tammikuu 10, 2025, 20:00:28 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

tuore chili ja mausteet

Aloittaja kokki jape, huhtikuu 27, 2006, 06:29:25 ap

« edellinen - seuraava »

kokki jape

terve kaikille chilin ystaville!
itse olen syonyt ja kokannut tulisia ruokia jo vuosia ja matkustellessani oppinut yhta ja toista asiasta. asun tata nykya australiassa jossa olen myos kasvatellut useampia lajeja.
ostin tassa blairin tuotteita vahan mukaan matkalle thaimaaseen jossa aion tarjota paikallisille kiinnostueille mega death kastiketta ihan vertailun vuoksi kun viime reissulla olivat tehneet minulle niin tulisen sapuskan etta harvoin olen maistanut. aion tulla sinne suomeen thaimaan reissun jalkeen
ja kysyisinkin onko suomesta saatavilla nykyaan tuore chileja tarkoitan vahvempia lajeja ja missahan olisi esim. habaneroja.blairin tuotteta siella ei taida saada kuin tilaamalla. olen myos maistellut useampia niista ja taytyy sanoa etta ovat hyvin tehtyja ja makuon niissa kohdillaan vaikka niinkuin kaikissa jarjettoman vahvoissa ei makua enaa eroita,niin miedommat niista ovat erittain maukkaita.

theBro

Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, pitäisi kevään mittaan ilmaantua joidenkin kauppojen hyllylle chilejä. Yleensä jotain Ugandalaista habaneroa on myös saatavilla. Ainakin Leppävaaran Citymarketissan (Espoo) ollut iso laari hapsuja tarjolla (en ole käynyt vuoteen/pariin, niin en tiedä tämän hetken statusta). Muutenkin ainakin Citymarketeista ja Prismoista voi käydä metsästämässä.

Pertsa

vaasassa yleisimpiä ovat rawitit ja muut erilaiset annuumit. habaneroja kans löytyy...siemeninä saa apachea, anaheimia, cayennea ja joitain hapsuja(lähinnä caribbean rediä)siemenet vain tuntuvat olevan kovin kalliita ja kauppojen valikoima rajallinen mutta onneksi fatalii ja chilimaailma myy......
Meillä määrää Nainen!

Tupakka

Helsingin Stockmannin Herkku-myymälässä niitä myydään irtonaisina kilohintaan. Red Uganda Habaneroja meinasin. Sitten sieltä samasta kaupasta saa kaikenlisäksi vielä Habanero Tabascoa ja mausteosastolta kuivattuja chilejä purkissa.
Joo.

Amd

Mistäs pertsa käy poistelees habat vaasassa?

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "Amd"Mistäs pertsa käy poistelees habat vaasassa?

kivihaan citarista olen yleensä löytänyt(ugandalaisia)kerran satuin paikalle kun hapsut olivat juuri saapuneet sinne=tuoreita, huutoniemen k-kaupasta kaveri bongasi kiinalaisia ja kenialaisia nameja. prismasta löytää yleensä sen hollantilaisen mixin jonka laatu onkin sitten täyttä kuraa(lähes mätiä)jopa sepänkylän piffistä olen noita bongannut, olivat raukat vain ehtineet homehtua...huutoniemen k-kaupassa on kuulemma aikas hyväkin valikoima silloin tällöin. pitänee suunnitella täsmäiskua...
Meillä määrää Nainen!

Amd

Teärksenkujalla?(siinä alkon vieressä) on ählykauppa missä on pakasteina tuoreita chilejä, odottelen just habaneroja sinne saapuvaksi kun pääsivät loppumaan, annuumeja löytyy ainakin tälläkin hetkellä..

Gekko

Kerropa samalla Jape meille kuinka chiliä Australiassa käytetään, vai käytetäänkö lainkaan? En itse ole sinne koskaan kovasta yrityksestä huolimatta päässyt. Ainakin kasvatusolosuhteet lienevät kerrassaan mainiot.
Solanaceae et vitae

kokki jape

Chilin kaytto australiassa on vaihtelevaa eurooppalaiset aussit eivat sita juurikaan kayta,tosin ehka vahan enemman kuin suomessa yleensa.
aboriginaalitkaan eivat chilia edes tunteneet ennen siirtoasutusta.
mutta australiassa asuu myos paljon porukkaa aasiaista jotka sitten kayttavat chilia sitakin enemman varsinkin intialaiset,indonesialaiset,
thaikut jne.joten taalla onkin saatavilla chileja ja sauceja aika hyvin.
tosin aasialaityylisten ruokien suosio on taalla aika kovassa kasvussa tavallisten aussienkin keskuudessa.kaupassa myytavat chilit ovat yleensa taalla kasvatettuja,mutta myos ulkomailta tuodaan.
birds eye chilia kaytetaan usein tulisempien ruokien valmistukseen.

nikke

LainausTeärksenkujalla?(siinä alkon vieressä) on ählykauppa missä on pakasteina tuoreita chilejä, odottelen just habaneroja sinne saapuvaksi kun pääsivät loppumaan, annuumeja löytyy ainakin tälläkin hetkellä..

