MareKoon Chilivuosi 2025 jatketaan taas edellisen jatkoksi

Aloittaja marek, tammikuu 28, 2021, 19:42:06 ip

« edellinen - seuraava »

nörtti

Huhti-toukokuu on parasta aikaa lueskella näitä ihmisten postauksia ja etenemisiä, kun tavallaan nyt alkaa kukinnat ja kaikki etenee todella vauhdilla.
Toivottavasti kulkutauti meni ohi ilman isompia ongelmia :) Ja tuo tilli on todella hieno puska !!
Jos ihmiseen ei ole manuaalia eikä sitä saa kytkettyä vikasietotilaan, en ymmärrä sitä.

marek

Kiitos  :)
Vauhtia tuntuu kasvuissa nyt olevan. Taudin hellittäessä, pääsin nyt vasta tänään katsastamaan tarkemmin taimistoa. Hyvä kun on vettä saanut annettua. Aika ryteikkö siellä alkaa olla. Ja vielä ei ulos pääse mitenkään.

Ensimmäinen piskuinen on kasvanut kovasti.
Ja seuraavaakin jo pukkaa itseään palleroksi. Sweet Apple Kumpe on enempi paprika, mutta sopii hyvin keittiöpuutarhaani sekin.

Tilli, ruohosipuli, persilja ja korianteri voivat myös hyvin. Tilli erityisesti. Sitä saa jo tarvittaessa käyttöön.
Päivitystä taas myös täällä https://chilinkosketus.blogspot.com/
Instagram #parvekepuutarhurinonneavuodesta2018
Blogi Chilin kosketus https://chilinkosketus.blogspot.com/

Chliina

Hienoa kasvua sulla! On kyllä aika ärsyttävää, tämä kylmä kevät. Toivottavasti nyt alkaisi jo lämpenemään, niin pääsee sekä kasvit, että kasvattajat nauttimaan lämmöstä.

marek

Kylmää on tosiaan riittänyt.
Toiveissa saada parvekepuutarhaa valmisteltua nyt viikonloppuna kasvukautta varten. Jos uskaltautuisi jotakin jo siirtämään lopulliselle kasvupaikalleen. Alkaa sisällä olla ahdasta.
Hallaharsoa on, jonne voisi taimet peitota öiksi. Lämmitintä ei lasitetulla parvekkeella ole. Eikä taida tullakaan nykyisillä sähköjen hinnoilla.

Chliina

Joo, en myöskään aio mitään lämmitintä harvaan muovikasvihuoneeseeni laittaa. Nyt olivat muut, paitsi chilit siellä ensimmäisen yönsä, ja hyvin meni. Chilejä taidan vielä hetken kiikuttaa sisään ja ulos päivittäin. Pitää ottaa se hyötyliikunnan kannalta. :D

marek

Yrtit ovat täälläkin jo ulkona ja hyvin pärjäävät.
Tänään laittelin parvekepuutarhaa istutuskuntoon. Melkein valmista tuli. Tulis vaan ne kelit  :)  Tarkemmin taas täällä https://chilinkosketus.blogspot.com/
Pidin myös itsekseni perunanistutustalkoot.

marek

Pistin ensimmäiset rohkeat taimet ulos.

Taimet alkavat olla jo niin isoja, että takertuvat toisiinsa sisällä. Avarammat paikat ovat varmasti jo hyväksi, jos vaan vältytään isommilta pakkasilta.

Ansari ja kasvupaikat ovat kerrostalon kerroksissa, joten on aina vähän lämpimämpää kuin maan tasalla ja ilman lasituksia. Tomaatit pääsivät jo aikaisemmin ulos ja ovat viihtyneet hyvin. Kasvuakin tapahtuu koko ajan. Yöksi vielä kuitenkin peitot päälle.

Ensi viikolla loppuja jos nuo pärjäävät.

marek

Taimet ovat pärjänneet hyvin ulkona. Jopa jo kasvaneet  :)
Rohkeana siirtelin tänään lisää taimia parvekepuutarhaan. Puuttuu enää pari kurkkua taimista. Sen kanssa olen oppinut varomaan kylmää. Tosin yksi testikurkku on tuolla jo hyvin pärjännyt ja näyttää jopa viihtyvän ulkona paremmin kuin sisällä.

Keräsalaattia istutin kasvulaatikoihin ja niissä on jo pientä mukavaa alkua havaittavissa. Kesä näyttää hyvoältä.

