tammikuu 08, 2025, 22:28:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kokemuksia Ebb&Flow-systeemeistä?

Aloittaja juutas, maaliskuu 30, 2006, 17:41:48 ip

« edellinen - seuraava »

Mapa

Ahaa, eikös tuo olisi sillon kuulunu "Vapaa sana" osastolle?
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

ilmari

rikos on tapahtunut, maba&herpiili voi ratkaista riitansa vaikka siellä vapaassa sanassa... ;)

meikän kokemukset ebbistä toistaseksi on vähän huonot, omasta toilailusta johtuen, pari kertaa epähuomiossa jotenki onnistunu nollaamaan ton bilteman digiajastimen ja pari kertaa sitte kuivahtanu kasvit, sitte sopivaa kastelua hakiessa välillä oon kastellu liikaa ja on tullu keltasta lehteä ja lehdet on tippunu jne. ei ihme ettei meinaa juuret kasvaa ton nopeempaa, on ne kuitenki vähän kasvanu

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "ilmari"rikos on tapahtunut, maba&herpiili voi ratkaista riitansa vaikka siellä vapaassa sanassa... ;)

meikän kokemukset ebbistä toistaseksi on vähän huonot, omasta toilailusta johtuen, pari kertaa epähuomiossa jotenki onnistunu nollaamaan ton bilteman digiajastimen ja pari kertaa sitte kuivahtanu kasvit, sitte sopivaa kastelua hakiessa välillä oon kastellu liikaa ja on tullu keltasta lehteä ja lehdet on tippunu jne. ei ihme ettei meinaa juuret kasvaa ton nopeempaa, on ne kuitenki vähän kasvanu

Bilteman digiajastin on syvältä ruskeasta perseestä. Ja kokemusta on. Et sä sitä nollanut ole. Se paska nollaa itsensä. Hanki mekaaninen.. luotettavampi ja halvempi. Itse säästin sen paskan vielä nyt jos johonkin käyttäisi kun yhden tai enintään kahden ajastuksen suostuu suorittamaan ennenkuin sekoaa täysin. Muuten voisin heittää sen betoniseinään.
:evil:
Joo.

esa

Ajastamista vielä OT: Lidlin elektroniset ajastimet ovat olleet loistavia. Ei naksu, pitää aikansa/ohjelmansa myös sähkökatkojen aikaan. Varmistus toteutettu muistaakseni normaaleilla akkuparistoilla. Ajastus helpohkoa (neljällä napilla on vaikea toteuttaa kätevää käyttöliittymää). Hintaakin taisi olla vain noin 8€ - Suosittelen kaikille lämpimästi (kunhan ne taas tulevat myyntiin)

- Esa

tknummelin

Ajastamisesta vielä OT: Clas Ohlssonin digiajastin on ollut myös värsin riittävä vehje. Mitä nyt ensimmäisellä sellaisellani yritin tovin aikaa ohjata 200 W PURplea, niin sehän suli parissa päivässä (vaikka tehonkestoa luvattiin yli kolme kilowattia). Ebbin pumpun ohjailussa se kuitenkin on pätenyt oikein mainiosti, eikä nollaa itseänsä vaan ihan oikeasti osaa käyttää niitä pattereitansa.

ESLin sytyttelyä - ja natin - minulla onkin sitten kestänyt vain Peukun mekaaninen ajastin. Kaikki muut suli parissa päivässä.

Käkkiäinen

Apua kaivattaisiin kovasti, eli rakensin chileille, salaateille ja muille yrteille idätys (cutting board) astia virityksen sängynaluslaatikoista. Eli pumppu pumppaa resosta yläastiaan ravinneliuoksen, josta sen pitäisi sitten valua alas takaisin tietenkin  :D, mutta ongelmana on se, että ylivuotoputki ei ala laskemaan nestettä takaisin, vaan se palautuu samaa kautta, kuin tuleekin, kunhan pumppu lakkaa toimimasta. Eli käytännössä tästä ylivuotoletkusta ei ole hyötyä. Mutta jos olen koskettanut ylivuotoputkenpäätä, (jonka olen suojannut kangasverkolla), niin sitten se ravinneliuos on alkanut valumaan vasta takaisin resoon. Tällä epävakaalla systeemillä, mikäli pumppu jäisi päälle, niin kotonani olisi pienimuotoinen tulva  >:(, koska ylivuotoputki ei pääse oikeuksiinsa.

