tammikuu 09, 2025, 23:26:26 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ruukun koko

Aloittaja Outi, toukokuu 26, 2006, 13:06:48 ip

« edellinen - seuraava »

Outi

Hei vain, olen uusi täällä ja nyt tarvitsisin neuvoja. Aloitin chiliharrastuksen jo vuosi sitten keväällä kun ostin kaupasta chilipensaan, jossa oli hedelmiä. Sen sain sitten tapetuksi  :oops:  mutta kuivatin hedelmät. Pari kuukautta sitten laitoin multaan muutaman siemenen ja nyt pensaat jo kukkivat. Olen nyppinyt nuppuja pois, kun kasvi on vielä aika pieni.

Tein varmaankin muutaman mokan, ja nyt tarvitsisin pari neuvoa. Minulla on kolme tainta yhdessä (17cm halkaisija) ruukussa ja ne kasvaa vielä kaiken lisäksi mustassa mullassa. Kysymykset kuuluvat: Uskallanko jakaa nämä taimet omiin ruukkuihinsa? Haittaako se kukkimista kun se on jo alkanut? Voinko sekoittaa hiekkaa siihen multaan, kun en viitsi ostaa turvetta?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!!   :)

Tupakka

No jos kukkivat mustassa mullassa ilman, että kukat putoavat alas varsineen, niin sanon wow..

Mustamulta on nimittäin liian typpipitoista kukkimiseen. Paremmin, siis paljon paremmin käy peruslannoitettu turve ja vielä joku typetön ja vähätyppinen lannoite. Esim. nutriforten syyslannoite jota saa hongkongista ainakin vantaalta.
Joo.

Kanto

Minuakin on mietityttänyt nuo ruukkujen koot. Onko 25cm pauliina altakastelu liianpieni noin 40cm korkealle  annuumille? Entä  käyvätkö noin 10 litraiset sankot.

Sauli Särkkä

Lainaus käyttäjältä: "Kanto"Minuakin on mietityttänyt nuo ruukkujen koot. Onko 25cm pauliina altakastelu liianpieni noin 40cm korkealle  annuumille? Entä  käyvätkö noin 10 litraiset sankot.

Tuo kaksvitonen pelittää ihan hyvin, kun pienemmälläkin periaatteessa pärjää.

-Sale
Sauli Särkkä

Toivo

Mulla on ällä hetkellä kaupan chilit, habanerot ja isoimmat birds eye babyt ja thai sun hot pepperit tuossa 200mm pauliinassa tai 200mm ämpärissä.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Outi"Hei vain, olen uusi täällä ja nyt tarvitsisin neuvoja. Aloitin chiliharrastuksen jo vuosi sitten keväällä kun ostin kaupasta chilipensaan, jossa oli hedelmiä. Sen sain sitten tapetuksi  :oops:  mutta kuivatin hedelmät. Pari kuukautta sitten laitoin multaan muutaman siemenen ja nyt pensaat jo kukkivat. Olen nyppinyt nuppuja pois, kun kasvi on vielä aika pieni.

Tein varmaankin muutaman mokan, ja nyt tarvitsisin pari neuvoa. Minulla on kolme tainta yhdessä (17cm halkaisija) ruukussa ja ne kasvaa vielä kaiken lisäksi mustassa mullassa. Kysymykset kuuluvat: Uskallanko jakaa nämä taimet omiin ruukkuihinsa? Haittaako se kukkimista kun se on jo alkanut? Voinko sekoittaa hiekkaa siihen multaan, kun en viitsi ostaa turvetta?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!!   :)

Hei vaan ja tervetuloa! :-)

Kolme taimea noinkin pienessä ruukussa on tosiaan vähän liikaa - yksi kasvi voisi sellaisessakin menestyä, vaikka suosituksena onkin yleensä tuollainen 20..30cm / kasvi. Periaatteessa ruukun koko ei ole kovin tärkeä asia chileille, ellei tavoittele maksimisatoja. Käytännössä useimmat lajikkeet pärjäävät hyvin 20..25cm ruukuissa.

