektriä johonkin tiettyyn tarkoitukseen  ;D
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

cornell

Onhan se kivaa juu... Vaan kun yrittää liikaa! Olisinpa ostanut suosiolla pelkkää fosforia ja lisännyt sitä toimiviksi tuntemiini lannoitteisiin, niin ois kaikki ok. Odotin GHn tuotteelta kyllä enemmän!

Moikka Svalli! Juuri tossa viikonloppuna mietin, että pitäskö pistää pink brandywine tomaatteja taas tänä kesänä... Sultahan sen aikoinaan sain... Kyllä täällä kelpaa kasvattaa! Kasvukausi on kummastakin päästään melkein kuukauden pitempi. Varsinkin syksy on lämpimämpi ja satoa voi kypsyttää lokakuun loppuun. Maan kasvuvoima on myös vahvempi ja kesäyöt lämpimiä! Monet kasvattavat kaikki chilinsä ulkona lämpimällä seinustalla. Ite oon kasvihuonemiehiä!

Valaisimen hinta on korkea, mutta kun en rahaa oikeestaan muuhun käytä, niin hyvään peliin voi pikkasen sijoittaa! Ostan sillä mielenrauhaa ja noiden pitäisi sen viisi vuotta ainakin toimia... Koottu osramin valikoiduista ledeistä. Kirkkauden pitäisi olla aivan toisella tasolla kuin noissa ulkovaloissa?

Ei tuo ideaali valaisin ole, mutta aurinkoisella ikkunalla pitäisi melkeen riittää huhtikuuhun. Mitäs sähkö maksoi Suomessa siirtoineen ja alvilla? Täällä joutuu pulittamaan sen 25 c/ Kwh

Ois kiva päästä ledien kanssa askartelemaan, mutta sen kanssa täytyy odottaa!

Kasvari pitäisi siirtää ja toivon, että se saataisiin pääsiäisenä tehtyä! Sinne korkeat lantapedit ja katettu taimetuslava... Talikko oli tänäkin aamuna käden lämpöinen kun sen hevosen lantakasasta nykäsin!

Ootko semmosesta kirsikkatomaatista kuullu kuin Mountain magic?
¨käynks mä usein täällä?¨

svalli

Mountain Magic näyttäisi olevan hybridi, joita olen tähän asti karsastanut, kun niistä ei voi kerätä siemeniä. Nyt mulla on kuitenkin kasvatuksessa muutama hybridikin, kun sain Japanista siemeniä.

Mulla ois muutama uusi hyväksi todettu heirloom tomaatti, joita kannattaisi kokeilla siellä Germaaniassakin. Laitan YV:tä aiheesta.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Fundeeraaja

helmikuu 18, 2016, 12:20:10 ip #26 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2016, 16:42:24 ip käyttäjältä Fundeeraaja
Lainaus käyttäjältä: svalli - helmikuu 17, 2016, 21:37:54 ip
Tervehdys pitkästä aikaa! Mielenkiintoista seurata miten kasvihuonekasvatus toimii siellä etelämmässä.

Kiinnostavan näköinen tuo SANin LED-valo, mutta hinta on kyllä aika korkea. Minä kasvatan nykyisin kaikki taimet LED-valojen avulla ja niitä on tullut kyhättyä kasaan sekä värillisillä että kylmänvalkoisilla ledeillä. Muutama on tehty saman tapaisilla jäähdytyselementeillä kuin tuossa SANin valaisimessa, mutta käyttäen kahta 10W kylmänvalkoista lediä.
Yksinkertaisimmat tein Kiinasta tilatulla kylmänvalkoisella 14W/m LED-nauhalla, jota liimasin alumiinilevyihin. Niillä saa ihan kivasti taimet kasvamaan siihen asti kunnes ne voi viedä kasvihuoneeseen. Nauhaa on sen verran tiheästi, että levyt vähän lämpenee, mutta sen levyn päällä voi sitten vaikka idättää lisää siemeniä. :)

