Vielä kymysys idättämisestä

Aloittaja _Tumppu_, elokuu 28, 2024, 13:38:18 ip

« edellinen - seuraava »

_Tumppu_

Moikka

juuri sain siemenet ja kysyisin idättämisestä. Voiko ne idättää vaikka kylppärin lattialla (jossa lattialämmitys) pahvilaatikossa, eli ruukut sinne, joissa multa/turve sekoitusta? Ruukut ovat tuommoisia taimeen asti sopivia. JA se kysymys mikä ihmetyttää eniten, tarvitseeko idättäminen kantta tämmöisellä systeemillä?

Kiitos jo etukäteen

_Tumppu_

akselsson1

jotain 24-28 astetta on aika hyvä lämpötila idätykseen, voi kannattaa mitata jos mahdollista, että mihin asti lattialla olevat ruukut lämpenee. Kansi ei ole mitenkään pakollinen, mutta itse käytän sitä kahdesta syystä. 1: kosteus pysyy helpommin pikkuruukuissa joita myös lämmitetään. 2: Harsosääsket ei pääse munimaan multaan (Rakastavat jatkuvasti kosteaa pintamultaa, toukat syövät idun ja se ei välttämättä selviä tai on tosi hidas, aikuisia kasveja nuo ei oikeastaan haittaa ollenkaan ja pintakaan ei ole sitten enää koko ajan kostea) Itse idätän tän takia nykyään jossain pikkusissa välipala tms purkeissa missä pari cm kasvatusturvetta, ja koko kippo on minigripissä. Voit ihan hyvin idättää myös vaikka puolen litran ruukuissa, kunhan on sopivan lämmin ja pinta pysyy kosteana, mutta ei ui vedessä kuitenkaan. :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

_Tumppu_

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - elokuu 29, 2024, 07:46:21 apjotain 24-28 astetta on aika hyvä lämpötila idätykseen, voi kannattaa mitata jos mahdollista, että mihin asti lattialla olevat ruukut lämpenee. Kansi ei ole mitenkään pakollinen, mutta itse käytän sitä kahdesta syystä. 1: kosteus pysyy helpommin pikkuruukuissa joita myös lämmitetään. 2: Harsosääsket ei pääse munimaan multaan (Rakastavat jatkuvasti kosteaa pintamultaa, toukat syövät idun ja se ei välttämättä selviä tai on tosi hidas, aikuisia kasveja nuo ei oikeastaan haittaa ollenkaan ja pintakaan ei ole sitten enää koko ajan kostea) Itse idätän tän takia nykyään jossain pikkusissa välipala tms purkeissa missä pari cm kasvatusturvetta, ja koko kippo on minigripissä. Voit ihan hyvin idättää myös vaikka puolen litran ruukuissa, kunhan on sopivan lämmin ja pinta pysyy kosteana, mutta ei ui vedessä kuitenkaan. :)

Oorrait, kiitoksia paljon vinkeistä :). Siemenetkin on jo tullut, valo on tulossa, luultavasti tänään. Uskaltaisiko sitä sitten nyt jo rupee viherpeukaloimaan, ja missä suhteessa lisävalo. tulossa nyt 100w led työmaavalo ja tuo kylppäri ei nyt niin hirveän iso ole, jossa idätän taimeen.

Mutta kiitoksia

Terveisin

_Tumppu_

akselsson1

Idätykseen et tartte valoa, vasta kun ovat itäneet. 100w valo saanee olla jossain puolen metrin-metrin päässä alkuun.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

_Tumppu_

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - elokuu 29, 2024, 12:41:06 ipIdätykseen et tartte valoa, vasta kun ovat itäneet. 100w valo saanee olla jossain puolen metrin-metrin päässä alkuun.

Jess hienoa!