Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Nuorille miehille suosittelen kaksi-kolme pisaraa vetyperoksidia litraan vettä. Pitää homeet poissa eikä ole vaikuttanut itävyyteenkään. Oma kohtainen kokemus tästä on tosin vain tämän ensimmäisen vuoden varassa.

vilei

Onko muuten mitään merkitystä valolla siementen itämisaikana?

sorrii

Keitettyä vettä olen mäkin käyttänyt - jäähtyneenä. Kerran kokeilin laittaa siemenet aika kuumaan, eikä yksikään itänyt.

Jääkaapin päällä yläkaapissa on mukavat 30 astetta. Oon kokeillut siinä pientä lamppuakin pitää, kun käsittääkseni valosta ei kuitenkaan ole haittaa siemenille. Toki taitaa edesauttaa leviä ym, mutta estää toisaalta hometta. En siis tiedä mikä merkitys, oikeestaan! Lämpöä se toki tekee vähän lisää, ja lämmönvaihtelua, kun valo on ajastimella 12/12.

Vetyperoksidia oon kans käyttänyt varovasti. Mulla on ollut käytössä vesiviljelyssä ja altakasteluruukkujen kanssa Liquid Oxygen -niminen aine: 17.5% peroksidia - ~20€/litra (=riittoisaa!)
Sitä suositellaan hydrokasvatuksessa veteen 5ml/10l. ja vehkeiden putsaamiseen muistaakseni 20ml/10l. jota ei kuulemma hennot juuret enää kestä. Idätyksessäkin oon siis kostuttanut lauttaa tuolla 0.5ml/l. liuoksella. Pitää kyllä bakteerit ja kai homeetkin kurissa. Tuo Liquid Oxygen siis on rankasti halvempaa vaikkapa Pavunvarressa kuin joku pieni vetyperoksidipullo apteekeissa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tomppa,

Lainaus käyttäjältä: vilei - tammikuu 22, 2012, 15:43:49 ip
Onko muuten mitään merkitystä valolla siementen itämisaikana?

ei merkittävää merkitystä mutta niinkuin sorri sanoi, haittaakaan siitä ei ole. taimivaiheessa vain paljon valoa! 

RySky

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 22, 2012, 16:26:46 ip
Vetyperoksidia oon kans käyttänyt varovasti. Mulla on ollut käytössä vesiviljelyssä ja altakasteluruukkujen kanssa Liquid Oxygen -niminen aine: 17.5% peroksidia - ~20€/litra (=riittoisaa!)
Sitä suositellaan hydrokasvatuksessa veteen 5ml/10l. ja vehkeiden putsaamiseen muistaakseni 20ml/10l. jota ei kuulemma hennot juuret enää kestä. Idätyksessäkin oon siis kostuttanut lauttaa tuolla 0.5ml/l. liuoksella. Pitää kyllä bakteerit ja kai homeetkin kurissa. Tuo Liquid Oxygen siis on rankasti halvempaa vaikkapa Pavunvarressa kuin joku pieni vetyperoksidipullo apteekeissa ...

Itse hain paikallisesta apteekista 0.3 litran pullon 30% vetyperoksidia hintaan ~10 euroa, en pitäisi hintaeroa kovin merkittävänä, kun otetaan postikulut ja aineen vahvuus huomioon.. Kovin kiinnostuneita olivat käyttötarkoituksesta kyllä, kerroin aineen tulevan chilien vesiviljelyyn, niin eivät kyselleet enempää.

RySky

sorrii

Jeps. Mä oon kysellyt vääristä apteekeista. Yliopiston apteekki ei myy kuin 1-prosenttista (muistaakseni) ja paikallisapteekki Peltsussa onkin samaa firmaa.
Mulle on edelleen kuitenkin helppo kerran vuodessa hakea pullo Liquid Oxygen'ia Pavunvarresta. Ainakin pieni etu on, että siinä on ohjeet nimenomaan kasvikäyttöön ...

Kuulin että jotkut apteekit sekoittaa tuon jostain jauheesta! Mahtaa olla ihmeellistä jauhetta ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tomppa,

Itse harrastan kemiaa ja voin sanoa että apteekilla on hyvä syy epäillä mihin ainetta menee. kaikille sitä ei myydä jos vähänkään on epäilyksiä. Etenkin voimakkaammat liuokset.

