tammikuu 10, 2025, 23:52:26 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jewen kausi 2017 - Peru kasvihuoneissa

Aloittaja jewe, marraskuu 21, 2016, 21:33:46 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Luuletko, että hyvä kasvu on pääosin kelien ansiota vai olisiko onnisteella aikaisella esikasvatuksella osansa? Kyseenalaistan kelien vaikutuksen siksi, että kaikki kesät 7 vuoden aikana tuntuu sopineen rocototeille, enkä itse osaa sanoa onko Etelä-Suomen kesissä eroja rocotojen kannalta. Keväissä toki on eroja, mutta rajasit sen jo pois (toukokuun lopusta).

jewe

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 17, 2017, 22:16:11 ip
Luuletko, että hyvä kasvu on pääosin kelien ansiota vai olisiko onnisteella aikaisella esikasvatuksella osansa? Kyseenalaistan kelien vaikutuksen siksi, että kaikki kesät 7 vuoden aikana tuntuu sopineen rocototeille, enkä itse osaa sanoa onko Etelä-Suomen kesissä eroja rocotojen kannalta. Keväissä toki on eroja, mutta rajasit sen jo pois (toukokuun lopusta).

Kesissä on eroja koska pitkät matalapaineet ovat puuttuneet ja aurinkoa on ollut nyt runsaasti tarjolla vaikka kylmää onkin ollut ja se on mielestäni ensiarvoisen tärkeää rocotoille. On paljon edullisempaa jos on +15 ja aurinko paistaa kuin +20 ja pilvistä ja sateista. Sadepäivät olleet kesäkuun alun jälleen kortilla ja heinäkuussa ehkä yhtenä päivänä tullut vettä, ainakin täällä.
Taimikasvatus onnistui hyvin ja sillä on tärkeä osuus että kasvit olivat hyvässä kunnossa ulos päästessään. Toisaalta vielä kesäkuun alussa jotkut paljon huonommat kasvit ovat nyt runsaan kuukauden ulkona ollessaan ajaneet ohi monet ns. valiokasvit isossa kasvihuoneessa jonka ahdoin liian täyteen eli valoa puuttuu kun kaikki paikat on tukossa.

Ensi vuonna koitan idättää jonkun rocoton helmikuussa ja antaa sille parhaat taimikasvatusolosuhteet ja katsoa missä kunnossa se on kesällä muihin verrattuna. Nyt kun monet keväällä jumitttaneet kasvit ovat ulkona kukoistaneet kun valoa riittää ja sisällä kasvihuoneessa on käynyt tasan päinvastoin.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: jewe - heinäkuu 17, 2017, 23:05:19 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 17, 2017, 22:16:11 ip

Kesissä on eroja koska pitkät matalapaineet ovat puuttuneet ja aurinkoa on ollut nyt runsaasti tarjolla vaikka kylmää onkin ollut ja se on mielestäni ensiarvoisen tärkeää rocotoille. On paljon edullisempaa jos on +15 ja aurinko paistaa kuin +20 ja pilvistä ja sateista. Sadepäivät olleet kesäkuun alun jälleen kortilla ja heinäkuussa ehkä yhtenä päivänä tullut vettä, ainakin täällä.

Tuo totta kun vertaa viime kesään, ollut kylmempää tänä kesänä mutta ei ole ollut jatkuvaa sadetta ja pilvipeitettä kuten viimevuonna. Vettä toki tullut mutta ollut päivä siellä täällä ja pilvipoutaa välillä.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

jewe

Rocoto Pico Mucho on osoittautunut erinomaiseksi lajikkeeksi. Nuo suuret podit eivät vaan kypsy millään mutta 60-70 gr pikkunappuloita on kypsynyt useita. Maku on todella hyvä ja hieman makeuttakin on mukana. Oxapampasta ja Surquillosta poiketen yllättävänkin tiukka polte alkaa jo ihan podin päästä hedelmälihasta joka on paksua ja mehukasta. Juuri nämä jättirocotolle ominaiset piirteet ovat Pico Muchossa parhaita ja isoissa podeissa muoto on emonsa kaltainen kaunis kolmilohkoinen. Tämä hieno lajike ei varmaankaan päädy jauheeksi vaan nautitaan tuoreeltaan, salsoina ja täytettynä uunissa. Savustustakin pitää kokeilla sitten kun pääsato alkaa kypsymään.

