Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Paawi - helmikuu 26, 2010, 10:33:40 ap
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - helmikuu 25, 2010, 10:59:20 ap
Paperilautasliina voi olla turhan ohut pitämään kunnolla kosteutta, ainakin useimmat eteen osuneet ovat olleet aika ohuita ja "kovia" eli kosteus voi jäädä "heikoksi" varsinkin jos paperi on vain siementen alla.


Tuo mun paperilautasliina on varmaankin about 3 kertaa paksumpaa kun talouspaperi, ja sellasta aika pehmeetä. Sellanen hieno lautasliina siis mitä käytetään kun kutsutaan vieraita kylään.  :)
Mutta eipä toiminut hyvin. Voi toki olla joku muukin pielessä.. Valoa tuolla missä noita idättelen ei ainakaan juuri oo, mut eipä niiden kai tossa vaiheessa valoa pitäis niin kaivatakkaan.


Talouspaperi on varmaankin steriilimpää mitä lautasliina. Ehkä lautasliinan "likaisuus" vaikuttaa itämiseen?

Käsittääkseni chilin siemenet eivät tarvitse valoa itämiseen, kuten esim. useat yrtit.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Retired_nurse

helmikuu 26, 2010, 16:01:01 ip #381 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2010, 16:19:45 ip käyttäjältä Retired_nurse
Kysymys:

Isällä on pannuhuoneessa 5-10 lajia chilejä itämässä öljypannun päällä sellaisissa idätysastioissa jossa on kirkas kansi. Siemenet ovat turpeessa. Ne itivät todella nopeasti ja hyvin, lamppuna niillä on energiansäästölamppuja kaksi. Huoneen nämpötila on noin 20-22 astetta, mutta multa on noin 26 asteista, kun pannu sitä lämmittää. Sirkkalehtien ilmaannuttua tuli ongelma. Noin joka kolmannesta kasvista sirkkalehdet olivat kuihtuneet, vaikka itse varsi oli hyvän näköinen. Osa kasvaa myös omituisesti maata pitkin senti-kahden matkalta ennenkuin alkvat nousta ylös. Kuvaa valitettavasti ei vielä ole, juuri tulin pannuhuoneesta ja ärräpäitä lentelee.

Onnistunko pelastamaan dädin viljelmän tuomalla sen ihan tavalliseen huoneeseen? Näissä huoneissa on kyllä hieman kylmempi, varmatsti tuollaista 19-20 astetta. Ihan kuin sirkkalehdet olisivat palaneet, mutta elssi on kasveista sellaisen 20-30 cm:n päässä, eikä kyllä niitä polta. Aloin epäilemään, että lämmitääisikö öljypannu niitä liikaa välillä...

tomps123

Itse en mistään mitään tiedä, mutta toisin ne kyllä pikapikaa ihan normaaliin huonelämpötilaan. Ainakaan siellä pannuhuoneessa ne eivät näytä selviävän, joten hävittävääkään ei ilm. ole? Ikkunalla saisivat lisäksi vanhaa kunnon aurinkoa, itse ainakin vannon sen nimeen, vaikka lisävalaistusta näin pimeinä vuodenaikoina tarvitseekin. Itsellä lähtenyt itämään jo 2 lajiketta siinä 22 asteen tienoilla, joten ei sen lämpötilankaan luulisi olevan niin justiinsa, kuten muutkin ovat täällä foorumeilla puhuneet. Mutta itse neuvoisin tuomaan ne pois, kun siellä ne eivät näköjään pärjää. Muut varmasti antavat parempia vinkkejä ja neuvoja. Toivottavasti lähtevät piristymään tavalla tai toisella!

JOL

Lainaus käyttäjältä: bulldozer - helmikuu 19, 2010, 13:14:59 ip
Mielenkiintoista sinänsä, kyllähän tossa jo melkein jonkinlaista patternia on havaittavissa, kun noinkin monella on ongelmia ollut. Toisaalta joillakin sitten on mennyt niinkuin yleensäkin = pomminvarmasti.


Jatketaan tällä "patternilla", eli 3/30 ja kaikki itäneet samasta lajista. Fataliin sieminillä ei viime keväänä ollut ongelmia, mutta nyt näköjään meinaa vähän tökkiä.

MikaJ

Alkuvuodesta tilatut Fataliin siemenet itänyt 100%, paitsi Aji Cristalleista ei vielä yksikään. Pari ollut yli kuukauden ja kolme pari viikkoa...

Wolfman

Jotakuinkin kaikki Fataliin siemenet ovat itäneet, jokunen vaan vaatii kärsivällisyyttä. Joulun aikoihin laitoin multaan itämään Surprice seeds pussista yhteen purkkiin muistaakseni 5 siementä ja parin viikon päästä siirtelin itäneitä omiin purkkeihin, neljä tainta tuolloin joista yksi jäi alkuperäiseen purkkiin. Tänään huomasin yhden hidastelijan pilkistävän, eli pari kuukautta itämisaikaa  :P


Raaka-Arska

Morientes!