Osan taimista roudasin sitten yöjunalla Rovaniemelle tyttären iloksi. Koronan vuoksi lähtö siirtyi melkein kahdella kuukaudella. Roudasin siis tooooosi isoja taimia. Ihmeesti selvisivät  ^-^  Lisää täällä https://chilinkosketus.blogspot.com/

marek

No niin, keksin sisältä sitten chilin varrelta hämähäkin. Mitä sanoo alan konkarit. Ryhdynkö heti panikoimaan vai pidänkö ystävänä?
Viimekesän vihannespunkkisota on saanut minut melko herkäksi ötököiden kanssa. Tälle en osannut löytää netistäkään vastaavuuksia. Ensin luulin että ei ole hämis ollenkaan, mutta kuva kyllä kertoo sen olevan. Pituus siinä 5-6mm.

miiksuli

toukokuu 22, 2022, 10:46:46 ap #129 Viimeisin muokkaus: toukokuu 22, 2022, 14:05:48 ip käyttäjältä miiksuli
Näyttää kaverilta 🤔 eikai noi syö leppäkerttuja, petopunkkeja? Muuten ei tuosta vaaraa ole. Paitsi jos inhoo hämiksiä.

sorrii

toukokuu 22, 2022, 13:19:00 ip #130 Viimeisin muokkaus: toukokuu 22, 2022, 13:43:09 ip käyttäjältä sorrii
Hämikset on kivoja  ;D  ... Mulla oli muutama tuohinopsajalka [=tunnistin Googlella] kotonani koko talven muutama vuosi sitten. Yksi jotenkin kulkeutui myös tyttöystävän luo Helsinkiin! Kaipa se oli mun kalsarirepussa lähtenyt mukaan. Mun mielestä oli aika hauskaa kun välillä näki heti herätessä kun valkoisessa katossa kipitti iso hämähäkki ...  8)  8)  8)  ... Mä pitäisin ehdottomasti hyödyllisenä!

Nykyisin ei ole näkynyt hämiksiä eikä muita hyönteisiä kuin harsosääskiä, kun on pari tupakkapuskaa tullut pidettyä koristekasvina ympäri vuoden. Sehän houkuttelee itikoita ja tappaa kaikki: Tahmeat lehdet on täynnä pikkuitikkaa kuin kärpäspaperi. Virginiantupakka on tosi helppo huonekasvi. Ei tunnu kuolevan millään. Välillä kun kasvaa liikaa, niin leikkaan kylmästi poikki. Uusia latvoja ilmestyy aina nopeasti, ja vaikka leikkaa ihan tyvestäkin, niin äkkiä alkaa nousta uusi varsi. Makuasia sitten hyödyntääkö sitä satoa jotenkin. Siitähän voi kääriä mauttomia sätkiä, tai jauhaa nuuskaa; tai sitten liottaa kuumalla vedellä nikotiinilitkua: Se on tehokas "luomu" -torjunta-aine melkein kaikille hyönteisille ja taitaa tappaa hämiksetkin ...

Toi perunahomma herätti itseasiassa mun kiinnostukkseni. Kokeilin viime keväänä perunaruukkuja joita myydään mm. Biltemassa [=halvin vaihtoehto]. Niissä on kaksinkertainen ruukku jossa sen istutusosan voi nostaa ylös ja korjata satoa kaivamalla juuria, ja sitten tilkitä kolo mullalla ja taas sulkea paikalleen. Ne pottuset lähti nopeasti hienoon kasvuun ja siirsin mökilleni viemästä tilaa ahtaassa kaupunkikämpässä. Kasvihuoneessa ne suorastaan villiintyivät ja kasvoivat metrin varret, jotka oli niin löysiä etteivät pysyneet pystyssä! Siirsiin siis ulos ja kaivoin osittain ruukut maahan, etteivät läkähdy auringossa. Lopulta sato tuli kerättyä vasta kun oli korjuuaika jo muutenkin: Olihan niissä ruukuissa pottuja. Tosi paksukuorisia wanhoja rupisia pottuja, jotka olisi kai pitänyt korjata juhannuksen aikaan ....  8)  8)  8)  ((näin käy kun on liikaa kaikkea ....))
Nyt menee kokeiluun Nelson Gardenin perunan esikasvatussetti: A4-kokoinen musta taimi-alusta jossa mukana 8kpl pahvisia auki-taiteltavia ruukkuja. Ne on tarkoitus esikasvattelun jälkeen istuttaa maahan tai niihin -vitu- perunaruukkuihin, joilla ei paljon ole virkaa jos on mahdollisuus kasvattaa maassa  ;D  :D  ;)
Mielenkiiintoista on se ohje: Pahviruukut täytetään puolilleen multaa ja perunat käsketään upottaa 1/3 syvyyteen multaan niin että mahdollisimman moni perunan silmuista on ylöspäin. Sitten kun alkaa naatit nousta ruukuista istutetaan maahan ... (tai niihin €$£@¤#"'n ruukkuihin) ... Nyt on tulossa Violet Queen ja Mulberry Beauty  :-* 
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

