tammikuu 10, 2025, 12:00:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tästä se lähtee...

Aloittaja Naxatax, joulukuu 29, 2005, 15:19:39 ip

« edellinen - seuraava »

Naxatax

:shock: Canarioni vaikutti olevan kuollut kun annoin sille vähän ylimääräistä lämpöä  8)

Se grillasi kummatkin lehtensä ja varsikin alkoi tuhoutumaan.

Kun otin lämmöt pois niin jäljellä oli varrenpätkä jossa on 1 kpl ½ lehti.

Noh.. Kuin ihmeen kaupalla kyllä se on selvinnyt ihan hyvin mutta mikä kaikkein kummallisinta on, että nyt sillä on 3 sirkkalehteä joista 2 vaikuttaa olevan ns. 1? Siiamilaiset lehdet? Typerämpää en ole ikinä itsekkään kuullut mutta siltä se vaikuttaa. Se lähti kasvattamaan niitä / sitä kuolleen lehden tilalle. Pistän kuvia hetken päästä tulemaan. Kommentoikaa nyt herran jestas jotakin etten mitään yksinpuhelua täällä ala vetämään :D

Nicky

Lainaus käyttäjältä: "Naxatax":shock: Canarioni vaikutti olevan kuollut kun annoin sille vähän ylimääräistä lämpöä  8)

Se grillasi kummatkin lehtensä ja varsikin alkoi tuhoutumaan.

Kun otin lämmöt pois niin jäljellä oli varrenpätkä jossa on 1 kpl ½ lehti.

Noh.. Kuin ihmeen kaupalla kyllä se on selvinnyt ihan hyvin mutta mikä kaikkein kummallisinta on, että nyt sillä on 3 sirkkalehteä joista 2 vaikuttaa olevan ns. 1? Siiamilaiset lehdet? Typerämpää en ole ikinä itsekkään kuullut mutta siltä se vaikuttaa. Se lähti kasvattamaan niitä / sitä kuolleen lehden tilalle. Pistän kuvia hetken päästä tulemaan. Kommentoikaa nyt herran jestas jotakin etten mitään yksinpuhelua täällä ala vetämään :D

Yhdessä minun baccatumeistani on samanlaiset sirkkalehdet, itsekkin olin hieman hämmästynyt. Eivät ilmeisesti haittaa liiemmin kasvua...

Naxatax

Jaah.. Chilini vaikuttaa olevan jotenkin kitukasvuisia kun serkkuni (Täällä nimellä Sibaleh) joka laittoi samaan aikaan chilit kasvamaan on saanut jo hyvinkin suuriksi verrattuna omiini? Voisiko syy olla, että annan niille liian kauan valoa? Aamulla aurinko paistaa niihin, päivemmällä sama juttu, illalla joku laittaa valot päälle ja ne valot vasta sammuu aamulla kun aurinko paistaa niihin :(

Voi tietenkin olla ettei tuo valoisuus ole syy, mutta kertokaas omat mielipiteenne jos teillä sellaisia toki on?

Naxatax

Jaah..  8) Nuo chilit on jo aika isoja verrattuna siihen mitä ne hetken aikaa sitten oli  :D

Chilin kasvatuksessa kyllä paras vaihe on katsoa ja "kokea" kun chilit kasvavat.

Nojaa fiilistelystä itse asiaan: Voiko chilejen lannoitukseen ensimmäisen ruukunvaihdoksen jälkeen käyttää hyvin pienissä määrin biolanin lannoite tikkuja? Jotain puristettua lannoitetta vaikuttaa olevan puikkomuodossa? Kenelläkään mitään tietoa voiko näitä käyttää chilien lannoittamiseen ja jos voi niin missä määrin?

asking

Pistä naxatax chileistäs kuvaa minkä kokoisia ovat.

Gekko

Lainaus käyttäjältä: "Naxatax"Voiko chilejen lannoitukseen ensimmäisen ruukunvaihdoksen jälkeen käyttää hyvin pienissä määrin biolanin lannoite tikkuja? Jotain puristettua lannoitetta vaikuttaa olevan puikkomuodossa? Kenelläkään mitään tietoa voiko näitä käyttää chilien lannoittamiseen ja jos voi niin missä määrin?

Riippuu kasvualustasi ravinnepitoisuudesta. Jos käytät, käytä _erittäin_ pieniä määriä. Kannattaa pitää mielessä, että ravinnevajaus on helppo korjata, mutta övereille ei aina oikein voi mitään. Ja noista sen varmasti saa helposti. Biolanin sivuilta ei löydy tälle tuotteelle npk-arvoja, mutta uskoisin niiden olevan melkoisia typpipommeja.

Hankalaksi homman tekee se, että typpiöverit huomaa vasta siinä vaiheessa, kun kukat putoavat pois pölyttymättä. Siinä vaiheessa usein korjaavat toimenpiteet tulevat myöhässä satokautta ajatellen.
Solanaceae et vitae

Naxatax

On nuo kasvit jo aika pieniä. Taidan lopettaa puikkoanniskelun tähän pisteeseen.

