Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Tiemuh

Duke Pequin on puolivilli kuten sanoit. En muista miten pitkään siinä meni itää, kun vuosi sitten idättelin. Eli tahtoo sanoa ettei ollut mikään kovin vaikea tai hidas. Saattaa tietty olla hieman nopeimpia hitaampi ja saattaa vaatia reilua kosteutta että villin kuori pehmenee.

bluesman

 Kylvin Duke pequinin 12.12.11 ja iti 1.1.12. Mutta itivät hyvällä prosentilla.

JaHul

tammikuu 07, 2012, 13:55:17 ip #702 Viimeisin muokkaus: tammikuu 07, 2012, 15:31:17 ip käyttäjältä JaHul
Rocoto Brown itää hienosti mutta mokomalla on niin hankalan oloinen siemenkuori, että kaveri tuli ja on vieläkin kypärä päässä. Sirkkalehdet siellä sisällä luonnollisesti mutta varsi on vihreä ja tuntuu keplottelevan näin elämäänsä eteenpäin. Kysymys kuuluukin, että mitäs vinkkejä olisi tiedossa (kypärän poistoa tarkoitan) jotta kaverille olisi mahdollisuus tarjota tuottelias elämä ettei vaan tuohon pääsisi kuolemaan?  :-\

Yksi yksilö melkein sai sirkkalehdet esiin ja näyttäisi nyt pyrkivän luomaan uusia lehtiä sirkkalehtien tyvestä joten uskon sen pärjäävän kyllä.

Tarvittaessa tuon yksilöistä kuvia.

edit: kesken jäänyt lause ;D
Amatööri mikä amatööri...

rasse

Kypäränpoiston helpottamiseksi hyväksi koettu keino on esim. pienen pussin tms. laittaminen taimen ympärille ja kosteutta sisään. Kosteuden kohotessa pussin sisällä kypärä pehmenee ja irtoaa itsestään. Pakastepussia olen käyttänyt ja sitten suihkepullolla kosteutta pussin sisälle. Pieni ilmankierto kannattaa kuitenkin säilyttää.

Tiemuh

Rocoto Brown on hankala tapaus. Viime vuonna idätin viittä siementä ja yksikään niistä ei lähtenyt kun home vei. Mikään muu samalla lautalal ei kärsinyt homeesta. Nyt idätin viimeiset kaksi ja toinen niistä jäi kypäräänsä. Yritin nyppiä kypärän, mutta sain vain kaulan katki. Kypärän poistosta sen verran että kosteutta paljon ja ei kannata yrittää nypätä ellei noin puolet sirkoista ole näkyvissä. Itselläni sii tarvittava yksi Rocoto Brown kasvamassa.

JaHul

Lainaus käyttäjältä: rasse - tammikuu 07, 2012, 14:31:20 ip
Kypäränpoiston helpottamiseksi hyväksi koettu keino on esim. pienen pussin tms. laittaminen taimen ympärille ja kosteutta sisään. Kosteuden kohotessa pussin sisällä kypärä pehmenee ja irtoaa itsestään. Pakastepussia olen käyttänyt ja sitten suihkepullolla kosteutta pussin sisälle. Pieni ilmankierto kannattaa kuitenkin säilyttää.


Tämä voisi kyllä olla kokeilun arvoinen. Nyt kun onkin pari päivää aikaa niin voisin askarrella samantien hieman.

Kiitos tästä vinkistä ja muita hyviä odotellaan vielä.  :)
Amatööri mikä amatööri...

sorrii

tammikuu 07, 2012, 15:34:24 ip #706 Viimeisin muokkaus: tammikuu 07, 2012, 15:36:25 ip käyttäjältä sorrii
Minusta mukavin tapa on idättää paperilautalla vaikkapa jääkaapin päällä, yläkomerossa. Ts. astiaan vettä ja styroksi- tms. kelluke lillumaan veteen käärittynä talouspaperilla. Siihen paperiin on helppo piirtää kuulakynällä tai vedenpitävällä tussilla nimetyt ruudut eri lajeille. Rei-itetty kelmu tai kansi tiet päälle. Sumuttelu ja tuuletus päivittäin. Kymmeniseen kertaa tapana ylensä mulla ;)

