tammikuu 09, 2025, 23:34:08 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Himpisen chili innostuksen alku...

Aloittaja himpinen, huhtikuu 27, 2006, 14:10:27 ip

« edellinen - seuraava »

himpinen

Elikkäs innostus lähti tossa muutama kuukausi sitten kun sain päähäni et olis kiva kasvattaa chiliä... noh tossa noin 2 - 3viikkoo sit sain chilisiemen pussin (Early Jalapeno) käteeni kaupassa ja kotona lykkäsin ne multaan (ilman mitään kokemusta ja ohjeita) eli pistim vaan halppismultaa ruukkuun ja koko pussi (n.30 siementä) sekaan ja pikkasen multaa päälle... siinä sit odottelin, et mitäköhän tästäkin tulee ja ilo oli suunnaton, kun ensimmäiset taimet puski esiin... Nyt niitä on sit ruukullinen täynnä. Sieltä sit valkkasin parhaimmat ja pistin yksittäin ruukkuun (4kpl). Sit löysin nämä sivut ja innostus senkun kasvoi... nyt sain sit eilen (26.4) White (Yellow) Habaneron sekä Fire crackerin siemeniä jotka istutin tälläkertaa "oikeaoppisemmin" ja nyt odotellaan josko sieltä jotain nousisi...

Tässä on neljä Jalapenoani kasvamassa...

Tässä parempi kuva tuosta väliaikaisesta "kasvatusboksistani"jossa tuulettimen virkaa hoitaa 80x80mm tietokone tuuletin.

Ja tässä on uudet Chilini (Haba sekä Crackis) odottamassa elämänsä alkua

himpinen

Updatee... Ensimmäinen Firecracker nosti päätään!!! Ei ole ilolla rajaa!!!

Jonne

himpinen

se on väliaikainen lamppu... kunhan saan loisteputkivalaisimen jostain. sain jo yhden, mutta siitä on ilmeisesti muuntaja rikki...

himpinen

Pistetääs vähän päivitystä... Eli uusia chilejä on idätetty. lajikkeina on: Firecracker (itämisprosentti 50), Red savina (ip. 90), Brazilian rainbow (ip. 30), Five colur (ip. 100), Apache (ip. 100). Sit oli vielä White (Yellow)bullet habanero jonka itämisprosentti oli 0... Siemeniä olis vielä Malawi Bird's eye ja C02598 (capsicum baccatum), mutta alkaa tila loppuun tällähetkellä...

Tässä uusia kuvia parannellusta, mutta silti vielä keskeneräisestä kasvatus boxista, sekä ekasta hydrosta.

Eli valaistuksen hoitaa kaks Megamanin 15w purple esliä (kuva paketista alhaalla, á 8,50 Kuljun kartano [löytötavaratalo]) ja tuuletuksen hoitaa 80mm. tietokoneen kotelotuuletin. Koppa on kokonaan sisältä vuorattu foliolla.

Eli lampun pakkaus

Tässä hydro. Kuva otettu 21.5. Valaistuksen hoitaa myös Megamanin 15w purple esl

Tässä on Jalapeno juuri hydroon iskettynä (17.5)

Tupakka

Mielenkiintoiset viritelmät sulla. Varsinkin nuo heijastinkuulat(? x) ).
Joo.

himpinen

pistin eukon mieliks koristekiviä  :twisted: ... oli kuulemma niin ruma ämpäri  :roll:

luppis

Lainaus käyttäjältä: "himpinen"pistin eukon mieliks koristekiviä  :twisted: ... oli kuulemma niin ruma ämpäri  :roll:

haha, hellasärö iski :D Saas nähä mitä sitä itse joutuu vielä joskus virittelemään :wink:

himpinen

ny jännittää... pistin juuri red savinan poikasen hydroon... raukka on kyllä aika pahasti nuupahtanu. toivotaan että se siitä piristyy, kun huomaa et sielä hydrossa on paremmat safkat.

himpinen

Makee

Suojaa valolta tuo märkä kivivilla tai parin viikon päästä siinä kasvaa levää.

himpinen

suojasin sen jo, mutta sit toi chili alko nuutuun, niin ajatteli ottaa täks päiväks sen pois häirittemästä sitä. huomena isken siihen ton samanlaisen folion takas mitä tossa toisessakin on.

Toivo

Mä olen peittänyt sen kivivilla paakun kahdella maitopurkin kyljen palalla. Niihen on leikannu sellanen 1 cm leveä viiva.

Toivo

Mä olen peittänyt sen kivivilla paakun kahdella maitopurkin kyljen palalla. Niihen on leikannu sellanen 1 cm leveä viiva.

himpinen

tulee eukolta rumaämpäri märinää taas, jos siihen semmoset pahvinpalaset pistän... toi folio on paljon nätimpi ja antaapahan vielä heijastuksena lisävaloo...

levo

Maalaa ämpäri halutun väriseksi, ja ehkä hieman koristeelliseksi viellä? :)
Chilipää #105 :: Jo vuodesta 2005! ;-)

himpinen

Kävi mielessä, mutta arvaa jaksoinko... Piruuttani pistin noi kivet ja sanoin et ny on nätti.  :twisted:

Vilho

Terve,

Mulla on sellainen muistikuva, että valon heijastamista lehtien alapinnalle ei suositella. Vahingoittaa ilmeisesti lehtiä. Asiasta tuon enempää en tiedä, mutta haulla löytynee(?) lisää tietoa.

Varmaan olisi ihan suotavaa myös se, että tuo kivivilla ei olisi suljetussa tilassa, vaan ilma pääsisi sen päältä vaihtumaan. Itse olen tuossa valolta suojaamisessa käyttänyt hydrosoraa/kevytsoraa. Näin kivivilla pääsee kuivumaan, eikä esim. hometta ole ainakaan vielä ollut. En tiedä miten todellinen tuo homehtumisvaara on, mutta se nyt on ainakin mielessä käynyt.

Mitään varmaa tietoa tässä postissa ei taas ollut, mutta kirjoittelinpahan kuitenkin....  :lol:

Jore

Lainaus käyttäjältä: "Vilho"Terve,
Mulla on sellainen muistikuva, että valon heijastamista lehtien alapinnalle ei suositella. Vahingoittaa ilmeisesti lehtiä. Asiasta tuon enempää en tiedä, mutta haulla löytynee(?) lisää tietoa.

Samaa aattelin itekkin sanoa ja laittaa linkin aikaisemmin käytyihin keskusteluihin asian tiimoilta, mutta enpäs vaan löytänytkään sellaisia, vaikka niitä kyllä ON...

Puhumattakaan että folio on järkyttävän RUMA kannen päällä, mutta makunsa kullakin :)
Jalapeno = Pelaan jo