Susanna tarinoi chilistä ja elämästä - saa laittaa kommenttia!

Aloittaja Susanna, maaliskuu 27, 2004, 12:45:42 ip

« edellinen - seuraava »

Susanna

Kiitos, Juha Tretjakov kiivi-infosta. Tiesin kyllä että se on köynnös (ja juuri siksi sitä laitoin kasvamaan) mutta minkä näköinen niin ei mitään tietoa... Mutta näkee sitten aikanaan!

Tällainen pikapäivitys vaan, en jaksa kirjoittaa. On niin kuumakin. Eli,

16.4 PI 441550 (C.Baccatum) itää
      PI 451762 (C.Annuum) itää

Kaikki kasvit pukkaa innoissaan uutta lehteä ja lisää vartta, lamppu tekee kyllä ihmeitä, on meinaan tomaatit jokseenkin erilaisia kuin viime vuonna! Vaikka ehtiihän ne ulkonakin sitten villiintyä, mutta on hyvä että saavat kunnon varret ja juuriston aikaan.

En ole vieläkään kylvänyt niitä uusia siemeniä... tomorrow...

Fatalii

Pakko suositella oikeaa idätyslämpöä noudattamaan kun näin tarkkaa kirjaa pidetään tapahtumista... ;)

Elikkä esim. ulkoa mittava anturi multaan toimii mainiosti mullassa mittaamassa _mullan_ lämpöä, senkun pyrkii pitämään vaikkapa 28-29 välillä niin pitäisi alkaa pian tapahtumaan.. :)

Säästäminen esim. tuossa mittarissa kun kostautuu helposti sitten huonona itämisprosenttina..
Myös toukkia ja hometta saa huomattavasti viivästettyä sillä että kastelee ensimmäisen kerran (ennen siementen laittamista) mullan kiehuvalla vedellä kunnolla.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Susanna

Olet oikeassa, Jukka pitäisi hommata se mittari. Tästä kylvöstä nyt suoriuduttiin näin. Hyvää tuuria on ollut mukana, chilit oli saunassa itämässä ja siellä on kyllä ilman lämpötila liian kuuma nykyään. Luulisin että mullan lämpö on ollutkin jokseenkin oikea, mutta ilma olisi kyllä saanut olla viileämpi. Lämpö on keikkunut 25-30 asteen välillä. Mielestäni kuitenkin itämisprosentti on ollut hyvä, 24.3 kylvetyissä 58% ja 9.4 kylvetyissä 44%. Mutta on kyllä tuuria ollut... Tai sitten ne siemenet tykkää kun me käydään pojan kans joka ilta katsomassa niitä ja jutellaan mukavia:)

Niin ja kirjaa on mukava pitää, muistaahan sitten ens vuonna taas mitä tuli tehtyä. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin miettiä kaupassa mikä oli se sairaan hyvä lannoite mitä viime vuonna käytettiin... Eikä mulla ole muutakaan tekemistä (kaikki on niin suhteellista; tiskejä ja pyykkejä EI lasketa tekemiseksi).

Anyway, Torenog nosti päänsä mullasta tänään. Rupeaa olemaan ruuhkaa lampun alla, saa kohta tomaatit väistyä muille kasvualustoille.

Täytyisi varmaan tehdä lannoitusta, joistain tomskun lehdistä näkyy että pieni ravintolisä ei olisi pahaksi, ja tuskin se on kovin eri tilanne chileilläkään. Viime vuonna tutustuin kekkilän punaiseen kastelulannoitteeseen, mikä oli ihana tuote siinä(kin) mielessä, että liikalannoitus on periaatteessa mahdotonta. Nyt sitten mietin kahden vaiheilla että käyttäiskö sitä vai käviskö ostamassa substralin puikkoja, mitä moni on täälläkin suositellut. Niillä vaan helposti lannoittaa hengiltä, varsinkin kun rehut on vielä noin pienissä purkeissa.

