tammikuu 09, 2025, 23:11:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Cornell 2006

Aloittaja cornell, tammikuu 08, 2006, 12:55:20 ip

« edellinen - seuraava »

cornell

VIHDOINKIN

KASVIHUONEKAUSI ALKAA

Isot baccat on aikas huonossa kunnossa, lehet rullaa...

... mutta kukkaa pukkaa!!!!

PI 441551
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Locato pääs vesivaneriyksiöön.... PÖLYTTYYKÖHÄN TÄÄ ITEKSEEN?  Muita pubeja ei ole, enkä tiä mistä sais siitepölyä...

Taimetusbubleriin jäi ramirot ja hunajameloni...

Red Uganda haba ja J X SB risteytykset pääsi multiin... Haba ja aji benito tarkotus talvettaa

Still to come:

cornell

Kaikki kasvit siirrettiin ulos kasvihuoneeseen kertalinttuulla ilman karaisua, mitä nyt lämmöt olleet pois kasvatushuoneesta (öisin 10-15 astetta)

Kasvit tungit harsotunneliin, katossa 4x seinissä 2x .... 600 W öljypatteri vahtii öisin... jos tästä pilvistyy niin harsot uskaltaa ottaa huomen jo pois päiväksi... lisäksi tiivistin kasvarin vetoaukkoja harsolla, vielä pitäs kaksi lasia vaihtaa...

Tomaattihydro Orthexin 45l saavissa, lajike Olivade F1

Omskakas

Kyl sullon kaikkee!  :shock:

Kasvarikin näyttää niin isolta ja aika pro-malliselta.  Paljonko siinä on neliöitä ja tilaa ylöspäin?

cornell

Kasvarin rakensi talomme aikaisempi asukki... todella hyvää työtä, mutta rakenteeltaan vetoisa... runko terästä ja yksinkertaset ikkunalasit... 12 m2 alaa ja harja siin 3 m korkee... aurinko lankeaa täysillä vasta klo 13 jälkeen, mutta lämmittää paikat hyvin illaksi/yöksi...

Täällä pohjosempana on köyhemmäälläkin varaa asustella maalla puutalossa isolla tontilla  :D Kuopio on kaiken lisäksi Suomen lämpimimpiä paikkoja tällä korkeudella, puutarhavyöhykekin on III.... paitsi että meitin tontti on savisessa laaksossa jossa on aina vilposa...

Eilen yön alin oli 1.4 astetta joten uskalsin kasvariin siirtyä

cornell

Ilma vs vesipumppu vastakkainasettelu jatkuu...

edellä kuvatussa tomaattien mikrosadetinhydrossa pH tukevasti 4 tietämissä... ruokasooda pH uppia oon antanut jo pari kertaa varovasti... floran g 5/m 5/ b 5 ml sekotuksella mennään... ressussa hapan tuoksu... pH downia laitoin varovasti ravinteiden kanssa sekä diamondia... en tiä miks seos happamoituu... jos ei asetu niin vaihdan dubleriin

vettä on vielä vaan se 10 litraa... pitkät juuret kurkottaa pohjan vesireserviin (45 litran pönttö), mutta ovat alkaneet haarottua kivasti mikrosadettimien johdosta...

PI 441551: n. 30 raakiletta ja pari sataa kukkaa!!! lehdet näyttää kaameilta, litkut vaihtoon viel tänään

CAP 1151: ekat kukat pölyttyneet

Starba: pieniä nuppuja

Ramirot ja sweet bananat taimetusbublerissa: kasihaaraisia ja runsaasti nuppuja

Locato: tähän asti tiputtanut kokonaisiä kukkia, tänään löysin ekan kerran vain terälehdet kasvin juurelta!!! Ihan kuin alkais palkoa pukata

Meloni: juurtuu bublerissa

Kasvariin siirretyistä multakasveista RU -haba jurahti selvästi, kuitenkin runsaasti pikkunuppuja.... sb x jallut pirteempiä (vaikka juuret repes pahasti) nuppuja pukkaa sielläi

Talon ikkunalla aji benito palkoo innokkaasti huonossa valossa... pitää siirtää kasvariin hetimiten

Kasvarin harsotunnelli pitää näillä keleillä alimman lämpötilan 5 astetta muun kasvarin lämpöä ylempänä... ulkolämpötilaan en ole verrannut.... loppuviikolla tulossa viileitä öitä jälleen

Hydroissa yht. 12 kasvia

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "cornell"ressussa hapan tuoksu... pH downia laitoin varovasti ravinteiden kanssa sekä diamondia... en tiä miks seos happamoituu...

pH down = pH alas

Mitä matalampi pH, sitä happamempi seos.