Ennen noiden omien viritelmien rakentamista kokeilin ihan niitä ulkovaloiksi myytäviä halpoja 10W ja 20 W LED-heittimiä ja niilläkin taimien kasvatus onnistui ihan yhtä hyvin kuin normi loisteputkilla. Minä kun olen vaan tämmönen ikääntyvä nais-immeinen, joka kasvattaa kaikenlaisia syötäviä ja kukkivia rehuja, niin mulle kelpaa tuommoset simppelit ratkaisut, kun ei ole tarpeen yrittää saada yhdestä valaisimesta mahdollisimman paljon tehoa ja ideaalista spektriä johonkin tiettyyn tarkoitukseen  ;D


Hyi häijy minkä hintaista on sähkö. Minulla täällä Opatijassa sähkön keskihinta ( yö+päivä) pyörii 11.4 cent. luokkaa. Silti täällä kaikki jopa minä ovat tarkkoja sähkön kulutuksesta. Ei juurikaan lisävaloja poltella, ei pihalla, ei Jouluna, eikä missään nimessä kasvella. Taidan olla harvinainen poikkeus kun on tuo 10w lediheitin taimilla.



edit: sähkönhinnassa sattui laskuvirhe ja tuo on virallinen kun tarkistin asian. Ei siis 7,7 cent/ kwh. Kuitenkin Saksaan nähden halpaa.
Chili, jazz ja päivätorkut kera pelinkovacin.

http://kallenruokaa.blogspot.hr/

Memsie

Täällä Tampereen kupeessa sähkö+siirto+sähkövero kuukausimaksuineen on meikäläisellä tällä hetkellä 13,4c/kWh. Elenia ei ole vielä korottanut siirtomaksuja, 'innolla' sitä odotan..

cornell

Suomessa ei tullut virrankulutusta paljoa mietittyä. Täällä harrastukset tuntuvat heti laskussa, mutta ehkä se on ihan hyvä näitä juttuja hieman kelailla... tuo 30w ledi nyt ei ainakaan taloutta kaada!

Kiitos vastauksista, Mulla on tomaateista yleensä hybridejä puolet ja loput maatiaisia. On noiden F ykösten tuotto vaan sen verran kovaa että niitä pidän mukana... toinen syy on se, että jalostus keskittyy pitkälti tautiresisstensseihin ja kasvit ovat usein maatiaisia terveenpiä...

Palaillaan:

¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Heijppa!

Kasvit siirrettiin vierashoneen kattoikkunalle ja samalla ostin 70 x 100cm kasvupöydän taimille... Aamupäivällä kylpevät plantut auringossa ja pientä lisävalaistusta varten 30w SANled ja 4x 55w putket.

LED




Spektri on melko lämmin, mutta muuten erittäin tyytyväinen... näitä tarttis vielä 3 lisää...

Pubet: Giant, CAP1492 ja Montufar kaikki saman ikäisiä, joulun alla itämään iskettyjä





Vihannespaprikat ja Jalapenot ois pitänyt ruukuttaa jo aikaa sitten



Artisokkaa pukkaa:



Pitää editoida idätyslistaa, osa jyvistä ei vain tahdo itää... Munakoisot ja tomaatit seuraavaksi!
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Pari tuntia siivousta ja ruukutusta... Chilejä tänä vuonna 9 lajiketta, kasveja 13 kpl... Erittäin maltillista.

Rocotot: Montufar 1, CAP 1492 1 ja Giant 1
Chinenset: Tobago Sweet 1
Baccat: Sughar Rush 1
Annuumit: Jalpenot Dulce 2, Gaucho 2, Jalastar 2 ja SV 3198 (F1) 2

Miedot: Ramiro Orange 4, Fiarello 1, Hearty 2, Pantos 2

Physalikset: peruviana, angulata ja pruinosa

Tomaattien kanssa aloitellaan pikimiten...




Sent from my iPad using Tapatalk
¨käynks mä usein täällä?¨