Tossa paperijutussa on mukavinta, kun näkee heti siemenistä mitkä alkaa itämään, eli alkaa pukkaamaan juurta. Siitä sitten sitämukaa istuttelee taimimultaan, kuutioon tai Jiffyyn -jota mä oon suosinut kuutioiden ohella- itäneet yksilöt. Yleensä mulla on epäonnistunut alle 10% siemenistä. Tota lauttaahan ei kyllä voi jättää moneksi päiväksi vahtimatta, kun hennon taimen irroittaminen ei ole kivaa jos juuret alkaa tunkea styroksin sisään. Ja takertuuhan ne paperiinkin aika lujasti, jonka voi kyllä leikata irti vaikka saksilla ja laittaa mukaan multaan ...

Edit: luulin vastanneeni ketjussa kohtaan, jossa aloitteleva chilipää harmitteli kun ei mullassa idä mikään ... ?!?! Eksyin ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

JaHul

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 07, 2012, 15:34:24 ip
Minusta mukavin tapa on idättää paperilautalla


Näin olen vakoilut foorumin saloista ja käytän samaa taktiikkaa. Rocoto tosin iti viimisenä ja siirsin villaan pari ja nyt kypärä on niin hyvin päässä tosiaan et epävarmuus sen selviämisestä on ilmassa. Yksi on turpeessa vain sentin varsi näkyvissa joten luulen tämän yksilön kuihtuvan pois jossain vaiheessa.  :'(
Amatööri mikä amatööri...

sorrii

Sitten vaan pinsetit ja kynäveitsi tai partaterä käteen. Mä oon onnistunut halkaisemaan aika pahojakin kypäriä partaterällä.

Toissa kesänä yksi omnicolor kitui kypärä päässä 3cm mitassa vielä kun "veljet" huiteli 15cm. Yritin sitten nyppäistä kypärän sormin ja sehän repesi, mutta jäi sellainen pari millinen riekale sirkkalehteä. Seurasin rakkaudella sitä keskosta koko kesän, ja kun pysyi kuitenkin hengissä vaikkei meinannut kasvaa ollenkaan, pidin elossa. Joskus syksyllä se jaksoi tehdä varteen pienen haaran, josta lähti kasvamaan normaalisti. Siitä tuli sitten viime kevään ensimmäinen tuottava puska joskus helmikussa ... [ei kovin professionaalia ;)  ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

vilei

Omat apache ja caribbean red habanero eivät näytä mitään elonmerkkejä 10 päivän jälkeen kivivillassa. Teenkö jotain nyt väärin?


exa

Lainaus käyttäjältä: vilei - tammikuu 19, 2012, 20:33:28 ip
Omat apache ja caribbean red habanero eivät näytä mitään elonmerkkejä 10 päivän jälkeen kivivillassa. Teenkö jotain nyt väärin?




Tsekkaa lämpötila, jos ei siinä mitään ongelmaa, niin odottele rauhassa. Yksi Lemon Drop iti minulla vasta kahden viikon jälkeen (:

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

vilei

Lainaus käyttäjältä: exa - tammikuu 19, 2012, 20:41:20 ip
Lainaus käyttäjältä: vilei - tammikuu 19, 2012, 20:33:28 ip
Omat apache ja caribbean red habanero eivät näytä mitään elonmerkkejä 10 päivän jälkeen kivivillassa. Teenkö jotain nyt väärin?




Tsekkaa lämpötila, jos ei siinä mitään ongelmaa, niin odottele rauhassa. Yksi Lemon Drop iti minulla vasta kahden viikon jälkeen (:


Mukana tulleiden ohjeiden mukaan lämpötila pitäisi olla 22C, täällä taas puhutaan 28C  ???
Itsellä siis n. 23-24C.