Pico Muchoa on lisäksi mukava kasvattaa ja se on isokokoinen (2-3 metriä) ja satoisa kasvi sekä turve/kookos että vesiviljelyalustassa. Uusista perulaisista tämä lajike meni nyt piikkipaikalle makunsa ja kokonsa puolesta.

bluesman

Oliskohan mahdollista että laittaisit rocotoketsupin reseptin vaikka tähän päiväkirjaasi. Meikä ei löydä netistä minkäänlaista ohjetta tuo herkun valmistamiseksi.

jewe

Rocotoketsuppiin ei taida mitään ohjetta missään olla olemassakaan. Itse olen käyttänyt jonkinlaisena pohjana Hessin nagatomaattikastiketta jonka ohjetta en tosin löydä täältäkään enää. Tuossa ohjeessa lähinnä paprikat vain korvataan rocotoilla joiden osuutta olen säätänyt vuosien varrella.

eli menee jotenkin näin

Aineet:
2 kg tomaattia
noin 2 kg rocotoa
500 gr tai vähemmän hillosokeria
1,5 dl väkiviinaetikkaa
1 tl suolaa
Basilikaa
Timjamia
Oreganoa
(Salviaa vähän jos haluaa)
Mustapippuria

Yrtit mieluummin tuoreena mutta kuivattunakin käy jos tuoretta ei ole. Määrät on jotain hyppysellinen ja jokaisen pitää kokeilla oman maun mukaan. Sipulia en käytä koska en pahemmin välitä, mutta tomaattikastikkeen ohjeessa on sitäkin, en tiedä sopiiko ketsuppiin. Ruokosokeriakin olen käyttänyt lisäksi jonkin verran.

Pilko kattilaan tomaatit ja rocotot (joista siemenet tietysti pois). Lisätään mausteet ja yrtit ja keitetään puolisen tuntia että rocotot on pehmeitä. Tämän jälkeen sauvasekoittimella kaikki samettiseksi muusiksi, jonka jälkeen lisätään sokeri ja etikka. Keitetään vielä hetki jonka jälkeen purkitetaan kuumiin purkkeihin. Jokainen voi maun mukaan säädellä kaikkia aineksia miten haluaa, mutta rocotoa runsaasti että saadaan makua. Tämä on mennyt mulla uudestaan säätämiseksi kun on uudet lajikkeet joissa tuntuu olevan enemmän aromeja ja ehkä potkuakin kuin monissa suomirocotoissa. Olen nyt tänä kesänä tehnyt pari settiä rocotoketsuppia ja ekaan meni ohjeen mukaan 2kg tomaattia ja rocotoa, mutta toiseen vähensin rocotoa ehkä 20 %. Tomaatteja kalttasin joskus mutta jäänyt pois kun hyvällä sauvasekoittimella kaikki aineet saa atomeiksi.

Tomaatit: Ketsuppi ei ole sama juttu kuin tomaattikastike vaan paksumpaa kuten ketsupin kuuluukin olla ja pelkästään rocotoilla sitä ei saa riittävän tiiviiksi. Lajikkeeksi sopii parhaiten "Roma" tyypin luumutomaatit, jotka on paksulihaisia ja vähäsiemenisiä. Paras ketsuppilajike jonka olen löytänyt on Andine Cornue, jota olen nyt parina vuonna käyttänyt lähinnä ketsuppiin. Suurikokoinen maukas luumutomaatti jossa on vähän nestettä ja siemeniä, mutta tiivislihainen. Lajiketta saa normikaupasta kun on Lord Nelsonin siemeniä. Toki normitomaattejakin voi käyttää, mutta niissä on niin paljon nestettä että pitää keitellä kauan ja ehkä tomaatteja pitää siksi olla enemmän kuin ohjeessa ja maku kärsii.

Rocotot, mister Heinz tai kuka lie on joskus määritellyt että ketsupin kuuluu olla syvän punaista, siksi rocotoistakin suurin osa noin 90% olisi syytä olla punaisia. Normilajikkeista hyviä on varmaan Red Rocoto, Montufar tyyppiset lajikkeet sekä muutama Canario jos potkua haluaa lisää. Itse olen nyt käyttänyt eniten erittäin hyvää Cuello Rojo Ollantaa ja Pico Muchoa, myös de la selva Rojoa jota sullakin on nyt yllinkyllin.

Andine Cornue, jättitomaatti rocotoketsuppiin.

Huru-ukko

Ketsuppeja olen tehnyt niin että olen paahtanut tomaatit, niistä irtoaa nestettä tällä tavoin huomattavasti. Ja nopeasti.

Se taas lähteekö kuinka paljon makua liemen mukana verrattuna keittämiseen, jossa neste höyrystyy pois, on kokeilematta. Ja tietämättä.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 08, 2017, 21:52:13 ip
Kiitoksia reseptistä. Eikun keittelemään ketsuppia.

Ollos hyvä, takaan että et pety ja tässä tuotteessa on maku pääosassa ei hurja polte. Viime vuonna taisin kokeilla maksimissaan 2,5 kg rocotoa tuossa reseptissä mutta taisi olla hippasen liikaa.

