Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Mikho

Lainaus käyttäjältä: toolmu - helmikuu 06, 2011, 14:09:37 ip
Tervehdys vaan kaikille.
Piti rekisteröityä tänne ja tulla kysymään neuvoa kun en itse osaa.

En ole koskaan ennen chilejä yrittänyt kasvattaa mutta tein näin:
1. Tilasin siemeniä fataliiseeds.net:stä (Short yellow tabasco, Bolivian rainbow, malawi birds eye ja baby eye, habanero caribbean red ja peruvian white, aji amarillo small.)
2. rautakaupasta taimi- ja kylvömultaa 30L sekä tuollaisia kierrätyspahvilta näyttäviä idättämisruukkuja 20kpl
3. 1,5L maitopurkin pää teipataan umpeen. maitopurkin kylki auki. 8kpl itämisruukkuja multineen ja siemenineen sisään. kastellaan läpikotaisin ja jätetään sentin verran vettä pohjalle. tarpeeton sisä/ulko lämpötilamittari multaan kiinni. muovipussi päälle ja patterin päälle lämpimään.

Laitoin itämään 3-4 siementä kaikkia muita paitsi aji amarilloa.
2 siementä 16:sta iti. ja tästä on nyt jo melkein kuukausi aikaa. lämpötila on ollut kokoajan 25-30 asteen tienoilla.
Mikä meni pieleen?

Tarkoituksenani olisi kasvattaa näyttäviä bonsai chilejä.

Nuo 2 itänyttä voivat hyvin puskevat jo toista lehtiparia tuossa 11w:n loisteputkivalaisimen alla.
Ovat siinä 16h päivässä ja yöksi menevät idätysmaitolaatikkoon lämpimään.

Olenko tehny kaiken väärin vai mitä?
Toivottavasti joku jaksoi lukea ja ymmärsikin vielä.

Mitäs lukemia se lämpömittari näyttää?
Onko multa ollut kokoajan kosteaa?

Kuulostaa vähän hankalalta systeemiltä.
Tässä varmatoiminen idätysmetodi http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4324.msg42088#msg42088 Ei tarvitse lämpömittaria ja mullalla pelaaminen alkaa vasta kun tiedetään, että siemen toimii.

Legoinsinööri

helmikuu 06, 2011, 16:30:35 ip #561 Viimeisin muokkaus: helmikuu 06, 2011, 16:32:09 ip käyttäjältä Legoinsinööri
Mulla myöskin Jalapeno Herculeksen siemenistä iti 0/3 :( Laitoin sit vielä yhden siemenen itämään kylppäriin jogurttipurkissa ja puhkottu kelmu päällä. Näköjään itämisessä kesti 3 päivää :P

Lautalla yritin idättää noita tämänvuotisia, mutta toimiminen ilman kelmua epäilyttää jo. Siemenistä on tainnut itää yhteensä 5/18. Vaihtoehtona on se että on vaan käynyt huono flaksi siidujen kanssa. Lauttaa en voi kyllä syyttää koska sillä testatuista SYT:n siemenistä iti viime syksynä 5/9 :P

Toolmun mallissa en näe mitään vikaa. Ainoana asiana tulee mieleen ettei sen ekan mullan välttämättä tarvii olla taimille tarkoitettua. Itse olen mullassa idättänyt niin, että siemen on miltei puoliksi painettu ilmavaan multaan ja mullan pintaa olen pitänyt kokoajan miltei uivana suihkuttaen sumutepullolla pari kertaa päivässä. En muista miten hyvin noissa idätysruukuissa se multa pysyy kosteana vaikka se ruukku uikin.

Ainoa asia mitä et maininnut oli, että miten syvälle olet siemenet laittanut? Jos ne vaan hengaa mullan päällä niin kosteus ei ole suuri. Liian syvällä taas kasvi ei siemenessä olevalla ravinnolla pääse välttämättä pintaan.