Heh. Itekki kävin siellä viimeksi parisen viikkoa sitten. Silloin sano se myyjä, että noin kolmen viikon päästä tulee haboja lisää. Eli suunnilleen viikko pitää vielä odotella. Myi muuten vieläkin niitä haboja piri pirinä. :)

Amd

Lainaus käyttäjältä: "nikke"
LainausTeärksenkujalla?(siinä alkon vieressä) on ählykauppa missä on pakasteina tuoreita chilejä, odottelen just habaneroja sinne saapuvaksi kun pääsivät loppumaan, annuumeja löytyy ainakin tälläkin hetkellä..

Heh. Itekki kävin siellä viimeksi parisen viikkoa sitten. Silloin sano se myyjä, että noin kolmen viikon päästä tulee haboja lisää. Eli suunnilleen viikko pitää vielä odotella. Myi muuten vieläkin niitä haboja piri pirinä. :)

Joo, ei se tajunnut ennenkuin kerroin mitä habanerolla tarkoitan.. oletko maistanut niitä annuumeja mitä siellä on?

nikke

Juu, tuli kerran ostettua pakasteena annuumeja. Olisko ollu jotain cayenneä tai vastaavaa. Ei kyllä ollut mun mielestä mikään makunautinto. Jotenki on sellaset muistikuvat että olis ollu melkeen pelkästään kuorta... :roll:

Mutta varmaan sitte törmätään siellä noin viikon kuluttua?! :lol: Toivotaan nyt että sinne niitä haboja tulis...

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "nikke"Juu, tuli kerran ostettua pakasteena annuumeja. Olisko ollu jotain cayenneä tai vastaavaa. Ei kyllä ollut mun mielestä mikään makunautinto. Jotenki on sellaset muistikuvat että olis ollu melkeen pelkästään kuorta... :roll:

Mutta varmaan sitte törmätään siellä noin viikon kuluttua?! :lol: Toivotaan nyt että sinne niitä haboja tulis...[/quo

tääkin ilmoittautuu!jos vaikka viikon  päästä tiistaina(klo????)nähtäis ja sieltä   amarilloon tms...syömään?
Meillä määrää Nainen!

nikke

Lainaus käyttäjältä: "pertsa"

tääkin ilmoittautuu!jos vaikka viikon  päästä tiistaina(klo????)nähtäis ja sieltä   amarilloon tms...syömään?

Oon kyllä vähän skeptinen sen suhteen tuleeko habat sinne ajallaan... Mutta mikäs siinä, mennään vaan! Muutkin vaasan seudun chilipäät mukaan! :!:

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "nikke"

Oon kyllä vähän skeptinen sen suhteen tuleeko habat sinne ajallaan... Mutta mikäs siinä, mennään vaan! Muutkin vaasan seudun chilipäät mukaan! :!:

mahtaa olla kiva näky kun friikit tulevat tonkimaan pakkasta mutisten samalla jotain outoa habaneroista. samalla saadaan tilaisuus suunnitella miittiä ja on kiva muutenkin tutustua.....
Meillä määrää Nainen!

Pertsa

vaasan seudun(ja miksi ei muutkin)chilipäät kokoontuvat teräksen kujan putiikin edessä. siis al forat shopin. ensi tiistaina 9.5 klo 17.00 ja aloitamme habanerojen ja muiden chilituotteiden metsästyksen, jonka jälkeen painelemme amarilloon syömään.
Meillä määrää Nainen!

Patrick313

Lainaus käyttäjältä: "nikke"Juu, tuli kerran ostettua pakasteena annuumeja.

that ostettua is pretty cool, . It would be interesting to see what kind of comments one would get on something like that though.

Kanto

botit osaavat näköjään jo lainailla tekstiä.

JyriT

Ja suomikin näyttäs taittuvan auttavasti.. :)
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **