tammikuu 10, 2025, 11:42:09 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

ongelmia idätyksen kanssa

Aloittaja nikke, tammikuu 20, 2006, 14:02:16 ip

« edellinen - seuraava »

nikke

joo, elikkä ongelmaa on lähinnä fataliilta saatujen siementen kanssa. niitä laitoin purkkeihin 15 kpl, lajeina habanero cappuccino, lemon drop, red fatalii, starfish ja hyper pube, kolme kutakin. kolmisen viikkoa on mennyt ja ainoastaa yksi lemon drop on itänyt. muualta saatuja siemeniä oon laitellu muutamia, ja niillä on itämisprosentti ollut n.80. purkit on kaikki tossa modeemin/tietokoneen päällä, lämmöistä ei oo hajua, mutta tähän asti on ihan hyvin itänyt kys. paikalla.

oonko mä vaan kärsimätön, mutta mielestäni kolme viikkoa on jo aika pitkä aika, ainakin jos vertaa vajaaseen pariin viikkoon, minkä sisällä on siemenet ennen itänyt.

bassino

Tasaisesta ja riittävästä (n. 28 astetta) lämmöstä kannattaisi kyllä ehdottomasti huolehtia. Se kun on yksi avaintekijöistä idätyksen onnistumisessa. Kolme viikkoa alkaa olemaan niillä rajoilla että luulisi kyllä  tapahtuvan jo hiukan enemmänkin jos olosuhteet on kunnossa. Kokeile siirtää lämpimämpään paikkaan jos mahdollista. Joskus olosuhteiden muutokset kesken idätyksen aktivoivat itämistä. Yksi mahdollisuus on tietysti toukat. Kuumensitko ja jäähdytitkö mullan tms. ennen idätystä.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

Nuthead

Terve!

Samassa kaupungissa viihdytään joten ei pitäis olosuhteista kiinni! :o)
Tuota halpa keino olis hommata sellanen sisä/ulkolämpömittari ja pistää anturi multaan niin tiedät tasan tarkkaan mikä se lämpötila on. Sitten olen itse huomannut että kaikista paras idätysalusta on turve. Se on helppo pitää tarpeeksi kosteana ja on tarpeeksi kuohkeaa!
Ajasta sen verran että useimmat noista alkaa yleensä viikossa jo nostamaan päätään joten jossakin olosuhteessa on vikaa. Ei pelkästään ulkolämpötilassa!  :shock:
Onko sulla muuten mitään kelmua tai vastaavaa noiden purkkien päällä. Jos ei ole niin laitahhan ja reijitä sit aika reippaasti niin on pikkasen helpompi pitää kosteus ja lämpö tasaisena!

t.
Kaitsu
-pähkinäpää-

nikke

otin sen yhden itäneen sieltä pois, ja tarkistin, niin muut siemenet siellä vielä hengaili. elmukelmua on päällä, ja reilusti reikiäkin. alustana on turve.

mutta mielestäni ongelmana on juuri se, että muut ovat kumminkin samoissa olosuhteissa hyvin itäneet. ongelmia on ennemmän näissä fataliilta saaduissa siemenissä.

vai pitäskö mun vaan olla enemmän pro, kun on siemenetkin lähtöisin pro:lta?  :)

nooh, jos kokeilen siirtää ne tohon patterin päälle, ja vähän paperia väliin ettei tuu liian kuuma.

asking

Huonosti ovat minullakin Fataliin siemenet itäneet.
14 lajiketta 2-6 kpl kutakin. Ainoastaan noin 10 itänyt.
Kolmisen viikkoa ovat olleet, osa kivivillassa ja loput kylvö- ja taimimullassa.
Idätys tapahtunut minikasvihuoneissa pesuhuoneen lattialla.
Lattialämmityksellä olen säätänyt lämmöt n. 30 c .
Olosuhteet pitäisi kyllä olla todella hyvät mutta siemenet tuntuvat olevan huonolaatuisia.