Nyt se jalo hulluus, siis harrastus sit alko ja kolme päivää on ollut kolmea eri chiliä itämässä; caribean red habanero, jalapeno ja "perinteinen" punainen thai chili...

Nyt tiedän miten hullua pidetään jännityksessä... Eli vielä ei ole multapurkeista elämää pinnalle siirtynyt :)
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

TuomoH

Tervehdys kaikille....

Jatkan tähän ketjuun: Saitte uuden harrastajan joukkoonne, ja ensimmäiset siemenet on pantu viikko sitten itämään ihan näihin pienoiskasvihuoneisiin joita kaupasta saa. Ovat ihan huoneenlämmössä, ikkunalaudalla tosin, ja itämisalustana on turvepelletit. Kasteltu on suihkepullolla päivittäin, ja vain sen verran että turve pysyy kosteana. Lajikkeita on monta ja siemeniä yhteensä liki sata. Ihan vaan että huonommallakin prosentilla saataisiin joku taimi kasviksi asti. Ajattelin että kunhan kevät vähän saa, ja lämpenee, niin vien nuo ulkorakennukseen auringon puoleiseen huoneeseen ja tarvittaessa lämpölampun alle.

Eli onko homma ok, ja onko näin mahdollista saada jotain onnistumaankin, vai pitäisikö tehdä nyt heti kiireesti jotain toimenpiteitä?

Linda

^ Samalla systeemillä idätin ite ensimmäiset chilit. Noiden turvebrikettien kanssa saa tosin olla aika tarkkana, kun kuivuvat todella nopeesti!
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Tritonus

Eipä ole siemenistä tai niiden toimittajasta tämä itävyys kiinne, koskapa alun varsin heikon tuloksen jälkeen itävyys on nyt viimein 100%.

Aiemmin meinasin, että lämpötilan muutos olisi ollut homman ratkaisu, mutta alan kallistua siihen suuntaan että ratkaisevaa olikin tuon idätysastian vaihtaminen. Tämä ihan vaan kavereiden kokemuksia ja omiani vertailemalla.
Hankin idättelyyn Prismasta sellasen pienoiskasvihuoneen, jossa potit makaavat maton päällä. Matto taasen lilluu toisesta päästään vedessä ja pitää kosteuden mullassa tasaisena. Siis hieman kuin tuo talouspaperilautta, tosin mullan kera. Toimii, ja nopeasti sekä tehokkaasti toimiikin.

Olisinko sitten alunperin ryssinyt idättelyn kastelussa, sille tämä nyt ainakin vaikuttaa. Fataliin siemenissä vikaa ei siis ole.
Vain keskinkertaisuus on epäonnistumista.

kiipeli

27.02 itämään pistetyistä ensimmäiset puskee pinnalle. 2x champion ja 2x lemon drop ja 1x aji cristal.

Uskomattoman rentouttava fiilif. Vaikka luultavasti nyt vasta alankin noita kyttäämään viiden minuutin välein  ;D

Quini

 >:( No just. Niinhän siinä kävi että koira tai mahdollisesti kumpikin koira yksissä tuumin pudotti viimeisimmät idätykset... No ei mitään, kaikki talteen kerättyinä ja uudelleen purkitettuina ja jotakuinkin hengissä, mutta nyt mulla ei sitten enää ole hajuakaan mitä noista mistäkin tulee isona? ei muuta kuin odottelemaan ekaan satoon että saa lajikkeet "ristittyä". Kiva.

Toni.A

Itse olen parikertaa kokeillut ottaa vaan chilistä siemenet talteen ja laittanut ne suoraan idätysastiaan. Tulos on ollut hyvä ja lähes varmasti on idätys onnistunut. Ei siis välttämättä välikuivatusta tarvitse tehdä. Voihan niitä erilajikkeiden kohdalla ollakin, tosin ei omakohtaista kokemusta ennen tätä vuotta ole ollut, kuin parista lajikkeesta. Pakko vielä kysyä samalla, kun tuli tuo pätkä rustailtua tähän, että kuinka monelle kasville tuo 400w SpNa-valaisin riittää, kun nyt tuli sellainenkin hommattua? Tarkoitan satoikäistä kasvia, taimet saavat edelleen kasvaa ja kehittyä loisteputkien alla.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Neutroni

Onko frutescenseilla jotain ihmeellisiä vaatimuksia itämisen suhteen? Sellaista en muista koskaan saaneeni itämään. Sen jälkeen kun aloin idättää kostean paperin päällä 28 asteisessa lämpökaapissa, muut lajit ovat itäneet hyvällä prosentilla (ennen tätä kevättä, nyt on jotain ongelmia).

