tammikuu 09, 2025, 22:38:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Loistareiden/ESL:n spektri, lumenit ja hinta

Aloittaja Puuhis, tammikuu 27, 2006, 12:22:01 ip

« edellinen - seuraava »

Puuhis

Ottekos huomanneet että mm. Daylight 6500K sekä "Purple" Kukkaputket ei anna yhtä paljon luumeneja ulos kuin perus Warm white ja Cool white loisteputket...

Pisti epäilyttään että oisko noissa 125W ja 200W ESL:ssa sattunut painovirhe kun ilmottavat samat lumen määrät kaikille kolmelle eri värilämpötilan polttimoille(WW, CW ja Purple). Eli ovatko keksineet keinon valmistaa kasvi loisteputkivalaisimia joissa painotetaan punaista ja sinistä aalonpituutta, ilman että lumenien kokonaismäärä laskee? Pilkun nussimistahan tämä mutta kuiteski!

Oon yrittäny vertailla taimikasvatuksessa Cool White ja Kukkaloisteputkien eroja taimien tuuheudessa ja pituuskasvussa mutta en osaa sanoa kumpi parempi. CoolWhite ehkä hieman tehokkaampi lisäämään versomista?

Kukkaputkien suositeltu vaihtoväli tais olla Osramin kuvaston mukaan huomattavasti tavallisten putkien vaihtoväliä tiheämpi. Kukkaputkien hankintahinta on myös kalliimpi ja valon väri toisten mielestä epämiellyttävämpi... kukkimiseen nämä kukkaputket saattaa tehota paremmin kuin WarmWhite vai onko kokemuksia?

Tekis mieli kokeilla laittaa kukka sekä Coolwhite putkien alle sininen tai punainen kalvon ja mitata lumen mittarilla sitten valotehon tältä suodatetulta aallonpituudelta molemmilta putkilta... EN tiedä voiko mittausta tehdä tuolla tavalla luotettavasti tai edes suuntaa antavasti. Samantehoisen kukkaputken pitäisi antaa yli tuplaten valoa sieltä siniseltä sekä punaiselta aallonpituudelta (joista kasvit eniten hyötyy) verrattuna esim. Cool white loistariin, mutta pitääkö tämä paikkansa? Ei kasvit ainakaan minun silmissä ole rehahtaneet sen kummemmin kukkaputkien alla. Kannattaako siis Kukkaputkia tai "Purple" ESL:n sijoittaa rahojaan jos haluaa loistevalaisimen hankkia?

Anonymous

Itse valikoin putket lumenien kokonaismäärän perusteella. Kasvi kai jättää kuitenkin hyödyntämättä ne aallonpituudet joita se ei tarvitse?

Yksinkertainen ja epätieteellinen mittausehdotus: digikameralla samoilla säädöillä (valotus, valkotasapaino ym.) ja samalta etäisyydeltä kuvat päällä olevista putkista. Sitten histogrammista tutkimaan spektrin jakautumista ja piikkejä.

O

Asiaa sivuten. Onkos muuten 15-25w esl:jä saatavilla coolina tai daylightina?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

asking

Itseltä ainakin löytyy 20 wattisia eslejä 830 (warm) ja 840 (cool) värisävyä .

O

If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Jore

Otetaanpas tämä vanhempi asiaan liittyvä postaus:

Monesta isommasta liikkeestä isommalta paikkakunnalta olen katsellut isompia ESL:ja, mutta ei ole 23W isompaa löytynyt.

Mutta sitten pienessä lähisähkökaupassa oli yllättäen 50W (vastaa 250W) esl ja lumenit 2500. varmwhite. Hinta n. 18€

(edit) E27 kanta

Olisiko tuo hyvä kasvatukseen?
Aamulla vielä muistin merkin, mutta en enää.
Jalapeno = Pelaan jo

Volitans

Lainaus käyttäjältä: "Puuhis"
Oon yrittäny vertailla taimikasvatuksessa Cool White ja Kukkaloisteputkien eroja taimien tuuheudessa ja pituuskasvussa mutta en osaa sanoa kumpi parempi. CoolWhite ehkä hieman tehokkaampi lisäämään versomista?

Itselläni oli akvaariossa ensin kalliit kukkaputket, nimenomaan akvaariokäyttöön suunnitellut. Kasvit pysyivät hyvin hengissä, mutta kasvu oli hidasta.

Vaihdoin sitten tehosarjan päivänvaloputket tilalle ja kas: Kasvu kiihtyi sen verran, että viikottain piti karsia ämpärillinen(!) kasveja pois, että kalojakin näkisi 400 l:issesa akvaariossa.

Epäilemättä kehitys etenee myös fosforoinnin suhteen loisteputkissa. Ero tuskin on näin radikaali nykyään - tuosta on 12 vuotta aikaa.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

saulir

Lainaus käyttäjältä: "Jore"Otetaanpas tämä vanhempi asiaan liittyvä postaus:

Monesta isommasta liikkeestä isommalta paikkakunnalta olen katsellut isompia ESL:ja, mutta ei ole 23W isompaa löytynyt.

Mutta sitten pienessä lähisähkökaupassa oli yllättäen 50W (vastaa 250W) esl ja lumenit 2500. varmwhite. Hinta n. 18€

(edit) E27 kanta

Luultavasti megaman jumbo  :roll:

harvester

oon tässä kans kattellu noita esl-lamppuja, pari jo hommannut. yks airamin longlife 20W 1200lumenia 2700K maksoi tarjoustalossa n.10€. siitä olis löytynyt vielä 25W malli.. hintaa n.17€ mutta oli sitten suuritehoisin noista esl-valoista joita siinä hyllys edes oli. megamaneja, niitä isompia ei löytyny marketeista.

