tammikuu 09, 2025, 11:55:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tupakan Chilit 2006

Aloittaja Tupakka, maaliskuu 01, 2006, 17:39:59 ip

« edellinen - seuraava »

Sauli Särkkä

Multakasveille olen antanut sitä suht. konservatiivisesti, eli 1 mitta/10l. Tosin, mulla ei mullassa ole juuri mitään kasvamassa, paitsi suippopaprikat, jotka tuota lannoitetta saavat taas viikonloppuna hieman. Chileille arvailisin, että sopiva lannosmäärä on tuon yhden ja kahden mitallisen välissä, ainakin lannoitteeseen tottumattomille kasveille. Jotkut annuumit varmasti kestävät kovempiakin annoksia, mutta hitaasti annosta kasvattaen.

Multaa välttelen juuri siksi, että siihen jo laitettua lannoitusta ei voi ihan helposti laimentaa, kun taas hydroissa sitä voi muuttaa juuri sillä sekunnilla kun haluaa ja vaikutukset näkyy tuntien sisällä.

-Sale
Sauli Särkkä

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"
Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"Eikös kukkien tiputtelu voi myös johtua yleisesti liian vahvasta maaperästä, eli myöskin kaliumia ja fosforia voi olla alustassa liikaa?

Niin.. en tiedä..

MITÄ? Uskomatonta! Sinäkään et tiedä! Kuka meitä nyt neuvoo kuin pilven reunalta konsanaan?  :twisted:

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"
Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"Eikös kukkien tiputtelu voi myös johtua yleisesti liian vahvasta maaperästä, eli myöskin kaliumia ja fosforia voi olla alustassa liikaa?

Niin.. en tiedä..

MITÄ? Uskomatonta! Sinäkään et tiedä! Kuka meitä nyt neuvoo kuin pilven reunalta konsanaan?  :twisted:

Et kai sinä nyt vaan leijailisi nimenomaan siellä pilvessä.

Aijai.. mitä on tullut vedettyä naamariin.
Joo.

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "tupakka

Pelkkää kansalaisluottamusta, allergiastani johtuen.

Ohje nuorelle: Hattu pois päästä, kun puhutaan.

Tarkoittaa sitä, että kun muiden kanssa keskustellaan, niin on tapana säilyttää edes jonkinlainen kohteliaisuus. Eikä johdu neuvominen iästäsi, vaan asenteestasi.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "tupakka

Pelkkää kansalaisluottamusta, allergiastani johtuen.

Ohje nuorelle: Hattu pois päästä, kun puhutaan.

Tarkoittaa sitä, että kun muiden kanssa keskustellaan, niin on tapana säilyttää edes jonkinlainen kohteliaisuus. Eikä johdu neuvominen iästäsi, vaan asenteestasi.

Mitä minä nyt sanoin väärin..

Tuo "aijai mitä on tullut vedettyä" oli puoliksi retorinen kysymys(vaikka "?" unohtui). Odotin vastaukseksi, jotain, että "Pari habaahan tässä.. ja endorfiinit lentää...".

Teillä on jokin salaliitto minua vastaan.. Svallilla on vaikka mitä mua vastaan.. nyt näköjään nummelinillakin..
Onko vitsin heitto vai sitten kielletty tämän ikäisiltä? Onko teidän aikuisten yksinoikeus tehdä sitä?

Vielä kun jatkuu tällein niin.. perkele lähden täältä foorumilta. Onneksi joku sentään kunnioitti minua jossain ketjussa, siitä, että kirjoitan hyvin ikäisekseni. Muuta kunnioitusta ei tunnu saavan...

En käsitä...
Joo.

Jore

Niin.. en tiedä..

Hyvä heitto  :lol:
Jalapeno = Pelaan jo

cornell

Ite en lannottelis PK:lla ainakaan kovin rankasti ennen kuin kasvissa on jo raakileita... mulla plantut toipuu usein silloin kun lopetan liian hyysäämisen... voi toimia myös hedelmöintiin... viimeinen hätävara voisi olla kasvien kuolemalla pelottelu (esim antamalla kuivahtaa), jolloin ne alkavat panostaa jälkikasvuun ... sato tosin kärsii

oma haba tiputti kukkansa yhden ainoan liikakastelun seurauksena... onneksi uusia pukkaa... saas nähdä pysyvätkö kiinni... toistaiseksi vain yksi raakile palkintona koko kevään hyysäilystä...

13 h valon luulisi riittävän
keep it growing
¨käynks mä usein täällä?¨

Janne

Lainaus käyttäjältä: "cornell"mulla plantut toipuu usein silloin kun lopetan liian hyysäämisen...

