tammikuu 09, 2025, 22:18:22 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilin terveydelliset hyodyt

Aloittaja Makujen Mestari, toukokuu 06, 2006, 02:43:39 ap

« edellinen - seuraava »

Makujen Mestari

Monille sana chili tuo mieleen tulisen ja polttavan pippurin,mutta monet eivat ehka tieda,etta chililla on hyvia vikutuksia terveyteen.
Chilin kaytto edistaa ja parantaa kehon metabolismia,eli aineenvaihduntaa.
Kun metabolismi kohoaa,palaa rasvaa nopeammin.
Kaytannossa se merkitsee sita,etta saman kalorimaaran ruoka annoksen kayttaen chilia,keraantyy vahemman rasvaa kehoon,kuin ilman chilia syotyna.
Chilin on myos todettu ehkaisevan eturauhas syopaa.
Tama on todella hyva uutinen miehille,silla eturauhas syopa on miehilla kaikkein yleisin syopa.
Maissa,missa chilia kaytetaan paivittain ruuanlaitossa,ei juuri eturauhas syopaa tunneta,kun taas maissa ,Suomi mukaanlukien,missa chilia ei juuri kayteta on eturauhas syopa yleinen.
Chili on myos luonnollinen sailonta-aine,esim. liha,kala ja muut ruokalajit sailyvat huomattavasti pitempaan,jos ne ovat chililla maustettuja.
Mita enemman chilia kaytetaan,sen pitempaan ruoka sailyy.
Monissa Aasian maissa,missa hygienia on olematon,saadaan chillia maustettuna ruoka sailymaan ja pysymaan syontikelpoisena.
Itse olen kokenut,jos tunnen mahakipuja tai vatsa viruksen ensioireita,ottamalla chilia raakana joko pureskelemalla,tai nielemalla pienina paloina,vatskivut ovat hellittaneet muutamassa minutissa.
Chilin on todtttu edistavan myos munuaisten toimintaa.
Ensi kerralla kerron parista Pakistanilaisesta reseptista,joita voitte kayttaa,kun haluatte hyvaa(eika Fazeria).
Hotti Potti

Sauli Särkkä

Pakistanilaiset ruoat vaikuttavat kiinnostavilta, can't wait ;)

Chilillä on myös muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia. Sen on todettu auttavan mm. selkäkipuihin paikallisesti, kun sitä käytetään ulkoisesti. Omalla kohdalla helpottaa pääkipu, kun perusruoan (=vaimon mielen mukaan, kutakuinkin) sijasta laittaa kunnon laavapöperöt. Silloin joudun tekemään kylläkin ruoan kahteen kertaan, mutta sepä ei haittaa..

-Sale
Sauli Särkkä

Juho

Habanero silpun syöminen tuntui auttavan tukkoiseen nenään näin siitepölykauden pahimpaan aikaan.

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Juho"Habanero silpun syöminen tuntui auttavan tukkoiseen nenään näin siitepölykauden pahimpaan aikaan.

Mulla auttaa jo cayennesilpunkin syöminen, mutta minä olenkin noviisi  :D

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"
Lainaus käyttäjältä: "Juho"Habanero silpun syöminen tuntui auttavan tukkoiseen nenään näin siitepölykauden pahimpaan aikaan.

Loppuenlopuksi ei caynne ole paljoakaan habaa heikompaa.

Luulenpa jopa, että vahvin caynne mitä on, on vahvempi kuin heikoin haba.
Joo.

Smaug

Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"Chilillä on myös muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia. Sen on todettu auttavan mm. selkäkipuihin paikallisesti, kun sitä käytetään ulkoisesti.

Perustunee samaan ideaan kuin nokkosen käyttö reumaattisten kipujen lievityksessä. Nokkosella vihdotaan kipeää niveltä ja poltteen pitäisi sitten lievittää itse nivelen särkyä.  :?

Janne

Lainaus käyttäjältä: "Smaug"
Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"Chilillä on myös muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia. Sen on todettu auttavan mm. selkäkipuihin paikallisesti, kun sitä käytetään ulkoisesti.

Perustunee samaan ideaan kuin nokkosen käyttö reumaattisten kipujen lievityksessä. Nokkosella vihdotaan kipeää niveltä ja poltteen pitäisi sitten lievittää itse nivelen särkyä.  :?

Oikeasti lienee kyse mm. verenkierron lisääntymisestä mutta tuosta tulee mieleen säryn lievitys lyömällä vasaralla sormeen -> alkuperäinen kipu unohtuu  8)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Smaug

Niinpä!  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"

Loppuenlopuksi ei caynne ole paljoakaan habaa heikompaa.

Luulenpa jopa, että vahvin caynne mitä on, on vahvempi kuin heikoin haba.