Kerro toki mitkä ovat itäneet ;)

boozeman

helmikuu 06, 2011, 19:39:30 ip #562 Viimeisin muokkaus: helmikuu 06, 2011, 19:43:25 ip käyttäjältä boozeman
Lainaus käyttäjältä: chili123 - tammikuu 17, 2011, 17:58:30 ip
Oisko antaa vinkkiä miten saisin pidettyä kivi-villakuutioita mahdollisemman lämpösenä?
muokk. kävin väliaikaisesti lempaamassa ne tuonne kylpyhuoneen lattialle

Itse pidin lauttaa vahvistimen päällä. Se on tässä taloudessa lähes aina päällä niin vesi pysyy sopivan lämpimänä. Sekään ei tosin juurikaan auttanut. Cumari Polluxin (C. praetermissum) siemenistä yksikään ei itänyt. Lopulta mursin kiukuspäissäni yhden kuoren ja laitoin multiin. Siellä näyttää nyt jotakin vihreää... ;D Eipä näyttänyt Vaneron (C. Chinence) siemenistäkään yksikään lautalla itäneen.

Muut (Lemon Drop, Aji Cristal, 7pod ja Naga Morich) idätin suoraan idätyslaatikossa, jossa myös Locato 5/5 ja Marabakin 4/5 iti. Aina aamuisin vaihdoin idätysalustan veden kädenlämpöiseen.

Tulis jo kesä ja vihannespunkit. Sit olis chilipäälläkin vihollisia :)
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

wille

Lainaus käyttäjältä: ChiliPola - helmikuu 06, 2011, 16:16:38 ip
Laitoin chilit itämään 2.1.2011. Kaikki muut 19 lajia on jo taimibubblereissa ja kasvavat hyvin. Mutta Cap 1478 ei ole vieläkään näyttänyt elonmerkkejä. Siemenet kivivillassa kannellisessa kylvöboksissa 25 C lämmössä. Onko normaalia ?

Kyllä tossa taitaa jotain häikkää olla. Mulla CAP1478 iti villichiliksi yllättävän nopeasti. En nyt itämisaikoja muista, mutta ei siinä kahta viikkoa pitempään mennyt. Jos haluat uusilla siemenillä kokeilla, niin mulla on noita vähän hemmetisti.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Azukki

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 06, 2011, 19:48:20 ip
Lainaus käyttäjältä: ChiliPola - helmikuu 06, 2011, 16:16:38 ip
Laitoin chilit itämään 2.1.2011. Kaikki muut 19 lajia on jo taimibubblereissa ja kasvavat hyvin. Mutta Cap 1478 ei ole vieläkään näyttänyt elonmerkkejä. Siemenet kivivillassa kannellisessa kylvöboksissa 25 C lämmössä. Onko normaalia ?

Kyllä tossa taitaa jotain häikkää olla. Mulla CAP1478 iti villichiliksi yllättävän nopeasti. En nyt itämisaikoja muista, mutta ei siinä kahta viikkoa pitempään mennyt. Jos haluat uusilla siemenillä kokeilla, niin mulla on noita vähän hemmetisti.  ;)

Mulla tais mennä tuohon CAP 1478:n itämiseen 48 vaiko 49 päivää. Täälläpäin ei ihan parilla viikolla selvitty :p

Jan

Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - helmikuu 06, 2011, 16:30:35 ip

Lautalla yritin idättää noita tämänvuotisia, mutta toimiminen ilman kelmua epäilyttää jo. Siemenistä on tainnut itää yhteensä 5/18. Vaihtoehtona on se että on vaan käynyt huono flaksi siidujen kanssa. Lauttaa en voi kyllä syyttää koska sillä testatuista SYT:n siemenistä iti viime syksynä 5/9 :P

Siis idätäkö lautalla ilman kelmua? Itselläni ainakin on ollut joko puhkottu kelmu tai löysästi oleva kansi lootan päällä. Itävyys ollut pääsääntöisesti 90% luokkaa. Viimeksi kokeilin markettihabanerosta kuivattujen siemenien itävyyden ja sain tulokseksi 9/10 viikossa, vaikka laitoin edellisestä idätyksestä jääneelle lautalle ja paperille ja puolivälissä rupesi jo hometta näkymään (homeen siis huomasin muutama päivä sitten ja ajattelin heittää nuo pois, mutta jostain syystä asia jäi, ja tänään oli tuo 9 itänyttä).

