huhtikuu 07, 2025, 08:05:58 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mitä "multaa"???

Aloittaja Arsenikki, maaliskuu 23, 2025, 10:06:33 ap

« edellinen - seuraava »

Arsenikki

Nyt. Alkaa olee nelilehtisiä "taimia".
Tällä hetkellä 6x6x6 ruukut ja joku perus multa.

Seuraavat ruukut on n. 20cm x 20cm
Mitähän multaa mun sinne kannattais laittaa.

Kesällä tarkoitus siirtää kasvihuoneeseen. (Edelleen ruukkuihin)

Whili

Turvemultaa on porukka suosinut

Tervo

Ja minä saman firman kasvusammalta :)

Arsenikki

En osaa päättää ni sekotan nää keskenään😉
Sen verran iso määrä menos kasvihuoneeseen, et pitää koittaa molempia.

Mitä jotku höyryy kookosmulta-perliittiseoksesta.?

Tarkotus ois siirtää osa (tai niin paljon ku mahtuu/emäntä sallii) kesän jälkeen sisälle. Onko mitään vaikutusta asiaan?

Uuge Poni

Ruukkuihin chilille laitetaan melko kevyt seos, joka ei sido liikaa vettä tai vety. Eli heti itse lähtöön sanoisin ruukuttajalle ohjeen ei hiekkaa, ei (kivi)soraa.

Eri aineksilla saa muutettua vedensitomista, kuivumisnopeutta, huokoisuutta (pieniä ilmakoloja), tilavuuspainoa, pH:ta, ravinne-määriä.

Esimerkkinä, puutarhamulta yleensä sisältää hiekkaa ja hiekka on painavaa, sit ruukussa puutarhamulta painuu kasaan, voi tulla onglelmia isossa ruukussa juurien terveyden kanssa.

Turvemulta on aika hyvä, kun siihen lisää keveyttä jollakin, kevytssoraa 1/4 osa.

Kookos on hyvä jos osaa sen vaatiman lisäravinteen ja ne värkkäilyt, sehän ei sisällä juuri ollenkaan ravinteita. Perliitti taas on popcorn-poksautettua kiviainesta 1400 astetta tms, on tosi kevyttä että kookos-perliittiseos ehkä sitten hyvä idätykseen ja taimille. Järjettömän kallista on kookos kaupassa että kauppaan jää.

Elttoni

Mä olen tykännyt käyttää puutarhaturvetta ja keventää sitä perliitillä. Pidättää vettä, mutta vähentää liikakastelun riskiä ja on huokoisempaa kuin ilman perliittiä. Tänään tuli tuota turvemultaa tuumailtua kaupassa, mutta toistaiseksi ei vielä lähtenyt mukaan.

miiksuli

@Uuge Poni Tuossa ylempäää mainitsikin ettei kannata käyttää kasvualustana semmoista jotka sisältää hiekkaa tai kiveä. Kasvusammal vissii todettu ihan toimivaksi.

Myös turveseokset jotka ei sisällä mustaamultaa tai vastaavaa joka sisältää hiekkaa. Itse käytän luonnonturvetta ja biohiiltä. Hintaa tulee aika kivasti mutta toiminut itelle ihan hyvin alusta/loppuun. Kolmisen vuotta sitte hintaa tuli toimitettuna 0,70snt/L. Nyt hinnat vähän nousseet. Pitää myös laskee pensan hnta jos aikoo metsästää jostain muuten kuin tilaamalla.

PH tuolle juuri sopivasti 6,5. Annostelu 5 osaa luonnonturvetta, 1 osa biohiiltä. Pitää ladata ravinteilla biohiili ennen käyttöä. Pitää muistaa että jos käyttää alkuvaiheessa ekoille taimille niin ei ylilannoita. Biohiili kestää tuhansia vuosia maatua. Eli sitä voi aina vaan rikastaa uudestaan muilla aineksilla :)

Arsenikki

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - maaliskuu 26, 2025, 07:46:20 apItse käytän luonnonturvetta ja biohiiltä. Hintaa tulee aika kivasti,

Mutta jos käyn ite suolta turpeet ja laitan grillihiiliä, ni onks sama lopputulos.

Mitä ny nopee lueskelin, ni biohiili/grillihiili valmistetaan samal viisii. Hintaero merkittävä.

Uuge Poni

Ei onnaa suon turpeella ja grillihiilillä ei.

Kannattaa hakea lähimarketista tai rautakaupasta se kalkittu turve- tai turvemultasäkki. Ellei sitten kompostointi, seosten huokoisuudet yms. tuttua tai muuten innosta. Maksaako 70 litraa turvemultaa edes €8?

Valmiissa säkissä on se ero suon pintaturpeeseen, että sen koostumus on melko lailla oikeaksi säädetty, samoin happamuus. Liian tiiviin tai karkean turpeen valmistaja laittaa johonkin toiseen tuotteeseen, suolla pitäisi sitten itse osata tämä.

Biohiili tehdään grillihiiltä huomattavasti korkeammassa lämpötilassa. En muista tarkkaan, olisko grillihiili 500 C astetta ja biohiili 800 C astetta.

Biohiileen jää näin enemmän mikroskooppisia huokosia bakteereille, joita grillihiilessä ei ole.

