tammikuu 10, 2025, 11:53:59 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pistokkaat

Aloittaja JiiHoo, toukokuu 09, 2006, 09:35:23 ap

« edellinen - seuraava »

JiiHoo

Moi!!!

Yksinkertainen kysymys. Miten otetaan pistokkaita?

Makee

Jos englanti on hallinnassa niin käyppä katsomassa noilla Fataliin sivuilla :) siellä on hyvät ohjeet: http://juuri.org/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=32

Pistokkaita onnistuu ottamaan myös ilman tuota rootinghormonia ainakin jotenkuten, mutta se auttaa asiassa huomattavasti...

theBro

Yksinkertaisimmillaan onnistuu myös perinteisesti:
- oksa poikki
- oksa vesilasiin
- odotetaan, että tekee juuret

Tuossa tavassa on toki huonona puolena, että toiset lajikkeet on äärimmäisen huonoja tekemään juuria. Itsellä ei ole rocotot juurtuneet ollenkaan ja hapsuillakin on ollu erittäin hidasta. Annuumit sen sijaan on ollu sutjakampia.

Jore

Onko muuten merkitystä onko pistokas lasissa jolloin "juuret" saavat valoa,
vai esim. suojatussa kannellisessa mukissa?
Jalapeno = Pelaan jo

inspireit

Lainaus käyttäjältä: "theBro"Yksinkertaisimmillaan onnistuu myös perinteisesti:
- oksa poikki
- oksa vesilasiin
- odotetaan, että tekee juuret

Tuossa tavassa on toki huonona puolena, että toiset lajikkeet on äärimmäisen huonoja tekemään juuria. Itsellä ei ole rocotot juurtuneet ollenkaan ja hapsuillakin on ollu erittäin hidasta. Annuumit sen sijaan on ollu sutjakampia.

Lemon Dropilla kokeilin pistokkaan ottamista. Katkaisin viistosti oksan ja pistin suoraan vesiviljelyyn. Lähti nopeasti kasvamaan.

Lemon drop vaikuttaa muutenkin helppohoitoiselta tällaiselle tumpelollekin. Melkein kaikki muut lajikkeet kituvat itselläni, mutta tämä kasvattaa hedelmää. Mullassa ja vedessä..

theBro

Lainaus käyttäjältä: "Jore"Onko muuten merkitystä onko pistokas lasissa jolloin "juuret" saavat valoa,

En tiedä, onko sillä väliä, mutta lasissa olen itse pistokkaani juurruttanut. On ainakin helppo seurata tilannetta.

tellie

Lainaus käyttäjältä: "theBro"
Lainaus käyttäjältä: "Jore"Onko muuten merkitystä onko pistokas lasissa jolloin "juuret" saavat valoa,

En tiedä, onko sillä väliä, mutta lasissa olen itse pistokkaani juurruttanut. On ainakin helppo seurata tilannetta.

Chilien pistokkaistahan minulla ei ole kokemusta, mutta muista kasveista kyllä. Minäkin olen juurruttanut ihan tavallisessa läpinäkyvässä lasissa, mutta hitaammilla kasveilla on ongelmana ollut lasin ja osittain myös kasvin levääntyminen. Tästähän ei ainakaan suurempaa käytännön ongelmaa ole ollut, mutta kovin esteettistähän se ei ole.

Jore

Lainaus käyttäjältä: "tellie"
Lainaus käyttäjältä: "theBro"

Chilien pistokkaistahan minulla ei ole kokemusta, mutta muista kasveista kyllä. Minäkin olen juurruttanut ihan tavallisessa läpinäkyvässä lasissa, mutta hitaammilla kasveilla on ongelmana ollut lasin ja osittain myös kasvin levääntyminen. Tästähän ei ainakaan suurempaa käytännön ongelmaa ole ollut, mutta kovin esteettistähän se ei ole.

No kovin äkkiähän se levä ei ala kasvamaan, mutta kylhän ne joillakin pistokkailla saattaa kestää pitkäänkin ennenkuin juurtuu
(ainiinkö, enpä tiennytkään  :roll: )
Aattelin että onkohan tuolla valolla positiivinen vai negatiivinen vaikutus juurien kasvamiseen,
Otetaan esimerkiksi peruna: sehän alka kasvattamaan juuria/juurtumaan nopemmin valossa kuten kaikki tietää?
Pitäskö jollakin jolla muutenkin on liikaa tekemistä niin suorittaa tieteellinen testi.
Eli laittaa monia lajeja ynnä sortteja valoisiin ja pimeisiin purnukoihin ja seurata juurten kehitystä :)
Jalapeno = Pelaan jo

Jassu

Jos väsää pistokkaita kivivillassa niin missä vaiheessa ne kannattaa siirtää hydroon, siinä vaiheessa kun juuret puskevat kivivillasta pihalle ?

Onko suositeltavampaa laittaa pistokas pienessä kivivillassa suoraan waterfarmiin, vai pukata toi pienempi kuutio vielä ison kivivillakuution sisään ennen farmaamista ?
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Fatalii

Sitten kun juuria pukkaa läpi, parempi jos vähän reilumminkin pukkaa...

Suurempaan kuutioon se kannattaa laittaa siksi että alustasta tulee hiukan tukevampi.

Tuli noita joskus ilman kivivillaakin laitettua soraan, toimi niinkin. :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Baabloo

Itse nyt "otin" pistokkaan yhdestä isoista kasveistani. Tarkoitukseni oli ottaa pistokas ja haaroa kasvia vasta sadottamisen jälkeen, mutta luonto päätti toisin ja tippunut omena katkaisi yhden pienen uudehkon oksan. Nypin nupun alut, karsin pari lehteä sekä leikkasin päästä palan pois ja laitoin veteen. Pistokas on noin 10-15cm pitkä ja lehtiä on 15-20, pitäisikö vielä lehtiä karsia, kun suurin osa niistä on juuri kasvaneita 1-2cm kokoisia. Noh taas hidastuu marjojen ja kukkien kasvu, kun kasvi alkaa kuitenkin haaromaan. Siirsin noita kasveja kauemmas omenapuusta ettei vielä tule "otettua" lisää pistokkaita.

¿Por que no?

Myös minun itsemurhaa yrittänyt rawittini joutui katkeamisensa jälkeen vesilasiin, juuret kasvoi nopeasti toiseen varteen. Ei kylläkään toiseen, missä oli jo palko, siinä kun se tökötti enkä hennonnut sitä irrottaa. Ilmeisesti se käytti voimansa chilipalkoon, ja molemmat kärsivät. Joutui muuttamaan roskikseen. No, se toinen pukkaa nyt ruukussa paljon kukkaa sekä palkoa.

Itse pidän lasista astiaa hyvänä juurruttamiseen, siitä näkee tilanteen jo ulkopuolelta. Lisäksi silloin kun vesi alkaa näyttää samealle ulospäin, on se aika vaihtaa.