tammikuu 10, 2025, 15:53:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilivillitys iskenyt - ensimmäinen kausi

Aloittaja Rolle R, helmikuu 09, 2006, 00:15:16 ap

« edellinen - seuraava »

Jonni

Rolle: noi melkein näyttää ripsiäisen aiheuttamalta tuholta, kannattaa suurennuslasin kanssa tarkistaa lehden alapinnat ja pistää saippuasumutteet valmiiksi jos liikettä löytyy :)

Itse juuri sumuttelin omat kasvini ripsiäis hyökin takia.

T: Jonni

Jore

Tuossa kuva omasta Long Penguista, onkohan meillä kyse samasta kasvista kun ovat niin erinäkösiä? olkoonkin että oma on nyt hydrossa, mutta samanlainen se oli mullassakin ollessaan.

Mullakin parissa alalehdessä reikiä ja haaleita läikkiä (kuten kuvasta näkyy)
Liekö ripsit asiailla vai? En ole ainakaan nähnyt mitään...

Jalapeno = Pelaan jo

Omskakas

Jore, tuo Long Pequinisi näyttää paljon enemmän chinenseltä kuin annuumilta. Onko taimi minulta peräisin? Olenkohan minä sotkenut taimet/siemenet vai onko sulla mennyt purkit sekaisin?  :oops:

cornell

Starfish vai kasvaa parraiten? Ite tuskailen samaisen lajikkeen jälkeen jäämistä sekä mullassa, että hydrossa...

uudelleen ruukuttamisen jälkeen verson kasvu  usein hidastuu hetkeksi, mut juuripuolella tapahtuu....
¨käynks mä usein täällä?¨

Rolle R

Kävin äsken tarkistamassa lehdet ja en kyllä huomannut niissä mitään erikoista vaikka ripsiäisten ilmeisesti pitäisi näkyä myös paljain silmin. Onko mahdollista että kyseessä on liikakastelu tai muu vastaava hoitovirhe? Itseäni kummastuttaa että vain HyperPubejen taimissa näkyy laikkuja. Vai onko vain niin että ripsiäiset(?) ovat vallanneet kaikki muutkin purkit mutta tuhot näkyvät vain HPn lehdissä. Jos ne sen ovat tehneet niin ovatpahan pitäneet kiirettä. Olisiko syytä kantaa HyperPubejen purkit muualle kasvamaan varmuuden vuoksi. Tosin jos kaikissa kolmessa taimessa näkyy samat oireet epäilen että öttiäiset ovat jo muissakin purkeissa.

Long Pequinin siemenet olen tilannut Fataliilta enkä mielestäni ole niitä muihin päästänyt sekoittumaan. Mitäs muut Pequinia kasvattaneet sanovat, näyttääkö tutulta?

Loppuun vielä todettakoon uudestaan että jos joku vielä epäröi vesiviljelyn aloittamista niin kannatta suosiolla lopettaa turha mutina ravinteiden korkeista hinnoista ja muista, pieni lovi lompakossa unohtuu nopeasti kun pääsee ihmettelemään taimien raivoisaa kasvua muiden kasvien mököttäessä. Ja helppoahan tämä on, ötököitä ei kasviin ilmesty, ellei sitten muista kasveista, eikä liikakastelun vaaraa ole :wink: .

Rolle

Nike

Minkälainen seos sulla on lannotteita noissa epäterveissä? Itselläni habanero oli aika samanlainen liialla lannoituksella. Ja noista mullissa olevista (vai onko sulla mitään enää mullissa): tuollainen alalehtien kellastuminen ja kitukasvuisuus kai yleensä johtuu liiasta kastelusta,tai sitten taimipoltteesta. Jälkimmäinen on kai jonkinasteinen sienitauti tai jotain. Itse sain hyvän vinkin mikä nyt onkin auttanut; laitan luonnonturvetta (kalkitsematon ja lannoittamaton ja aika hapan)sentin kerroksen mullan pinnalle,ja pidän sen siis ihan kuivana,ja kaiken kastelun suoritan altapäin eli lautaselle lorottamalla.

