Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Andreas

Ensimmäiset siemenet puskevat jo juurta lautalla. ;D
Vaan mikäköhän olisi paras aika pistää nuo multiin? ???

Mullassa itäneistä pari on aika ruipeloa, tykkäävätkö nuo huonoa jos lisää hieman multaa "tukemaan" vartta?

tomppa,

kannattaa antaa taimen vielä kasvaa mutta ja jos pituutta on liikaa,on se mahdollinen merkki valon puutteesta. Toki voit tukea taimia lisämullalla.
Kun lautalla on selvää itämistä tapahtunut niin itse olen laittanut sitten multaan kun häntää on muutama mm ja hyvin ovat nousseet mullasta.

Mipiii

Missä vaiheesa noita taimia kannattaa alkaa ebbiin laittamaan? Tällä hetkellä ovat n. muutaman sentin kokoisia.

Rel1990

Minä laitoin kivivillakuutiossa idätetyt taimet ebbiin heti kun sirkkalehdet alkoivat nousemaan. Eiköhän ne voi aika aikaisessa vaiheessa sinne laittaa, kunhan vain pitää huolen että kuutio kastuu ja pysyy kosteana kunnolla.

sorrii

Mä olen siirrellyt lautalta kivivillaan heti kun alkaa häntää näkyä;
Kivivillassa sitten antanut kasvaa parikymmensenttisiksi, ainakin; vaativat toki siinä jo lannoitusta, tiet.

Idea on tiet etten halua tuhlata kuutioita suutareihin ...

Kyllä taimet mun mielestä kannattaa siirtää paperilautalta johonkin ihan heti kun näkyy että itää.
Jiffyt ja idätysmultakin tiet käy ihan samanlailla.

Ekakerran kun kokeilin Jiffyjä yritin idättää suoraa niissä; yli puolet jäi itämättä ...
Ja kun lautallekin aina jää siemeniä jotka ei idä, niin varmaan sama on kuutiolla.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Juso

Jos siemeniä on riittävästi niin miksei laittaisi useamman kivivillakuutioon, joku itää kuitenkin ja ylimääräiset voi napsia pois. Turha siirtely ei ainakaan edistä mitään, ei siinä tarkka henkilö varmaan mitään tuhoakaan.
Itse siirsin ebbiin heti kun juuri pukkasi pikkukuution läpi, laitoin sen suuremman kuution sisään ja ebbiin, hyvin ovat kaikki lähteneet.
Pikkukuutiot pidin ensin muovialtaassa, jossa vettä noin 1/3 kuution korkeudesta ja lisäilin erittäin mietoa ravinneliuosta, kun ensimmäiset oikeat lehdet alkoivat  olla auki. Aika pian sen jälkeen tuleekin kyllä ebbiin siirtovaihe. Voi ne varmaan laittaa isompiin kuutioihin ja pitää vielä altaassa siihen asti kunnes alkaa puskea juurta ison kuution pohjasta, eli viikko pari lisää.

etualalla kuva juuri ebbiin siirretyistä annumeista ja baccoista.

sorrii

Tapoja on tosiaan monia.

Mä innostuin idätyslautasta juuri siksi, että oli kiinnostavaa nähdä yksitellen joka päivä kun uusia ituja ilmestyy. Eikä ole kyllä yksikään sitten enää kuollut, kun olen siirtänyt lautalta Jiffyyn tai kuutioon.
Kuutioita ja niitä Jiffyjä taas olen kasvattanut alkuun minikasvihuoneessa eli idätyslaatikossa niin kauan kun alkaa juurta pukata pohjasta ulos.
Siitä sitten siirrellyt jo aika isoina multiin, soraan (passiivi) sekä rakentamaani "cuttingboard'in" tapaiseen = Parvekelaatikkobubleriin.

Ebbiin oon siirrellyt yli ½ metrisiä ja isompiakin kasveja. Tämä tiet siksi, että rakensin ebbin parvekkeelle, ja siinä vaiheessa kun on riittävästi lämmintä, ovat taimet luonnollisesti isoja!