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 08, 2017, 22:04:16 ip
Ketsuppeja olen tehnyt niin että olen paahtanut tomaatit, niistä irtoaa nestettä tällä tavoin huomattavasti. Ja nopeasti.

Se taas lähteekö kuinka paljon makua liemen mukana verrattuna keittämiseen, jossa neste höyrystyy pois, on kokeilematta. Ja tietämättä.

En osaa kyllä sanoa tuohon yhtään mitään kun en ole koskaan paahtamista kokeillut. Kaikkea tsydeemejä pitäisi ehtiä kokeilemaan niin sieltä ne parhaat helmet jalostuu. :)

chilifellow

Jewe, saako syssymmällä taas savurocotojauheita? Entäpä liikeneekö rocotoketsuppia myyntiin? Olen kiinnostunut.  :thumbup:
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

bluesman

Noniin, ketsuppi on valmista ja voin oikein maukkaaksi todeta. Yrtteinä käytin sitruunnabasilikaa ja minttua ja hyvin toimii.

jewe

Lainaus käyttäjältä: chilifellow - elokuu 09, 2017, 11:51:57 ap
Jewe, saako syssymmällä taas savurocotojauheita? Entäpä liikeneekö rocotoketsuppia myyntiin? Olen kiinnostunut.  :thumbup:

Savurocotoa tullee tarjolle jos vaan vihannesyökkösen toukille sopii, ovat vaan olleet jo myös kiinnostuneita Monexin kasvihuoneen podeista. >:(

Rocotoketsupin myymistä en ole koskaan ajatellut ja toimittaminenkin lienee hankalaa ja aiheuttaa kustannuksia, mutta katsotaan myöhemmin mikä on tilanne kun purkkejakin on nyt vain omaan käyttöön.

PP

Lainaus käyttäjältä: jewe - elokuu 09, 2017, 20:56:41 ip
Rocotoketsupin myymistä en ole koskaan ajatellut ja toimittaminenkin lienee hankalaa ja aiheuttaa kustannuksia, mutta katsotaan myöhemmin mikä on tilanne kun purkkejakin on nyt vain omaan käyttöön.

Ihmiset ostaa rocotoherkkuja postipaketin kuluillakin, kun kerran pääsevät makuun. :)

chilifellow

Herkkuper.. ilmottautuu! Kyl aina hyvät syömiset kiinnostaa... :thumbup:

jewe

Kuvapläjäys tämän viikon tilanteesta ulkoa ja sisältä. Satoa tulee nyt myös ulkona erittäin hyvin ja podit alkavatkin kypsymään juuri sopivasti syksyn kynnyksellä. Suurimpana ongelmana ulkorocotoilla on ollut oksien katkeilu sadon painosta ja jonkinverran on sen vuoksi menetetty satoa kun en ole ajoissa tukenut haaroja. Kasvien sisälle siirtäminen tulee olemaan myös erittäin vaikeaa sitten kun pakkaset uhkaavat, mutta siihen on onneksi vielä aikaa. Kasvien podeja täynnä olevat haarat kun ovat kasvaneet toistensa sisään yhteen nippuun, kun ne ovat ulkona yhdessä rivissä.

Viimeistä kuvaa lukuunottamatta kuvissa on Cuzcolaisia rocotoja, jotka ovat varsin ainutlaatuisia kun podien koot ja muodot vaihtelevat suuresti saman kasvin sisällä. Yksikään kuvien podeista ei kuulu jättirocotoille, vaan kasvien siemenet on kerätty pienemmistä podeista kuin kuvissa.

Yleinen käsitys että isompi ruukku ja kasvualusta niin tulee enemmän satoa ja isompia hedelmiä ei nyt pidä paikkansa. Enemmän satoa ja isoimpia podeja tulee nyt noista kaikkein pienimmistä Autopot ruukuista. Tasainen kastelu ja lannoitus on tärkeintä ja autopoteissa ja blumateissa se onnistuu. Satomäärät tulevat olemaan tänä vuonna pelkästään ulkokasveissa jo kymmenissä kiloissa.

chilifellow

Arvokasta käytännön havainnointia ja infoa meille chilipäille. Kiitos jewe! Kausi on satoisa.  :thumbup:

jewe

Rocotokausi kääntymässä syksyn puolelle ja ulkokasvien siirto sisälle kohta edessä, tehtävä tuntuu aika mahdottomalta ilman tuntuvia vahinkoja. Jättirocotot sen sijaan viihtyneet kasvihuoneissa mainiosti ja niillä satokausi vasta alkamassa. Muutama foto tähän ja blogissa vähän isompi rocotokatsaus.

http://kaksikasvihuonetta.blogspot.fi/2017/08/rocotojen-syksy.html

chilifellow

Btw, tuleeko syksyllä myös rocoton siiduja myyntiin? Kielipitkällä kuolaan satokuvia.  :thumbup:

jewe

Lainaus käyttäjältä: chilifellow - elokuu 26, 2017, 13:23:45 ip
Btw, tuleeko syksyllä myös rocoton siiduja myyntiin?