Kaktusmullasta ja yleensäkin kaikista mullista saa paljon ilmavampaa lisäämällä perliittiä sekaan n.20-30%. Ikävä ettei sitä vissiin ainakaan peukusta vielä saa (vinkvink).Itse ostin viime kesänä Tampereelta Pispalan Palmusta 70 litran säkin mikä maksoi muistaakseni 20€. Suosittelen.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Jore

Lainaus käyttäjältä: "Omskakas"Jore, tuo Long Pequinisi näyttää paljon enemmän chinenseltä kuin annuumilta. Onko taimi minulta peräisin? Olenkohan minä sotkenut taimet/siemenet vai onko sulla mennyt purkit sekaisin?  :oops:

TAAS OIKEA TAIMI VÄÄRÄSSÄ PAIKASSA, kohta mulla on puolet taimista väärin merkattuina :cry:

Veikkaan että sekoitus tulee omalta taholtani isompaan ruukkuun siirron yhteydessä, olin liian innoissaan siirtämässä niitä ja unohdin merkata välissä... :oops:

Mutta oikean kasvin pitäisi olla joko Red Fatalii tai Aji Cachucca, Tunnistaako joku kummasta on kyse, toivottavasti on Fatalii...
Jalapeno = Pelaan jo

Rolle R

Multa on peruslannoitettua ja kalkittua puutarhaturvetta Kekkilän valmistamana, en siis itse ole lisännyt multaan mitään. Seassa tosin ~20% kekkilän kevytsoraa. Olisiko niin että tämä on liian rankkaa tavaraa pienille taimille?
Miten sienitaudeista ja muista pääsee eroon? Jos kasvi on jo saastunut niin miten tulisi menetellä?

Rolle

Nike

Ei kai turpeen pitäisi kovin tuhtia olla. Siitä taimipoltteesta pääsee eroon juuri sillä kuivalla pintakerroksella ja altakastelulla. Tosin en osaa sanoa miten suuri tekijä tässä on se Luonnonturpeen happamuus (pH~4), eli en osaa sanoa toimisiko tämä myös "tavallisella" turpeella.

Mutta ehkä kuitenkin aloittaisin siitä suurimmasta ja yleisimmästä,eli liikakastelusta; kastele uudestaan vasta kun multa on melkein täysin kuivahtanut. Tämähän on aina tietenkin vähän hankalaa pienten taimien ja pienten ruukkujen kanssa,ne kun kuivahtavat aika nopeasti. Tähän taas olen huomannut että auttaa kun lisää taimen juurelle kerroksen vermikuliittia. Näiden "turvekäsiteltyjen" kanssa se vermikuliitti jäi nyt siis sen turpeen alle.

Rolle R

Alkaa usko mennä koko touhuun kun ei mitään tunnu tapahtuvan, paitsi tietysti uppopumppuämpärissä jossa chilit voivat mainiosti. En tiedä että syyttäisinkö nyt valaistusta, kastelua vai turvetta kun ei vaan tunnu taimet kasvavan. Ruukunvaihdosta on pian 3 viikkoa ja luulisi että juuret olisivat jo valmiit. Muutama kuva:

Yleisnäkymää. Tuuletin hurisee aina kun lamppu on päällä. Kastelua aina silloin tällöin, kentien liian usein kun ei tunnu kasvavan?

HyperPubejen tilanne heikentynyt entisestään. Uusia lehtiä ei ole viikkoihin ilmestynyt ja vanhatkin ovat muuttuneet keltaisiksi

Ainoana valopilkkuna ämpäri josta chilit tuntuvat nauttivan. Starfish edelleen kärjessä kasvunopeudessa, Benitot toki seuraavat tiukasti kannoilla. Täytyy varmaan lähiaikoina kehitellä jotain tuentaa taimille, Benitot tuntuvat heikoilta rankasta tuuletuksesta huolimatta.

Rolle

Nike

Ja kyllähän se chileillä usein tuntuu jämähtävän kasvu just tohon kokoon pitkäksi aikaa, kyllä ne sitten siitä lähtevät. Malttia ;)

Rolle R

Moi.

Taas on hieman kasvua tapahtunut, tosin lähinnä vesiviljelyssä. Sääli vain että kasvu on ollut lähinnä pystysuunnassa. Muiden kasvien riemastuttua auringonvalosta hylkäsin loistarit pikkuisille taimille ja siirsin ämpärinkin ikkunalle. Aurinko vaan ei tainnut olla tarpeeksi lähellä latvoja ja kasvit villiintyivät kasvattamaan vartta ja lopettivat jo hyvään vauhtiin pääseen haaroittumisen. Eipä tuo varmaan suuremmin haittaa, olisin vain halunnut kasvatella söpöjä pikku puskia honteloiden hujoppien sijaan. Seuraavaksi olisi tarkoitus löytää kaksi uutta uppopumppua ja siirtää kasvit omiin ämpäreihin.

Yleiskuva viljelmästä. Lisäksi pari Limoa ja 20 Habanero Red Ugandaa loisteputken alla. Etualalla pari hyvin haaroittuvaa Boliviania joista olisi tarkoitus kouluttaa salonkikelpoisia kahvipöytäkasveja.
Osaako joku muuten sanoa että miksi Bolivian Rainbowin lehden kyllä tummuvat tehokkaasti loisteputken alla mutta kasvi ei kasva milliäkään. Ikkunalla kasvu on vauhdikasta mutta lehdet jäävät vaaleiksi. Eikö kasvi ehdi kehittelemään antosyaaneja kun on niin kiire kasvattaa uusia lehtiä  :wink: .

