tammikuu 09, 2025, 22:15:03 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Dorset Naga - maailman tulisin chili?

Aloittaja Sauli Särkkä, huhtikuu 24, 2006, 07:43:03 ap

« edellinen - seuraava »

Sauli Särkkä

Täällä tarinaa:

http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/04/01/nchilli01.xml

Lyhyesti, testattu labroissa ja tuloksina 876000 SHU ja 970000 SHU, kun Haba on luokkaa 577000.

Ruoan maustamiseen pintaa raapaistaan hieman auki ja chilillä hipaistaan ruokaa, ei kätetä suoraan valmistuksessa.

Alkuperä Bangladeshissä.

..ja milloin näitä saataisiin K-kauppaan?

..ja milloinhan näitä siemeniä saataisiin tänne asti?

-Sale
Sauli Särkkä

Nike

Mulla on jo itämässä ;)

Niitä tuli vaan niin vähän ettei oikein riitä jakoon asti, sitten kun tulee satoa niin otan kaikki siemenet talteen.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

tso

Soittelin tuonne saarivaltioon ja kysyin siemenistä.

Kasvattajapariskunta aikoo heidän mukaansa aloittaa myös siemenien myynnin syksyllä kunhan sato valmistuu.

Eli eiköhän niitä siemeniä ala saamaan vuoden sisällä. Jos ei muualta niin Nikehän laittaa varmaankin oman bisneksen pystyyn :)

Omskakas

Tästä oli muuten juttua MTV3:n aamu-uutisissakin. Varmaan ensimmäinen chiliuutinen telkkarissa ever.  :shock:

tso

Heitin uudestaan mailia tuonne ja vastasivat ystävällisesti.

Olen tilaamassa muutaman paketin Nagoja kypsinä.

Eivät myy muualle kun Englantiin ja tuttavani joka asuu
Lontoossa lupasi auttaa ja toimia välikätenä.

Kimppatilauksesta kiinnostuneet, voivat heittää maililla.

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "TSO"Heitin uudestaan mailia tuonne ja vastasivat ystävällisesti.

Olen tilaamassa muutaman paketin Nagoja kypsinä.

Eivät myy muualle kun Englantiin ja tuttavani joka asuu
Lontoossa lupasi auttaa ja toimia välikätenä.

Kimppatilauksesta kiinnostuneet, voivat heittää maililla.

Kannattanee muuten kuivatuttaa silit Lontoossa ja vasta sitten pyytää lähettämään niitä etiäppäin. Saattaa muuten kolahtaa hometta postilaatikkoon.  :wink:

tknummelin

Aivan vitiselvä mast hääv  :shock: Ens kaudelle tota!

ilmr

mua ainakin jänskättää kaikki uutiset jotka on julkaistu aprillipäivänä

Nike

Toi testi itsessään on kai aika epäluotettava kuitenkin. Mutta kuitenkin; niin sanotuissa "consumer"-pippurisumutteissa on n.1,000,000 scovillea,eli silloin tuollaista 970,000 olevan pippurin syömistä voisi verrata ko. sumutteen annostelua suoraan suuhun! :shock:

Pasteija

Lainaus käyttäjältä: "ilmr"mua ainakin jänskättää kaikki uutiset jotka on julkaistu aprillipäivänä

Voisin sanoa samaa.
Kyllä näin on.

Nike

Jore

Onko tuosta itse kasvista tarkempaa tietoa, eli onko se 10cm kääpiö vai 4m jättiläinen?
Toivottavasti siltä väliltä :)
Jalapeno = Pelaan jo

TheBigX

Lainaus käyttäjältä: "http://www.thechileman.org/naga_morich.php"Plants are large and bushy, with ours growing almost 3ft tall.

Eli noin 92 cm...

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "TheBigX"
Lainaus käyttäjältä: "http://www.thechileman.org/naga_morich.php"Plants are large and bushy, with ours growing almost 3ft tall.

Eli noin 92 cm...

...eli tyypillinen chinense kooltaan. On se tulisuus sitten luvattua luokkaa tai ei (itse odottaisin paremminkin hyvän haban vahvuutta, mutta ken elää hän jne...) niin eiköhän se kelpo lajike ole puutarhoihimme!

