lokakuu 07, 2024, 00:28:17 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Vihannespunkkejako?

Aloittaja dart, helmikuu 21, 2006, 21:48:43 ip

« edellinen - seuraava »

dart

Taimeni ovat alle kolmen viikon ikäisiä ja nyt neljässä Annuum-yksilössä on alkanut ilmetä oireita, jotka osittain viittaavat vihannespunkkiin.

Lehtien alapinnoille suonten ympärille on ilmestynyt vaaleanvihreää epätasaisuutta.



Kun lehtiä katsoo valoa vasten niissä näkyy pieniä valoa läpäiseviä laikkuja.



Lehdet roikkuvat alaspain ja ovat reunoilta käpristyneet sisäänpäin.



Nämä vaaleanvihreät epätasaisuudet eivät kuitenkaan muistuta minusta mitään munia eikä myöskään seittiä eikä punkkejakaan ole näkynyt.

Edellisessä kasvatusprojetkissa yhden Habaneron kaikki lehdet saivat nämä samat oireet, mutta kasvi ei niistä erityisesti näyttänyt kärsivän vaan kukki ja tuotti hedelmätkin normaalisti eikä tähänkään yksilöön tullut missään vaiheessa mitään seitin tai munien näköistä.

Pitäisiköhän nyt kuitenkin olettaa kyseessä olevan vihannespunkki ja poistaa kaikki oireilevat lehdet?

Os2

Samaa oli itselläkin habanerossa viime keväänä, syksyllä sitten tulivat punkkituhot. Tosin keväisellä ei ollut tuhojen kanssa mitään yhteyttä. Ennen kuin lähdet lehtiä poistamaan niin kokeile vähentää kastelua ja siompi ruukku olisi jo tarpeen. Käsittääkseni tuo on jonkin sortin "vesipöhö" eikä siitä pitäisi olla syytä sen suuremmin huolestua.

Vähemmän vettä ja isompaan ruukkuun eikä missään tapauksessa lannoitusta niin eiköhen se siitä piristy  :wink:
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Aji Inferno

Pidä päivittäin silmällä tilannetta, sillä punkit ovat todella chilinkasvatuksen ehkä ykkösvihollisia... Jos lehdet alkavat näyttää himmeiltä ja huonoilta, kyse voi hyvin olla punkeista. Käpristyminen on sekin usein yksi oire. Kun seittiä alkaa näkyä, asiat alkavat yleensä olla kehnosti...

Mutta kunnon vesikylpy ja sitten super-raidia lehdille, se hoitelee vähänkin terveestä kasvista yleensä punkitkin.

Bender

Onko tuo kuvan taimi 3 vk vanha?! Ou shit, miulla ovat kitukasvuisia alle 10 cm:n kokoisia ja pian kaks kuukautta vanhoja, prkl kun viskaan koko roskan menemään! Nyt pitää alkaa tehdä jotain, keinoaurinkoa, flowerpoweria tai mitä tököttiä veden sekaan...

Kohtapa nähdään!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
The only person who got his work done by Friday was Robinson Crusoe.

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Bender"Onko tuo kuvan taimi 3 vk vanha?! Ou shit, miulla ovat kitukasvuisia alle 10 cm:n kokoisia ja pian kaks kuukautta vanhoja, prkl kun viskaan koko roskan menemään! Nyt pitää alkaa tehdä jotain, keinoaurinkoa, flowerpoweria tai mitä tököttiä veden sekaan...

Kohtapa nähdään!


Tiedätkö mikä auttaa yleesä parhaiten jämähtäneeseen kasvuun?

Ruukunvaihto!  8)

Elä suotta viskaa kasvejas mettään. Kyllä niistä vielä peli tulee, kun ne saavat juuritilaa ja valoa.

JartsaP

Ei hätiä niin, mun n. 3-4kk (tai niillä main) taimista osa on myös jämähtänyt tosi pieniksi. Isompaa purkkia ja aurinkoa, sillä lähtee. Tosin joskus voi olla jokin yksilö, joka ties minkä itsemutaation vuoksi ei siltikään lähde kasvamaan, aika harvinaisia moiset kääpiöt ovat. Joskus on ihan hyväkin, että kasvi ei kasvattele runkoa koko talven läpi, voisivat olla turhan hankalia käsitellä keväällä. Juuriston kasvua sen sijaan on syytä kannustaa, mitä kehittyneempi juuristo, sitä nopeammin kasvi sitten kesällä "toipuu" siirrosta kasvihuoneelle tai ulos, ja sitä parempi sato tulee. Näin ainakin "isot pojat" foorumilla ovat opettaneet.

Wiski

Voi #¤%!@, nyt mullekin iski ekaa kertaa vihannespunkit. Yllättävänä seikkana voi pitää sitä, että uhrina onkin fiikus eikä chilikasvit. Paljain silmin nähtävää seittiä oli jo jonkin verran lehtihangoissa, ja siellähän näitä monstereita liikkui.

Ötökät pääsivät samantien suihkuun ja sitten suopaliemeen, toivottavasti kasvi tuosta tokenee. Sotkuista hommaa tuo kasvin kylvetys muksujen ammeessa - lecasoraa vierii ympäri kylppäriä ja vaimoke on varmaan taas innoissaan. Tarttis varmaan parantaa vähän metodejaan tulevaisuudessa ;)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Wiski"Voi #¤%!@, nyt mullekin iski ekaa kertaa vihannespunkit. Yllättävänä seikkana voi pitää sitä, että uhrina onkin fiikus eikä chilikasvit. Paljain silmin nähtävää seittiä oli jo jonkin verran lehtihangoissa, ja siellähän näitä monstereita liikkui.