Robinhoodista onnistuin löytään, pitkän etsinnän jälkeen, 25W eslin jonka värilämpö oli 6400K ja hinta n.6€ joten niitä lähti kaks mukaan. Jotenkin oon jostain saanu sellasen kuvan että kun tuo väri lähentelee tota 6000K niin ollaan likellä auringon valoa? mutta en tiedä sitä sitten että onko silti hyviä.. lumeneita niistä ei oltu edes ilmotettu, pakkaus merkinnät oli melko vähäiset, samoin lampun kannassa ei juurikaan informaatiota ollut.

väri ero on ainakin noilla kahdella siis todella huikea.. 2700K on lämmin keltainen.. ei kyl lämmin valkoinen niinku paketis lukee, ja toi 6400K on todella kirkas ja valkoinen, melkeinpä sinertävä.

Volitans

Ei se värilämpötila kaikkea kerrokaan - se on vain keskimääräinen värilämpötila, jota lamppu tuottaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ril%C3%A4mp%C3%B6tila

Spektrin tasaisuudesta kertoo värintoistoindeksi - CRI:

http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rintoistoindeksi
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Jore

Lainaus käyttäjältä: "saulir"
Lainaus käyttäjältä: "Jore"Otetaanpas tämä vanhempi asiaan liittyvä postaus:

(edit) E27 kanta

Luultavasti megaman jumbo  :roll:

Valittettavasti ei ollut. Joku vähemmän tunnettu merkki, eli en ole ennen kuullutkaan.
Taidan käydä ostamassa, sillä vaikka hinta on vähän suolainen, on se silti halvempi kuin muut vastaavan kokoiset.

Siinähän se mallikin muistuu mieleen :)
Jalapeno = Pelaan jo

harvester

tollanen vois olla asiallinen vaihtoehto spna:lle http://homeharvest.com/hydrofarmcompactfluorescents.htm
Tietysti täytyy varmistella että sopii meidän pistorasiaan.. toi taitaapi olla jenkkien hilavitkutin. Mutta anywei siellä on kuvat valon spektristä ym infoa. Innostuin ite asiasta lähinnä siks että iteltä löytyy 25Wattinen 6400K:n ESL.. spektri ei varmaankaan ole samaa tasoa meikän lampussa, koska se oli jonkin verran halvempi.. ..mutta toivossa on hyvä elää.

edit. taisin sittenkin löytää lamppuni http://zjouli.en.alibaba.com/product/50355581/51630398/U_Type_Integral_Ballasted_CFL/3U_Integral_Ballasted_CFL.html tossa näyttäis olevan ihan täsmälleen saman näköinen murikka. Ja ostopaikka eli robinhood ja lampun hinta ja tuotetietojen vähyys, voisi viitata kiinanmaahan..

Jore

Noniin

Nyt tuli ostettua kyseinen esl
Myyjä yritti kyniä siitä pari kymppiä, mutta sain hieman tingittyä.

Pitääpäs kokeilla onko kasvuun mitään vaikutusta.

Jalapeno = Pelaan jo

kookoskuitu

Itse maksoin samanlaisesta 50w esl lampusta kolmekymppiä :(
Eli aika paljon enemmän. Onneks oli viimenen kappale kaupassa niin en ostanut enempää kuin yhden. Hyvä lamppu mut hinta on kyl sitkee. Itse ostin lampun rautiasta.
juokse vasta kun et jaksa kävellä

Jore

Lainaus käyttäjältä: "kookoskuitu"Itse maksoin samanlaisesta 50w esl lampusta kolmekymppiä :(
Eli aika paljon enemmän. Onneks oli viimenen kappale kaupassa niin en ostanut enempää kuin yhden. Hyvä lamppu mut hinta on kyl sitkee. Itse ostin lampun rautiasta.

Pahoittelen  :?

Onko ollut pitkäikänen, eli kauanko ollut käytössä?

En tiedä johtuko lampusta vai mistä, mutta heti seuraavana päivänä alkoi kaikki podit punastua. n 5 kpl.
Vaikuttaa ihan hyvältä
Jalapeno = Pelaan jo

kookoskuitu

Noin kolme kuukautta on ollu käytössä. Olettaisin et käyttö ikää on vielä reippaasti jäljellä.
juokse vasta kun et jaksa kävellä

Jore

Lainaus käyttäjältä: "kookoskuitu"Noin kolme kuukautta on ollu käytössä. Olettaisin et käyttö ikää on vielä reippaasti jäljellä.

10h päivässä tekee noin 3v. elinikää valmistajan mukaan.

Kesällä käyttö on toki aika vähäistä, joten toivotaan että se pidentää käyttöikää.
Jalapeno = Pelaan jo

Bermann_7

Samannäkösiä polttimoita on tampereen (nekalan) rautaotrassa aina 85wattiin asti. en oo kyllä vielä ostanut
So it goes.
-KV

peace

prismassa on sellasia 30w megamanin cool white esl:iä 10e/kpl.

sorrii

Biltemassa 2700K 24w esl maksaa jonkun 5€. HongKong-tavaratalossa tein löydön: Siellä oli hyllyssä "piilossa" [valkoinen laatikko ilman etikettiä] "Saphire-työvalon varalamppuja": 24W 6500K - ~5€!! Tuo Saphire-valaisin on sellainen maalareiden ym. työvalo samaan tapaan kuin on halpoja halogeeneja, jossa on vakiona muistaakseni 4kpl noita 24W eslejä. Hinta taisi olla 30€ -luokkaa. Onhan se tyhmää maksaa likaa ;))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`