Voit joko varovasti koettaa erottaa kasvit toisistaan - se kyllä yleensä onnistuu - tai sitten istuttaa koko kolmikon 25..30cm altakastelu- tms. ruukkuun. Mullaksi kannattaa ehdottomasti sekoittaa esim. hiekkapitoista kukkamultaa tai peruslannoitettua kasvuturvetta, mahd. kevytsoralla kuohkeutettuna. Mustamulta on yleensä chilille aika myrkkyä, vaikka joskus poikkeuksiakin kuulee...  Hiekan sekoittaminen käy mainiosti, mutta suosittelen myös koko multaseoksen "laihentamista" jollain vähemmän tujulla multa/turpeella. Lisäähän saa lannoitusta aina!

Kukinta voi hyvin näistä operaatioista keskeytyä, mutta liekö tuolla väliä - koska kesä on vasta edessä, ja nuo ehtivät vielä hienosti kukkia uudestaan! :)

Kanto

Lisään nyt tähän vielä, että kärsivätkö pienet nuput jos nyt siirrän taimen isompaan ruukkuuun chili on joku ruokakaupan red pepper.

TheBigX

Kyllä nuput varmasti kestää, mutta sitä tuskin kannattaa kukittaa heti siirron jälkeen. Eli voisit nyppiä ne pois ennen siirtoa, jotta juuret kasvaisivat nopeammin uuteen maa-ainekseen. Kyllä se sitten taas pian ryhtyy kukkimaan.

Jarmo

Pari chili ruukua ja pönttö.

Chili-Hixu

Minun chilit on aikas pienissä ruukuissa, mutta käytiin tarjoustalossa ja tuli ostettua 2kpl halkasijaltaan 30cm ruukkuja, pohjareiillä. 4€/kpl
laitan joskus kesällä. Ulos en niitä voi varmaan viedä, kun mökkeiltyä tulee viikon eriä, taitaisivat kuivua siinä välillä ulkona, varmaan sisälläkin nääntyy. Nyt ne on 10cm kipoissa ja kukkii ja hetelmää tulee. Mullan vaihdossa ei kukinta häiriintynyt yhtään, vaikka kaikkien latvat hankasivat maahan kun kippoo vaihdoin.Niin ja kaikki isoimmat kukki silloin, jopa 1m battacum, joka oli nupussa silloin.(ennen oli 8cm kipossa) Nagasta putosi 3kukkaa, mutta eipä se haitannut.

TunturiTiger

Itte oon tupannu laittaan noi isommiks kasvavat tsilit 10l änpäreihin joista on pohjat menny rikki tai oon itte puhkonu vähä sitä. Pelitti viime suvena, joten toivottavasti sama konsti pätee vielä tälläkin kaudella.. Vai onko se niin lääst siison juttu jo?

Filago

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - toukokuu 08, 2010, 23:18:04 ip
Itte oon tupannu laittaan noi isommiks kasvavat tsilit 10l änpäreihin joista on pohjat menny rikki tai oon itte puhkonu vähä sitä. Pelitti viime suvena, joten toivottavasti sama konsti pätee vielä tälläkin kaudella.. Vai onko se niin lääst siison juttu jo?

Mä käytän kanssa sankoja, mutta ilman pohjareikää. Pohjalle muutama sentti kevytsoraa, siihen n ämpärin korkunen vesiletkusta leikattu pätkä. Sekaan multaa ja kasvi. Kastellaan suppilon avulla vesiletkun kautta pohjalle litra tai silleen aina, kun alkaa olla keventynyt kilon ;). Pelittänyt ihan ok, helppo siirrellä, ja ei pissi alleen. Noita syksyllä purkaessa huomannut, että juuristo on asettunut kauttaaltaan sankoon, myös pohjasoraan, vaikka ne siellä vedessä makaavatkin, eikä mitään hapetustakaan ole tarjolla. Tottakai siitä tiiviistä juuripaakusta voi päätellä, että isompikin astia ois ihan hyvä, varmaan tulis samanlainen juurisumppu vielä monta kertaa isommassakin. Mutta sangot on painoltaan helppoja juoksuttaa ympäri tonttia jos haluaa. Ja sangot on kaupassa halvempia ku hienot isot ruukut, muistaakseni alle euron kappale oli viime vuoden väriset viimeksi. Että varmaan ei niin väliä kasvattaako pohjareiällä vai ilman, ja koko riittää kohtuullisesti.

