Hydroravinteiden kierrätys/ "loppusijoitus"?

Aloittaja Nike, huhtikuu 08, 2006, 13:23:59 ip

« edellinen - seuraava »

Nike

Minulla on hieman eettisiä ongelmia hydroilun kanssa; minne tuon kaiken ylijäävän ravinnelitkun voisi laittaa? Tietenkin muille kasveille, mutta kun suurin osa kasveista on chilejä, niin parinkin hydron vesistä tulee ihan liikaa käytettäväksi kokonaan siten. Jos sen kaataa pönttöön niin mereenhän ne ravinteet valuvat vesistöjä rehevöittämään... auttakkee!
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

tso

Kuinka usein oikein vaihdat ravinteitasi?

IMHO kahden viikon välein mitä ohjeet sanovat on kyllä aivan turha touhu.

Minä annan mennä pari kuukautta vaihtamalla vettä. Aeron pumpun suodattimen pesu vesien vaihdon yhteydessä ja jatkuvat pH + EC tarkkailu tuntuvat toimivan hyvin. Toisaalta vaihdoin viime vuonna Kemiran hydrolannokseen jota ostin semmoisen ison 25kg säkin.

Näin toimin:

Itse rakennettu aero. 12 kasvia samassa kierrossa. 30l ravinneliuos astia (vähän liian pieni tuolle kasvimäärälle).

Vesimäärän tarkistus 2-3 pv. välein.

pH +EC mittaus aina ennen veden lisäystä.

Fosforihapolla pH alas tarvittaessa (pyrin pitämään 5.5-6.5 välissä).

Ravinteiden lisäys jos EC menee alle 1.00mS (pyrin pitämään 1.00-2.00).

Kahden kuukauden välein koko systeemin pesu. Aerossa kierrätän noin 2x20l puhdasta, haaleaa pH 7 vettä. Puhtaan veden vaihto siis 2 kertaa. pH tasapainotus taas fosforihapolla ennen pumpun käynnistystä.

Että näin.
#20

Sauli Särkkä

Olisiko tuosta Kemiran hydrolannoksesta enemmän infoa? Minkälaiset arvot, minkälaiset laimennussuhteet, ym.?



-Sale
Sauli Särkkä

#002


Nike

No kyllä mä olen vähentänyt sitä vaihtoväliä, mutta ei se sitä ongelmaa poista,vähentää vain. Ehkäpä lopetan vinkumisen ja lopetan hydroilun jos alkaa liian pahalta tuntumaan...  :?
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Omskakas

Käy kaatamassa litkut ulos puiden juurille?  :P

Meneehän ne liemet kumminkin jätevedenpuhdistuksen läpi, joten ei niistä hirviästi vaivaa rakkaalle Suomenlahdelle koitune. Veikkaanpa, että meistä itsekukin päästää lävitsensä nopeammalla tahdilla ravinteita kuin sinun hydroilussasi jää yli viemäriin kaadettavaksi.  :wink:

gunslinger

Lainaus käyttäjältä: "TSO"Kuinka usein oikein vaihdat ravinteitasi?

IMHO kahden viikon välein mitä ohjeet sanovat on kyllä aivan turha touhu.

Minä annan mennä pari kuukautta vaihtamalla vettä. Aeron pumpun suodattimen pesu vesien vaihdon yhteydessä ja jatkuvat pH + EC tarkkailu tuntuvat toimivan hyvin. Toisaalta vaihdoin viime vuonna Kemiran hydrolannokseen jota ostin semmoisen ison 25kg säkin.

Näin toimin:

Itse rakennettu aero. 12 kasvia samassa kierrossa. 30l ravinneliuos astia (vähän liian pieni tuolle kasvimäärälle).

Vesimäärän tarkistus 2-3 pv. välein.

pH +EC mittaus aina ennen veden lisäystä.

Fosforihapolla pH alas tarvittaessa (pyrin pitämään 5.5-6.5 välissä).

Ravinteiden lisäys jos EC menee alle 1.00mS (pyrin pitämään 1.00-2.00).

Kahden kuukauden välein koko systeemin pesu. Aerossa kierrätän noin 2x20l puhdasta, haaleaa pH 7 vettä. Puhtaan veden vaihto siis 2 kertaa. pH tasapainotus taas fosforihapolla ennen pumpun käynnistystä.

Että näin.



morjens millasen hydron nikkaroit&tuliko miten hintaa?.

Mape

kuinka usein lannoite veet pitäisi vaihtaa

lannoiteena Flora tripack
---

Thai Dragon

Pitää kysyä tässä aiheessa, kun uutta en viitsi tehdä, että millaisia lannoitteita/ravinteita näissä hydroissa ym. käytetään. Kun mulla on tota Bio Bizziä (setti 1) multaviljelyyn, niin voiko sitä käyttää myös vesiviljelyssä? Ajattelin tuossa ensiviikolla väsätä tollasen Fataliin ohjeidenmukaisen "Bucket Hydron", enkä viitsisi tilata pelkästään sitä varten erillisiä lannotteita vesiviljelyyn.