Ruukkuasiaa. Äsken laskin, että tällä hetkellä siemeniä on itänyt sen verran, että tarvitsen vähintään 22 ruukkua heti ens alkuun... Dollarit vilisee silmissä. No onhan noita ruukkuja tietty kertynyt, ehkä kymmenen tarpeeksi suurta löytyy. Ja yrtit varmaan laitan kaikki samaan parvekelootaan tai yhteen suureen ruukkuun. Ehkä kuitenkin ruukkuun, kivempi? No täytyy miettiä. Budjetti varmaan kehottaa hommaamaan tavallisia ämpäreitä... Vaikka toisaalta, voisihan niitäkin maalata kivemman näköiseksi. hmm.

Palaillaan.

Susanna

NIMI                                  KYLVETTY  ITÄÄ  1. LEHDET

C. Baccatum
PI 441552                             9.4
Aji Habanero                         24.3
Baccato de Orto                    24.3        30.3        7.4
CO 2598                               9.4          20.4        26.4
Aji Andean                            24.3        13.4
PI 441550                             9.4         16.4
Aji Benito                              24.3
Rocotillo Twins                       24.3
Lemon Drop                           24.3        29.3        5.4

C. Annuum
Stripe                                  24.3
Bolivian Rainbow                    24.3          4.4         16.4
Quintisho                              9.4           27.4
New Mexico                           24.3
PI 451762                             9.4           16.4
Lombardo                             15.3          18.3      29.3
Birds Eye Baby                       9.4           13.4       25.4

C. Chinense
Habanero Red Uganda             9.4           27.4
Madame Jeanette                   24.3         31.3      8.4
Torenog                                9.4          18.4
Cumario Passarinho                 24.3         7.4        25.4
Cayman Bright Yellow              24.3          7.4

villichili (kai..)
C. Cardenasii                         9.4

Muut kasvit
kiivi (kuiv.siemenet)                24.3         4.4         22.4
tomaatti                               15.3         18.3       29.3
basilika                                 15.3         18.3       8.4
oregano                                15.3         18.3       1.4
kiivi (tuoreet siemenet)            15.3         2.4         9.4
minitomaatti                           20.4         23.4
luumu                                    20.4
rosmariini                               20.4          27.4
kirveli                                    20.4          27.4

[edit] 13.4 lisätty pari puuttunutta lajia
        28.4 päivitetty

Susanna

No nyt mulla kasvaa sitten riisiäkin. ÄLÄ NAURA!

Muistan elävästi kun availin siemenpussukoita ja laitoin multaan. Parissakin pussissa oli jotain mikä ei mun mielestä näyttänyt chilin siemeneltä, mutta eihän näistä tiedä. Lähinnä mietin et no jos täs on vaik tyttö ja poikakasvit sitten, ja laitoin Birds Eye Babya kasvamaan yhden tavallisen ja yhden kummallisen ( =riisin näköisen) siemenen. Mä vielä ajattelin että monissa paikoissahan käytetään riisiä viemään kosteutta, että olisko tämä joku sellainen juttu. Mutta en sitten enempää miettinyt asiaa, ennen kuin nyt...

Birdiehän iti todella nopeasti (molemmat siemenet) ja kummastelin vaan kun toinen oli sellainen tikku. Ihmettelin että mihin ne lehdet jäi saamari. Ja sitten pari päivää sitten se noin 5cm pitkä varsi rupesi pukkaamaan "silmuja". Mietin että näyttää ihan joltain ruokokasvilta (nehän on mulle tooosi tuttuja *wink*). Päivän siinä pohdiskelin että kehtaako tällaista edes kysyä, mutta laitoin sitten rohkeasti Jukalle viestiä, että onko mun birdie sittenkin jotain ihan muuta. Ja sepä se, RIISI. Mulla kasvaa makuuhuoneessa riisiä! Kyllä mua vähän naurattaa. voi voi. no kokemus tämäkin.