Eli jos seos on hapan niin pH uppia kehiin.
Joo.

Vilho

No eikös tuo cornell tuossa nimenomaan kirjoittanut, että on _varovasti_ laittanut sitä pH downia ja silti seokset menee happamaksi? Lisäksi on koittanut nostaa pH:ta ruokasoodalla.

Tuo liuoksen happamoituminen vaivasi kanssa meikäläisellä jalapenoa. pH on  tähän saakka pysynyt hyvin säädöissä ja niihin ei ole tarvinnut puuttua kahden viikon vaihtovälillä. Kuitenkin viime viikolla jalapenon pH oli laskenut todella alas. Vieläkään ei ole selvinnyt, että mistä se lasku mahtoi johtua. Puska sentään alkaa jo toipumaan. Tietysti jokin inhimillinen erhe on mahdollinen...  :?:

Tupakka

No mitä järkeä laittaa edes varovaisesti sitä. Miksei voi olla laittamatta sitä downia ollenkaan? Ja sitten ihmetellään miksi seos happamoituu...

jessus...
Joo.

Vilho

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"No mitä järkeä laittaa edes varovaisesti sitä. Miksei voi olla laittamatta sitä downia ollenkaan? Ja sitten ihmetellään miksi seos happamoituu...

jessus...

Onkohan mahdollista, että vesijohtovesi on muuten aluksi liian emäksistä? Ainakin täällä Tampereella pH downia saa heittää litkuihin joka kerta. Ainoastaan ripeniä käytettäessä pH:ta ei tarvitse laskea, sillä se tuntuu laskevan aika tehokkaasti pH:ta.

Makee

Lainaus käyttäjältä: "Vilho"
Onkohan mahdollista, että vesijohtovesi on muuten aluksi liian emäksistä? Ainakin täällä Tampereella pH downia saa heittää litkuihin joka kerta. Ainoastaan ripeniä käytettäessä pH:ta ei tarvitse laskea, sillä se tuntuu laskevan aika tehokkaasti pH:ta.

Ehdottomasti. Tampereen ja Helsingin alueella ainakin vesi suoraan hanasta otettaessa on melkein 8 pinnassa joka on aivan liikaa.

Sauli Särkkä

Olihan kaikille selvä se perusasia, elikkäs

- matala pH (alle 7) menee happaman puolelle
- 7 on neutraali (tislattu vesi)
- yli 7 menee emäksiseen suuntaan

Miltä juuristo näyttää tällä hetkellä? Miltä se tuntuu sormien välissä?

-Sale
Sauli Särkkä

Makee

Miltä se tuntuu sormien välissä... xD

cornell

Meinasin tsydärin saada, kun oli tullu enempi kommentteja kehiin, kun koko keväänä...

Hieman taustaa, että kaikki pääsee kärryille.... eli eli, hyö jotka tripakilla pikkasenkaan ovat kasvatelleet tietävät, että kasvatusliuokseen pitää ravinteiden sekottamisen jälkeen lähes järestään lisätä pH downia, jotta  saadaan oikee pH ... no näinhän on tehty... mulla on dry down, joten sopivaa annostelua on kokeiltu kuukausia ja joku tatsi hommaan on tullu... näin ollen en usko että kyse on down -övereistä vaan jostain muusta...

