Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

tuplad

parhaiten itää kun on jossain pimeässä ja kosteassa ja lämpimässä paikassa. itselle juuri kahdessa päivässä itäny jälleen 4 siidua jotain random thai chiliä mitkä otin kuivatuista chileistä. olen käyttänyt tuota chilivaarin lauttamenetelmää.

Falconhaxx

Itselläni 11x Malawi Bird's Eye, 12x Inca Red Drop ja 6x Naga Morich synteettisessä mullassa itämässä. 93% siemenistä itivät viikossa 5 sentin korkuisiksi (ensimmäinen chilinkasvatusyritykseni :D), mutta viime viikon aikana ei ole juuri tapahtunut mitään. Ei oikeita lehtiä vielä. Kannattaako vaan odottaa, vai?

Tomppa

Itse olen saanut muutamia siemeniä itämään nopeiten että laittaa läpinäkyvään karkkirasiaan

(niitä isoja laatikoita)  noin 2cm multaa pohjalle ja kastelee melko reilusti, sitten karhentaa hieman siemeniä vaikka kynsiviilalla tai todella hienolla hiomapaperilla..

siemenet multaan noin 6mm syvyyteen ja kansi kiinni..  kosteus pysyy melko samana ja jos paikka on hieman lämmin (itselläni noin 28c )  niin itävät todella nopeasti..

toki lajikkeestakin tämä riippuu mutta tämä on nopein mitä itse olen huomannut..jos vertaamme perinteisiä menetelmiä eli pelkkään multaan...  tärkeää on se että kosteus pysyy samana ja lämpötilaheittoja tulee mahdollisimman vähän..

kertokaapas muita super idätyksiä..

Tomppa

hmmm...    istutin viime sunnuntaina siemeniä...

eikä näy mitään mullan pinnalla...  noh..eikös se kaksi viikkoa ole se yleinen aika että pitäisi lähteä itämään..

muuten..onkos kukaan mitannut sopivaa kosteusprosenttia itämiselle??

jos siemenet uivat mutavedessä ne eivät idä.

jos multa on kuivaa..tai kuivahtanut...ne eivät idä...

Chilivaari

Tomppa

Jumankeuta! 8)   tota pitää koittaa..

tarvikkeet löytyy jo tosta komerosta  8)

Tomppa

Noniin..  kävin kaupassa ja mukaan tarttui yellow habaa sekä jotain ugandan jalapenoja tuoreina...

siidut talteen ja laitan parin viikon päästä noi itämään.. nyt on jo idätyksessä sen verran lajeja että jos jokainen lähtee niin tila loppuu...   :'(        hmm...    mutta jos...   :)   

nyt lähti stereot varastoon!!      :D :D

tilaa löytyy

kooban

Tervehdys kaikki chiliharrastajat!
Eli itämisestä piti kommentoida että tuo chilivaarin lauttasysteemi :D toimii mainiosti.

Ite tilasin viikko sit fataliista kaikkee ja nyt viikossa itäneet ovat: Short Yellow Tabasco / Habanero Orange / Bonnet Bell f3
Toi Vanero on viel kodassaan :D

Satoista kesää kaikille!

mmj

Lauttaidätystä pitääkin seuraavien idätysten kohdalla testata, kuulostaa hyvälle systeemille :) Aji Cristalit oli meillä kummallisen hitaita itämään, melkein tuli jo heitettyä astia mäkeen, mutta eipä tuo paljoa tilaa vienyt, niin sai jäädä olemaan. Ja sittenhän siitä alkoikin taimea pukata pinnalle. En muista miten pitkään se vei, mutta siinä ajassa muut lajikkeet oli jo kunnon taimina.. mikähän lie noissa ollu ongelmana

Tomppa

Nyt meni hermot!!!

Ne jotka väittää että chili itää viikossa niin erehtyy!!!

laitoin 6 päivä kesäkuuta useita lajikkeita itämään ja ei yksikään ole noussut!!!!!!!!

joo....itää viikossa.....   henkilöt ovat vetäneet jotain aivotoimintaa hidastavaa kamaa tai sitten lajike on joku superhyper itävä ihme idästä!!!!

......vittu.................

psyphish

Voiko siemenen idätys mennä pilalle jos se saa valoa pari minuuttia? Vai voisiko tosiaan olla niin, että kaikki fasselta ostetut ulupica, larget on susia?