Jep, CO2580 (tai jotain sinne päin) itää. Idea käyttää niitä jackymakupala purkkeja idätykseen oli muuten aika surkea, vaikkakin vanukas hyvää olikin. Multa kuivuu ihan älyttömän nopeasti vaikka mitään ei vielä edes kasva. Koko ajan saa olla suihkuttelemassa. Ai niin, löysin partsilta yhteensä 21 ruukkua, että ei tarvi montaa ostaa. Mistä johtuu että syksyllä sitä ei koskaan jaksa pestä ruukkuja ja sitten se on aina keväällä edessä? Niin ärsyttävää hommaa. Varsinkin saviruukut on kirottuja kapistuksia.

Nyt on kyllä niin huono olo että menen sohvalle valittamaan ja syömään suklaata. Raskaana olemisessa ainoa oikeasti hyvä puoli on se että voi hyvällä omalla tunnolla syödä suklaata. Siitä oli tutkimuskin, että runsaasti suklaata syöneille äideille syntyy onnellisia lapsia!!!

Susanna

Täällä taas. Saitti on ollut niin hiljainen että sitä jotenkin itsekin passivoitui. Mulla on meneillään nettikyllästymiskausi, käyn vaan parilla sivulla ja voivottelen että kyllä on tylsää. :)

Quintisho, Habanero Red Uganda, kirveli, rosmariini ja minitomaatti itää. Cumario Passarinho, CO2598 ja Birds eye baby ovat kasvatelleet uusia lehtiä. Kaikki kasvaa hienosti, täytyisi ruveta ruukkujen vaihtoon.

Kävin ostamassa turvemultasekoitusta (mitä sitä itse sekoittelemaan, kun valmiinakin saa) ja soraa. Ei mene jakeluun, miten 12 litraa soraa voi maksaa kaksi kertaa enemmän kuin 55 litraa multaa????? Mies sanoikin että eikö hiekkalaatikkohiekka kelpaa... Sitten olisin ostanut lannoitustikkuja, mutta oli niin ärsyttävä myyjä tai siis esittelijä, että en sitten ostanutkaan. Koska olen niin veemäinen ihminen, tokaisin sille typylle siinä vaiheessa kun se oli 5min paasannut, että jos mä pysyttelen kuitenkin tuolla Kekkilän tuotteiden parissa, kun tämä sinun juttusi vaikuttaa niin epämääräiseltä. Mä oon inhottava, mutta jonkun niskaan munkin on kaadettava elämisen tuska.

Ja kun rahasta nyt tuli puhe, niin paasataan lisää. Tämä yhteiskunta on sairas. Ajatelkaa, mut on pakotettu töistä pois raskauden alussa, koska työnantajan mukaan meidän savuttomassa ravintolassa on periaatteellinen mahdollisuus altistua tupakan savulle. Ja tällöin ei siis töitä saa tehdä. Noh, minulla ei tähän ole mitään valtaa, vaan minusta tuli siis sosiaalipummi. Oman työni lisäksi menetin myös toisen työni, koska kela vie pois kaikki mun tulot, jos teen muita töitä. Että nyt samaan aikaan kun leikataan terveysmenoja ja kaikkia menoja, mulle maksetaan kiltisti veronmaksajien pussista kuukauden tili (tosin puolet pienempänä), ja KIELLETÄÄN työnteko. Voi että mua raivostuttaa. Ei ole järkeä ei. Tee tässä sitten lapsia. Ja sitten vielä yhdestä sun toisesta suunnasta syyllistetään kun mähän vaan makaan kotona. No mitäs helvettiä muuta tässä tekisi? Joten ryhdyin siis kasvattamaan chiliä.

Joo no tämä nyt oli tällainen purkaus kun mä olen taas niiin täynnä tätä maata. Ja kaikki mun lähellä olevat ihmiset on niin täynnä mun agressioita, että enpä taida enää kaataa heidän niskaan. Joten terrorisoin teitä, hyvät mahdolliset lukijani!  :angry:

Nyt alkaa Slovakia-Suomi matsi, joten ei muuta kuin karkkikipon ääreen! Huomenna partsin ja ruukkujen pesua ja sitten ehkä istutussessiot käyntiin. nati nati.