Osin turve tai kompostikin, madonlantakin on oikeastaan samankaltainen juttu, paitsi että se on hiiliuunin sijaan maatunut jonkun tusinaa vuosisataa. Itse en käytä biohiiltä, on tosi kallista ja kahvinporoista tehty madonlanta korvaa täällä sen.

Arsenikki

Ok. En mä penniä venyttele, mut tuli vaan mieleen.

Joku 1000€ budjetti tässä vaiheessa, ni kyl kärsii käydä ostelee.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Arsenikki - maaliskuu 26, 2025, 18:41:40 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - maaliskuu 26, 2025, 07:46:20 apItse käytän luonnonturvetta ja biohiiltä. Hintaa tulee aika kivasti,

Mutta jos käyn ite suolta turpeet ja laitan grillihiiliä, ni onks sama lopputulos.

Mitä ny nopee lueskelin, ni biohiili/grillihiili valmistetaan samal viisii. Hintaero merkittävä.

Kuten tuossa Uuge sanoikin jo että hiilien ero on lämpötila. Luonnonturve on kevyttä ja ilmavaa ja lähes ilmaista. Mutta pH on liian alhainen sellaisenaan käytettäväksi. Kolmas vuosi menossa turve+biohiili seoksella, pH edelleen 6,5 vaikka useita kertoja kierrättänyt. Jos pH nousee liikaa niin sitten vaan laimentaa turpeella. Ei ole kallis kokeilu ostaa yks turvesäkki ja biohiilipussi.

Arsenikki

Kävin hakee turvetta ja biohiiltä. Air-Pot ruukut tilattu.

akselsson1

Minä oon lähes aina käyttäny kasvatusturvetta, ja jos mahdollista oon ostanu sellasen jonku 300l paalin mikä on ahdettu täyteen, on painava :D Siitä sit tulee käsittämätön määrä hötömpää turvetta ruukkuihin. Tollanen paali maksaa muistaakseni joitaki kymppejä tokmannissa tms, ja riittääkin melkei koko kaudeksi yks tai kaks moista paalia. :) Kasvusammalta kokeilin kans joskus ja kyl sekin toimi. Sitte kekkilän olikohan "chili- ja tomaattimulta" oli myös ihan pelittävää ainetta mutta vähän arvokasta jos tarvii paljon.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Arsenikki - maaliskuu 30, 2025, 20:55:40 ipKävin hakee turvetta ja biohiiltä. Air-Pot ruukut tilattu.
Muista kastella. Veikkaan että kuivuu nopeasti Air poteissa 🤔

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 31, 2025, 10:26:15 apMinä oon lähes aina käyttäny kasvatusturvetta, ja jos mahdollista oon ostanu sellasen jonku 300l paalin mikä on ahdettu täyteen, on painava :D Siitä sit tulee käsittämätön määrä hötömpää turvetta ruukkuihin. Tollanen paali maksaa muistaakseni joitaki kymppejä tokmannissa tms, ja riittääkin melkei koko kaudeksi yks tai kaks moista paalia. :) Kasvusammalta kokeilin kans joskus ja kyl sekin toimi. Sitte kekkilän olikohan "chili- ja tomaattimulta" oli myös ihan pelittävää ainetta mutta vähän arvokasta jos tarvii paljon.
Luonnonmukainen puutarhamulta oli huonoa taimille. Ei kasvanut ja melkein kuoli taimet. En muista paljonko oli pH. Oli aika tiivistä ja sisälsi hiekkaa, oksia, kiviä.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - maaliskuu 31, 2025, 11:33:56 ap
Lainaus käyttäjältä: Arsenikki - maaliskuu 30, 2025, 20:55:40 ipKävin hakee turvetta ja biohiiltä. Air-Pot ruukut tilattu.
Muista kastella. Veikkaan että kuivuu nopeasti Air poteissa 🤔

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 31, 2025, 10:26:15 apMinä oon lähes aina käyttäny kasvatusturvetta, ja jos mahdollista oon ostanu sellasen jonku 300l paalin mikä on ahdettu täyteen, on painava :D Siitä sit tulee käsittämätön määrä hötömpää turvetta ruukkuihin. Tollanen paali maksaa muistaakseni joitaki kymppejä tokmannissa tms, ja riittääkin melkei koko kaudeksi yks tai kaks moista paalia. :) Kasvusammalta kokeilin kans joskus ja kyl sekin toimi. Sitte kekkilän olikohan "chili- ja tomaattimulta" oli myös ihan pelittävää ainetta mutta vähän arvokasta jos tarvii paljon.
Luonnonmukainen puutarhamulta oli huonoa taimille. Ei kasvanut ja melkein kuoli taimet. En muista paljonko oli pH. Oli aika tiivistä ja sisälsi hiekkaa, oksia, kiviä.

Juu eli tuo oli varmaan ehkä vähän sama kuin "luonnonturve", joka ei ainakaan sovi yhtään chileille. On tosiaan huomattava ero että mitä turvetuotetta koittaa laittaa, siksi PUUTARHAturve, joka on siis kalkittu lannoitettu ym :) Joku pelkistetty luonnonturve sopiikin varmaan lähinnä eläinten kuivikkeeksi :p
Chilihulluutta jo vuodesta 2011