Kyllä tulee ja varmaankin lokakuun aikana, pitäisi riittää hyvin ensi kautta ajatellen. Kiinnostus on ollut jo aikamoista perulaisia rocotoja kohtaan monella taholla ja enkä yhtään ihmettele. Isoimmat jättirocotot tuntuvat olevan vaan tajuttoman hitaita kypsymään ja pitää varmistaa että siemenet kerää varmasti kypsistä podeista.

Siementilauksiin tulee minimitilaus kuten jauheisiin ja koska tätä tehdään harrastuspohjalla niin yhtä siemenpussia en lähde postiin kirjeessä kuskaamaan, mutta niitä siementilauksia voi sitten yhdistellä jauhetilauksiin niin ei tarvitse montaa lajiketta tilata. Tilaussysteemit tarkentuu sitten syksymmällä kun ajankohta on käsillä. Samoihin aikoihin sitten saa varmaan taas mm. savurocotojauhetta.

jewe

En oikein tiedä miten tätä kautta kuvailisi. Ainakin se on ollut jotain sellaista mitä en kuitenkaan osannut odottaa vaikka chilejä on jo vuosia kasvattanut.

Ennen tätä kautta yli 100 gramman chilejä olin saanut rocotoista Santa Natalia ja Riesen Gelb, ehkä jostain muustakin. Nyt tuohon yli 100 grammaisten kerhoon on tullut jo kahdeksan uutta lajiketta lisää. Kauden ehkä satoisin kasvi ei löydykään NFT vesiviljelystä eikä edes kasvihuoneista. Ruukkukin on varsin vaatimaton eikä lajike ole edes jättirocoto. Yli 10 kiloa satoavaan kasviin ei tarvita omakotitaloa jonka pihassa on kasvihuone ja hienot vesiviljelyjärjestelmät. Uskoisin että oikealla lajikevalinnalla, hyvällä esikasvatuksella C.pubescens lajin chilistä voi saada vaikka kerrostalon parvekkeella hulppea yli kymmenen kilon sato jos olosuhteet vaan ovat kohdillaan...sitten asiaan.

Rocoto Peru Rojo. Tämä oli ainoa lajike jota en Perusta ostanut podina. Perun matkailutoimiston logolla varustettu siemenpussi löytyi Cuzcon suurimmasta kauppahallissa ja etiketissä oli kuva tavallisesta punaisesta puikulan mallisesta rocotosta. Toisin kävi ja näistä tuleekin jättirocotoja, joista suurimmalla on ollut painoa 151 gr. en valita saamastani rocotosta. Rocoto on erittäin hyvän makuinen ja erikoista on vaihteleva polte. Lähes 80 prosenttia rocotosta on lähes poltteetonta ja kannan läheltä löytyykin sitten varsin tulista hedelmälihaa.

Rocoto de la selva Oxapampa. Tässä on hyvä esimerkki jättirocototosta. Oxapampa on erittäin hyvänmakuinen ja mehukas keskitulinen rocoto. Ainoa pettymys on se että podeista en ole saanut läheskään yhtä suuria mitä alkuperäinen oli Perussa. Yllätys tuli punnittaessa kun varsin keskinkertaisen kokoinen podi painoikin 132 gr. Tämä kertoo sen miten paksulihaisia ja massiivisia jättirocotot ovat. Originaali painoi varmaankin yli 250 gr, Perussa ei tosin ollut vaakaa mukana. Ehdottomasti uusi yritys ensi vuonna tämän loistavan lajikkeen kanssa jos saisi isompia podeja, vaikka tämäkin podi sopi mainiosti Rocoto Rellenoksi.

Rocoto Orange Arequipa. Isokokoisia podeja ja hyvin satoava kasvi amppelissa Monexin kasvihuoneesta. Tässäkin taas mainio varsin tiukan poltteen omaava Arequipalainen lajike. Mehukas hedelmäliha on varsin ohutta ja noinkin isot podit painavat vain 60-70 gr. Näitä meni nyt kilon verran savustukseen.

Rocoto Rojo Ollantaytambo ja viimeiset podit Euro-Serren kasvihuoneessa olevasta amppelista. Lähes kaikki Euro-Serren kasvihuoneen amppeleiden podit kypsyivät varsin aikaisin heinä-elokuun aikana ja pääsato on niistä kerätty jo aikoja sitten, huone on tasalämpöisempi kuin Monexin huone keskikesällä joka vaikuttaa podien varsin aikaiseen kypsymiseen.

Savurocotoa himoitseville tiedoksi tehdas käynnistyi tänään kun tärkeimmät eli talven soosit on saatu tehtyä.