Ja en varmasti kerro mitä aineita mihinkin tarvitaan mutta tuo on todella pahaa tavaraa joutuessaan vääriin käsiin..  :)

sorrii

Hmh. Kaikkea sitä oppii kun guuglailee. En mä ollut kuullutkaan että peroksidi voisi olla vaarallista, paitsi juotuna ;)) ..

Toisaalta on sekin aika arveluttavaa kun apteekista myydään monenlaista ihmisille joilla on hyvät selitykset. Yleensä kaikenmaailman psykopaatit keksii ne parhaat selitykset kuitenkin...

jaolsten

Noniin pikku kemistit, idätetään välillä noita siemeniäkin.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Huru-ukko

Voi että taimet itää hitaasti........(Vetyperoksidia ainakin tuo 20% olen kerran käyttänyt hirven sarvitrofeen valkaisuun, oli keitetty liian kauan ja rasva oli mustuttanut luuta hiukan....)

RySky

Tuossapa Liquid Oxygenin käyttöohje, näyttää suosittelevan sitä idätykseenkin, tiedä sitten onko mitään apua..

http://www.puutarhurinverstas.com/uploads/media/Liquid_Oxygen_Kayttoohje.txt

sorrii

Kaikkea sitä oppii..
Hyvä homma toi Liquid Oxygennin ohje!

Mä oon sitä varovsati käyttänyt idätyksissä ja pistokkaissa, ja annostellut vähemmän kuin vesiviljelyssä, eli alle 0,5ml/l.
Tossa ohjeessa laitetaan nelinkertainen määrä! Pitääpä kokeilla ...

Toisaalla, alkuperäisessä ohjeessa http://www.growthtechnology.com/downloads/instructions/Liquid-Oxygen-instructions.pdf ei mainita idätystä eikä pistokkaita.
Lienee jonkun omasta kokemuksesta väsäämä tuo suomalainen ohje .. ?!

chili_maestro

Lainaus käyttäjältä: Nizo - tammikuu 21, 2012, 08:51:09 ap
Kohta tulee kolme viikkoa täyteen CGN21500 lautalle laskusta, eikä vielä itua näy... Siemenet on kyllä vielä ihan hyvän näköisiä, joten ei luovuta toivosta!

"Mun idätys olosuhteissa menin nopeimpaan (Tällä kertaa Harold St Bart's) 2 viikkoo ja hitaimpaan se suunnilleen kuukausi. ( Aji Fantasy)"

WTF?  Jos ei kahdessa viikossa siemenissä näytä olevan elonmerkkejä, niin idätystapa ollut huono (taikka siemenet kehnoja)
Turpeessa idätettäessä ituja pinnalla jo 5 päivän paikkeilla.
Tänä vuonna erehdyin taas kokeilemaan idätylauttaa kaksin kappalein. Toisessa lautassa juuret tummenivat, toisessa lautassa jokunen sentään näytti elonmerkkejä ja siirtäessä hennot juuret katkesivat koska olivat kasvaneet tyroksiin kiinni. Siinä meni suuri osa vähälukuisista chilin siemenistä vituiks. PRKL.  Miksi meninkään yrittämään tuota, kun jo viime vuodelta oli heikompia tuloksia lauttaidätyksestä.
Kivasti kyllä lauttasysteemissä näkee mitkä lähtee itämään, mutta parempi idätysprosentti turpeessa ainakin omissa kasvatuksissa.
Turve idätyksessä tarvii huolehtia vain kahdesta asiasta: riittävä KOSTEUS ja  LÄMPÖTILA (n. 27)    helppoa ja yksinkertaista.   ;)
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

sorrii

tammikuu 26, 2012, 17:13:56 ip #733 Viimeisin muokkaus: tammikuu 26, 2012, 17:15:28 ip käyttäjältä sorrii
Tuttu probleema tuo että idun juuri kasvaa styroksiin kiinni. On ne mulla lähtenyt silti ihan hyvin katkenneenakin kun oon aika pienenä siirtänyt kuutioon tai jiffyyn. Turvetta en ole edes yrittänyt, mutta idätysmultaa kyllä: siinä onnistumisprosentti ollut paljon huonompi kuin lautalla, jossa itää yli 90%.

Mä käytin viime keväänä telttapatjasta leikattua lauttaa, ja kasvoivat ne juuret siihenkin kiinni! Tänä vuonna kokeilen jotain täysin umpinaista kelluketta tai vedän vaikka kelmun styroksin päälle..

