tammikuu 09, 2025, 22:08:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tunnistamaton tauti

Aloittaja Xyrix, toukokuu 14, 2006, 12:42:25 ip

« edellinen - seuraava »

Xyrix

Pääsin juuri ötököistä eroon mutta nyt vaikuttaisi että kasveihin on iskenyt joku taudin tapainen joka lahottaa lehtiä.

Vain kaksi kasvia vaikuttaa vastustuskykyiseltä, muut ovat kuoleman kielissä, jopa aivan pienet taimet. Osaisko joku tunnistaa mikä on kyseessä kuvien perusteella ja voiko asialle tehdä mitään...? Jos hävittäminen on ainoa vaihtoehto niin eipä ole chilikokoelma kummoinen kesäksi :(

http://img134.imageshack.us/my.php?image=tauti3os.jpg (suurentakaa kuva, toi sivusto sovittaa tuon kuvan näytölle...näkyy vähän paremmin)

Jonne

mitä ötököitä sulla oli?

Xyrix

Mitä ilmeisemmin punkki nimeltä Tetranychus viennensis mutta se lähti intensiivisellä mäntysuopasodalla. Nykyinen ongelma vaikuttaa kuitenkin pahemmalta, on meinaan levinnyt laajalle ja lemon dropin taimenikin kärsivät jo samanlaisista oireista  :x  :x

Edit: Voisi mainita että kumppanukset Aji Golden ja Aji Cristal ovat osoittautuneet kaikkein vastustuskykyisimmiksi. Kirvoja 0kpl, punkkeja 0kpl ja ei tätä nykyistä tautiakaan elinaikanaan.

Omskakas

Kokemuksen kumealla rintaäänellä: Ripsiäisiä!  :D

Muoks: nuo mustat pisteet siis ovat kakkaa ja vaaleat läikät lehdissä tyhjäksi imettyä solukkoa.

(otan osaa)

Jos onkelma on paha, suosittelen reilua pyretriinikäsittelyä kaikille kasveille (myös niille, joilla ei mitään näytä olevan). Sitten seurailet kasveja tarkkaan ja annat voimakasta suihkutusta vaikka kerran viikossa. Pyretriinikäsittelyn voi myös uusia.

Jonne

Xyrix

EIHHH!! Ei voi olla totta!! please...

Kun punkki lähtee niin ripsiäinen tulee, tosi hienoa. Ja olen vielä ma - pe poissa joten chilit jää nyt vaille hoitoa. Pitää antaa todella agressiivinen mäntysuopakäsittely!

Kaikki chilit pesuhuoneeseen ja mäntysuopaa kehiin niin että henkeä ahdistaa! Sitten ensiviikonloppuna jotain vahvempaa myrkkyä, kelpaako ihan raid? Siinähän on kait tuota pyretreeniä?

Xyrix

Tarkempi syynäys osoitti että yhden israelilaisen paprikan lehden alapinnalla vilisti sellainen 0.5mm vaaleankeltainen mulkero. Kamerasta loppui juuri akku ja en kerennyt saamaan kunnon kuvaa mutta ötökkäongelmaksi meni taas.

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Xyrix"
Kaikki chilit pesuhuoneeseen ja mäntysuopaa kehiin niin että henkeä ahdistaa! Sitten ensiviikonloppuna jotain vahvempaa myrkkyä, kelpaako ihan raid? Siinähän on kait tuota pyretreeniä?

Mäntysuopa ja voimakas suihkutus auttanee senverran, että saat suurimman osan elukoista kasveja kalvamasta pois, mutta lopullisesti ripsiäisistä eroon ei sillä tunnu pääsevän.

Raidi käypi ihan hyvin, mutta tarkista vielä suihkeen varoaika.

Makee

Auts... Joo raidi kelpaa kyllä ripsiäisille, mutta ei meinaa yksistään oikeen saada kaikkia tuhottua.

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Xyrix"Tarkempi syynäys osoitti että yhden israelilaisen paprikan lehden alapinnalla vilisti sellainen 0.5mm vaaleankeltainen mulkero. Kamerasta loppui juuri akku ja en kerennyt saamaan kunnon kuvaa mutta ötökkäongelmaksi meni taas.

Ne vaaleat pikku paskiaiset ovat ripsiäisen toukkia ja saavat aikaan ihan yhtä pahaa vahinkoa kuin aikuisetkin.

Xyrix

Joo kävin kaikki kasvit läpi oikein kunnolla, kumma etten huomannut noita aikaisemmin. En vain osannut etsiä ilmeisesti...

Kaikkia kokoja löytyy, toukkia, aikuisia ja siltä väliltä.

Jopa harvinainen capsicum sp 504 on saastunut noista häiriköistä.

Se on sotaa, uitan kaikki niin väkevässä mäntysuopalioksessa että ei ole ennen nähty, tahtoo saada kesäksi satoa  :x  :x

suopaa kehiin  :lol:

Jonne

jeab.. ei muuta ku tsemppii niitten kanssa.. :I

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Xyrix"
suopaa kehiin  :lol:

-Sir, I think we should remove these vermins commando style

-Be careful boy, they take no hostages.

:roll:

tso

Ehdottaisin kylläkin että kävelet lähimpään kauppaan ja ostat purkillisen tuttua ja turvallista Raidia eli Pyretriiniä. Raid House & Garden, semmoinen oranssin keltainen pullo.