Hmmm... Varmaan totta, jos mukaan lasketaan erityisen miedoiksi jalostetut "näennäis-habat". Tyypillisillä versioilla tulisuusero on 2-3 kertainen. Toisaalta, Cayennen ominaismaku on terävämpi ja se voi siksi tuntua vahvemmalta kuin onkaan...

goblin81

Lainaus käyttäjältä: "Makujen Mestari"

on huomattu juu.. varsinkin jalapenoja syödessä kebab mestassa salaatin asemasta.. Mutta sitä ominaisuutta on oppinut käyttämään hyväksi.
:lol:

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "goblin81"
Lainaus käyttäjältä: "Makujen Mestari"

on huomattu juu.. varsinkin jalapenoja syödessä kebab mestassa salaatin asemasta.. Mutta sitä ominaisuutta on oppinut käyttämään hyväksi.
:lol:

kerro mullekin missä saa kokonaisia jalapenoja sallutiskillä..yleensä oon löytäny vaan mietoja pepperoneja. ellet sitten pyydä kokkia kuorruttamaan pizzaasi jalapenon viipaleilla. :wink:
Meillä määrää Nainen!

Espelt

Aiheeseen liittyen: Olin paikallisessa kebab-paikassa syömässä taannoin ja katselin, että kastikevaihtoehtoja oli kolme.
-mieto
-vahva
-tulinen

Otin tietty tulisen vaihtoehdon ja seurasin silmä tarkkana, että millaista tulista kastiketta annokseen laitetaan. Kaveri kokosi annoksen ihan kuten miedonkin ja ajattelin jo, että se unohti siitä sen tulisen kastikkeen.
Sitten kokin karvaiseen käteen ilmestyi tabascopullo, josta sitten ravistettiin kymmenkunta tippaa pitaleivälle.

Jokainen voi sitten arvata kuinka tulinen tuo kolmen euron känkky lopulta oli :(
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

svalli

Lainaus käyttäjältä: "Espelt"
Sitten kokin karvaiseen käteen ilmestyi tabascopullo, josta sitten ravistettiin kymmenkunta tippaa pitaleivälle.

Jokainen voi sitten arvata kuinka tulinen tuo kolmen euron känkky lopulta oli :(

Vahvassa on kai sitten ketsuppia...
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Espelt

Mielessä kävi, että sitä pulloa ravistellaan mutta ei avata korkkia ollenkaan :D

Jos nyt omalta kohdalta puhutaan terveysvaikutteesta niin chilin syömällä tulee juotua nesteitä enemmän. Olen hyvin huono juomaan mitään ruokailun yhteydessä ja vahva chiliruoka pakottaa juomaan vettä, maitoa tai mitä nyt jääkaapissa onkaan.

Runsas juominen taas aiheuttaa kylläisyyden tunteen ja paino onkin tippunut pikku hiljaa. Ei tuo mikään laihdutuslääke ole mutta lasken kuitenkin chilin ansioksi osaltaan laihtumiseni.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Espelt"vahva chiliruoka pakottaa juomaan vettä

Foorumilla saisi olla joku botti, joka saisi kaiuttimistasi kuulumaan ilmahälytyssireenin ja saksalaisella aksentilla lausutun "Warnung! Water only makes it worse!", joka kerta, kun kirjoitat noin   :wink:

Mutta itse viestiä kommentoiden sanoisin, että Mikkelissä on liki joka raflassa sama vika; aina, kun tilaa tulista, saa mukaan muutaman tipan Tabascoa. Tai vielä pahempaa: yhden ylimääräisen etikkasäilötyn pepperonin :| Poikkeusravintola on paikka nimeltä Fernando, jossa saa *aitoa* Jalapenoa ainakin burritojen kera, vaikkei pyytäisikään. Vieläpä tuoretta tavaraa! Tiedä sitten, mistä hankkivat.

Gekko

Lainaus käyttäjältä: "tknummelin"Poikkeusravintola on paikka nimeltä Fernando

Erinomainen ravintola, imho! Pakollinen käyntikohde aina jos Mikkeliin joutuu. Maukasta pöperöä.
Solanaceae et vitae

Mapa

Lainaus käyttäjältä: "pertsa"
kerro mullekin missä saa kokonaisia jalapenoja sallutiskillä..yleensä oon löytäny vaan mietoja pepperoneja. ellet sitten pyydä kokkia kuorruttamaan pizzaasi jalapenon viipaleilla. :wink:

Helsingissä ainakin löytyy hotelli Arthurin edessä olevasta kiinalaisesta. (kaisaniemestä)
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen

HellRaiser

Poikkeusravintola on paikka nimeltä Fernando, jossa saa *aitoa* Jalapenoa ainakin burritojen kera, vaikkei pyytäisikään. Vieläpä tuoretta tavaraa! Tiedä sitten, mistä hankkivat.

Hyvä rafla tuo on vaikkei tulisesta pitäisikään, pihvit ovat erinomaisia.

Kokemusta on ~15 ruokailun verran tuosta ravintolasta.

Eli jos mikkeliin tulet ja ravintolaruokaa halajat, etsi käsiisi Fernando.
- Yet with strange eons even death may die -

PunkyFish

Chilihän muuten jeesaa vatsahaavapotilaitakin, kiihdyttäen verenkiertoa paikallisesti .
Aika hauskaa kylläkin, kun yleinen käsitys on että se lisää vatsahaavan riskiä.

Herra 47

eihän nyt 10 tippaa tabaa pitaleivän välissä vielä ruokaa tuliseksi tee  :shock:

vai johtuukohan se vaan musta... neljännes pullo vähintään ja sittenkin se taban etikkaisuus vaan tulee läpi liikaa... tarttis aina olla "muutama" säilötty habaviipale mukana kun lähtee syömään jotain tulista ainakin noissa tavan kebab paikoissa
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)