Mistä tämä siis johtuu? Ja mitä asialle voisi tehdä, jotta ylivuotoletku toimisi?

Onko tässä vedenpaineella tai jollain pintajännityksellä tekemistä ongelman suhteen?

- Kiitos! -

MaXXer

Lainaus käyttäjältä: Käkkiäinen - maaliskuu 26, 2010, 10:24:03 ap
Apua kaivattaisiin kovasti, eli rakensin chileille, salaateille ja muille yrteille idätys (cutting board) astia virityksen sängynaluslaatikoista. Eli pumppu pumppaa resosta yläastiaan ravinneliuoksen, josta sen pitäisi sitten valua alas takaisin tietenkin  :D, mutta ongelmana on se, että ylivuotoputki ei ala laskemaan nestettä takaisin, vaan se palautuu samaa kautta, kuin tuleekin, kunhan pumppu lakkaa toimimasta. Eli käytännössä tästä ylivuotoletkusta ei ole hyötyä. Mutta jos olen koskettanut ylivuotoputkenpäätä, (jonka olen suojannut kangasverkolla), niin sitten se ravinneliuos on alkanut valumaan vasta takaisin resoon. Tällä epävakaalla systeemillä, mikäli pumppu jäisi päälle, niin kotonani olisi pienimuotoinen tulva  >:(, koska ylivuotoputki ei pääse oikeuksiinsa.

Mistä tämä siis johtuu? Ja mitä asialle voisi tehdä, jotta ylivuotoletku toimisi?

Onko tässä vedenpaineella tai jollain pintajännityksellä tekemistä ongelman suhteen?

- Kiitos! -

Kokeile isompisilmäistä verkkoa siihen putken päälle, vaikuttais niinku ois juurikin pintajännitystä liikaa.

Neutroni

..., mutta ongelmana on se, että ylivuotoputki ei ala laskemaan nestettä takaisin, vaan se palautuu samaa kautta, kuin tuleekin, kunhan pumppu lakkaa toimimasta. Eli käytännössä tästä ylivuotoletkusta ei ole hyötyä. Mutta jos olen koskettanut ylivuotoputkenpäätä, (jonka olen suojannut kangasverkolla), niin sitten se ravinneliuos on alkanut valumaan vasta takaisin resoon. Tällä epävakaalla systeemillä, mikäli pumppu jäisi päälle, niin kotonani olisi pienimuotoinen tulva  >:(, koska ylivuotoputki ei pääse oikeuksiinsa.

Vaikuttaa siltä, että pintajännitys ei päästä vettä kuivasta kankaasta läpi. Vaihda se kangas hyttysverkkoon tai muuhun riittävän harvaan kankaaseen. Kannattaa tosiaan aina varautua siihen, että se pumppu jää syystä tai toisesta päälle. Vesivahingot eivät ole niitä halvimpia ja hauskimpia mokia chilinkasvatuksessa.

TurboPuberteth

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - maaliskuu 26, 2010, 13:31:27 ip
..., mutta ongelmana on se, että ylivuotoputki ei ala laskemaan nestettä takaisin, vaan se palautuu samaa kautta, kuin tuleekin, kunhan pumppu lakkaa toimimasta. Eli käytännössä tästä ylivuotoletkusta ei ole hyötyä. Mutta jos olen koskettanut ylivuotoputkenpäätä, (jonka olen suojannut kangasverkolla), niin sitten se ravinneliuos on alkanut valumaan vasta takaisin resoon. Tällä epävakaalla systeemillä, mikäli pumppu jäisi päälle, niin kotonani olisi pienimuotoinen tulva  >:(, koska ylivuotoputki ei pääse oikeuksiinsa.

Vaikuttaa siltä, että pintajännitys ei päästä vettä kuivasta kankaasta läpi. Vaihda se kangas hyttysverkkoon tai muuhun riittävän harvaan kankaaseen. Kannattaa tosiaan aina varautua siihen, että se pumppu jää syystä tai toisesta päälle. Vesivahingot eivät ole niitä halvimpia ja hauskimpia mokia chilinkasvatuksessa.