Pari muuta kuvaa löytyy täältä:
http://i41.photobucket.com/albums/e253/Rollerah/29mar/DSCN0036.jpg
http://i41.photobucket.com/albums/e253/Rollerah/29mar/DSCN0030.jpg

Rolle R

Sanokaapas nyt joku vielä kertaalleen että onko tuo Tripackin kyljessä oleva annostelu ohje tappava? Laitoin kasveille äsken seuraavanlaisen liemen:
-Bloom 4.1ml/ 10l
-Micro 5ml/10l
-Gro  5.8ml/10l

Nestettä on tosin vain 6 litraa mutta suhde on tämä.
10min vesien vaihtamisesta kasvit nuukahtivat totaalisesti. Kuvan otosta tilanne on pahentunut vielä hieman. Onko normaalia käytöstä uusien litkujen kanssa vai olisiko syytä kiiruhtaa vaihtamaan liuos. Edellisen setin nesteet olivat 4.1ml/10l kaikkea.

Millaisia annoksia harrastajat yleensä käyttävät tuon kokoisten taimien kanssa?

Rolle

JyriT

Tripäkin annoksesta kun laittaa puolet niin on hyvä.
Eli putelin kyljestä lasket paljonko ainetta menee viiteen litraan, ja laitat ne ämpäriin MUTTA kymmenen litraa vettä.  
Niin ja muistithan asettaa ph:n kohilleen myös.
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

Jonne

ellen tosi pahasti erehdy, tossa sun hyperpubessa o elukkaa.. kurkistas lehden alle suurennuslasilla ja töki kaikkia tummia pisteitä(tai muita ihmeellisyyksiä) jollain terävällä ja kato lähteekö liikkeelle.

Rolle R

Kiitos huippuvauhdikkaasta vastauksesta. ph:n asettelin kuuden tietämille ja se taitaa aika optimi olla. Täytyypä mennä hieman laimentamaan liuosta. Toisaalta nykyinen liuos ei ole edes yhtä tulista kuin "voimakkaaseen kasvuun" liuos puoleen laimennettuna, paitsi Bloomin osalta. Taitavatpa kasvit vain olla liian pieniä kasvamaan voimakkaasti.

bassino

Tripackin annostelusta en tiedä kun en kyseisiä litkuja käytä, mutta reippaalta lannoiteöveriltä tuo minun silmääni vaikuttaa. Itse vaihtaisin pikaisesti tod. laimeat litkut, ellei sitten pelkkää vettä joksikin aikaa.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

Rolle R

Päiväunien ajan annoin taimille aikaa osoittaa kestävänsä isojen poikien annokset lannoitetta mutta lopulta päädyin vaihtamaan koko liuoksen. Nyt ajellaan liuoksella jossa on 1.8ml kaikkea kuudessa litrassa eli 3ml /10litraa. Viimeiset pariviikkoa olen käyttänyt 2.5ml /6l menestyksellä joten tämän uuden liuoksen pitäisi olla ihan ok. Kun tuosta toipuvat niin nostan lannoitemäärät varovasti tuolle entiselle tasolleen.
Ovatpas nämä onnettoman herkkiä kasveja pikku ylilyönneille :shock:  :wink: .

Rolle

Rolle R

Vesiviljelykin alkaa jo sujumaan ja övereiltä on vältytty. Parhaaksi tavaksi olen todennut aluksi laimeiden liuosten laittamista, joihin sitten lisäillään 0.2ml kerrallaan muutaman päivän aikana kunnes haluttu konsentraatio on saavutettu.
Eipä menneet hydroon sijoitetut rahat hukkaan, tämän vuorokauden aikana hujoppi Starfish oli kasvanut korkeutta 6-7cm. Tästä olisi saanut jo mukavan time lapsenkin kuvattua. Toisaalta eipä sitä korkeutta tässä olla hakemassa, joten välillä voisi olla haaroittumisen vuoro. Benitot ovat jo muutaman viikon haaroittuneet ja niistä olen jo ~100 nuppua nyppinyt.

Rolle

Omskakas

Starfishin olen todennut erittäin epäkiitolliseksi sisäkasvatettavaksi.  :(  Minullakin se kasvaa pääasiassa vain pituutta eikä useampien latvomistenkaan jälkeen suostu hidastamaan tahtia. Toivottavasti saat sen ulos hyvään valoon kesäksi, mitä mahdollisuutta minulla ei ole.