Tapansa kullakiin ... ;)

Foorumissa menee helposti sekaisin ihmisten motiivit ja tavoitteet!
Minä esim oon ollut sellainen impulsiivinen kokeilija, jolle tärkeintä on tekeminen eikä lopputulos!
Varmasti järkevämpiä tapoja kasvatteluun on jos tavoitteena on tuottaa vain paljon satoa.

Mun ensisijainen tavoitteeni on kasvetella, rakennella, kokeilla, kulutella aikaa, harrastella ... jne.
En ole kiinnostunut mistään järkevästä optimoidusta viljelystä. Tuottoa on jokatapauksessa paljon enemmän mitä syön tai edes tuttaville voin tyrkyttää. Eikä kaappitilaa säilykkeille ja kuivatuille chileillekään ole määrättömästi ;)

Tän vuoden tavoitteena on vähentää tätä viidakkoa kotona tuntuvasti ja pitää kasvit pieninä. Hyvä ideaali tiet olisi että saisin pidettyä muutaman (4-6) pientä puskaa tuottavina koristekasveina ympäri vuoden ikkunanlaudoilla vain vähäisellä lisävalolla ...
Syksyllä luultavasti kaikki ikkunat ja parveke ovat täysin kasvien peitossa ja ämpäreitä, ebbejä ja bublereita on hyllyt, tuolit ja sängyt täynnä. Tunnelmavalona pari 400W natikkaa, 120W ledi, 150W MH ja jokusia loisteputkia ja 45W eslejä siellä täällä ... Lajit aion kuitenkin rajoittaa alle 50kpl.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Horna

Laitoin eilen fataliin siemenistä Naga Morichia itämään ihan perinteiseen multaan. Mitenköhän on, onko liian myöhään - onko minulla mahdollista saada satoa tämän vuoden puolella?
Kysyn lähinnä siksi, kun minulla on muitakin siemeniä mitä en ole kylvänyt vielä ja mieli tekisi kovasti laittaa loputkin itämään.. Onko parempi vaan odottaa ensi vuotta?
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

wille

Lainaus käyttäjältä: Horna - helmikuu 21, 2012, 11:25:45 ap
Laitoin eilen fataliin siemenistä Naga Morichia itämään ihan perinteiseen multaan. Mitenköhän on, onko liian myöhään - onko minulla mahdollista saada satoa tämän vuoden puolella?
Kysyn lähinnä siksi, kun minulla on muitakin siemeniä mitä en ole kylvänyt vielä ja mieli tekisi kovasti laittaa loputkin itämään.. Onko parempi vaan odottaa ensi vuotta?

Naga Morich on aika nopea. Varmasti kerkeää vielä, jos olosuhteet ei ole ihan per*eestä. ;)
Pubescenseille ja hitaammille chinenseille alkaa olla liian myöhä, mutta muiden osilta aikaa on vielä ihan hyvin.

Nimim. Naga Morich ja Fatalii niskalenkillä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Horna

Thanks! Jätän siis loput ensi vuoteen.
Seuraava kysymys onkin ehkä hiukan epätoivoinen, onko mitään chililajiketta mikä pärjäisi ympärivuotisesti maahan istutettuna eteläsuomen ilmastossa? Tapapihalla olisi vielä tilaa :)
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

wille

Lainaus käyttäjältä: Horna - helmikuu 21, 2012, 11:56:17 ap
Seuraava kysymys onkin ehkä hiukan epätoivoinen, onko mitään chililajiketta mikä pärjäisi ympärivuotisesti maahan istutettuna eteläsuomen ilmastossa? Tapapihalla olisi vielä tilaa :)

