tammikuu 09, 2025, 22:53:00 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mistä turvetta oulusta?

Aloittaja Haba-Nero, maaliskuu 28, 2006, 22:05:50 ip

« edellinen - seuraava »

Haba-Nero

Minulla vaikeuksia löytää esim kekkilän puutarhaturvetta näin talvisaikaan täältä oulusta...en oikein ole tyytyväinen tuohon kaktus- ja kylvämultaan...liian tiiviiksi menee....  :? mistä oulusta löytää turvetta?? olisin erittäin kiitollinen vapauttavasta tiedosta... :)
Chillä chipuli...

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Haba-Nero"Minulla vaikeuksia löytää esim kekkilän puutarhaturvetta näin talvisaikaan täältä oulusta...en oikein ole tyytyväinen tuohon kaktus- ja kylvämultaan...liian tiiviiksi menee....  :? mistä oulusta löytää turvetta?? olisin erittäin kiitollinen vapauttavasta tiedosta... :)

Itse löysin biolanin turvetta talvella Äimäraution K-raudasta. Sitä oli siellä ulkomyymälän puolella. Kannattanee kuitenkin soittaa ja kysyä, ettei tule hukkareissu.

Toinen vaihtoehto voisi olla Toppilan ja Kaijonharjun Säästökuopat. Ainakin viime talvena oli jälkimmäisessä pari lavaa hangen alla 'jemmassa'.

Jore

Säästokuopissa tosiaan on sitä turvetta, mutta myyjä ei vissiin ollut innostunut kaivamaan lumen alta säkkejä...
ilmoitti vaan että puutarhapuoli aukastaan sitten joskus keväällä  :x

Tuolta Oulun puutarhakeskukselta löytyi Kekkilän taimimultaa eli turve/hiekkasekoitus 50l säkki (jonka jo toimitin kysyjälle :))  http://www.viherrinki.fi/index.html
myyjä ainakin kehui hyväksi, onko muilla kokemusta?

Samalla sieltä löytyi pumppuja, samanlaisia mitä itellä jo on eli:
2,5W = 300l/h 9,9€ nuita oli iso liuta
8W =900l/h 20€ Ostin vissiin viimisen
Ja isompiakin löytyi tarvittaessa

Kärkkäiseltä löytyy 12W juomavesipumppuja 9,9€, mutta vaatii muuntajan väliin... en tiiä onkohan ne kovaäänisiä?

EDIT: Ainii käväsin monessa paikassa mutta mistään ei löytynyt rakennuskevytsoraa (vai minkä nimistä se nyt olikaan)
Ja PERLIITTI oli ihan tuntematon käsite... :cry:
Jalapeno = Pelaan jo

Midnight Walker

Minä ostin Karjasillan Vihertalosta Kekkilän kasvuseosta tjsp. Seos on siis peruslannoitettua turvetta, jossa seassa myös hiekkaa jonkin verran. Alle kympin oli säkki ja tuntuvat rehut kasvavan ihan hyvin.

JartsaP

Ei teillä esim. Agrimarkettia olisi siellä? Agrimarketista minä kävin toista kuutiota turvetta hakemassa, tottahan niillä on jollei muuten niin kasvihuoneammattilaisia varten kumminkin. Tosin umpijäässähän se oli...

Jore

Kyllä meiltä Agrimarket löytyy, mutta sieltä ei mitään löytynyt...
Jotain kuivapuristettua turvetta siellä kyllä oli, mutta se ei myyjän mielestä oikein kelvannut tähän hommaan...

Sieltä kyllä löyty sitä lecasoramursketta, mutta voiko sitä käyttää esim. mullan seassa, kun siinä sorassa on vissiin teräviä reunoja?

Tuolta Äimäraution K-rautadasta vois vielä kävästä kurkkaamassa...
Jalapeno = Pelaan jo

PK

Tiukassa tuntuu turpeet olevan, Jukolankuja säästökuopassa myyjä tuumaili että pääsiäisen aikoihin olisi tarkoitus avata puutarhapuoli, riippuen säistä. Kempeleen puutarhaoppilaitokselta vois tietysti kysäistä. En mä kyllä tiedä onko niillä ollut tapana myydä turvetta. Eipä niillä ole enää sitä myymälääkään, joku yksityinen yrittäjä siinä hyörii kuitenkin. Ei varmaan kannata asioikseen lähteä, mutta jos ohi sattuu kulkemaan niin voihan sitä kysäistä

Haba-Nero

jees...kiitoksia tiedoista..täytyy kokeilla tuota joren toimittamaa turvetta..ihan hyvältä vaikutti ens alkuun...toivotaan parasta :)
Chillä chipuli...

Haba-Nero

laitoin muuten kekkilälle e-mailia nii sanovat ettei puutarhaturvetta ole vielä toimitettu tälle keväälle ouluun...starkista ja parista k-raudasta käski kysyä viime kesäisiä jos sattus olemaan...turhan tiukassa on turpeen saanti näin talvesta *ei hyvä*
Chillä chipuli...

Ipu

Äimäraution K-raudasta muistaakseni löytyy Perliittiä (kassojen lähellä, ei puutarhapuolella) ja sieltä löytyy ainakin lannoittamatonta perusturvetta (takapihalta). Peruslannoitettuja paaleja pitänee ootella vielä vähän aikaa

--Ipu

JartsaP

Tästähän vois kehittää bisneksen... ostaisi Hiacen ja vaikka peräkärrynkin täyteen turvepaaleja täältä etelästä ja ajaisi Ouluun myymään kalliilla  :)

Haba-Nero

toppilan taloushallin pihalla näytti iolevan kasvuturvetta...ei kuitenkaan kekkilää mutt jotain "viipurin kasvupamaus" turvetta :) 100litran säkeissä...saattas iha ajaa asiansa...en viittiny sen tarkemmin tutkia ku oli liike jo kiinni...täytyy käyä päivävalossa kahtoo tarkemmin millaista se on..
Chillä chipuli...

Haba-Nero

se o kuiteski suomalaista vaik nimestä vois toista päätellä...loimaalla on kyseinen "turve firma"... :)
Chillä chipuli...

phuu

Toi kasvupamaus on ehkä "multamaisempaa" kuin Biolanin kasvuturve eli hiekkaa tai muuta kuiviketta saa olla enempi seassa tai sitten kasvattelee saviruukussa.