Mä kasvatan muuten lähdevedellä jonka pH on 6.7, mutta silti downia joutuu lisäileen

Joku saattaa muistaa mun kommentit tuolta kasvatustopikeista tilanteesta jossa vaihdoin taimetusbubleriin vesipumpun ja pH pamahti happamalle parissa päivässä ja juuret näytti olevan happivajareissa... outoa ja fysiikan lakien vastaista... tilanne normalisoitui ilmapumpulla eli syy ja seuraus -suhde oli aika selvä...

Tätä taustaa vasten olin hieman kummissani tommihydron kanssa sillä:
siinä on 2x ilmatila vesitilaan verrattuna (20l)
mikrosadetin hapettaa varmasti tehokkaasti
astiassa on kolme reikää ja väljä ruukunpaikka, josta kaasujen luulisi vaihtuvan riittävästi

Tämä tapaus nosti jälleen mieleeni epäilyksen mikrobien osallisuudesta... voisiko lähdevedessä esiintyvät mikrobit jotennii sekottaa tilannetta... toisaalta ei sen pitäis muuttaa sitä tosiasiaa että vesipumppu teoriassa hapettaa tehokkaammin... kaasujen vaihtuvuus ilmatilassa???

Mä vaihdan huomenna neutraalimmat litkut ja katotaan...

SarkkaS: juuristo on vaalee mutta vasta hyvin hento, sillä taimet on pikkusia... en oo hipelöiny kuin omaa juurtani ja se tuntuu... hmmm

Tupa-akka: setää närästää kun noviisit dissaa... jos vaikka yritettäis kaikki oppia jottain ... acid + bass = hyvää musaa... jotain pikkusen rakentavampaa kommenttia kiitos  :idea:

Tupakka

No en tiedä tämän kommentin rakentavuudesta, mutta kuules..

Jos kerran joku tuntematon tekijä aiheuttaa pH:n laskemisen niin eikös sen downin voisi jättää pois kerran vedestä tulee silloin liian hapanta?

Kannattaa tehdä näin.
1. Vesi astiaan.
2. Mittaa ph. (esim 8 )
3. lisää ravinnelitku no1.
4. mittaa ph. jos tippunut vaikka seitsemään niin tiedät, että ravinnelitku no1 toimii ph:n alentajana.
5. lisää litku no2
6. mittaa ph jos on vaikka noussut 7,5:een niin tiedät tämän toimivan heikkona uppina.
7. jatka litkujen lisäämistä ja mittaamista.
8. kirjaa jokaisen litkun ph:n nostavuus tai laskevuus muistiin.
9. laske(matemaattisesti ei siis alas) kuinka suuri ph on kun sekoitetaan oikeat ravinnelitkut oikeissa määrissä veteen.
10. määrittele tarvitseeko ph uppia tai downia käyttää enää LITKUJEN LISÄÄMISEN JÄLKEEN.

+voit myös selvittää aiheuttaako ravinnelitkujen sekoittaminen niiden suhteelliseen ph:n muuttamiskykyyn muutoksia. kirjaa tulokset ylös ja käytä laskelmissa.

Aika alkeellista, mutta kerran jotain rakentavaa vaadittiin niin tässä sitä sitten on. piste.
Joo.

Jore

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"No mitä järkeä laittaa edes varovaisesti sitä. Miksei voi olla laittamatta sitä downia ollenkaan? Ja sitten ihmetellään miksi seos happamoituu...

jessus...

Noob :twisted:

Huvittavaa kun Tupakkarulla yrittää neuvoa opettajiaan näissä asioissa,
vaikkei itse ole edes NÄHNYT hydroa, ei näin...
Eikä kenelläkään taida riittää aikaa tuollaiseen mittailemiseen...
Jalapeno = Pelaan jo

Vilho

Uh, piti kirjoitella tupakalle oikein perusteellinen vastaus, mutta jätän väliin...

Tuolla tekniikalla ja mittailulla muuttuu homma melko hankalaksi. Tai no jos tykkää mennä sinne puuhun perse edellä, reppu selässä...

