kesäkuu 29, 2024, 04:48:38 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


savustuspussit

Aloittaja raoul, helmikuu 09, 2006, 00:32:07 ap

« edellinen - seuraava »

raoul

onko kukaan testannut savustaa chilejä kaupassa myytävissä savustuspussissa? mulla ei ole mahdollisuutta mihinkään savustuslaatikkoon ja tuli tällainen vaihtoehto mieleen. kokemuksia?

mitkä lajikkeet ovat parhaita savustukseen? kannattaako savuchileistä tehdä jauhetta vai mitä suosittelette?

bassino

Unohda suosiolla chilien "savustaminen" pusseissa. Savustaminen 250 asteisessa uunissa on pikemminkin käristämistä :)

Chilit eivät saa missään nimessä kypsyä savustuksen aikana. Valitettavasti savustuksessa ei ole oikotietä onneen. Mitä hitaammin ja pienemmällä lämmöllä, sen parempi lopputulos.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

Janne

Lainaus käyttäjältä: "bassino"Unohda suosiolla chilien "savustaminen" pusseissa. Savustaminen 250 asteisessa uunissa on pikemminkin käristämistä :)

Chilit eivät saa missään nimessä kypsyä savustuksen aikana. Valitettavasti savustuksessa ei ole oikotietä onneen. Mitä hitaammin ja pienemmällä lämmöllä, sen parempi lopputulos.

Saavat kypsyä, tulos on vain erilainen kuin kylmäsavustettuna ja kuivaamisen tulee tapahtua paljon nopeammin etteivät pilaannu. Minä en ole pöntössäkään savustaessa jaksanut niin tarkkana olla lämpöjen kanssa, kypsyneet ovat ja hyvää tulee.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

bassino

Tuosta olen kyllä jokseenkin eri mieltä. Ei kypsyttämistä toki kielletty ole, mutta suotavaa se ei ole mikäli parasta lopputulosta haluaa. Jenkeissä aidon chipotlen savustamiseen menee pari vuorokautta, jonka jälkeen tavaraa vielä kuivataan useita päiviä. Savustuspönttössä suurin ongelma on juuri liian kovassa lämmössä, jolloin chilit kypsyvät ja käristyvät nopeasti. Samoin savu ei suljetuissa pöntöissä ole tuoretta vaan mukaan tulee lastujen hiiltymisen ja epäpuhtaan palamisen vuoksi ylimääräisiä makuun vaikuttavia yhdisteitä. Jatkuva tuoreen ilman- ja savunkierto on kaiken a ja o. Mutta kyllä savustuspöntöllä jo hyvää jälkeä saa. Ei kuitenkaan niin hyvää kuin kaksoiskammiosysteemissä. Savustuspusseja epäilen kyllä vahvasti.

Pilaantumisriskiä savustuksessa ei chilien kohdalla juurikaan ole. Kunnon hyötykasvikuivuriakin käyttäen paksulihaisten chilien kuivaaminen vie jopa vuorokauden ja ylikin, mutta silti ne eivät pilaannu. Lisäksi savu laskee ph:ta ja toimii siten pilaantumista estävänä tekijänä.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "bassino"Kunnon hyötykasvikuivuriakin käyttäen paksulihaisten chilien kuivaaminen vie jopa vuorokauden ja ylikin, mutta silti ne eivät pilaannu.


Asiasta toiseen, onko vaarallista kuivattaa chilejä ihan huoneilmassa?

Olen kuivattanut joitain Lemon Dropeja, Habaneroja, Bolivian Rainbowta, Birds Eye Babyä ihan sillä, että olen leikannut ne kahtia ja antanut kuivua. Onko tämä jotenkin vaarallinen tapa? Joku Haba kuivuu varmaankin aika hitaasti, en ole sen kummemmin seurannut kuivumisaikaa, siellä ne ovat pöydänkulmalla maanneet.

bassino

Kyllähän hedelmiä ja vihanneksia on kautta aikojen kuivattu huoneenlämmössäkin. Ainoa vaara lienee tuotteen mätäneminen tai homehtuminen. Tuskin siihen kuitenkaa mitään sen konkreettisempaa vaaraa liittyy. Halkaistuna luulisi noidenkin lajikkeiden kuivuvan ihan ok, mutta aikaa se ottaa ja lopputuloskaan ei liene paras mahdollinen.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)