Sinällään, JOS tuo tulisuus sattuisikin olemaan luvattua tasoa, silloin puhumme ehkä ensimmäisestä tunnetusta suorastaan vaarallisesta chilipaprikasta... Uskoisin jo Red Savinan saavan jotkut ihmiset ensiapuasemalle, ja miljoonaa lähestyvät lukemat tekevät sen jo varmasti kunnon puraisulla. Blair's 2 A.M. kastike on tuon vahvuista, ja jo tippa sitä oli... HUHHUH!!! ;)

tknummelin

Sauli Särkkä

Tulisuutta kuvasi hyvin käyttötapa: tuoreen kamppeen pintaa raapaistaan hieman ja sen jälkeen chilillä hipaistaan ruokia, jotka lautasella ovat ja marja palautetaan pöydän keskelle, muiden käytettäväksi.

Rohjo suomalainen nappaisi palleron lisukkeeksi, pureskelisi sen ruoan ja oluen ohessa menemään ja ihmettelisi miksi hikoiluttaa niin perkeleesti. Ulkolaiset katsoisivat kauhulla vieressä.

Ja seuraavana päivänä, vessassa, kuuluu pientä vikinää ja nyyhkytystä.

-Sale
Sauli Särkkä

KrimReape

Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"Tulisuutta kuvasi hyvin käyttötapa: tuoreen kamppeen pintaa raapaistaan hieman ja sen jälkeen chilillä hipaistaan ruokia, jotka lautasella ovat ja marja palautetaan pöydän keskelle, muiden käytettäväksi.

Rohjo suomalainen nappaisi palleron lisukkeeksi, pureskelisi sen ruoan ja oluen ohessa menemään ja ihmettelisi miksi hikoiluttaa niin perkeleesti. Ulkolaiset katsoisivat kauhulla vieressä.

Ja seuraavana päivänä, vessassa, kuuluu pientä vikinää ja nyyhkytystä.

Hienosti kuvailtu tapahtumaketju  :lol:
Erittäin Kurkoo

Rolle R

Tulipa tässä mieleen päättömiä ajatuksia. Onko kukaan kokeillut keinotekoisesti kasvattaa tulisempia chilejä kuin mitä niistä normaalisti tulisi, toisin sanoen, onko mahdollista huijata kasvi tuottamaan enemmän kapsaisiinia kuin normaalisti? Mitä chilit tuumaavat jos palkoja viiltelee, pistelee tai muuten rääkkää? Vaikuttaako suora auringonvalo kapsaisiinin määrään?
Onko tässä mitään perää? :wink:

Rolle

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Rolle R"Tulipa tässä mieleen päättömiä ajatuksia. Onko kukaan kokeillut keinotekoisesti kasvattaa tulisempia chilejä kuin mitä niistä normaalisti tulisi, toisin sanoen, onko mahdollista huijata kasvi tuottamaan enemmän kapsaisiinia kuin normaalisti? Mitä chilit tuumaavat jos palkoja viiltelee, pistelee tai muuten rääkkää? Vaikuttaako suora auringonvalo kapsaisiinin määrään?
Onko tässä mitään perää? :wink:

Rolle

Luulen, että kaikkein tuottoisin keino olisi tehdä pitkän linjan jalostusta. Otetaan jokaisesta kasvista vain tulisimman hedelmän siemenet ja tehdään sitä monta sukupolvea.
Joo.

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"
Luulen, että kaikkein tuottoisin keino olisi tehdä pitkän linjan jalostusta. Otetaan jokaisesta kasvista vain tulisimman hedelmän siemenet ja tehdään sitä monta sukupolvea.

Tällä tavalla ei kyllä päästäisi yhtään mihinkään.  :wink:

Pitäisi olla useita (kymmeniä?) kasveja ja kaikkein tulisimpia (keskimäärin) marjoja kantavien kasvien siemeniä sitten lisäisi seuraavaan sukupolveen. Tämä siis itsepölytyksellä.