marek

Kiitos sorrii ja miiksuli  :)
Siellä se vartioi edelleen siimojaan. En ole löytänyt muita veijareita.
Periaatteessa ja järjen kanssa ymmärrän että suurin osa hämiksiä on ihan ystäviä ja puutarhurin oivia apulaisia. Sitten on se toinen puoli joka epäilee jokaista havaitsemaansa pientyyppiä. Enkä ole siis hämähäkkikammoinen, vaan muuten vaan varuillaan.

Ulos siirretyt voivat kaikki hyvin. Ei ole ollut enää harsoakaan päällä öisin. Vesijärjestelmää pitäisi vähitellen perustaa plantaasille. Ehkä menee seuraavaan viikonloppuun. Toistaiseksi olen vain iltaisin antanut kannusta vettä.

Peruna puskee lehtiään pintaan ihan urakalla. Kaksi laitoin mutta taitaa tulla se saavi täyteen. Soriilla mielenkiintoisia perunakokeiluja  :) Tämä on minulle oikeastaan ensimmäinen. Pari vuotta sitten taisi olla joku puutarhan tomaatti-peruna, jonka piti tehdä molempia. Tomaattia teki, mutta perunoita ei kyllä näkynyt.

sorrii

Potatom-taimia tuli ostettua pari poistohintaan joskus: Muistelisin, että ne tomaatit oli aika mauttomia. Peruna sensijaan oikein hyvää. Päätin sitten -tietysti!- kokeilla itse varttaa muutamia: Idätin maalikussa sekä perunoita -joku hyvä lajike- sekä tomaattia -hyvä lajike sekin: en enää muista mikä. Tutkin varttamisohjeita innolla netistä ja päädyin kikkaan, jossa käytettiin silikoniletkun pätkää: Ilmapumpun silikoniletku oli juuri sopivaa. Käytin vieläpä Clonex-geeliä, mikä arvetenkin oli virhe: Kävi niin, että tomaatin pistokkaat työnsi juurta niin innokkaasti, että juuret kasvoivat silikoniletkun sisällä, ja siitä perunan pintaa pitkin multaan asti! Perunan idut mätänivät ja tomaatin taimet jäivät roikkumaan ilmaan 5cm korkealle silikoniletkun päälle ...  ;D  ;D  ;D

Loppupäätelmäni oli, että kun on maatilkku käytettävissä, niin perunaa on mukavampi kasvatella perinteisesti, ja tomaatit viihtyvät paremmin kasvihuoneessa. Tuossa potattitomaatissa voisi olla ideaa ruukussa parvekkeella: Tomaatteja voi korjata suoraan syöntiin pitkin kesää ja lopuksi ämpäristä saa pussillisen perunoita syksyllä. Eikä se varttaminen ollut kivaa  >:(  :(  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

marek

toukokuu 22, 2022, 16:49:10 ip #133 Viimeisin muokkaus: toukokuu 22, 2022, 16:51:44 ip käyttäjältä marek
On sulla kiinnostavia kokeiluja  :D
Tomaatti tekee älyttömästi juuria normistikin saati putkessa.
Kaikenlainen kokeilu on kiinnostavaa ja aina niistä oppii. Ainakin sen että teenkö uudelleen vai keskitynkö kokeilemaan jotakin muuta.

Yrttilä päätyi isompiin saviruukkuihin tänä vuonna. Koitan ansariin saada kasvatettua keräsalaattia. Olen niissä ollut tosi huono ja käyttänyt puutarhan valmiita taimia. Nyt jätin ne kokonaan pois repertuaarista. Plantaasille päätyi lopulta yhdeksän eri lajiketta chilejä. Meinasin rajoittaa viiteen, mutta eihän sitä malttanut siihen jättää kun sitten lopulta itivät. Vaikeuksia oli alkuun, mutta näillä nyt sitten tulevaa talvivarastoa kasvattelemaan.