Pari kolme käsittelykertaa viikon välein auttaa. Useampi käsittelykerta on tarpeen! Jos on mahdollisuus laittaa kasveille vaikka mustista 200l jätesäkeistä leikkaamalla huppu, niin saa täsmämyrkytettyä halutut kasvit. Huppua kannattaa pitää pari tuntia.
Raid käsittely kannattaa tehdä illalla, koska pyretriini hajoaa auringon valossa.

www.transmeri.fi lainattua:
http://www.transmeri.fi/torjunta/index.cfm?cd=21319&doc=567&language=Finnish

----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<---
Pyretriinit ja pyretroidit
Yleisesti tunnettujen valmisteiden teho perustuu useimmiten aineryhmään nimeltä pyretriinit - pyretroidit. Vaikka nämä aineet ovat erittäin myrkyllisiä vaihtolämpöisille eliöille, on niillä nisäkkäiden kannalta muutamia erinomaisia ominaisuuksia:
-- ne ovat ns. laajaspektrisiä, eli ne tehoavat hyvin mitä erilaisimpiin hyönteisiin
-- ne tehoavat nopeasti ja pieninä määrinä
-- ne hajoavat nopeasti, joten niistä ei kerry jäämiä luontoon tai nisäkkäiden kehoon

Auringonvalossa luonnon pyretriini hajoaa jopa 10:ssä minuutissa, synteettiset pyretroidit ovat pysyvämpiä. Hyviin ominaisuuksiin voidaan lisätä vielä muutama:
-- hyönteisillä ei synny resistenssiä näitä tehoaineita vastaan
-- tehoaineet ovat selektiivisiä, eli ne eivät oikein käytettynä aiheuta vaaraa ihmisille tai muille nisäkkäille

Pyretriini on ainoa tehoaine, joka hyväksytään käyttäväksi luomuviljelyssä. Pyretriinin huono puoli on sen allergisoiva vaikutus, joka johtuu aineessa olevista epäpuhtauksista. RAID tuotteissa käytetään vain puhdistettua pyretriiniä, joten tätä ongelmaa ei tuotteissamme ole. Pyretriinin herkistävästä vaikutuksesta on pyritty eroon kehittämällä pyretroideja.

----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<---

... niin ja tämä ei ole maksettu mainos. Käytän itse Raidia ja suosittelen muille. Ulkona tosin tykkään mieluummin paineruiskuun laittaa Kemiran Malasiini-ruiskutetta, eli malationia. Tätä ei sitten kannata kysellä paikallisesta K-kaupasta vaan pitää mennä ammattiliikkeeseen.
http://www.kemira-growhow.com/FIN/fi/Products/Plant+Protection+FI/Insectisides/malasiini.htm

Wiski

Varoituksen sana lienee paikallaan: itse olen pari chiliä tappanut liialla raidilla. Laitoin chilit säkkiin ja raidia perään -> chilit "korpsahti" parissa päivässä.

Parhaat tulokset on mulla tullut peruskonstein, eli pienille mäntysuopaliuoksessa uitto pari minuutta, ja hierovaa suihkua isoille puskille.  

En tiedä onko kelmusta mullan päällä apua, mutta itse pidin härösääskien tähden sellaista, ja kyllä sen kelmun pitäisi estää ripsiäisten koteloiden putoaminen multaan -> vähemmän aikuisia?

Mulla on ripsiäiset kadonnut aina kun oon vienyt puskat ulos kasvariin, osaako joku selittää mihin ne menevät? Voiko 5 asteen yölämpö lahdata ne?

Mulla ripsiäiset tykkäs baccatumeista eniten, vieressä olevat chinenset jäivät aina rauhaan.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Wiski"Mulla ripsiäiset tykkäs baccatumeista eniten, vieressä olevat chinenset jäivät aina rauhaan.

Tämä on minulle sinänsä rauhoittava uutinen, nimittäin suurin osa kasveistani on chinensejä, joten ei ainakaan tarvitse tätä painajaista pelätä.
Joo.

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "tupakka"
Lainaus käyttäjältä: "Wiski"Mulla ripsiäiset tykkäs baccatumeista eniten, vieressä olevat chinenset jäivät aina rauhaan.

Tämä on minulle sinänsä rauhoittava uutinen, nimittäin suurin osa kasveistani on chinensejä, joten ei ainakaan tarvitse tätä painajaista pelätä.

Pelkää vaan. Kyllä niille habanerotkin maistuu.  :lol:

Mutta kyllä lajikkeiden välillä tuntuu olevan eroja siinä, miten ne ripsiäisille maistuvat. Toisaalta niin tuntuu olevan ripsiäisissäkin: Viime kesänä minulla oli sen verran ahkeria ripsiäisiä (eri lajia?), että niille maistui ihan kaikki chileistä huonekasveihin, kun nyt suurin osa kasveista saa olla ihan rauhassa ja vain muutamassa on esiintynyt ötököitä.

Xyrix

Pääsin takas kotiin ja totesin tilanteen. Sunnuntaina laitoin oikein kunnon mäntysuopaiskun kasveille ja laitoin suurimman osan parvekkeelle. Yöllä lämpö on ilmeisesti ollut lähellä nollaa mutta kasvit on ihan hengissä vielä :) Ikävä kyllä ainakin sisälle jääneissä vilistää noita ripisiäisiä vielä mutta vähemmässä määrin.

Lähden tästä jossain vaiheessa kauppaan ja ostan raidia, pitää kokeilla tuota roskapussitemppuakin.