tammikuu 06, 2025, 22:00:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Nummelin 2007 [56k alert]

Aloittaja tknummelin, toukokuu 08, 2006, 21:25:21 ip

« edellinen - seuraava »

tknummelin

Tämä on projekti, jonka aion toteuttaa talven aikana:

Kasvihuone parvekkeelle, tai pikemminkin, parvekkeen ulkopuolelle. Automaattiavaaja luukuille ja elektrooooonillisesti valvottu hydropönttö takaisivat vaivattomuuden. Hydron vesivarasto tulisi parvekkeen sisäpuolelle, mistä se valuisi omalla painollaan kasvarin hydropönttöön ja josta pumppu sen nostaisi taas ylös vesivarastoon. Vesien vaihto olisi siten helppoa, eikä tarvitsisi kovin usein turvautua kasvihuoneen ylösnostamiseen käsivinssillä (kuva).

Mitä raati sanoo? Rakennusluvan kuulemma saan.

EDIT: Anteeksi kuva  :oops:

Tupakka

Kai sentään jonkin varosysteemin tuohon laitat? Ettei ole vain tuon vaijerin varassa koko höskä?? Itse en ainakaan luottaisi kasvejani sellaisen varaan.
Joo.

Aji Inferno

Tässä taloyhtiössä tuommoisesta saisi kyllä varoituksen ja häädön alta aikayksikön... Porukalle oli liikaa jo se, että ruukut (!) näkyivät parvekkeelta ulkopuolelle - varoitus tuli heti. :(

JartsaP

Lainaus käyttäjältä: "thietavu"Tässä taloyhtiössä tuommoisesta saisi kyllä varoituksen ja häädön alta aikayksikön... Porukalle oli liikaa jo se, että ruukut (!) näkyivät parvekkeelta ulkopuolelle - varoitus tuli heti. :(

SIIS HÄH? Minä kyllä menisin sanomaan suorat sanat, kyllä ihmisillä sentään omalla parvekkeella saa olla IHAN MITÄ TAHANSA, ja varsinkin kukkapurkkeja. Käsittämätöntä minkälaisia juttuja joistain kerrostaloista kuulee, milloin mistäkin jaellaa valituslappusia ja varoituksia. Oikeudet ne on nuoremmillakin asukkailla, perkele.

Onnea on asua maalla, omassa talossa, reilun suojavyöhykkeen keskellä. Kolmen vuoden aikana ei ole yhtään valitusta tai muuten poikkipuolista sanaa naapureilta kuullut, eipä niitä montaa kertaa vuodessa näekään, paitsi autolla ajamassa ohi silloin, tällöin.

Sauli Särkkä

Pistähän pystyyn vaan, mutta saman aaltopituuden ajattelijana tiedän, että siihen on tulossa varmistusvaijerit pohjaa myöten, eli vaikka ylärimakin irtoaisi, ei laitos tule alas.

Hydrot pitänee kiinnittää melko lujasti myös rakenteisiin. Parempi, että hieman hydrolitkua tipahtaa laitoksesta ulos, kun se kuivuu auringossa.

-Sale
Sauli Särkkä

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"Pistähän pystyyn vaan, mutta saman aaltopituuden ajattelijana tiedän, että siihen on tulossa varmistusvaijerit pohjaa myöten, eli vaikka ylärimakin irtoaisi, ei laitos tule alas.

Kuvittelette vielä, että tällainen turvallisuusfriikki jättäisi kaiken yhden vaijerin varaan? Pois se minusta  :)

On tarkoitus tehdä niin, että nuo seinää vasten kulkevat pyörät kulkevat eräänlaisen kotelon sisällä, jolloin ne eivät vatkaa. Eikä paketti myöskään tipu, vaikka vaijeri antaisikin viimeisen henkäyksensä  :roll:

Sahkolaite

Kuten edellä jo asiaa sivuttiinkin; lähes kaikissa kerrostaloissa on kiellettyä julkisivuun vaikuttavat lisäykset. Yhdessäkään tietämässäni kerrostalossa ei edes saa kuivata pyykkiä narulla jos höskä näkyy ulkopuolelle..  :cry:
Puutarhurin multaiset kädet.