Ötökät pääsivät samantien suihkuun ja sitten suopaliemeen, toivottavasti kasvi tuosta tokenee. Sotkuista hommaa tuo kasvin kylvetys muksujen ammeessa - lecasoraa vierii ympäri kylppäriä ja vaimoke on varmaan taas innoissaan. Tarttis varmaan parantaa vähän metodejaan tulevaisuudessa ;)


Mitä punkkeihin tulee, tiedän tasan yhden toimivan metodin, joskin aika rankan. Suihkussa käynnin jälkeen perusteellinen Baygon-suihkutus. Se on aikamoista myrkkyä, mutta se myös toimii...

murmeliini

Toiseen ketjuun jo kirjoitinkin:
Mulla on punkit kiusanneet koko kesän  :evil: ... eniten ovat tuhonneet cayenne chilit jotka kaikki ovat pudottaneet lehtensä...taitaa olla paras heittää ne pois..ovat iha kitukasvuisia(yks puska teki yhden ainoon pienen hedelmän, muut ovat vain kituneet). olen suihkuttanut suihkussa, antanut raidia ja suopaa, uittanut ja lätrännyt...aina ne vaan palaa. monissa ovat lehdet laikukkaita ja kellertäviä, alapuolella mustia punkkeja ja kasvissa siettiä. suihkuttelen monta kertaa viikossa niihin vielä vettä suihkupullosta.
kai ne täytyis taas raidata ja käyttää suihkussa... se vaan on niin ruton iso homma..noita kasveja ku on aikasta monta. punkit tappo melkeen mun verenpisaranikin ja kiinanruusun... mutta nyt ne näyttää virkoavan.

Olen myös yrittänyt laittaa sairaat kasvit erilleen mutta rupee paikat loppuu kesken, ja tuntuu että silti ne penteleet leviää joka paikkaan.  :?
alan olee epätoivoinen.... yhdestä cilistä sain ne pois ku se asusti viikon kylppärissä jossa sai joka päivä vettä niskaansa, mutta en mä voi kaikkia chile sinne roudaa ku sillo sinne ei mahdu mitään/kukaan enään...
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "murmeliini"Toiseen ketjuun jo kirjoitinkin:
Mulla on punkit kiusanneet koko kesän  :evil: ... eniten ovat tuhonneet cayenne chilit jotka kaikki ovat pudottaneet lehtensä...taitaa olla paras heittää ne pois..ovat iha kitukasvuisia(yks puska teki yhden ainoon pienen hedelmän, muut ovat vain kituneet). olen suihkuttanut suihkussa, antanut raidia ja suopaa, uittanut ja lätrännyt...aina ne vaan palaa. monissa ovat lehdet laikukkaita ja kellertäviä, alapuolella mustia punkkeja ja kasvissa siettiä. suihkuttelen monta kertaa viikossa niihin vielä vettä suihkupullosta.
kai ne täytyis taas raidata ja käyttää suihkussa... se vaan on niin ruton iso homma..noita kasveja ku on aikasta monta. punkit tappo melkeen mun verenpisaranikin ja kiinanruusun... mutta nyt ne näyttää virkoavan.

Olen myös yrittänyt laittaa sairaat kasvit erilleen mutta rupee paikat loppuu kesken, ja tuntuu että silti ne penteleet leviää joka paikkaan.  :?
alan olee epätoivoinen.... yhdestä cilistä sain ne pois ku se asusti viikon kylppärissä jossa sai joka päivä vettä niskaansa, mutta en mä voi kaikkia chile sinne roudaa ku sillo sinne ei mahdu mitään/kukaan enään...


Vesi ja Raid eivät noihin yksin auta, harmi kyllä... Toimi näin, kasvi kerrallaan:
1) Vie suihkuun - oikein kunnon sellaiseen. Uita perusteellisesti.
2) Vie erilleen muista kasveista (pestyt kauas muista)
3) Suihkuta perusteellisesti joka puolelta Baygonilla (aine menee henkeen, ole varovainen)
4) Anna toipua valoisalla ikkunalaudalla parisen viikkoa, kastellen vain välttämättömän.

Yleensä tämä lopettaa punkkien hirmuvallan pysyvämminkin. Super-Raidillakin voi yrittää (tavallinen ei tehoa), mutta Baygon on tässä omaa luokkaansa. Kokeilla voi ekologisempana vaihtoehtona myös Substralin saippuapohjaista torjunta-ainetta (ruiskupullossa). Veikkaan vain ettei sen teho ja kyky saavuttaa kasvin kaikki alueet, riittäne.

Olen itse kantapään kautta oppinut sen ettei punkkien kanssa kannata yrittää olla hellävarainen. Siinä käy melkein aina lopulta hassusti. Kasvit on saatava täysin puhtaiksi kertaheitolla, ja heti eristykseen saastuneista. Muitakin tapoja varmasti on, mutta tämä on osoittautunut toimivaksi.

murmeliini

Mistäs tuota Baygonia saa? annostus jne? tänää suihkutin taas kaikki puskat, raidasin ja nypin huonot lehdet pois ja heitin 7 puskaa pois...niissä ei ollu enää yhtään lehtiä ja olivat iha kitukasvusia. Aluks otin puoli raa-at hedelmät talteen ja ajattelin ottaa niistä siemenet talteen mutta sitte pöydällä alkoi möyriä öttiäisiä- tais olla niit punkkei niistä hedelmistä, ni heitin kaikki menee.
Jos vielä näkyy tuholisia otan ton baygonian käyttöön....  :twisted:
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)