Täpliä ja haaleutta lehdissä, sekä irtoavia lehtiä

Aloittaja manne, maaliskuu 22, 2016, 18:29:44 ip

« edellinen - seuraava »

manne

Heissan,

minulla on muutaman vuoden ikäinen Trinidad Scorpion laajemman chilirupeaman jäljiltä. Olen sen joka vuosi leikannut pätkäksi ja antanut sen versota uudelleen. Sillä on aina ollut ongelmana se, että lehdet irtoavat, ja niihin muodostuu mustia täpliä. Ajattelin kysäistä teiltä, osaatteko neuvoa, että minkälaisesta ilmiöstä voisi olla kyse. Tästä oireesta huolimatta kasvi tuottaa parikymmentä hedelmää joka vuosi, mutta jokin on selkeästi pielessä. Punkki ei taida olla kyseessä, kun ei seittiä missään näy, eikä myöskään kirva kun ei sellaisia näy.

Olen menneinä vuosina käyttänyt ravintoliuoksena Biobizz Grow:ta. Nyt käytän ylijäänyttä kolmiosaista Advanced Hydroponics -sekoitusta kasvupainotteisena.

Ideoita?

unenkuva

Minusta näyttää vähän ripsiäisen vauriolta, esimerkkiä täältä

Jomppe

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 23, 2016, 19:08:35 ip
Minusta näyttää vähän ripsiäisen vauriolta, esimerkkiä täältä

Komppaan tätä, MUTTA, Aji Charapitani tiputti kaikki lehtensä, jotka vuoro vuoronperään näyttivät kuvan kaltaisilta ennen tipahtamistaan. Laitoin sen itse liian kastelun piikkiin, nyt voi hyvin, ja vettä saa murto-osan muiden samassa tilassa olevien kasvien vesimäärästä. Multa on kuin pölyä soran alla.

Ota luuppi tai muu suurentava hökötys ja katso ensi tilassa, näkyykö liikettä. Korvaan(silmään) särähtää että aina ollut samaa ongelmaa, se ei oikein kuulosta ripsiäisiin passelilta..

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: manne - maaliskuu 22, 2016, 18:29:44 ip
Heissan,

minulla on muutaman vuoden ikäinen Trinidad Scorpion laajemman chilirupeaman jäljiltä. Olen sen joka vuosi leikannut pätkäksi ja antanut sen versota uudelleen. Sillä on aina ollut ongelmana se, että lehdet irtoavat, ja niihin muodostuu mustia täpliä. Ajattelin kysäistä teiltä, osaatteko neuvoa, että minkälaisesta ilmiöstä voisi olla kyse. Tästä oireesta huolimatta kasvi tuottaa parikymmentä hedelmää joka vuosi, mutta jokin on selkeästi pielessä. Punkki ei taida olla kyseessä, kun ei seittiä missään näy, eikä myöskään kirva kun ei sellaisia näy.

Olen menneinä vuosina käyttänyt ravintoliuoksena Biobizz Grow:ta. Nyt käytän ylijäänyttä kolmiosaista Advanced Hydroponics -sekoitusta kasvupainotteisena.

Ideoita?

Onko Kalium poissuljettu?

http://www.canna-uk.com/info-courier_potassium
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

viu

Kokemuksetta, mutta hyvinkin ahkerasti eri kasvien puutostilojen kuvituksia katsoneena minustakin tuo olisi Kaliumin puutosta. Lehti on keskeltä tummempi, reunoilta vaaleampi, täplät ovat reunoilla (ripsiäisiet tassuttelevat koko lehdellä), ja pitkälle edenneen puutoksen oireita ovat nuo reunoilta kuivumisetkin.  Sehän ei tapa kasvia, vain huonontaa kukitusta ja satoa. Tuhkavettä, kanankakkaa tai ihan PK-liuosta?

manne

Hei kiitti vastauksista! Olen sen verran tutkinut tuota kasvia suurennuslasillakin etten usko kyseessä olevan ötökät. Kun pääsen pääsiäislomilta voisin kokeilla jotain kaliuminpuutoksen vastaisia toimenpiteitä. Tuo kasvaa mullassa altakastelussa. Osaatteko arvioida, miten pian pitäisi näkyä muutoksia jos sekoitan vesiviljelyaineista jonkun "kaliumpommin" tuolle?

Jomppe

Tietääkseni jo vioittuneet lehdet eivät palaudu, uusi kasvusto kertoo lopputuloksen :)

manne

Pieni väliaikatieto tästä: laitoin tykimmän ravintoliuoksen. Käytännössä eniten kaliumia oli Grow-komponentissa joten päädyin lopulta tekemään saman vahvuisen ravintoliuoksen kuin mitä olisin laittanut vesiviljelyyn. Viikon päästä näkyi hyvässä kunnossa olevia uusia lehtiä ja nyt viikonloppuna totesin viimeisten kärsineiden lehtien irronneen. Kasvi ei ole hääppöisen näköinen, kun lehtiä on niin paljon tippunut, mutta jäljelläolevat näyttävät hyviltä.

Grow-liuoksen lisäksi olen säädellyt pH:ta (mitä en tuohon aiemmin tehnyt), joten ei ihan 100-varmasti voi tietää, kumpi auttoi.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: manne - huhtikuu 21, 2016, 07:53:54 ap
Pieni väliaikatieto tästä: laitoin tykimmän ravintoliuoksen. Käytännössä eniten kaliumia oli Grow-komponentissa joten päädyin lopulta tekemään saman vahvuisen ravintoliuoksen kuin mitä olisin laittanut vesiviljelyyn. Viikon päästä näkyi hyvässä kunnossa olevia uusia lehtiä ja nyt viikonloppuna totesin viimeisten kärsineiden lehtien irronneen. Kasvi ei ole hääppöisen näköinen, kun lehtiä on niin paljon tippunut, mutta jäljelläolevat näyttävät hyviltä.

Grow-liuoksen lisäksi olen säädellyt pH:ta (mitä en tuohon aiemmin tehnyt), joten ei ihan 100-varmasti voi tietää, kumpi auttoi.

Tuo on aina vakio, muutetaan paria muuttujaa niin ei tiedä mikä niistä loppuviimein auttoi  ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

manne

Juu se on klassikko mutta kun lähdin tekemään liuosta niin en voinut olla säätämättä.

Nyt on taas viikko vierähtänyt ja kasvi näyttää lähtevän uuteen kasvuspurttiin, joten voitaneen todeta, että tuo toimi.