Aamen. Mulla on parhaat sadot tulleet siten että siinä vaiheessa kun kasvit on saatu isoiksi ja hyvän näköiseksi, annetaan niiden olla ihan oman onnensa nojassa kasvihuoneessa, kastellaan vaan silloin tällöin :) Viime vuonnakin oli kiva käydä loppusyksystä katsomassa millaista satoa oli tullut kun pari kk oli mennyt niin ettei ollut pahemmin kasveja syynännyt  8)
No, ihan vakavasti ottaen usein tulee tosiaan hyysättyä ja "hoidettua" rehuja ihan liikaa ja siinä ohessa sössittyä lannoitteiden ja myrkkyjen kanssa turhan paljon. Ainakin itsellä on niin käynyt pari kertaa. Stressi pois ja rennolla otteella vaan, ei jokaisen kirvan tai kupristuneen lehden takia kannatta yöuniaan menettää.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "cornell"Ite en lannottelis PK:lla ainakaan kovin rankasti ennen kuin kasvissa on jo raakileita... mulla plantut toipuu usein silloin kun lopetan liian hyysäämisen... voi toimia myös hedelmöintiin... viimeinen hätävara voisi olla kasvien kuolemalla pelottelu (esim antamalla kuivahtaa), jolloin ne alkavat panostaa jälkikasvuun ... sato tosin kärsii

oma haba tiputti kukkansa yhden ainoan liikakastelun seurauksena... onneksi uusia pukkaa... saas nähdä pysyvätkö kiinni... toistaiseksi vain yksi raakile palkintona koko kevään hyysäilystä...

13 h valon luulisi riittävän
keep it growing

No, josko nyt alkaisivat pikkuhiljaa kohta pysymään kiinni kun en ole pariin viikkoon PK:lla lannoittanut.

Sitten muuta asiaa..
En ole löytänyt netistä, kuin yhden kuvan chile granden palosta. Sekään kuva ei antanut kovin hyvää mittakaavaa palon koosta. Eli mietin vaan, että kuinka suuria voin odottaa saavani. On meinaan jo yksi hyvää vauhtia kasvamassa.. alkaa olla jo yli 5cm pitkä. Niin ja kuinka kauan kypsyminen kestää?

EDIT: Löysin tiedon thechileman.org:sta.
Joo.

Tupakka

Nyt saattaa olla asia niin, että tuohon lombardoonkin olisi tulossa ainakin yksi palko. Siis tuntuu siltä, että niissä, jotka tippuivat pois, ei se palko ehtinyt kasvaa milliäkään. Tässä tapauksessa ruskeiksi muuttuneiden terälehtien alta paljastui teräväkärkinen, n. 2mm pitkä vihreä alku, joka vaikuttaa hyvin lupaavalta.

Sitten kuvaa siitä pisimmälle, kasvaneesta (chile grande):
KLIK!
Joko asia on niin, että tuo kuva on otettu sellaisesta kulmasta, että palko näyttää lyhyemmältä kuin todellisuudessa tai sitten se on kasvanut sentin yössä. Veikkaan ensimmäistä. Kuitenkin.. aika hyvän kokoinen se on, mutta iainakin chilemanin mukaan tulee kasvamaan vielä hurjasti.

Mild Jalapenossa on pari kukkaa kyllä muistaakseni, mutta ei vielä palonalkuja, ainakaan pikaisen kurkkauksen mukaan. Habanerojen kanssa tilanne on sellainen, että yksi isoimmista(taitaa olla isoin) on jo tehnyt hyvän määrän nuppuja ja aukaissutkin pari. Tuntuvat olevan kovin pieniä, mutta saattaa olla vaan, että ajankohtana(aamut ja illat), jolloin niitä olen katsellut, nuput ovat vaan olleet supussa. Pitäisi kai mennä niitäkin törkkimään pumpulipuikolla tuota pikaa.
Joo.

Tupakka

Ovat tuommoiset patterinkorjaajat täällä vaihtamassa jotain venttiilejä. Joka asunnossa täällä...
Mutta enivei siis, kuulin kun tuolla kasvatusnurkkauksen lähellä olevan patterin ääressä kun hääräsivät, niin kuulin sanat "vesiviljely" ja "chili"...
Mielenkiintoista...

Tähän pieni päivitys.. kuvia:
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
Kuva 5
Kuva 6

Ja pistäkääs kommenttia.. tähän kuvista ja sitten tuata mun sivua saa haukkua tualla viaraskirja-osiossa kun menette pääsivulle, joka löytyy painamalla nuoli ylös hiirellä sivuston vasemmasta yläkulmasta.
Löydät sen myös tämän viestin alta, WWW-kohdasta.
Joo.