Slapa

Tsemppiä ja iloista odotusta! (yhden vaaleanpunaisen ja sadan vihreän vauvan) :D

Slapa

Susanna

Hei taas,
ei ole tullut kirjoiteltua. Koko elämää vaivaa sellainen ihme pysähtyneisyyden aika. Mitään ei jaksaisi tehdä, mikään ei huvita, kaikki on tasapaksua ja harmaata...

No joo, asiaan. Lähes kaikki kasvit pukkaa lisää lehteä, päivittelen listaa kunhan jaksan. Parvekkeen sain jotenkuten tuossa laitettua (siinäkin meni varmaan viikko vaikka joka ilta jotain laitoin), hylly on pystytetty ja osa kasveista istutettu parempiin/isompiin ruukkuihin. Tomaatit ja minitomaatit sekä kiivi on viettänyt jo pari yötäkin parvekkeella (lasitettu mutta ei lämmitystä), ja äsken tuossa huomasin että viime yöksi nähtävästi myös yrtit unohtui sinne. Chilit oli kaikki eilen koko päivän pihalla, lämpöä oli vähän yli 10 astetta ja päivä oli pilvinen/sateinen. Muutama chili oli illalla niin kärsineen näköinen, että luulin jo että saa kaiken toivon heittää niiden suhteen, mutta puoli tuntia sisällä lampun alla niin näyttivät kohentuvan. Liian kylmä??? Tai sitten säikähtivät lannoitusta. Laitoin kastelulannoitetta hyvin miedolla annostuksella nyt ensimmäistä kertaa, kun rupesi lehdet kellertymään. Nyt aamulla kaikki näyttivät ihan hyvinvoivilta. Tänään ajattelin vaihtaa chilit uusiin ruukkuihin. Poika täytyy vaan ensin nukutettua, muuten ei tule kuin itkua ja hammastenkiristystä. Eli suomeksi yöllä taas saan tuolla huhkia sormet mullassa :)

Kateellinen olen kaikille teille joilla pihaa komistaa kasvihuone!

Ai niin, nyt on kamerakin ostettu, Canon A310, mitä monet täälläkin suositteli. Laitan kuvia kunhan ehdin opetella miten tuo toimii :)

Onneksi ei ole suunnitelmissa tehdä enempää lapsia, tämä toisenkin odotus menee jo niin sietokyvyn rajamailla... Hullun touhua. Ja vielä jotain kuus viikkoa kestettävä. Argh.

chupista

koitas nyt jaksaa susanna päivitellä miten noi kasvatukset voi ku ei oo pitkää aikaa mitään kuulunut.

Susanna

Pitkästä aikaa... Nykyaikana kun on niin trendikästä puhua hienoilla nimillä niin sanotaan vaikka näin pieni pilke silmäkulmassa että oli synnytystä edeltävä laiskuus (voimia tulevaa varten you know)... No nyt ollaan taas vähän paremmin kiinni arjessa, jos vaikka ehtisi taas kirjoitellakin...

First things first, pieni tyttövauva syntyi 28.6. painoa 3720g ja pituutta 50cm. Tarkka tyttö, syntyi tismalleen silloin kun pitikin. Hän on aivan suloinen!

Sitten nämä vihreät vauvelit. Sillä saralla on vähän tullut katoa, tai siis jotakuinkin kymmenen siementä ei koskaan nähny päivänvaloa kun mä unohdin ne "tuulettumaan" makkarin pöydälle (siis ennen itämistä) ja sitten ne oli vähän kuivuneet jne... Täytyy tossa jossain vaiheessa katsoa tarkemmin et mitkä siellä meni, tai siis mitä on vielä jäljellä.

Siirsin chiliparat suurempiin, lopullisiin ruukkuihinsa vasta (hävettää) 26.6. Arvatkaa oliko hankalaa, kun multa oli 60kg säkissä ja minä huhkin partsilla ison mahani kanssa ja täytän ruukkuja suunnilleen litra kerrallaan... Siinäjoku tunti kului! Mutta hyvä että sain laitettua ne silloin, muuten ne kasvit olis kyllä kuollu sairaala-aikana. Multa tietty loppui kesken samoin ruukut. Mies sitten istutti loput pari päivää tytyn syntymän jälkeen.

