huhtikuu 07, 2025, 07:58:02 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Elttonin chilivuosi 25

Aloittaja Elttoni, helmikuu 09, 2025, 21:14:48 ip

« edellinen - seuraava »

Tervo

Onko toi ihan virallinen idätysastia, vai keittiöstä napattu Tupperware?

Elttoni

Tuo on muistaakseni Elhon esikasvatusruukku. Oli Bauhaussissa -50% poistohinnalla niin ostin pari. Tosi näppärä ja kestävän oloinen!

akselsson1

Puutarha-alet on nykyisin yhtä siistejä kuin karkkitarjoukset lapsena :D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Elttoni

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 18, 2025, 08:38:27 apPuutarha-alet on nykyisin yhtä siistejä kuin karkkitarjoukset lapsena :D

Joo olin aivan liian innoissani löydästäni😄! Taisi koko lähipiiri kuulla asiasta, heh!

Ja nyt mullakin Canariot nousi pintaan, jes! Laitetaas kuvaa sitten kun sirkkalehdet näkyy😍

Elttoni

Päivitelläämpä tässä sunnuntai-illan ratoksi chilikuulumisia. Eilen huomasin, että Tepiniin oli tullut nuppuja, kui siistiä! Yritin kuvatakin niitä, mutta ovat vielä liian pieniä kännykkäni kameralle. Numex April Fools ja Caligo ovat ikkunalaudalla ilman kasvivaloa, mutta tuntuvat siinä pärjäävän. Nuppujakin tekevät! Samoin jouduin yhden Scorpparin siirtämään niiden viereen. Muille riittää toistaiseksi lisävaloa. Ainakin chinenset haluan lampun alle ja taimetkin saavat nauttia pienemmistä lisävaloista. Vaikka lajikkeita alkaa ollakin jo mukavasti, haaveilen muutamasta lisäkasvista. Jigsaw ja Charapita ovat viimepäivinä kiusoitelleet mieltäni..

Kaiken kaikkiaan taimet kasvaa kovaa vauhtia!

Hainan Yellow Lantern, Cumari Alongato, Aji Mango ja Piispanhiippa by Elt toni, on Flickr

Rocotoista kaikki paitsi yksi siemen iti, nyt on taimia kasvatettavaksi!

Rocotot kovassa kasvussa by Elt toni, on Flickr

Nämä pari viikkoa sitten ruukutetut alkavat saada kasvupyrähdystä ja Chupetinhossakin on nuppuja. Taidan kyllä ne vielä tässä vaiheessa nyppiä pois.

Madre de Rios, Harold st Bart's ja Chupetinho Salmon by Elt toni, on Flickr

Ah ja tästä podista mä olen iloinen! Toivottavasti saan sen kypsyteltyä loppuun asti. Se olisi ensimmäinen reaperin podi minulle:)!

Reaperin podi by Elt toni, on Flickr

akselsson1

Jigsaw on kyllä hyvä, suosittelen... Erittäin ripeä kasvamaan ja satoakin tulee hyvin runsaasti. Mun päivyrissä on viimevuodelta juttuja siitä :P Niin ja se maku on kyllä kans ihan kärkikastia omasta mielestä  :chili:
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Elttoni

huhtikuu 06, 2025, 19:38:25 ip #26 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 06, 2025, 19:40:41 ip käyttäjältä Elttoni
Nyt on ollut hetki rauhallista kasvunaikaa, eikä ihmeempiä ole tapahtunut chilirintamalla. Osa lajikkeista on saanut kasvupyrähdyksen ja aika monet olenkin ruukuttanut puutarhaturpeeseen sekä isompiin ruukkuihin. Yritän hieman viivytellä chinensejen kanssa, jotta niille riittäisi tilaa keinovalon alla vielä pariksi viikoksi. Loppumaton perliittivarastoni pääsi kummasti loppumaan ja ajattelin kokeilla vaihteen vuoksi kevytsoraa turpeen sekaan, eiköhän tuo saman asian aja.

Madre de Rios ja Harold st Bart´s ovat ainakin tuplanneet kokonsa, Mutta HYL on edelleen vielä parin kasvulehden varassa sinnittelevä rimpula. Reaperin podi alkoi saamaan väriä ja jahka se on kypsynyt, niin ruukutan kasvin isompaan ruukkuun tuosta pienestä talvetusruukusta poies. Ainiin ja Cumari Alongato kasvaa yllättävän nopeasti, lähes samaa tahtia kuin vieressään olevat piispanhiippa ja Aji Mango.

Numex April Fools ilahdutti herkillä kukillaan:

Numex April Fools by Elt toni, on Flickr

Tepin tiputti lehtiänsä ruukun vaihdon jälkeen, mutta luotto siihen on kova. Cumari on hitaasti alkanut kasvamaan uusissa turpeissa. Kummallekaan ei riitä keinovaloa, joten saavat olla ikkunan edessä parvekkeelle menoon asti:

Tepin ja Cumari Cambinas by Elt toni, on Flickr

Ja laitetaampa kuvaa vielä kasvihyllystäni, jossa ainakin Harold st Bart´s ja Madre de rios (molemmat keskellä takarivissä) kisaavat keskenään kasvunopeudestaan:

Hyvää kasvua kasvihyllylläkin by Elt toni, on Flickr

Tervo

Mites Canariot? Mulla tuossa pikkuruukussa noi kaksi koeidätettyä voi hyvin, toinen selvästi paremmin kuin toinen. Ja vaikka miten vannoisin, että laitoin siihan vain kaksi siementä, niin nyt paljon edellisten jälkeen, sieltä nousi kolmaskin. Leikkasin sen poikki, ja jossain vaiheessa noista se paremmin voiva pääsee isoon ruukkuun, toinen kompostiin.