inspireit

Lainaus käyttäjältä: "thietavu"Tässä taloyhtiössä tuommoisesta saisi kyllä varoituksen ja häädön alta aikayksikön... Porukalle oli liikaa jo se, että ruukut (!) näkyivät parvekkeelta ulkopuolelle - varoitus tuli heti. :(

Pääkaupunkiseutu :)

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "Routasydän"Kuten edellä jo asiaa sivuttiinkin; lähes kaikissa kerrostaloissa on kiellettyä julkisivuun vaikuttavat lisäykset. Yhdessäkään tietämässäni kerrostalossa ei edes saa kuivata pyykkiä narulla jos höskä näkyy ulkopuolelle..  :cry:

Meidän taloyhtiön hallituksessa ei ole yhtään yli 25-vuotiasta  8)

tknummelin

Anoppilasta toin tällaisen mukanani. Siemenet saatu "jostakin" keväällä, lajikkeesta ei mitään tietoa. Kukkiakaan ei ole tehnyt. Substralilla kasteltu  :cry: Katsotaanhan, mitä tästä saa aikaan. Jos se vaikka selviäisi talven yli...

Eikai kukaan tuota ilman kukkia tunnista?

(perkele näitä korvakipuja, nyt nukkumaan, että jaksaa illalla neuvotella)

Janne

Uuuhh... Yritän olla suvaitseva ja ymmärtää mutten kyllä kykene. Miten ihmeessä joku voi saada p*skahalvauksen siitä että naapurin parvekkeelta pilkistää kukkaruukku? Ei voi ihminen käsittää. Onko noilla oma elämä ihan täysin pilalla ja kateissa kun sisältöä pitää hakea tekemällä päivittäiset parveketarkistukset ettei vaan kerrostalon kaunis betoniharmonia häiriinny.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

bassino

Tuossa tilanteessa nappaisin kyllä hallituksen puheenjohtajaa korvasta kiinni! Ei tuosta ainakaan luulisi kirjallista varoitusta voivan antaa. Suullisen huomautuksen korkeintaan ja sillä nyt ei liene mitään käytännön merkitystä.

Mitä tulee tuohon vaijeriviritykseen niin aika harva taloyhtiö tuollaista kyllä suvaitsisi. Mutta jos kerran lupa on saatu niin sitten. Marmatusta tulee kyllä jälkikäteen vielä monelta suunnalta.
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

tknummelin

Lainaus käyttäjältä: "bassino"

...
Mitä tulee tuohon vaijeriviritykseen niin aika harva taloyhtiö tuollaista kyllä suvaitsisi. Mutta jos kerran lupa on saatu niin sitten. Marmatusta tulee kyllä jälkikäteen vielä monelta suunnalta.

Lupa on sikäli saatu, että kiertelin muutaman hallituksen jäsenen juttusilla, eikä heillä ollut viritelmääni vastaan mitään. Onhan tuolla kyllä muillakin ns. "vaikka mitä", yhdellä pariskunnalla mm. koko parveke ulkosivuineen kaikenmaailman köynnösten ja kukkien peitossa  :)

tknummelin

No jopas, pessit ja illuusiat heti kimpussa  :) Onhan se mukava saada negatiivistakin palautetta välillä, hah  :roll: Tää meirän kerrostalous on kaukana metsän korvessa, parveke pusikkoon päin, joten saatan kettuillessani rakentaa vaikka omin päin, jos alkaa näyttää siltä, että lupia ei heltiäisikään.

Ja tuota kotivakuutusjuttua en tajua, eihän tämä VOI tippua, kun se on minun tekemäni  :lol: No mjoo, teen sen kyllä huonekaluputkesta, jos joku luuli minun tekevän sen puusta. Sen tarkemmin rakennetta selittämättä voin kuitenkin kertoa, että kasvari ei tipu, jollei koko parveke romahda.

Kuvia saatte odotella, pääsen vauhtiin vasta myöhemmin syksyllä  :(

EDIT: Jos ei muuten onnistu, niin voinhan pykätä koko roskan parvekkeen sisäpuolelle  8)

svalli

Mielenkiinnolla odotan miten Nummelinin riippuvat puutarhat tulevat onnistumaan. Toivottavasti näemme kuviakin, ettei vain käy kuten antiikin aikoina ja koko juttu jää vaan legendaksi... :wink:
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

tknummelin

:lol: Kiitos kannustuksesta, ja hauskasta jutusta!