Rankkapanda

Siementen itäminen on henkipuolen hommaa. Esimerkkinä en ole joitan perusannuumeita itämään, kymmenilläkään sieminillä. Mutta taas esim galapagoense iti muutamassa viikossa, lanceolatumit itivät alle kuukaudessa, jotkut rocotot parissa päivässä, ja kaikkea siltä väliltä. Jossain mennyt yli 3 kuukauttakin.

Kilp

Lainaus käyttäjältä: psyphish - kesäkuu 17, 2010, 17:49:18 ip
Voiko siemenen idätys mennä pilalle jos se saa valoa pari minuuttia? Vai voisiko tosiaan olla niin, että kaikki fasselta ostetut ulupica, larget on susia?

Ei valon pitäisi olla itsessään mitenkään merkittävä tekijä idätyksessä. Moni idättää siemenensä kivivillassa tai talouspaperilautalla ja suoraan valojen alla.

Tomppa

Juu valoa eivät tarvii itämisvaiheessa, vasta sitten kun on noussut taimi pinnalle hyvin.

Ja olen minäkin saanut joitakin siemeniä nopeasti itämään... noin 1.5 vk

toki tuo on laji kohtainen asia..  ja siemenet OLIVAT  nimenomaan 25c lämmössä koko ajan mutta ei...

Lopuksi otin jyvät mullasta ja katsoin niitä niin ei pienintäkään merkkiä itämisesta..

ajattelin idättää ne tuossa itämisastiassa ..semmonen pahvinen honkongin idätysastia/turveruukku..

Kosteus oli sama koko ajan..   otin nyt jyvät kunnon multaan ja ruukkuihin...Kohta lähtee...tai sitten ei..

kristallin laiton viime sunnuntaina itämään todella tasaiseen kosteuteen ja lämmöt ovat nyt 26.2 c 

ja näyttää olevan olosuhteet ok.  tuloksesta ei tiiä vielä pitkään aikaan..   (tuon kanssa en hosu! )

mutta viikossa ei itänyt minullakaan mikään...  ja lajikkeita on useita...

Laitoin jyvät todella pinnalle karhennettuna sekä ilman... tuo karhennus parantaa itämistä....

tosin aikoinaan cayennen kanssa kesti 1.5 kk ennenkuin iti...

onkohan minusta tullut hätäinen   8) 8)

Mikho

Lainaus käyttäjältä: psyphish - kesäkuu 17, 2010, 17:49:18 ip

Ei mulla ainakaan oo vaikuttanut tuo valo mitenkään. Parhaat tulokset on tullu talouspaperilautalla, ja jos ei oo itäneet, niin siirto vesilasiin on tuottanut taas lisää tuloksia.
esim c.chacoense, jonka kanssa olin jo luopunut toivosta, kävi tekemään häntää vesilasiin parissa päivässä.

popcornmaker

Mulla on nyt lähes kaikki uudet itäneet n. viikossa.. Naga, bolivian rainbow, inca red drop, champion, limon ja aji cristal. Joku Haba ja joku PI eivät vielä.. Ja lemon drop jäi ikuiseksi mysteeriksi.. Eivät itäneet ja pakko oli mennä sörkkimään multaa, mutta en löytänyt siemeniä vaikka tarkkaan etein.. Mädäntyneet varmaan tai sitten oon ollut pöhnässä kun siemeniä purkkiin laitoin ja unohdin laittaa  ;D

Tomppa

JOO!!!!!!!

Taas näitä viikossa itäneitä!!!

Ei vittu chili voi itää viikossa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kerro miten sen teet!!!                  ........saatana

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - kesäkuu 17, 2010, 23:26:41 ip
JOO!!!!!!!

Taas näitä viikossa itäneitä!!!

Ei vittu chili voi itää viikossa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kerro miten sen teet!!!                  ........saatana
Eipä mene välttämätä viikkoakaan, kun hyvin menee! ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

popcornmaker

6mm multaa päälle kuulostaa ainakin aika paljolta. Ehkä yrität liikaa.. Multaa kippaan jonka kastelee hyväks.. pieni kolo siemenelle jonka päälle n. 2-3mm multaa.. kelmu päälle jossa reikiä ja köökin pöydälle. Noin se itellä ainakin toimii.

Chilivaari

kesäkuu 17, 2010, 23:42:20 ip #459 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 17, 2010, 23:48:05 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - kesäkuu 17, 2010, 23:28:41 ipEipä mene välttämätä viikkoakaan, kun hyvin menee! ;)

Niinhän se on, 3-4 päivää riittää muutamille lajikkeille, toiset vaativat viikkoja tai kuukausia.
http://chilivaari.blogspot.com/search/label/idätys