Whili

Lainaus käyttäjältä: vilei - tammikuu 20, 2012, 17:10:15 ip
Mukana tulleiden ohjeiden mukaan lämpötila pitäisi olla 22C, täällä taas puhutaan 28C  ???
Itsellä siis n. 23-24C.

22 ihan jees, mut oon huomannut että hiukan lämpösenpi nopeuttaa itämistä. Mutta kosteata olla pitää.

Minbaari

Sietämättömän hitaasti on pari lajiketta odotellut itämistä. Baccatum CGN 22871 ja Chinense chocolate 7pod. Yli kuukausi nyt mennyt, eikä mitään ole tapahtunut. Hassua, koska nuo eivät kuitenkaan ole mitään villejä mutta silti on mennyt näin kauan. Oon tainnut saada huonoja siemeniä.  :-\
#816

Nizo

Kohta tulee kolme viikkoa täyteen CGN21500 lautalle laskusta, eikä vielä itua näy... Siemenet on kyllä vielä ihan hyvän näköisiä, joten ei luovuta toivosta!

disturbed833

Mun idätys olosuhteissa menin nopeimpaan (Tällä kertaa Harold St Bart's) 2 viikkoo ja hitaimpaan se suunnilleen kuukausi. ( Aji Fantasy)

omarosa

Viime vuonna hyväksi havaittu kelluva lautta idätys epäonnistui nyt täysin, ehkä laitoin keittämäni veden liian kuumana, väärää wc paperia, väärät valot ja lämpötilat tai epäsuotuisa kuun asento mene ja tiedä. Tai sitten kyseessä oli vain "paha silmä" ;)
Laitoin toiset siemenet multaan, jonka pesin pois sirkkalehtien avauduttua, ja istutin taimen alun 3" verkkoruukkuun ja hydrosoraan.   

Nyt on Jaallapeonoot :-X ja turbopudet hyvällä alulla, taisi Homerakin nostaa jo kypäräänsä, Hyper puden viimeiset siidut on myös mullassa, vaan ei tainnut lähteä kypärä liikkeelle, voi rähmä.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

calm

Lainaus käyttäjältä: omarosa - tammikuu 21, 2012, 09:40:31 ap
Viime vuonna hyväksi havaittu kelluva lautta idätys epäonnistui nyt täysin, ehkä laitoin keittämäni veden liian kuumana, väärää wc paperia, väärät valot ja lämpötilat tai epäsuotuisa kuun asento mene ja tiedä. Tai sitten kyseessä oli vain "paha silmä" ;)


Kovin monessa paikassa näkyy nykyään juteltavan, että on lauttaidätyksen ja kivivillojen kanssa keitetty vettä. Missä semmoinen ohje oikein pesii?

InkRose

Mm. ChiliPark on erinomaisissa päiväkirjajutuissaan todennut, että toisinaan kuumanpuoleinen kylpy edesauttaa siementen itämistä. Myös jos lauttasysteemiä ei pese idätysten välissä ja epäilee jotain ylimääräistä elelevän siellä, voi keittämisellä vähän vähentää ulkopuolisia kasvustoja. Jos on laiska siis. Itse en ole lautalle kuumaa tarjonnut ainakaan siementen laiton jälkeen ja ihan hyvin on toiminut näinkin, joskin joidenkin siementen kanssa (esim. C. flexuosum) on saanut sijoittelun kanssa vähän kikkailla otollisten olosuhteiden perässä.

Chilivaari

Myönnän tuollaista neuvoa tarjoilleeni. Kun laitan uuden lautan tulille, kaadan sinne ensimmäiseksi kiehuvaa vettä ja odottelen sen jäähtymistä ennen kuin laitan siemenet.

Sinänsä puhtaassa vesijohtovedessä muhii kuitenkin bakteereja, jotka muutaman kuukauden idätysjakson aikana lisääntyvät merkittävästi. Vielä suurempi puhdistava vaikutus kuumakäsittelyllä on nuorten miesten käyttämiin idätysastioihin, kellukemateriaaleihin ja muihin tarvikkeisiin. Kaikilla ei tiskaustaito ole parasta A-luokkaa.