Chilivaari

Saattavat olla liian kuumassa.
Sellaista keinoa on käytetty, että yölämpötila laskee aika alas. Minulla tehosi se, että normaalista idätyspaikasta huoneenlämmössä laitoin yöksi laatikon kirjahyllyn alle nurkkaan ulkoseinän lähelle. Siellä oli jotain 16°.

Raaka-Arska

Tuurillahan ne laivatkin seilaa :o

Alkaa nimittäin puskea ituja pintaan, jalapeno ollut aktiivisin, mut muutkin alkaneet heräilemään ;D
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 05, 2010, 12:07:12 ip
Saattavat olla liian kuumassa.


Kokeillaan kylmää sitten. Ei se mitään ota jos ei anna.

Kyllä se alkaa ottaa päähän, kun maanviljelystä on harrastettu 10000 vuotta, eikä vieläkään kukaan tiedä, mitä täsmällisiä olosuhteita siemenet vaativat itääkseen ja kasvit kasvaakseen. Mitä ne miljardit viljelijät ja puutarhurit ovat kaikki nuo vuodet tehneet?

Linda

Hahhah, tossa joku aika sitten oli yksi kahdesta Exilen siemenestä itänyt. Taimen vähän kasvettua siirsin sen isompaan purkkiin ja päätin antaa sille toiselle siemenelle vielä mahdollisuuden. En edes tiedä kuinka kauan se on tuossa ikkunalaudalla viilipurkissaan ollut, mutta tänä aamuna ihan sattumalta huomasin, että toinenkin siemen on itänyt ja sirkkalehteä pukkaa :) Veikkaisin, että tuo purkki on nyt varmaan 3kk ollut odottamassa josko se toinenkin siemen itäisi. Välillä siitä on multakin päässyt aika pahasti kuivahtamaan, kun minikasvarissa ei ole tilaa ja vesi haihtuu paljon nopeammin. Mutta hyvä näin :) Chacoensen siemenistäkin oli molemmat itäneet, on siis tälle kaudelle muutama villikin taimi kasvamassa ;D
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Rausku

Päivää foorumille. Viime sunnuntaina eli kuusi vuorokautta sitten ostin Pirkan mietoja espanjalaisia chilejä, otin muutamat siemenet ja laitoin multaan. Pahviseen kananmunakennostoon 12 kpl, sekä maitopurkista leikattuun astiaan 4 kpl (näiden päälle muovikelmu jossa muutama reikä). Multana musta multa - tarkoitus idätyksen jälkeen vaihtaa ns. parempaan multaan.

Nyt sitten näkyi ensimmäisiä itämisen merkkejä, pienet "hännät" pilkistävät muutamasta siemenestä. Nimenomaan näistä ilman kelmua kasvaneista. Näyttää tuo kelmullinen purnukka itse asiassa pysyneen vähän liiankin kosteana, multa melkoisen märän näköistä, vaikka tietenkin sitä astiaa olen vähemmän kastellut.

Saapa nähdä mitä näistä tulee. Myöhemmin pitää sitten ihan "virallisia" siemeniä ostaa erikseen.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Rausku - maaliskuu 13, 2010, 13:58:01 ip
Päivää foorumille. Viime sunnuntaina eli kuusi vuorokautta sitten ostin Pirkan mietoja espanjalaisia chilejä, otin muutamat siemenet ja laitoin multaan. Pahviseen kananmunakennostoon 12 kpl, sekä maitopurkista leikattuun astiaan 4 kpl (näiden päälle muovikelmu jossa muutama reikä). Multana musta multa - tarkoitus idätyksen jälkeen vaihtaa ns. parempaan multaan.

Nyt sitten näkyi ensimmäisiä itämisen merkkejä, pienet "hännät" pilkistävät muutamasta siemenestä. Nimenomaan näistä ilman kelmua kasvaneista. Näyttää tuo kelmullinen purnukka itse asiassa pysyneen vähän liiankin kosteana, multa melkoisen märän näköistä, vaikka tietenkin sitä astiaa olen vähemmän kastellut.

Saapa nähdä mitä näistä tulee. Myöhemmin pitää sitten ihan "virallisia" siemeniä ostaa erikseen.


Hellou!

Itse myös aloittelin parivuotta sitten samallatavalla kasvattelemaan, että otin kaupastaostetusta chilistä siemenet talteen. Koskaan en niitä"hollantilaisia" kuitenkaan ole saanut hyvin antamaan satoa, jonkunverran kuitenkin. Helposti kyllä lähtevät itämään ja kasvamaan. Kotimaisista chileistä Aji Cristal ja Naga Morich, ovat olleet luotettavimpia, suorastaan hyviä tuottamaan, mitä kaupasta olen ostanut ja perannut siemenet talteen. Tuohan kananmunakenno on suorastaan hyvä ajatus ensivuotta ajatellen, kas kun en itse tuota tullut ajatelleeksikaan. ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030