lokakuu 07, 2024, 02:24:14 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kurttuilevat lehdet

Aloittaja noora, huhtikuu 27, 2006, 14:20:20 ip

« edellinen - seuraava »

noora

Tässä kuvan keskellä on Early Jalapeño-merkkinen annum. Viimeisimmät uudet lehdet ovat ollleet näin "ryppyisiä" jo syntyessään. Mistä tämä voisi johtua?



Taimi on idätyksen jälkeen kasvanut viileässä (15 astetta) lampun alla, sitten siirsin sen lämpöön (20-22 astetta) ikkunaan lampun alle. Nyt se om taas viileässä lampun alla kun se meinasi lämpimässä vähän venähtää pitkäksi. Kurttuileminen alkoi silloin kun se oli lämmössä. Kasvualustana on multa johon on sekoitettu Perlite-rakeita.
[/img]

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "noora"Kasvualustana on multa johon on sekoitettu Perlite-rakeita.


Mikä multa?

Jos kyseessä on musta multa niin vaihda äkkiä turpeeseen. Silti en kyllä osaa sanoa mikä ryppyilyn aiheuttaa, koska mustan mullan haittoihin ei sen pitäisi kuitenkaan kuulua.
Joo.

noora

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"
Jos kyseessä on musta multa niin vaihda äkkiä turpeeseen. Silti en kyllä osaa sanoa mikä ryppyilyn aiheuttaa, koska mustan mullan haittoihin ei sen pitäisi kuitenkaan kuulua.


En oikein tunne noita multa-laatuja, varsinkaan niiden Suomessa käytettyjä nimiä. Täällä Ruotsissa sitä myydään nimellä "planteringsjord", ja aika turvepitoista se näyttää olevan.

Nike

Aika erikoiselta näyttää. Jos ei kyseessä ole voimakkaan auringonvalon aiheuttama palaminen,niin mieleen tulevat vain jonkinasteinen "kasvuhäiriö" eli mutaatio tms., tai sitten jokin kasvitauti.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

esa

Mulla oli viime kesänä aivan samanlaista oireilua Early Jalapenojen kanssa. Muistaakseni meni ajan kanssa ohi. Ainakin kaverilleni antamat taimet oikaisivat lehtensä. Omani ylikastelin kuoliaaksi hydroasukkia lukuunottamatta. Tänä vuonna mulla oireilee vastaavalla tavalla Bolivian rainbow. Sen kohdalla oletan kyseessä olevan kasvin kokoon nähden liian kova valaisu ja/tai riittämätön tuuletus. Lisään illemmalla kuvan Bossesta (jos ehdin).

-Esa

noora

Auringonvaloa nämä taimet eivät ole edes nähneet :) Pohjoisikkunaa ja sähkövaloa niille on tarjottu. Minulla on kaksi Early Jalapenon tainta (loput chilit kuvassa on muita laatuja), ja molemmat näyttävät tältä. Saa kai nähdä miten ne tästä kehittyy.

Makee

Minkälaisia lamppuja sulla tossa muuten on?

noora

Tavallinen loisteputki. Hieman liian vähän valoa oikeastaan, mutta lämpötila on sitä mukaan niin että kasvu vain hiukan hidastuu.

Powerel

Mun hydrossa oleva jalapeno on tehnyt tuota kanssa melkein koko kevään. Nyt näyttäis vähentyneen ja uudet lehdet näyttää kasvavan suorempaan. En oikein osaa sanoa mikä on syynä ollut.

Wiro73

Minun Early Jalapenot teki samaa liikakastelulla, tuo oli tuotenimi sillä pussilla mitä siemeniä ostin, altakastelevissa olevat samassa mullassa eivät osoittaneet ollenkaan samoja merkkejö.

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Powerel"Mun hydrossa oleva jalapeno on tehnyt tuota kanssa melkein koko kevään. Nyt näyttäis vähentyneen ja uudet lehdet näyttää kasvavan suorempaan. En oikein osaa sanoa mikä on syynä ollut.


Sama vika oli mun cayennessa (hydro). Nyt tosin lakkasi, syytä en saanut koskaan selville (samat pH:t ja lannoiteannokset koko ajan)...

Spammi

Täällä on sama homma jalapeenon kanssa. En usko, että kyseessä on ylikastelu. BioBizzin kasvua olen joskus kaverille lorotellut.

Makee

Lainaus käyttäjältä: "Spammi"Täällä on sama homma jalapeenon kanssa. En usko, että kyseessä on ylikastelu. BioBizzin kasvua olen joskus kaverille lorotellut.


Oot ihan selvästi jostain Kuopiosta kun tollai noita kutsut x)

Spammi

Ähäkutti! Mää olen Turuuuust.

Spammi

Nyt selvisi lehtien kurtistelu. Siinä rehussa mellastaa jotain hirviöitä, jotka tekee sellaista pienenpientä seittiä. Ötökät on aika painajaismaisen näköisiä mikroskoopin läpi tuijotettuna.

Suihkuttelin Substralin torjuntasumutteella koko puskan. Kuolkaa !!! :evil:

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Spammi"Nyt selvisi lehtien kurtistelu. Siinä rehussa mellastaa jotain hirviöitä, jotka tekee sellaista pienenpientä seittiä. Ötökät on aika painajaismaisen näköisiä mikroskoopin läpi tuijotettuna.

Suihkuttelin Substralin torjuntasumutteella koko puskan. Kuolkaa !!! :evil:


Vihannespunkkeja. Tai jotain seittipunkkeja ainankin.

Chilinkasvattajan pahin vihollinen.
Joo.

sitruuna

Minulla on menossa ensimmäiset chilit, lajeina "Apache" ja "Hercules F1" jalapeno. Olin pitänyt niitä kylppärin peikilaapissa loisteputken alla, jotta saavat valoa mutta esim. viikonloppu poissa ja lamppu päällä on näköjään ollut aikamoista myrkkyä ja osa pienistä taimista on kuollut. Tällä hetkellä on elossa jalapeno ja apassi, sekä yksi pienempi apassi, mikä on aikalailla henkihieverissä tuollaisen viikonlopun jäljiltä.

Kävin tänään katsomassa puskia tyttöystävän asunnolla (jonne puskat siirsin, koska kissa ei anna niiden olla rauhassa enkä voi jättää niitä ikkunalaudalle työpäivien ajaksi... ), niin jalapenon alemmissa lehdissä oli nähtävissä vaaleita alueita, mistä lehtivihreä oli ikään kuin "painunut" pois. Leikkasin nämä lehdet irti ja heitin roskiin. Mitään ylimääräistä elämää en puskassa nähnyt vaikka yritin katsella ja ylemmät lehdet voivat hyvin ja puska vaikuttaisi kasvaneenkin parin päivän aikana. Mikä tuollaisen mahtaa aiheuttaa? Liikakastelu kenties? Multaseos on suunnilleen 1/3 kukkamultaa, 1/3 kaktusmultaa ja 1/3 kevytsoraa. Mitään lannoitteita ei ole käytetty.