Kun pääsivät isompiin ruukkuihin, alkoi valtaisa kasvukausi. Siis aivan käsittämätön. Nyt on taas joka nurkka täynnä kasvia! Ainakin yhdessä chilissä näkyi jo olevan kukkia, ja kovaa vauhtia nuo muut tulevat perässä. Täytyy vähän tarkemmin tihrustaa niitä kunhan ehdin, että mikä on missäkin vaiheessa. Tomaattia on kanssa tulossa, ainakin 6 oli jo lähtenyt kasvamaan.

Nyt tahtoo mies koneelle, joten poistun ja lupaan pyhästi kirjoittaa hiukka useammin. Kuviakin olisi tulossa kunhan ehtii siirtää nettiin. Mukavaa kesän jatkoa kaikille!

Aji Inferno

Onnea, Susanna, uuden chilimielen syntymästä! :)

Sulla on aikamoinen chilivalikoimakin, ja samalla ihmeellisempi kuin ehkä arvaatkaan...

Nimittäin, paljolti kiitos Jukan, suomessa harrastajapiireissä liikkuu todella harvinaisia ja aivan mahtavia chilipaprikoita, joita ei ole mahdollista hankkia lainkaan ilman erityisiä suhteita.

On tavallaan melkein hassua huomata että täällä Inferno-chatissakin puhumme mitä eksoottisimmista, USA:n geenipankin (USDA) varastoimista harvinaisuuksista kuin itsestäänselvyyksinä. Meillä on yhdessä, mitä chiliin tulee, aivan MIELETÖN sekä tietämys että kasvikanta - uskaltaisin väittää että maailmanlaajuisestikin lähellä ykkösluokkaa.

Niinpä; esim. capsicum cardenasiita kasvattaa varsin moni meistä täällä... Ja mahtava chili! Mutta kyseessä on harvinainen villichili Boliviasta (jota paikalliset asukkaat nyt vähän kasvattavat).

Ja sitten moni muu mikä täällä joukoissamme kasvaa... Sellaista tavaraa mitä ei saa varmuudella millään suhteilla, mistään. Eli ollaan ylpeitä tästä suomen epätodennäköisestä chilihulluudesta; tämä on paitsi kivaa, myös jotain mitä aivan jokainen meksikolainenkaan ei pääse maistamaan! :-)

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: "thietavu"Nimittäin, paljolti kiitos Jukan, suomessa harrastajapiireissä liikkuu todella harvinaisia ja aivan mahtavia chilipaprikoita, joita ei ole mahdollista hankkia lainkaan ilman erityisiä suhteita.

On tavallaan melkein hassua huomata että täällä Inferno-chatissakin puhumme mitä eksoottisimmista, USA:n geenipankin (USDA) varastoimista harvinaisuuksista kuin itsestäänselvyyksinä. Meillä on yhdessä, mitä chiliin tulee, aivan MIELETÖN sekä tietämys että kasvikanta - uskaltaisin väittää että maailmanlaajuisestikin lähellä ykkösluokkaa.

Niinpä; esim. capsicum cardenasiita kasvattaa varsin moni meistä täällä... Ja mahtava chili! Mutta kyseessä on harvinainen villichili Boliviasta (jota paikalliset asukkaat nyt vähän kasvattavat).

Ja sitten moni muu mikä täällä joukoissamme kasvaa... Sellaista tavaraa mitä ei saa varmuudella millään suhteilla, mistään. Eli ollaan ylpeitä tästä suomen epätodennäköisestä chilihulluudesta; tämä on paitsi kivaa, myös jotain mitä aivan jokainen meksikolainenkaan ei pääse maistamaan! :-)

Noista asioista on kyllä pakko olla samaa mieltä, varsinkin Jukan hillitsemättömän keräilyvimman takia sekä myöskin tämän sivuston sekä palstan olemassaolosta, muuten en ehkä minäkään olisi koskaan päätynyt kasvattamaan chilejä :)

Itselleni on kasvanut jonkinlainen kasvatusvimmakin jo, varsinkin eri sukujen suhteen on hieno nähdä eroja.