Kieltämättä tuli itsellekin mieleen tuo 'riippuvat puutarhat', kun piirustuksia ensimmäisen kerran paperilla pyörittelin.

Niin, ja jatkossakin saa epäillä. Minua ei vain ole koskaan mikään epäily pysäyttänyt. Tästä esimerkkinä

-itse rakennettu makuupyörä, jolla myös ajettiin
-itse rakennettu höyrykone
-itse rakennettu kasvihuone
-itse kasvatettu chilipuska  :wink:

Huom. signatureni  :D

svalli

En minä epäilekkään, ettet saisi sitä aikaan. Meidän perheessä harrastetaan myös paljon tuota itse rakentelua ja tekemistä, samasta syystä kuin signeerauksessasi. Mitä meillä ei osata, se opetellaan!
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

tknummelin

Viherpeukusta tarttui mukaan 200 W PURple ESL-osasetti. Näillähän sitä sitten sitkutellaankin talven yli  8) Mutta ennenkuin pistän chilit itämään, saa parin kuukauden ikäinen appelsiini taimi nauttia suhteettoman suuresta huomiosta!  :lol:

EDIT: Perskuta, osasetti oli todellakin tee-se-itse -mallia. Heijastimessakaan ei mitään kiinnikkeita polttimolle valmiina  :shock: Johdosta piti itse pätkiä liitin irti ja liittää kantaan ja toisesta johdosta (seinä -> sytytin) piti ottaa liitin pois ja laittaa pistotulppa tilalle...ja huomenna rautakauppaan ostamaan lisää pultteja ja muttereita. Eihän siinä mitään, kyllähän tämä luonnistuu, mutta kun sanoivat, että laitat piuhan seinään vaan... :?

Voiko maadoitusjohdon muuten laittaa siihen heijastimen runkoon?

tknummelin

Kiitos vastauksista, ilmeisesti sen sitten voi  :?

Hassua. Kaukajärven Rautiasta en ole vieläkään löytänyt myyjää muualta, kuin kassalta. Palveluahan on siis aivan turha hakea. Tällä kertaa en sitä tosin edes tarvinnut, löysin pistotulpan ihan omin avuinkin.

Kuin jouluna konsanaan revin paketin auki kotona, ja tärisevin sormin rupesin laittelemaan virtajohtoa kiinni tulppaansa. Johdon kiristysruuvi pamahtikin poikki sitten samontein, kun sille meisseliä vähän näytti. Meni nekin 3,65 € kuin kuolleen rotan persiiseen  :evil:

Tämä on ihan täyttä off-topiccia, vaikka omassa päiväkirjassani sen kirjoitankin; yliopistoelämää on tullut nyt haisteltua kahden päivän ajan. Onneksi opinnot vaikuttavat yhä mielenkiintoisilta ja konetekniikka oikealta alalta. Teekkarielämä ja siihen kuuluva jatkuva kaljan lipittely sen sijaan kiinnostaa kuin kilo paskaa!  :evil: Mieluummin olisin ottanut vastaan ihan kunnon koulunesittelykierroksen ja muuta opastusta, kuin katsellut tunnin ja viisitoista minuuttia täydessa kaasussa olevaa tutoria. En ole muuten koskaan aikaisemmin nähnyt kenenkään juovan hieman päälle tunnin aikanan kokonaista mäyräkoiraa kaljaa. Siis miettikää, siinä on neljä litraa! Eli paskat teekkarielämästä, jatkan yhä omilla linjoillani vapaa-aikani ja harrastusteni suhteen  :twisted: Kipatkoot muut vaan kaljaa, minulla on aina ollut parempaakin tekemistä.

EDIT: Niin, ja otin sitten varaslähdän apassi-kisassa, kun ei ollut parempaakaan tekemistä. Tosin, laitoin vasta kaksi siementä itämään, jos ne ottaisi vaikka ihan vaan omaan käyttöön sitten  :oops: Tarttee muistaa merkitä ne sit kans.

tknummelin

Pikkuveli pisti Mikkelin suunnasta pari kuvaa. Ensi viikonloppuna pääsee niittämään nuo chilit pois puskasta...ja maistelemaan cayennen ja tavallisen paprikan risteytystä  :D Mahtaa olla herkkua.

Tähän väliin pertsalle kiitokset siemenistä uusista siemenistä!