Voiko kasvit jättää tuollasiin maitopurnukoihin ja prismasta ostettuihin nion 13cm purkkeihin?e vaan tee kauheaa juuriverkostoa ja tapa itse itseään tiheyden takia. Ei ole oikein Ettei n tilaa ja eikä jaksaisi nähdä paljoa vaivaakaan vaihtaa sitten seuraavana vuonna lemondroppia johonkin 10l altakasteluruukkuun :D

Os2

Jos meinaat kasveista satoa saada niin unohda heti nuo 13cm ruukut ja maitopurkit. Mikäli valoa saa tarpeeksi niin tuollainen 10l astia on käytännössä pelkkää juurta täysi syksyllä.
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Naxatax

Eli siis kannattaa vaihtaa :D

Mutta tosin alkaa ärsyttämään kun ruukkujen ostoon menee se 75e kun alkaa niitä isompia hankkimaan :(

Apache ainakin tuotti ihan käypän sadon viellä pienemmässä ruukussa kun tuo 13cm ruukku.

Serkkuni (Sibaleh) sanoi ainakin että nuo 13cm ruukut ovat yli-isoja.

Mitä teen? Olen aivan tietämätön  :shock:

Jos sen ruukunvaihdoksen tekee niin siinä tulee paljon sotkua ja se tarviaa paljon tilaa. Antakaa nyt joku järkevä vastaus.

PS. Kun chilit kukkii kannattaako ne kukat tosiaan nyppiä pois?

Jore

Lainaus käyttäjältä: "Naxatax"Eli siis kannattaa vaihtaa :D

Mutta tosin alkaa ärsyttämään kun ruukkujen ostoon menee se 75e kun alkaa niitä isompia hankkimaan :(

Tee niitä vaikka ite 10l valkoisista sankoista, (tai mistä väristä ite tykkäät)
Helppoa ja halpaa, alle 2€/kpl niin saa kivat altakastevat.

Lainaus
Apache ainakin tuotti ihan käypän sadon viellä pienemmässä ruukussa kun tuo 13cm ruukku.

Huh huh, miun koristechili joutuu ehkä tyytymään nuin pieneen ruukkuun, mutta muille koetan järjestää himpunverran isompaa...
Onkohan tuo inkkarichili aika pienen mallinen sitten?

Lainaus
Jos sen ruukunvaihdoksen tekee niin siinä tulee paljon sotkua ja se tarviaa paljon tilaa. Antakaa nyt joku järkevä vastaus.

Jos ruukunvaihtoa pelkäät niin tee niinkuin minä. Pesutuloissa on mainiota vaihtaa multaa, harjaat ylimääräiset mullat talteen vaidon jälkeen ja muruset huuhtelet viemäriin, tulee samalla pestyä lattia.
Meillä ainakin pesuhuoneessa on vedenkestävä lattia  :wink:

Lainaus
PS. Kun chilit kukkii kannattaako ne kukat tosiaan nyppiä pois?

Jepp, kannattaa ehottomasti nyppiä kaikki kukat pois jos ei aio satoa saada  :lol:

Vakavasti puhuen niin eiköhän ne kukat kannata nyppiä pois ainakin pienistä taimista, sitten kun katsot "puun" olevan tarpeeksi iso annat sen kukkia ja tuottaa niitä käpyjä.
Jalapeno = Pelaan jo

Naxatax

Jaah.. Nyt kun tietää vähän niksejä ja sen sellaista eikä tule enään möhlittyä ja kämmäiltyä tuolla chilejen parissa niin alkaa kirjoittaminenkin tänne loppua :D

Kyllä huomaa, että olen jotain tehnyt väärin kun chilin vaikuttavat kovin pieniltä siihen mitä niiden pitäisi olla. Kuten jo mainittua., serkullani joka laittoi vähän itseäni myöhemmin itämään on jo miltei kaikki chilit minun suurimman chilin kokoisisa ja suurin osa on myös isompia. Onkos teillä mitään kasvua edistäviä vinkkejä? Jos ei mennä kemiallisiin hormooni / mikälie biobizz ravinne lannoite bla bla bla: Keinoihin.

Niin ja sitten viellä ihan typerä kysymys

Voiko lannoitetikkuja liottaa veteen jotta ne voisi toimia paremmin.

Kyllä ne sinne liukenee, mutta toimiiko ne ollenkaan chiliystävällisemmin sinne veteen lienneena ravinteena.

Naxatax

Ööh? Erään chilini (Limo) Yhden lehden päälle on alkanut tulla jotain ruskean väristä eritettä (älkää edes kuvitelko) tietääkö kukaan mistä tämä voisi johtua?

Makee

Tarkempi kuvaus vois varmaan auttaa eteenpäin..