Tupakka

Juuba juu.. päivitystä kehiin..
Uusia kuvia juu...

KLIK!
Seitsemän alinta eli uusinta kuvaa ovat niitä uusia siis.
Joo.

Makee

Semmonen huomautus, että kannattaa kiinnittää huomiota tohon tarkennukseen... Nyt näyttää osa kuvista olevan tarkennettu taustaan itse kohteen jäädessä ihan sumeaksi :S

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Makee"Semmonen huomautus, että kannattaa kiinnittää huomiota tohon tarkennukseen... Nyt näyttää osa kuvista olevan tarkennettu taustaan itse kohteen jäädessä ihan sumeaksi :S

Juu.. kyllä mää tiedän. Tuo kamera on vain jostain syystä vähän huono tarkennushommissa. Kuitenkin ihana perusdigikamera ilman käsitarkennuksia niin varsinkin kasvihuoneessa kun yritän yhdellä kädellä ottaa kuvia kun sielä on niin ahdasta niin jää välillä vähän tarkennus huonoksi.

Sitten kun sillä yhdellä kädellä niitä joudun joskus ottamaan niin välillä vähän tärähtävät. Noistakin pari kuvaa vähän tärähti.
Joo.

inspireit

Juu.. kyllä mää tiedän. Tuo kamera on vain jostain syystä vähän huono tarkennushommissa. Kuitenkin ihana perusdigikamera ilman käsitarkennuksia

Jos ei ole käsitarkennuksia, niin löytyykö siitä makrokuvausasentoa, tulppaaninkuvaa tms.?

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "inspireit"
Juu.. kyllä mää tiedän. Tuo kamera on vain jostain syystä vähän huono tarkennushommissa. Kuitenkin ihana perusdigikamera ilman käsitarkennuksia

Jos ei ole käsitarkennuksia, niin löytyykö siitä makrokuvausasentoa, tulppaaninkuvaa tms.?

Juu löytyy löytyy ja sitä käytinkin, mutta tuolla oli vissiin liian pimeää(muistaakseni) niin ei osannut tarkentaa kunnolla. Tai sitten kamera vaan vittuilee mulle :D.
Joo.

Makee

entäs onko siinä semmosta toimintoa, että kun painaa napin puoliksi pohjaan niin se tarkentaa ja sitten vasta kokonaan pohjaan painamalla ottaa kuvan? tällöin voit ottaa aluksi tarkentaa johonkin helppoon kohteeseen joka on ~10cm pääässä kamerasta. sitten siirrät kameran itse kuvattavasta kohteesta 10cm päähän ja painat napin pohjaan asti.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Makee"entäs onko siinä semmosta toimintoa, että kun painaa napin puoliksi pohjaan niin se tarkentaa ja sitten vasta kokonaan pohjaan painamalla ottaa kuvan? tällöin voit ottaa aluksi tarkentaa johonkin helppoon kohteeseen joka on ~10cm pääässä kamerasta. sitten siirrät kameran itse kuvattavasta kohteesta 10cm päähän ja painat napin pohjaan asti.

On, ja yleensä sitä käytänkin, mutta nytkun oli vähän hankala tehdä niin, kun piti yhdellä kädellä kuvata.

Kyllä minä kamerani tunnen! Suurin ongelma ei ollut tälläkertaa kamerassa vaan kuvaajassa.
Joo.

Tupakka

Olenpa tehnyt pientä tutkimusta...

Jo pitkään olen miettinyt, että kukakohan on palstan addiktoitunein henkilö. Foorumiin meinaan. Muutamia vaihtoehtoja on käynyt mielessä. Yksi heistä olen minä.

Tupakka

Viestejä päivässä keskimäärin: 2.47 viestiä päivässä. Sija 1 Jes.
Viestien kokonaismäärä: 361 viestiä. Sija 10. Pöh.. Mutta..

Faktat puhuvat puolestaan...

Ja nyt kertokaas mielipiteenne...
-Kirjoitanko mää liikaa?
-Jos kirjoitan, niin kirjoitanko mielestänne paskaa?
-Mitä väliä sillä on jos kirjoitan paljon, jos en kirjoita paskaa?

No mää olen varmaan hieman innostunut tästä puuhasta. Luulenpa, että sitten kun päästään tupakan kauteen #2 niin tapahtuu, joko vauhdin hiljeneminen... Tai sitten kiihtyminen. Varautukaa! :D

Sitten vähän oikeata asiaa....

Mitäs olette mieltä , että kuinka paljon huonompi tämä Total-sarja on verrattuna Flora-sarjaan? Mietin vaan, että kasvavatko nuo hydrolinnunsilmät nyt paljonkin hitaammin kun on paskaa ravinnetta?
Joo.

tknummelin