Mutta se tärkein asia kuitenkin: Suuret onnittelut Susannalle, lapset ovat ehkäpä parhaimpia asioita joita voi tapahtua :)

chupista

Susanna

Hei taas,
enpä ole vieläkään saanut kuvia laitettua, koneella ne sentään jo on mutta pitäis jaksaa muokata kun ovat niin törkeen isoja.

Sain siemenet niin myöhään purkkiin, että epäilin jo ettei tänä kesänä paljoa satoa tule, varsinkin kun ilmat on olleet näin huonot ja viileät. Mutta hyvin on puskat kasvaneet, tosin ne eivät vielä ole kovin puumaisia. Lähes kaikki kasvit ovat todella korkeita, johtunee siitä että ovat kurkotelleet kohti aurinkoa partsin lattialta. Ostamani hylly meinaan kävi heti alkuun liian pieneksi, ei olla jaksettu siirtää hyllyjä kun se on niin monimutkainen kapistus. Joten kasvit on partsin lattialla, ja aurinkoa saavat lähes koko päivän.

Lombardo oli ensimmäinen chili mihin tuli kukkia, ja sitten myös chilejä. Kun ensimmäinen chili oli noin 10cm pitkä, otimme sen irti ja maistettiin. Tai siis yritettiin maistaa. Se oli niin järkyttävän tulinen, että riitti kun vähän nuolaisi sitä niin kieltä kirvelsi tunnin... Ei voi kyllä kuvitellakaan että tuoreeltaan söisi. Mietoneeko maku kun chili kypsyy enemmän? Ajattelin vaan että josko tuo olisi kuitenkin ollut vielä raaka. Otin siitä siemenet irti, ja ne ainakin oli vielä "tyhjiä". Eli pitäisikös antaa niiden kasvaa aivan rauhassa???

Bolivian rainbow kukkii myös ja pari chiliäkin jo näkyy. Se on sitten kaunis!

Tomaatteja on monta kymmentä tulossa, mutta eivät näytä oikein kypsyvän, lienekö johtuu viilenneestä säästä? Kiivi on nyt vasta päässyt vauhtiin, suurempi ruukku sai sen aivan villiksi. Sekin on todella hienon näköinen.

Miehelleni lupasin jotta tänä kesänä partsilla mahtuu myös olemaan, mutta kas, toisin kävi... Taas on partsi täynnä purkkia ja purnukkaa, mutta hänkin on oikein innoissaan meidän pikku puutarhasta. Ja poika kiskoo kirsikkatomaatteja intoa täynnä ja viskoo niillä kissoja...

Huoh. Toivottavasti tämä kesä nyt ei vielä loppunut, vaan tulisi edes muutama lämmin päivä vielä!!!

chupista

Jostain luin että chilit vain tulistuvat kypsyessään mutta kai aina nyt joku poikkeus tapaus on? Koita tallentaa kuvat esim. kuva1.jpg muotoon ellei nyt jo ole. kuinkas paljon on chilejä ja muita viellä hengissä?

Susanna

No niin nyt on selvillä mitä partsilla kasvaa...

C. Baccatum
PI 441552                            
Baccato de Orto                    
CO 2598                              
Lemon Drop                          

C. Annuum
Bolivian Rainbow                    
Quintisho                              
PI 451762                            
Lombardo                            
Birds Eye Baby                      

C. Chinense
Habanero Red Uganda            
Madame Jeanette                  
Torenog                                
Cumario Passarinho                

Muut kasvit
kiivi                
tomaatti  
minitomaatti

Yrtit on syöty ja annettu lakastua jo aikaa sitten, jotenkin niistä huolehtiminen meni liian hankalaksi *laiska*. Ne rehottikin joka suuntaan... Kiivi kasvaa hienosti mutta ei se oikein isoksi köynnökseksi kyllä tänä kesänä ennätä, mistä saan kyllä syyttää itteäni kun annoin olla liian kauan pienessä ruukussa. Tomaatit on nyt ruvennut hieman punertamaan.