Ps. Tässä kohtaa huomasin myös riippuvuusoireita chilin kasvattamiseen, sillä vaikka minulla ei ollut mitään aikomusta kasvattaa tuota markettihabaa, niin huomasin etten voinut niitä poiskaan heittää. Heitin ne sitten mullan sekaan isohkoon muovikippoon sulassa sovussa kasvamaan. Olkoon siellä, kunnes kerään rohkeutta heittää ne mäkeen, tai jos ovat vielä elossa, kun ilmat lämpenevät, niin käyn istuttamassa ne lähitienoille johonkin aurinkoiseen rinteeseen ohikulkijoiden ihmeteltäväksi.

Legoinsinööri

Ilman kelmua olin laittanut. Laittaessani luotin siihen että tuo paperi riittää kostuttamaan siementä tarpeeksi ja kelmu maksimissaan nopeuttaisi prosessia. Nooh laitoin nyt vielä saman lautan päälle kelmun ja ihmetellään mitä tapahtuu :P

Juhoa

Tämä on ensimmäinen kauteni kun chilejä kasvatan. Laitoin viikko sitten Aji Cristalin, Habanero Sudden Deathin ja Caribbean redin, Inca Berryn ja Thai Chilin siemeniä turpeeseen. Tähän mennessä itänyt toinen laji Habaneroista ja Thai Chili. Yksi Inca Berry näyttäisi myös puskevan pintaan.
Onko tämä normaalia vaihtia vai? Siemenet ovat siis turpeessa ja kylpyhuoneessa lattialämmityksen päällä. Kaikkien idätyslaatikoiden päällä on vielä rei'itetty kelmu. Lämpotila siinä 27 asteen tienoilla.
Aji Cristalissa ei eloakaan idättymisestä. Missä vaiheessa kannattaa luopua toivosta ja heittää pois?
Kysyisin vielä, että onko valolla mitään merkitystä idättämisen kanssa? Kylpyhuoneessa kun ovat niin valoon eivät pääse vasta kun idettyään.

InkRose

Ihan normaalilta kuulostaa tahti.

Itäminen tapahtuu kyllä ilman valoa, siitä se ei ole kiini. Aji Cristaleissa on ollut vaikeuksia viime aikoina monilla, itselläni iti 1/7 siemenestä parin viikon jälkeen. Idätin siemenet lauttametodilla ennen multaan siirtoa. Lajikkeet itävät eri tahtia, ja onhan siemenilläkin yksilöllisiä eroja. Ei muuta kuin kärsivällisyyttä vaan. Jos vielä menee toinen viikko ennen kuin jostain lajikeesta yksikään itää, niin itse laittaisin sitten pari kpl lisää idätykseen.

K-Mikko

Nuita Aji Cristaleita itselläni iti 2/2 8 päivässä tuossa kuukausi sitten.

Legoinsinööri

Lainaus käyttäjältä: Juhoa - helmikuu 07, 2011, 15:30:34 ipKysyisin vielä, että onko valolla mitään merkitystä idättämisen kanssa? Kylpyhuoneessa kun ovat niin valoon eivät pääse vasta kun idettyään.

Valoa kasvi ottaa vastaan pääasiassa lehdillään, joten idätyksessä valaistuksella ei ole paljon muuta väliä, kuin se pieni lämpö mitä se lamppu tuo.