Tuli tosta mieleen akvaarioharrastus jota harrastin joskus opiskeluaikana. Kerran 19,5 neliön kämppääni tullessa ovella odotti n. sentin vesikerros. Ja akvaariohan ei ollut kuin 125 litranen. Eikun lastalla mättämään vesiä pihalle (onneks alin kerros ja ei rappukäytävää) Arvaahan sen mitä siinä kävi. Kaikki lastulevykalusteet pilalle. Matot homeeseen ja muuta mukavaa. Voihan se olla, että nykyisillä asukkailla on oireita homevaurioista tai vastaavista. On sen jälkeen ollu vähän tarkempi noiden vesijuttujen kanssa :D

Neutroni

Tähänastinen noin 2 viikon kokemus voidaan kiteyttää: ebbi on p:stä. Kasvit kasvavat yhtä hitaasti kuin ruukussa. Yksi Naga on ollut noin 8 millisillä sirkkalehdillä yli viikon, Rocoto Rojo on noin 3 senttinen ja omaa pari varsinaista lehteä. Viimeksi panemani 7-pod sentään yrittää jotain, se on kasvanut noin 4 päivässä ohi tuosta Nagasta.

Kysymys kuuluu: missä vika, kun kasvit taas kerran suorastaan pilkkaavat hifistelyäni? pH:n kanssa on ollut ongelmia, olen illalla hapottanut sen 6-6,5:een ja seuraavaksi illaksi se on noussut 7,5-8:aan. Kertaakaan pH ei ole ollut alueen 6-8 ulkopuolella. Lannoiteliuos on FloraMicroa ja FloraMatoa Matopurkin pienten taimien ohjeen mukaan (1 ml kumpaakin litraan). Soran pitäisi olla aitoa ja oikeaa hydrosoraa.

biblo

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - huhtikuu 13, 2010, 13:12:48 ip
Tähänastinen noin 2 viikon kokemus voidaan kiteyttää: ebbi on p:stä. Kasvit kasvavat yhtä hitaasti kuin ruukussa. Yksi Naga on ollut noin 8 millisillä sirkkalehdillä yli viikon, Rocoto Rojo on noin 3 senttinen ja omaa pari varsinaista lehteä. Viimeksi panemani 7-pod sentään yrittää jotain, se on kasvanut noin 4 päivässä ohi tuosta Nagasta.

Kysymys kuuluu: missä vika, kun kasvit taas kerran suorastaan pilkkaavat hifistelyäni? pH:n kanssa on ollut ongelmia, olen illalla hapottanut sen 6-6,5:een ja seuraavaksi illaksi se on noussut 7,5-8:aan. Kertaakaan pH ei ole ollut alueen 6-8 ulkopuolella. Lannoiteliuos on FloraMicroa ja FloraMatoa Matopurkin pienten taimien ohjeen mukaan (1 ml kumpaakin litraan). Soran pitäisi olla aitoa ja oikeaa hydrosoraa.

Luulen että vika voi löytyä myös puutarhurista.Itse vannoisin kyllä ebbin nimeen jos tilat sallisi.Sen verran vakuuttavaa työtä olen nähnyt vähän kaikennäköisien kasvien viljelyssä ebbillä.
"Grow food, not lawns"

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: biblo - huhtikuu 13, 2010, 13:53:18 ip
Luulen että vika voi löytyä myös puutarhurista.

No epäilemättä olet oikeassa ongelmien perimmäisestä syystä, mutta keskeinen kysymys kuuluu, mitä se typerä puutarhuri tekee väärin? Ei tuossa ebbissä niitä muuttujia liikaa pitäisi olla. Astiat on OK, sora on OK, kastelu on OK, valaistus on OK, lannoitus on OK, lämpötila on OK, pH ei ole ainakaan tolkuttomasti pielessä, tuholaisia ei tiettävästi ole. Mitä muita asiaan vaikuttavia tekijöitä on olemassa? Tuskin kasvun hitaus siitä johtuu, etteivät kasvit pidä persoonastani.

MaXXer

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - huhtikuu 13, 2010, 14:05:04 ip
Lainaus käyttäjältä: biblo - huhtikuu 13, 2010, 13:53:18 ip
Luulen että vika voi löytyä myös puutarhurista.

No epäilemättä olet oikeassa ongelmien perimmäisestä syystä, mutta keskeinen kysymys kuuluu, mitä se typerä puutarhuri tekee väärin? Ei tuossa ebbissä niitä muuttujia liikaa pitäisi olla. Astiat on OK, sora on OK, kastelu on OK, valaistus on OK, lannoitus on OK, lämpötila on OK, pH ei ole ainakaan tolkuttomasti pielessä, tuholaisia ei tiettävästi ole. Mitä muita asiaan vaikuttavia tekijöitä on olemassa? Tuskin kasvun hitaus siitä johtuu, etteivät kasvit pidä persoonastani.