Jupe56

Itselläni iti kaikki mitä fataliilta viimevuonna tuli, ainoastaan n.4v sitten tilatut siemenet eivät itäneet. Joten epäilen että joku mättää idätyksessäsi, jos lattialämpö on 30c niin mitä näyttää mullan lämpötila ? Omat siemeneni olen idättäny turpeessa, viimevuonna idätin taimi-/kylvömullassa ja tulokset olivat huonompia, olisiko syy siis siinä. Kaikki siemenet pitäisi itää viimeistään 4vk:n jälkeen, joten turvetta ja sen lämpötilaksi 27-30c niin itää parissa viikossa. Voihan toki siemenetkin olla huonoja mutta joka lajin kohdalla en jaksa sitäkään uskoa.
Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.

Os2

Keskimääräinen itävyys on ollut siinä 90% paikkeilla kivivillassa, turpeessa 70% joka johtunee siitä että olen liian laiska keittelemään turpeita kuin harvinaisemmille siemenille  :)  Ainut mikä jättänyt kokonaan itämättä oli aji cristal viimevuonna (luultavasti madot söi siemenet) Itse en kyllä lähtisi siementen laatua haukkumaan kun samasta erästä aika moni on kuitenkin onnistunut jo tsilinsä idättämään.
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

asking

kasteluvedestä vielä että osa saa keitettyä vettä ja osalle seisotettua. Mittaan tuon 30 c:n lämpötilan mullasta.

Gekko

Älkää hätäilkö. Kyllä niitä taimia on noussut parinkin kuukauden odottelun jälkeen. Fataliin siemenet ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta itäneet erittäin hyvin, kunhan vain lämpötila ja kosteus on ollut kohdallaan. Tosin kaupan annuumeista otetut siemenet itävät kokemuksieni mukaan erittäin nopeasti ja varmasti, joten epäilen tässä olevan myös laji- ja lajikekohtaisia eroja. Esim. chinensejä ja pubescenseja saakin yleensä odotella kauemmin.
Solanaceae et vitae

JyriT

heh.. mulla on viimevuonna ostetuissa Fassen siemenissä vaatimaton 100% itävyys.. Kaikki olen idättäny akvaarion loisteputkien päällä, lämpötila putoaa yöllä ja päivällä on sitten kuumempaa..
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

Vesku

:)
Täällä kanssa akvaariolampun päällä idätellyt.
Päivällä kuuma n. 30 astetta yöllä jäähtyy n. 22 astetta ja itävyys ollut yli 90%.
Näyttää toimivan vaikka ei ole tasalämpö.

Rolle R

Kuinka kosteana multa pitäisi pitää idätyksen aikana? Kuivuushan siemenet tappaa heti mutta onko myös liiallinen kastelu pahasta? Idätykseen käytän muovista säilytyslaatikkoa jonka pohjalla on 20w lamppu. Lampun yläpuolella ritilän päällä on fetapurkkeja joissa siemenet itävät. Vaikka laatikko jo itsessäänkin on tiivis pidän kelmuja purkkien päällä, reikiä kyllä on runsaasti. Laatikon päällä olevalla huovalla on helppo säätää lämpötila kohdalleen. Ensimmäinen idätyskokeilu käynnissä, joten tietoja systeemin toimivuudesta ei vielä ole :wink:

+manux+

Noin 50 lajia viimeisen 2 kauden aikana fataliin siemenista. 3 lajia ei itaneet. Talle kaudelle 1 noista, kun piti lahtea tyokeikalle ja turve kuivui.

Kivivilla oli hankala idattaa, kun se kuivuu helvetin nopeesti ja voi tappaa taimet/siemenet. Vaatii tarkkaavaisuutta ja kelmun paalle.

Samoin lampotila, 28C aika vakaasti itsella. +Desinfiointi mullalle. Desiniointia en tehnyt edellisella kaudella ja 2 lajia katosi matojen suuhun, valkoisia lihavia paskiaisia, jotka kiemurtelevat turpeessa. Siemenia ei kiehuvan veden sekaan vaan sinne turpeeseen, kun lampo on laskenut tarpeeksi.

+manux+

Lajeja voisin talle kaudelle viela kommentoida, jotka ovat tassa threadissa olleet esille.

red fatalii iti 3/3
starfish 1/3 (huonoiten itanyt talle kaudelle)
hyper pube 4/4

Starfishit kuivahti kivivillakuutioissa, kun eka iti ja poistin kelmut. saattoi kuolla ne kaks siementa siihen...

Fatalii

Multaa käytettäessä kannattaa miettiä tarkkaan mitä käyttää, parhaat tulokset tulevat kiistatta turpeella (ainakin suurissa paaleissa saa, en tiedä pienemmistä :().