Omalla kohdalla näköjään ironia toimii. Hirvee hifistely ensin lautan kanssa ja Aji Cristal siemenet itää 0/3 näissä muutamissa viikoissa. Kun otan viime kesänä Fataliin marketti Ajeista ottamani siemenet ja isken avoimeen multaan ja kastelen pari kertaa päivässä, niistä on nyt itänyt n. 3 päivässä 4/9 :P Eli lautassa toimii se automaattikostutus ja onhan se kliininen vaihtoehto, mutta kyllä tolla perinteiselläkin metodilla pärjää :D

Juhoa

Tänään vihdoin ja viimein Aji Cristalista elonmerkkejä. Yksi taimi ainakin tulossa :D. Ei tosin kauhean hyvä prosentti 1 taimi kymmenestä siemenestä, mutta jos niitä tulisi vaikka lisää. Olin jo niiden suhteen luovuttanut.

Legoinsinööri

No just joo. Pelkkään avonaiseen multaan tumppaamistani AC:n siemenistä iti neljässä päivässä 9/9  :D Taitaapi lähteä muutama kavereille ja duuniin. Tuli jo vähän ahdasta kasvatushyllyllä.

Myös alkuperäisellä lautalla alkoi tapahtumaan kun laitoin sen kelmun päälle. Jalapeno Hercules ja viimeinen Bolivian Rainbow ainakin ilmoittautuivat tähän mennessä.

Voisin varmaan päivitellä tilannekuvaa päiväkirjaankin kun jaksan kuvat kameralta ottaa.

Eris

Vihdoinkin myös täällä päin alkoivat Aji Cristalit itää!

Viime vuonna ei yksikään itänyt ja tänä vuonna saldo 2/7.

Raaka-Arska

Tämän aamun tilanne aji-cristalilla 5/12 ja neljä vuorokautta multiin laitosta  ;D
Olin jo vähän huolissani seurattuani keskustelua ajien itävyydestä, mutta ainakin mulla näyttäis hätävarjelun liioittelu (12 kpl) toimivan. Toki nuita on jo tilailtu porukoille ja työkavereille...
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

Juhoa

Kuinka paljon noita itämässä olevia siemeniä tulee kastella? Sillein että mullan pinta pysyy kosteana vaikö että se on kunnolla märkä?
Aloin miettimään missä on vika kun itävyysprosentti on niin huono. Siemenet siis idätyspurkeissa, jossa on yrttimultaa.
Idätyspurkit ovat tarjottimella, joka on päällystetty talouspaperilla ja tarjotin päällystetty rei'itetylla kelmulla. Tarjotin puolestaan on kylpyhuoneessa jossa on 27 astetta lämmintä. Kuulostaako ollenkaan hyvältä itämisen suhteen?

Raaka-Arska

Mun käsityksen mukaan tässäkin asiassa toimii se, että mitä märempi, sitä parempi ;D

Ei kuitenkaan ihan mallia riisipelto...
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

geni

Aji Cristal ja CGN 22871 eivät ole itäneet täälläkään. Kolme viikkoa ovat kelluneet lautalla.
Eipä sen väliä kun ei noille tilaakaan ole, mutta kellukoot nyt ihan mielenkiinnosta vielä viikon.

Rundari

Itsellä kans ollu ongelmia just Cristallin kanssa, ei millään meinaa itää ja kun yhden sain itämään niin sekin kuoli nopeesti. Nyt toinen itänyt lautalla ja siirretty multiin, katsotaan kuin käy. Ja vielä on lisäksi 3siementä itämässä mullassa joten saas nähä saadaako tänä kesänä cristallia :)

calm

Laitetaanpa sitten päinvastainen kokemuskin. Toissailtana pistin cristalin siemeniä kivivillaan, tälle aamua sieltä juurenpää pilkisti.

Tosin sitten on 1.1. itämään laitettua tabascoa, joka ei edelleenkään näytä mitään elon merkkejä.. Aji norteno on toinen lajike tältä kaudelta, joka ei ole itänyt lainkaan.