sorrii

Jos parveke ja asunto ovat ainoa paikka [[hämää vähän tuo sana plantaasi: Itsellä oli ennen perintömökkiäni 5x20m viljelypalsta ½km päässä kotoa, parvekkeen lisäksi. Siellä nuo kokeilut melkein kaikki ...]] niin se potatom voisi olla ihan hyväkin. Mun muistikuvani on, että perunaa oli siitä turha kaivella niin kauan kun teki tomaatteja. Mukulat tulivat lopussa, syksyllä. Ja sehän toimii sitten ilman sellaista "hienoa" 2-osaista perunaruukkuakin. Ne viralliset taimet vaan oli törkeän kalliita ... enkä tiedä myydäänkökään niitä enää. Mä itse ostin viimeiset 3kpl K-raudasta heinäkuussa jollain 5€'sella [norm. 20€/kpl] ... Kyllä mä olin tyytyväinen niihin perunoihin nimenomaan. Syksyn palkinto  8)

marek

toukokuu 22, 2022, 17:30:52 ip #135 Viimeisin muokkaus: toukokuu 22, 2022, 17:35:08 ip käyttäjältä marek
 ;D Kuka mistäkin elämää tarkastelee.

Palstaa jossakin vaiheessa mietin, mutta ei ole päässyt vielä toteutusvaiheeseen. Voisi olla minulle ehkä kuitenkin liian työläs. Aika ryteikköjä tuppaavat tässä lähistöllä olevat palstat olla. Ehkä jaettuna toisen hoitajan kanssa. Nauttisin marjapensaista kyllä kovin. Tämä puutarhurointini on aktivoitunut toissakodissa, jossa oli pieni piha, missä kokeilla kaikenlaista. Valitettavasti jouduimme siitä luopumaan. Kaiholla muistelen niitä aikoja. Saatu kipinä on kulkenut mukana ja se plantaasi sitten siirtynyt urbaaniksi parvekeviljelyksi. Riittää huviksi ja pitkälle kesällä myös hyödyksi. Talvivarantoakin tulee chilien ja yrttien muodossa.
On se joskus ollut aika ryteikkö tämäkin malli https://www.instagram.com/p/CCRBQoxhfhV/

Potatomia kerran oli, mutta ei siitä saatu yhtään perunaa. Ihan tyhjää oli.

sorrii

Meillä täällä Peltolammilla ne palstat ovat vanhaa peltoa ja jaettu 5m leveisiin tilkkuihin. Ne kynnetään traktorilla joka syksy sadonkorjuun jälkeen ja jyrsitään kuohkeaksi keväällä. Yleensä se jyrsintä on aina viivästynyt kesäkuun alulle, joten ei oikke päässyt istuttelemaan ajoissa. Heti jyrsinnän jälkeen ahkerimmat mummot oli [ehkä papparaistensa avustuksella] lapioineet koko aarin palstansa kohopenkeiksi ja parissa päivässä koko alue oli hallaharson peitossa. Elikät perunaa, porkkanaa, sipulia; juureksia, yrttejä ja joillain rohkeilla tomaattia, paprikaa. Marjapensaita oli "yhteisessä" käytössä sarkojen väleissä. Joillakin onnellisilla [=luottamushenkilöt] oli palsta paikassa jossa ei ainakaan kokonaan jursitty ja kynnetty: Niillä oli jopa omenapuita, pensaita ja yhdellä pysyvä mansikkamaa.

Minä kun siellä aloitin, olin jokseenkin ainoa miespuolinen ja alle 60v ja sain palstan paikassa jossa oli tuon 5x20m palstan keskellä "saari", eli entinen kivikasa keskellä peltoa, jossa myös marjapensaita ja kiinteää maata. Sain aika vapaat kädet ja erikoisoikeuksiakin vähän  8) Mä hävitin huonoimmat marjapensaat pois ja rakentelin myöhemmin ison "pressukasvarin" aitatolpista, läpinäkyvästä julkisivupressusta ja katon kasvihuonemuovista, niin että keskellä oli taktisesti rei-itetty alue jossa 500l tynnyri alla. Yleensähän vesi piti kantaa ämpäreillä tms purosta 100m päässä ... Mulla oli aina toinen puoli palstaa istutettu perunaa ja sipulia -jotka jäi jokseenkin hoitamatta, mutta satoa sain vähän. Toinen puoli oli chilejä kolmessa kaaritunnelissa. Kaivoin siihen savimaahan joka kasville ämpärin kokoisen kuopan jonka täytyin puutarhaturpeella. Muovit päällä ja kasvutilaa ~90-120cm ... Kasvoi muuten chilit ihan sairaasti, kun savimaa pitää luonnostaan sopivan kosteuden ja aurinkoa 16 tuntia. Mä sain kantaa sinne saareeni chilejä heti jopa vapun jälkeen kun kelit sallivat ja rocotot varsinkin oli yleensä täynnä raakileita jo kesäkuussa. Myöhemmin tein sitten sen 4x5m pressukasvarin jossa oli aurinkokennoilla vesiviljelysysteemit ja homma alkoi karata käsistä totaalisesti: Mä sain kuskata silejä kottikärryillä kompostiin kun ei mihinkään enää mahtunut eikä kaikkea jaksanut tai ehtinyt säilöä, kuivata ym.