Naxatax

Noniin. ei ole pitkään aikaan tultu kirjoiteltua, mutta nyt tuli tarve ammattilaisten avulle  :D

Eli ongelmana lienee näköjään chilien lehtien käpristely. Suurin osa omista chileistäni tekee sitä parhaillaan ja uskoisin, että ongelmana on liiallinen valoisuus. Valoa chilit saa noin 22 tuntia enkä voi asialle käytännössä mitään.
Tässä kuva eräästä käpristelevästä chilistä, tuo eräs lehti näyttää puolikkaalta, mutta se on vain käpristynyt rullalle.

Eli siis onko ehdoituksia mitä minun pitäisi tehdä pelastaakseni chilini?

Samalla kysyisin kun erään ruukun multaan on alkanut tulemaan jotain kummaa valkoista outoa tököttiä. Luulen asian olevan harmiton, mutta jos tiedätte, tai teillä on arvio asiasta niin ilmoitelkaa toki.

Tosin siis ensisijainen ongelma on nuo lehdet. Samalla tuosta näette nykyisten chilejeni koon ja ne ovat laitettu kasvamaan jossain joulu / tammikuussa ja minusta ne ovat liian pieniä. Mutta siis, itselläni ei ole parempaa asiantuntemusta asiasta ja siksi tulinkin kysymään teiltä :)

Omskakas

Minusta pikemminkin näyttää siltä, että syynä on liikakastelu...  :?

Nike

Joo,liikaa vettä varmaan... et kai ole hirveästi lannoittanut? Ja jos ne saavat siis ihan reilusti (ja tarvittavan vahvaa)valoa, niin ei toi juuri muuta voine olla. Ja se selittäisi sen valkoisen tökötinkin homeeksi. Itse olen opetellut tuntemaan kasvin veden tarpeen ruukun painoa kokeilemalla; äkkiä oppii tuntemaan eron todellakin kokonaan kuivan ja vain päältä kuivan ruukun välillä. Se mullan kuivuminenhan on se mikä saa kasvin kasvattamaan vahvan ja ison juuriston etsiessään vähenevää kosteutta.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Naxatax

Hee Hee Hee!

Suuria uutisia  :D  Sain vihdoin sen kasvihuoneen kasattua ja hyvältä näyttää!  

Osa noista näyttää nuupahtaneilta sen ylikastelukatastrofin jälkeen mikä sattui  :(

Mutta silti! Nyt on kasvihuone kasattu ja on vakituinen paikka chileille varmistettu! (huomatkaa myös tuuletin)

Jaa.. vaikutti että eräs chilini pudotti juuri erään varsinaisen lehtensä. Kaikki ovat jo tiputtaneet sirkkalehtensä, mutta ihan varsinaisia, oikeita lehtiään? Kertokaas jos tiedätte, että mistä kenkä puristaa. Tippuneet lehdet ovat hyvin haaleita.

Edit: Ovatko nuo alikasvuisia? Laitoin itämään joulukuun lopulla ne.

calm

Lainaus käyttäjältä: "Naxatax"Edit: Ovatko nuo alikasvuisia? Laitoin itämään joulukuun lopulla ne.

Kovin ovat pieniä. On tainnut tulla kasteltua oikein urakalla? Piti tuossa mittailla noita omiakin, jotka eivät nyt mitenkään erikoisesti ole kasvaneet. 40-80 cm, joulukuun aikana istuteltuja.  Yleensä kuukaudessa jo pitäisi tuon kokoisiksi päästä mitä sinulla nyt on, ilman kummempaa huolenpitoakin.

Naxatax

Eep.

Kuulostaa aika pahalta :(

Tuleeko niistä nyt kesäksi kuitenkaan satoa?

Mikä olisi oikea kasteluaika? Olen kastellut noin 2x päivässä ja uskoisin, että se on hieman tai vähän enemmän hieman liikaa.

Sauli Särkkä

Lainaus käyttäjältä: "Naxatax"Olen kastellut noin 2x päivässä ja uskoisin, että se on hieman tai vähän enemmän hieman liikaa.

Mikäli kyseessä ei ole enää ihan ensimmäistä lehtipariaan pukkaavasta taimenalusta, kannattaa antaa mulla kuivahtaa pinnasta muutaman sentin syvyydeltä, ehkä enemmänkin. Esimerkiksi parilitraisessa pauliinassa pohjalla 5cm kevytsoraa, sen päällä mullat. Kun mullan läpi kestää työntää sormi kevytsoraan asti ilman merkittävää kosteutta, on multa sopivan kuivaa.

Altakasteluruukut yleensäkin ovat helpompia seurata. Kun kastelee, mittaa tikulla sen maksimimäärän ja antaa olla. Kun lehdet alkavat nuupottaa (pieniä kasveja pitää seurata päivittäin pahimmillaan muutaman kerran) on aika kastella taas sinne maksimimerkkiin. Kun multa pääsee kuivahtamaan, kiihtyy juurienkin kehitys positiivisesti veden perässä alaspäin ja ympärille, jolloin kasvin ravinteenotto tehostuu.

-Sale
Sauli Särkkä