Lähes kaikki chilit pukkaa kukkaa ja suurin osa myös chiliä. Parista chilistä oli nimilappu irronnut, joten niiden suhteen olen pimennossa. Mutta eipä tuo haittaa.

Tähän asti ollaan selviydytty ilman kirvoja tai mitään muitakaan ongelmia, toivottavasti onni jatkuu. Ehkä se onkin niin että kun antaa kasvien vähän olla oman onnensa nojassa niin ne pärjää paremmin... Viime vuonna hoivasin paprikaani lämmöllä ja rakkaudella ja kas, iski sellainen kirva-armeija että itku tuli. Ne on kyllä vihoviimeisiä.

Nyt täytyisikin perehtyä tuohon kuivaamis/jauhamisprosessiin jotta saadaan makuja talveksi.

Nyt täytyy mennä ompelemaan, leikkasin kauhean kasan kankaita pojan päiväreiden aikana ja nyt pitää saada vaatetta valmiiksikin asti. Mulla on ylienerginen päivä näköjään. Joinain päivinä pelkkä sängystä nouseminen meinaa viedä hengen :)

Herpiili

Hmm, näyttää Quintisho sinulla on eksyneen Annuumien alle vaikka se on Baccatum ;)

Susanna

Lainaus käyttäjältä: "Riksa"Hmm, näyttää Quintisho sinulla on eksyneen Annuumien alle vaikka se on Baccatum ;)

hupsista... liian vikkelä copy-paste :) .Rehellisesti mä en muista kuin muutaman hassun chilin että mihin sukuun ne kuuluu... No se ei kai olekaan se pääasia.

Fatalii

Kyllä ne selviää sitten mihin kuuluvat, kukat paljastaa viimeistään :)

Mutta nuo mistä oot nimilaput hukannu tai sekottanut, jos saat kuvia napsittua niin laita mailiin ja koitan kertoilla mitä ovat: fatalii@sci.fi
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Susanna

Huu tein äsken suursiivouksen partsilla. Oli vähän kuolleita lehtiä ja muuta roinaa (leikki-ikäiset :evil: ) kertynyt mullan pinnalle. Yllätyksekseni löysin aivan tajuttomasti chilejä, jotenkin niitä ei ollut kaikkia huomannut kun olen vaan pintapuolisesti niitä pälyillyt :oops: . No nyt on huollettu ja laiton vähän lannoitettakin veteen kun monissa kasveissa oli lehdet sen näköiset että tulis vitamiinit tarpeeseen. Mulle ei vaan ole oikein avautunut (siis en ole vaivautunut perehtymään) nuo typpimäärät sun muut. Hämärästi muistelin et täs vaihees liika typpi on pahasta joten laitoin vaan vähän.

Lannoitteiden lisäksi pitäisi perehtyä tuohon sadonkorjuu puoleen. Miten sitä säilöis ja kuivais ja millon keräis. Nyt kun tämä voorumikin on nopeampi niin voisi vaikka painua tuonne haku -otsakkeen alle. Tai sitten voisi laiskasti odotella että joku newbie kysyy tarvittavat kysymykset, niin ei tarvi itse vaivautua. Voi taivas että sitä voi olla laiskalla tuulella! No en mä koko ajan ole laiska, viime yönä ompelin pojalle paidan tälle päivälle kun sillä oli synttärit, ja omakin paita on melkein valmis. Kaikenlaisia käsitöitä on vaiheessa, nyt pitäis keskittyä miehen villapaitaan jottei se palellu kun kohta tulee kylmä  :) .

Ei muuta kuin puikot heilumaan ja samalla pitää miettiä mitkä chilit saa säilyä talven yli ja mitkä laitetaan kiertoon. Tuntuu vaan vaikeelta luopua yhdestäkään niistä... No jos saadaan isompi kämppä niin sitten pidän kaikki, sanoi mies mitä vaan :twisted: .