Palstavilejly oli näin jälkeenpäin katsottuna aika rentouttavaa. Mähän sain vanhempien perintönä kesämökin joten luovuin palstasta. Mökillä on 12m2 kasvari ja pari niistä tunnelirakennelmista edelleen. On vaan 60v vanhoissa lautamökeissä hommaa aika paljon ja pihassa muutakin tekemistä kuin chilit. Kattoremonttia, laiturirakentelua, maalausta sekä polttopuun tekoa riittää niin että tuntuu kuin olisi Stalinin työleirillä ... Se on kivaa

Mun kokemus on kuitenkkin, että palstaviljely on oikein toimivaa chileille kunhan on täys aurinko ja kosteus kunnossa ... Hyvin tomaatitkin tuotti tunneleissa vaakatasoon viritettyinä "köynnöksinä" ...  :thumbup:

marek

Hyvin olet saanut palstaa hoidettua ja kehitettyä. Täällä ei taida olla kyntöpalvelua tarjolla eli se olisi vaan täti ja kuokka  :D Ja todellakin kantovesi. Kaikkea sellaista hommaa mietin, että jaksaisiko oikeasti vaikka varmasti olisi ihana.

Lapsilla oli aikanaan koulun kautta palsta ainakin yhtenä kesänä, ehkä toisenakin. Enää ei niin muista niin kauas. Sen kyllä muistin, että kaikki se mitä sieltä palstoilta tuli kotiin tuli silloin todelliseen tarpeeseen. Perunaa riitti jouluun saakka. Silloin oli olemassa hyvä kerrostalon kylmäkellari. Siellä tuli säilöttyä kaikenlaista.

sorrii

Se kyntö oli vähä ristiriitainen juttu: Peltolammiseuralla oli ((en tiedä nykyisin)) diili yhden eläkepapparaisen kanssa siitä jyrsinnästä ja kynnöstä: Keväisin sai odottaa ja odottaa kesäkuulle, että pääsee istuttamaan: Moni olisi halunnut aloittaa toukokuussa ja usein meni ekat lämpimät, leudot ilmat ohi. Muttakun suurin osa oli sitä mieltä (kokemuksesta!) että se moneellinen muokkaus on välttämätöntä, kun vanha savinen peltomaa on kuin teräsbetonia talven jäljiltä ... Minä opin tuon kantapään kautta kun siirryin viljelemään mökille: Vaikka ei ole edes savimaata, niin kyllä minä ainakin olin ihan loppu yhden työpäivän jälkeen kun lapiolla käänsin maata. Noin 4 neliötä jaksoin päivässä  ;D  ;D  ;D  ....
Sitten tilasin halvan puutarhajyrsimen! Einhell 5hp jyrsimellä vetelee käsittelemättömänkin maan perunapelloksi hetkessä. En p__kele rupeaisi yrittämäänkään paria neliötä enempää kääntämään enää käsin. Tollaisilla harrastajapalstoilla ja "kerhoilla" on yhteisiä koneita jossain: Varmaan on sitten vähä riitaa vuoroista, kun se hyvä keli on kaikille samana päivänä ... Ei maajussin homma ole mitään mummojen touhua jos ei oo renkiä!

marek

toukokuu 27, 2022, 18:26:00 ip #139 Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2022, 18:29:55 ip käyttäjältä marek
Niinhän se taitaa olla  :D

Tänään olen aloitellut kastelujärjestelmän asennuksen valmistelut parvekepuutarhalla. Suunnitelma on että pärjäisi huonolla hoidolla hyvin pidemmänkin ajan. Kunhan vettä riittää, niin varmaan muuten kyllä pärjäävät. Osa tuli laitettua tänään. Loput jää huomiselle ja sitten vaan keskitytään säätämiseen. Tippukastelija on käytössä ja tähän saakka oikein hyvin palvellut. Parvekelaatikoissa on 30 litran vesisäiliö. Tai se oli 15 litraa, mutta vähän fixsailin lisää tilaa sinne ennen istutuksia.

Pakastimesta ongin siian ja tein koukuttavaa cevicheä hyvässä chilissä https://www.instagram.com/p/CeELmM3NvVC/  Perusohjeeni on täällä: https://chilinkosketus.blogspot.com/2022/02/ceviche.html
Koitanpa siirtää kuvankin. Jostain syystä käyttämäni väylä tuottaa tänne epätarkkoja kuvia. En tiedä minkä säädöissä pitäisi tehdä jotakin :D