Kippojen mullan desinfiointi tulikuumalla vedellä (ennen siementen laittamista multaan) näyttäisi pitävän ainakin toukat loitolla pidemmän aikaa, antaen lisää itämisaikaa.
Tarkempia idätysohjeita:
http://juuri.org/growing/

Murheilta säästyy kun hommaa suosiolla sen mittarin ulkoilma-anturilla, noita saa halvimmillaan 5-10 eurolla joten tuo ei mitenkään ylitsepääsemätön investointi pitäisi olla. :)
Se anturi kannattaa olla _mullassa_ mittailemassa lämpöä, parhaassa tapauksessa mittarista näkee min ja max arvot mistä näkee missä arvoissa pyöritään. pääosin kun lämmöt pysyvät hiukan alle 30 astetta (esim, lämpömaton, lattialämmityksen, patterin tai lampun avulla) pitäisi ituja alkaa näkymään jo viikon jälkeen (jokunen toki ennenkin).

Itse kastelen tuon mullan melko märäksi alkuun (reiät kuitenkin idätyskippojen pohjassa) ja seuraavaksi tarvitsee kastella vasta reilun viikon päästä lisää.

Seuraavanlainen idätyslaatikko on kannattava hankinta useamman lajikkeen idätykseen (tavarataloista löytyy halvalla erikokoisia)

Kansimuovi jätetty niin että ilma pääsee kiertämään hyvin molemmilta laidoilta, ilmankulusta huolehtii puhallin (sekä ilmastointi), samassa tilassa muutkin taimet.

Aikanaan tuli rävellettyä muutamakin idätyssetti täysin metsään, samat siemenet seuraavalla kerralla itivät mainioisti, syy tuntematon, kenties harsosääskien (ne pienet lentelevät paskiaiset) toukat, kenties jotain muuta.

Hupaisaa kyllä, starfishit itivät itsellä melko kivasti, kunhan vain kerkeäisi taimia erottelemaan ennen kuin kuolevat raukat!!
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Anonymous

Lainauskasteluvedestä vielä että osa saa keitettyä vettä ja osalle seisotettua.

Onko vesijohtovesi kasteluun "huonoa" sellaisenaan? Kauanko vettä tulee seisottaa?

Anonymous

Ei ole huonoa ellei sitten ph ole kovin korkea.

Tuskin etenkään taimivaiheessa on kovinkaan merkittävää eroa sillä onko vesi seisotettua tai ei.

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"Ei ole huonoa ellei sitten ph ole kovin korkea.

Tuskin etenkään taimivaiheessa on kovinkaan merkittävää eroa sillä onko vesi seisotettua tai ei.

Ono multaviljelyssä syytä phdownilla puskea ph:Ta alas, ja jos on niin mihin arvoon about?

Meillä kotosalla ph-mittari asettui 8-8.5 välille about.
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Anonymous

Onhan tuo 8,5 kyllä jo melko korkea. Chilit tunnetusti viihtyvät happaman puoleisessa alustassa. Jos kasvatusalusta on ph-neutraali niin tuo kyllä nostaa ph:ta turhaan mutta sen merkittävyydestä kasvuun en osaa veikkailla. Kokeile tiputtaa tuonne 6,5 tuntumaan ja katso miten se vaikuttaa. Haitata ei ainakaan pitäisi. Toinen vaihtoehto on lisätä mullan joukkoon hieman turvetta joka laskee alustan ph:ta.

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"Onhan tuo 8,5 kyllä jo melko korkea. Chilit tunnetusti viihtyvät happaman puoleisessa alustassa. Jos kasvatusalusta on ph-neutraali niin tuo kyllä nostaa ph:ta turhaan mutta sen merkittävyydestä kasvuun en osaa veikkailla. Kokeile tiputtaa tuonne 6,5 tuntumaan ja katso miten se vaikuttaa. Haitata ei ainakaan pitäisi. Toinen vaihtoehto on lisätä mullan joukkoon hieman turvetta joka laskee alustan ph:ta.

Nojoo, itseasiassa oikaistaan sen verran että turpeessahan noi mun chilit elelevät, turpeena käytössä peruslannoitettua puutarhaturvetta...
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028