Eipä valitettavasti ole. ChiliParkilla oli muistaakseni joku jippo tähän hommaan, mutta luonnonvaraisesti ei vielä yksikään chili ole Suomessa talvehtinut.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

tomppa,

Niin, ei ole vielä talvehtinut mutta tahtoisin itse kyllä nähdä joskus chilin joka pärjää Suomen oloissa.. 8)

zarmo

Onkos muilla miten itäny Lord Nelsonin Thor -suippopaprikat? Varmaan kolme viikkoa ollut mullassa, muttei mitään näy.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Bassi

Onkohan Aji Blando ja Datil näitä hitaammin itäviä, viikossa muut on itäneet mutta näissä kahdessa ei ole tapahtunut mitää.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Bassi - maaliskuu 02, 2012, 08:43:21 ap
Onkohan Aji Blando ja Datil näitä hitaammin itäviä, viikossa muut on itäneet mutta näissä kahdessa ei ole tapahtunut mitää.
Itämiseen vaikuttaa paitsi laji/lajike, myös siemenien vanhuus ja kuivatusmetodit. Eli tuoreet vastanypityt siemenet itää nopeiten. Samoin huolellisesti kuivatut siemenet pitävät itävyytensä paremmin. Mulla nopeimmat itäneet ovat olleet tuoreista Baccatumeista otetut siemenet. Omnicolor ja Bonda Ma Jacques kestivät kolmisen viikkoa ja jotkut villit itivät jopa kolmen kuukauden perästä. Malttia vain!  ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Bassi

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - maaliskuu 02, 2012, 08:53:17 ap
Malttia vain!  ;)

Sitä just.
Herculenaum Pompeji on näistä hätäisin iti 3 vuorokaudessa, pari päivää ollut mullassa sirkkalehdet pönöttää komiasti.

zeta

laitoin chilin siemenet multaan tammikuun lopulla
ja sirkka lehdet ilmestyivät alle kahdessa viikossa.
Neljänsiä lehtiä ei vaan tunnu näkyvän ,
vaikka on mennyt jo useampi viikko...
Siis mikä mättää ??? ?

rasse

maaliskuu 08, 2012, 10:05:21 ap #757 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2012, 10:06:56 ap käyttäjältä rasse
Nyt ottaa päähän.

Laitoin vuoden alussa itämään chilin- ja parin muun kasvin siemeniä tuttuun tyyliin suodatinpussi/ muovipussiviritelmään, jolla aina olen parhaat tulokset saanut. Kului viikkoja ja ei niin mitään. Ajattelin, että jospa jotain tein huolimattomuuttani väärin ja laitoin uuden satsin kelluvalle lautalle. Kummassakin tapauksessa vesi on ollut keitettyä (ja kyllä; jäähdytettyä, ennenkuin kukaan viisastelija luulee jo tietävänsä syyn) ja lämmöt itämispaikassa n. 25- astetta.

Tulos; suodatinpussissa YKSI itänyt Jalapeno, jonka laitoin hillittömän ylpeyden vallassa multaan sillä seurauksella, että siemen on mullissa edelleen noin kaksi viikkoa aikaa kuluneena ja PINNALLA EI NÄY MITÄÄN!

Ohuesti harmittaa.

Siemenissä on eri- ikäisiä, eri kasveista otettuja, ostettuja ja itse kasvatettuja.

Whili

Kevyesti mutua, mutta oiskohan veden PH syyllinen huonoon itävyyteen ??
Vinkki numero 1. Nyt saa melkolailla PH7 vettä kun sulattelee lunta  ;)

Toinen syy voi olla suodatinpussi. Siinä voi olla jotain itämistä haittaavia ainejäämiä.
Mulla oli käytössä talouspaperi- ja suodatinpaperilauttoja, joista taulouspaperi toimi huomattavasti paremmin.

rasse

Suodatinpussi on aina toiminut hyvin, juuri tuollainen, jota nytkin käytin. Ja sitten lautalla on talouspaperi.

Tuo vesi voi kyllä olla syy... pitänee koettaa vielä lumesta sulattelemalla, vaika myöhäistähän tämä alkaa olla.

Kiitos ph- vinkista! :D