Vesiviljelyä kun on hetken harrastanut, löytyvät oikeat määrät pH uppia ja downia aika hyvin näppituntumalla. Tuossa sun systeemissä pitäisi laskuissa ottaa sekin huomioon, että eri kasveille käytetään erilaisia ravinnemääriä eri kasvuvaiheissa ja siten laskea aina kullekin kasville sen kulloisenkin tilanteen mukainen määrä pH:n säätäjää. Ja pitäisihän tuo dry pH down myös punnita, jos sitä lisää.

Huomaa hyvin, että et ole kovinkaan paljoa tähän mennessä ravinneliuosten kanssa puljannut.

Tupakka

No niin perkele huomaa.

Vittuako minä noista tiedän saatana.
Eikö täällä saa mutua heittää ja heti ruvetaan noobittelemaan.
Hankkikaa elämä.. mutta ainiin perkele, täällähän kasvatetaan chiliä.. sori ei taidakaan enää onnistua teiltä.

Pointtini oli kuitenkin se, että miksi alentaa (ylipäätänsä minkään) pH:ta enää kun tiedetään, että liuos on tarpeeksi hapan jo ilman sitä.

Ja minä suorittaisin tuon tekemäni tehtävälistan varmaan valmiilla tippatestereillä alle viidessä minuutissa. On kyllä NOOBIA porukkaa.

Perkele teillä ei vaan riitä kantti myöntää minun ikäiselleni.
Joo.

Jore

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"

Ja minä suorittaisin tuon tekemäni tehtävälistan varmaan valmiilla tippatestereillä alle viidessä minuutissa. On kyllä NOOBIA porukkaa.

Hmm, ensinnäkin liuoksen "stabiloituminen" tiettyyn Ph:n. saattaa kestää useita tunteja, ei sillon 5 min. mittailla.
Ja jos joutuu mittailemaan useamman kerran, niin koko päivä siinä menee...

LainausPerkele teillä ei vaan riitä kantti myöntää minun ikäiselleni.

Ei se ikä vaan se koko. :wink:

Pointti oli se, että ei ihan joka kysymykseen vastailla että "luulen näin" tai "kuvittelisin nuin"
Jos ei todellakaan tiedä asiasta sen paremmin kuin kysyjäkään (minullekin tainnut sattua kerran ;))
niin SAA jättää vastaamatta kyseiseen kysymykseen, eikä aleta viisastelemaan kovin paljoa, siitä ei vissiin pidä kukaan...

Edit: Vilholla oli paremmin muotoiltu sisältö :)
Jalapeno = Pelaan jo

Vilho

Eiköhän tässä kuitenkin ole pointtina se, että liuoksen pH ei ole sopiva ravinteiden lisäämisen jälkeen ja siksi se pitää säätää kohdilleen. Jostain syystä pH kuitenkin pyrkii cornellin tapauksessa tippumaan säätämisen jälkeen, mikä ei ole aivan normaalia, jos kaikki toimii kuten on tarkoitettu. Tämä pH:n muutos kuitenkin tapahtuu ilmeisesti muutaman päivän kuluessa, eikä aivan hetkessä. PH myöskin tasaantuu jonkin aikaa sen säätämisen jälkeen, joten sitä ei voi aivan heti mitata varmasti. Jonkinnäköisen suuntaa antavan mittauksen voi toki tehdä.

Ei tässä nyt ole kyse iästä, vaan kokemuksesta. Ikä kylläkin usein tuo lisää kokemusta ja avartaa maailmaa. Mustan ja valkoisen lisäksi alkaa löytymään niitä paljon puhuttuja harmaan sävyjä. Mitä tässä olen sun kirjoitteluita seurannut, niin tunnut _aloittelijaksi_ tietävän todella paljon chilin kasvatuksesta ja olet asiasta erittäin kiinnostunut, mikä on mielestäni todella hienoa! Mutta yritä muistaa myös se, että et tiedä monestakaan asiasta niin paljoa kuin mitä joku toinen henkilö tietää. Ja tällä en nyt todellakaan tarkoita itseäni, sillä olen vasta aivan aloittelija paprikoiden kasvattelussa.

Edit: Jaahas, Jore tuossa ehtikin jo ensin kirjoittelemaan melkein saman asiasisällön... ;o)