tammikuu 09, 2025, 23:22:04 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilien kuivatus

Aloittaja Bunter, helmikuu 27, 2016, 16:43:45 ip

« edellinen - seuraava »

Bunter

helmikuu 27, 2016, 16:43:45 ip Viimeisin muokkaus: helmikuu 27, 2016, 16:46:02 ip käyttäjältä Bunter
Normaalistihan se kait tehdään uunissa matalalla lämmöllä ja luukku hiukan raollaan? Täällä Thaimaassa nämä paikaliset kuivaavat chilinsä auringossa, ennen kuin hakkaavat ne morttelissa.

Nyt mulla alkaa oleen ensimmäinen sato kypsä ja mä en mitenkään voi niitä kaikkia pakastaa.

Siksi kysyn olisko kenelläkään kokemuksia tuosta auringossa kuivattamisesta vai kannattaako mielummin kuivattaa uunissa?

Huru-ukko

Bunter

OK kiitos, tulihan luettua monta pitkää keskustelupuuta  :)

Nyt teen tän sadon kanssa niin, että pakastan osan ja kuivatan loput auringon alla. Jos ei pelitä niin seuraava sato sit uuniin.

KP78

Suoritin kuivaamisen ajan kanssa.
Tavallinen ompeluneula ja siimaa, jokaisen chilin läpi ja katonrajaan.

Huru-ukko

helmikuu 27, 2016, 20:08:11 ip #4 Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2016, 10:04:53 ap käyttäjältä Huru-ukko
Itse kuivattilin samalla kun Savu-Sampo savusti niitä puhaltimen kanssa. Ohutkuorisia kuivattilin tekemällä niistä samalla tavalla kuin KP78, tosin heitin aina kannan ympäri siansorkan ja jneeeeeee.. Sisällä kun jo lämmittelin kämppää pelliuunin kanssa.

Luvatta sanoen muistan että Bluesman kuivatti näitä samoja chili"punoksia" ulkona kesällä lämpimässä paikassa. Nimen olen unohtanut miksi niitä kutsutaan. Joku thraxin tyyppinen....Ei kuitenkaan thorax  ::).....

Lisäys: Siis kyseessä on ristra. Kiitos Troniskalle linkistä alempana.

ottulo

helmikuu 27, 2016, 21:05:32 ip #5 Viimeisin muokkaus: helmikuu 29, 2016, 00:03:09 ap käyttäjältä ottulo
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 27, 2016, 20:08:11 ip
Luvatta sanoen muistan että Bluesman kuivatti näitä samoja chili"punoksia" ulkona kesällä lämpimässä paikassa. Nimen olen unohtanut miksi niitä kutsutaan. Joku thraxin tyyppinen....Ei kuitenkaan thorax  ::).....

Kuivatti tosiaan, rissoista mun muistaakseni kirjoitti. Päiväkirjoista löytyy bluesmanilta kuviakin.

E: Alla olevasta linkistä paljastukin, että sehän oli ristra eikä rissa...

Trioniska

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Bunter

Ok hyvä kuva. Mä kokeilen ihan uuninpelleillä auringon alla. Täällä on kyllä päivisin aika kesäiset olosuhteet.