Pari vaihtoehtoa tulee näin äkkiseltään mieleen, liian vähän lannoitusta tai sitten ph heittelee liikaa. Jos ph pysyy alle 8 säätämättä tai säätämällä, kannattaa kokeilla antaa olla hetken ajan, muistaakseni tuo ph:n heittely aiheuttaa enemmän ongelmia kuin "liian korkea" ph. Enemmän hydroista tietävät voinevat valaista tarkemmin. Sekin täytyy huomioida että taimet kasvattaa juuria tietyn ajan ennenkuin vesijuuret ovat riittävät, itsellä otti passiivihydrossa ainakin sen 2 viikkoa juuria kasvatellessa.

Coma

Jostakin täältä foorumilta luin, että tuo Floramato purkin kyljessä oleva ohje olisi liian tuhtia chileille. Itse laitoin vain puolet tuosta ohjeesta (0.5ml/l) ja hyvin on toiminut. Joku asiasta enemmän tietävä voi korjata, jos olen väärässä.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - huhtikuu 13, 2010, 13:12:48 ip

Saattapi olla liian pieniä taimia vielä ebbiin. Itse aloitan kivivillakuutiossa jonka pikkutaimen kasvettua 4-5 senttiseksi siirrän bubbleriin. Cuttingboard vois olla hyvä välivaihe, en oo kokeillut mut kysy Rankkapandalta. Bubbleri voi olla ämpärihydro tai altakasteluruukku jossa hydrosoraa ja ilmakivibubbleri.
Vasta kun kasvit ovat 20-100 cm korkeita, siirrän ne ebbiin. Juurimassaa ja kasvimassaa joka varastoi vettä on tällöin riittävästi. Ja nimenomaan vesijuuria. Tämä vain havainto yhden kauden perusteella.
Käytin viime vuonna rakennuslecasoraa ja pH:ta piti monta päivää säätää ennenkuin heilahtelu lakkasi. Nyt on vasta muutaman päivän ollut hydrosoraebbejä eikä pH heilu juuri ollenkaan.

jeQQ

http://jeqq.kuvat.fi/kuvat/Chili/Ebbin%20uudet%20tulokkaat.JPG/_medium.jpg

Nuo ovat siis nykyiset chilini, voit tsekata uusimmat kuvat samasta kansiosta. Toisinsanoen toimii se suoraan sirkkataimistakin asti!

bluesman

Unohdin tietysti mainita että joka vaiheessa olosuhteetkin muuttuvat. Loppusijoituspaikka on kasvihuone.

Mieli%

Itsellä toimii liiankin hyvin. Yhtä hyvin ei mene veljellä, jolle kasvatin taimet alkuun. Samat lannoitteet lähes sama lämpötila, sama ravinnemäärä, ph ja sora. Kasvu pysähtyi kuin seinään sen ebbissä. Kokeiltiin pienemmällä ravinnemäärälläkin. Valo ja ilmankosteus poikkeaa verrattuna omaan settiin.

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Mieli% - huhtikuu 13, 2010, 21:54:32 ip
Itsellä toimii liiankin hyvin. Yhtä hyvin ei mene veljellä, jolle kasvatin taimet alkuun. Samat lannoitteet lähes sama lämpötila, sama ravinnemäärä, ph ja sora. Kasvu pysähtyi kuin seinään sen ebbissä. Kokeiltiin pienemmällä ravinnemäärälläkin. Valo ja ilmankosteus poikkeaa verrattuna omaan settiin.

Ei se EBB sellanen ihmelaite ole, että ilman valoa tai heikolla valolla kasvit silti kasvaisivat. Riittävällä valolla kyllä. Itsellä toiminut 2x36w loistevalaisin ihan ok, sekä aurinkoinen ikkunapaikka. 11w loistevalo sen sijaan ei ainoana valonlähteenä riitä kasvuun.

Mieli%

Ei tietenkään ihmeitä tee. Ihmettelin vain kun valona on 2x15w kasviesl + 36w esl. Kai pikkutaimet noilla pitäisi lähteä kasvamaan. Itsellä oli aiemmin vielä pienempi valaistus ilman ongelmia.