Musta lautassa on paras puoli siinä, että näkee heti kun joku siemen alkaa työntää häntää. Niitä on kiva seurata pitkin päivää ;) kun aika usein saa siitä poimia idun. Mähän tosiaan oon ne siirtänyt yleensä heti kun vaan sentinkin pätkä juurta näkyy. 20 kertaa päivässä kun lauttaa hoitaa, niin vot!

PS. Nopeimmat on itänyt vuorokaudessa; hitaimmat mulla on vaatinut 2 viikkoa, eli rocotot ja esim. Lance. Lämmöt jääkaapin päällä ~30C

Whili

Käyttäkää lautan pääällä suodatinpaperia niin ei tartu kiinni  :)

Chilivaari

En ole vuoden 2008 jälkeen käyttänyt muuta idätysmenetelmää, mutta näköjään sen lautan voi rakennella niin monella tavalla, että ongelmiakin saa aikaiseksi.

Olen alusta asti käyttänyt tavallista talouspaperia, Serlaa, eikä ole tarttunut. Tietysti alla oleva materiaali ei saa olla kovin huokoista, sillä juuret menevät helposti paperista läpi, mutta irtoavat myös helposti. Elintarvikepakkauksista löytyi tiivistä styroksia pohjalta ja siitä leikkelin kaksinkertaisena lautan, mutta voi siinä tietysti käyttää vaikka kumottua muovirasiaa.

Nyt tein yhden kokeilun paksummalla "talouspaperilla", isossa rullassa ovelta ovelle myytävällä tehopuhdistajalla. Se on ehkä kaksinkertaisen kahvisuodattimen paksuista, tiivistä ja pysyy sileänä märkänäkin. Hienon tuntuinen alusta, mutta täysi katastrofi. Juuret tunkevat siitä läpi, eikä niitä saa katkomatta irti. Kahvisuodatin on seuraavaksi testissä, mutta tuskin siitäkään tulee talouspaperin voittajaa. Tummempi väri on toki eduksi.

Joskus alkuaikoina tuli kokeiltua nenäliinan ja vessapaperin tyyppisillä ja kokemukset olivat huonot. Ehkä pitäisi ohjeistaa tiukemmin tuo alkuperäinen lautan esittely, sitä kun luetaan edelleen yli 300 kertaa kuukaudessa.

Wahi

Semmoisen huomion tein, että (ainakin halpa vessapaperi) tarttuu lautalla itävien itujuureen, mutta talouspaperin kanssa lähtee nätisti ja puhtaasti irti. Käytännössä tuolla tuskin mitään vaikutusta on vaikka märän paperin rippeitä juureen jääkin.

Edit: Itse olen käyttänyt lauttana kuplamuovipalaa, siihen ei ainakaan ole tarttunut.

sorrii

Joo: monella tapaa ...

Mä kokeilin toisella kerrallani leikata tuon talouspaperin päälle joka siemenelle omat pienet paperilaput, jotta olisi helppo ne nostella siitä. Juurihan kasvoi kiinni paitsi siihen lappuun, myös alempaan kokonaiseen paperiin, ja osa sitten vielä tunkeutui umpisolumuoviinkin ... Siitä sitten irroittelin raakasti vaan saksilla enkä välittänyt jos vähän paperia meni mukaan.

Mähän siirsin nuo idut aika aikaisessa vaiheessa lautalta kuutioon, Jiffyyn tai taimimultaan. En muista että yksikään (kymmenistä) olisi epäonnistunut, joka vaan on lautalla alkanut tehdä sitä juuren alkua.

Huru-ukko

Minulla oli ekana lauttana solukumi patjaa, johon ne juuret kasvoi kiinni mutamasta. Ja pari itua kuolikin. Nyt on ollut pakkauksista otettua kovaa styroksia, ja sen päällä Serlaa, sitten siemen ja sitten taas pieni pala Serlaa siemenen päällä. On toiminut hyvin. Kiitos siitä idean isille.....

Tyttii

Lautta on toiminut paperilla kun paperilla, kinkkiruoan takeaway-astiassa, jossa keskusta koholla, ilman styrokseja. Wc-paperi, tai mikä materiaali hyvänsä, jos on tarttunut kiinni, rohkeasti istutukseen mukaan. Ei ne chilit välitä. Ne haluaa kasvaa ja lisääntyä.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.