Filago

ps. sanko = ämpäri ;)

psyphish

Hitto kun tuli ostettua 4l saviruukkuja ja nyt huomasin että ihmisillä on täällä 20l astioita. Minkäköhän kokoisia kasveja noissa 4l ruukuissa mahtuu kasvattelemaan.. Satoonhan tuo koko kai eniten vaikuttaa?

davve

Mustamulta on myrkkyä??!!??

Jotain sitä aina oppii... Kalat69 toimitti erittäin hienot 7Pod, Fatalii yms kasveja minulle maaliskuussa. Kun en näitä mullan "myrkyllisyys" asioita aiemmin ollut kuullut mistään, niin käytin ihan Biolanin Mustaamultaa. Sellaisenaan.

Tulos:

7Pod (2kpl) on 50cm korkeita riukuja, yhteensa 15 kpl jopa 5cm mittaisia ISOJA podeja.
Fatalii (2 kpl) on samankokoisia riukuja, yhteensä 10 kpl Isoja (kapeita?) podeja
Viimevuotiset habanerot tekee hirmumäärän podia... Mustassamullassa! Nuppuja ja kukkia puskee joka lehden vierestä... Vettä juo kuin pieni kameli...

Muitakin lajikkeita on, ja kaikki ovat saaneet suurimman osan Mustaamultaa. Vanhoissa ruukuissa on viime kesän savimaata seassa, mutta se on kait vähemmistössä jo.

Nyt en oikein aloittelija tiedä mitä uskoa... ?

Rankkapanda

Itsellä ei mustassa mullassa kasvanut sitten kirveelläkään. Pikkuhiljaa kuolivat taimi toisensa perään. Saattaa olla sitten melkoisia eroja mustassa mullassa, jos sinulla noin hyvin kasvaa.

Maz

LainausMustamulta on myrkkyä??!!??

Jotain sitä aina oppii... Kalat69 toimitti erittäin hienot 7Pod, Fatalii yms kasveja minulle maaliskuussa. Kun en näitä mullan "myrkyllisyys" asioita aiemmin ollut kuullut mistään, niin käytin ihan Biolanin Mustaamultaa. Sellaisenaan.

Tulos:

7Pod (2kpl) on 50cm korkeita riukuja, yhteensa 15 kpl jopa 5cm mittaisia ISOJA podeja.
Fatalii (2 kpl) on samankokoisia riukuja, yhteensä 10 kpl Isoja (kapeita?) podeja
Viimevuotiset habanerot tekee hirmumäärän podia... Mustassamullassa! Nuppuja ja kukkia puskee joka lehden vierestä... Vettä juo kuin pieni kameli...

Muitakin lajikkeita on, ja kaikki ovat saaneet suurimman osan Mustaamultaa. Vanhoissa ruukuissa on viime kesän savimaata seassa, mutta se on kait vähemmistössä jo.

Nyt en oikein aloittelija tiedä mitä uskoa... ?

Mitä sitä ihmettelemään jos homma toimii!? Täälläkin chilit kasvaa hyvin Mustassasurmassa, asiaan voi tietysti vaikuttaa että on pienet ruukut 3.5l ja taimenet siirretty niihin jo pienenä, lisäksi olen lannoitteena käyttänyt pelkästään biobizz bloomia. Olisikohan käynyt niin että chilit ovat jo kasvuvaiheessa käyttänyt "ylimääräisen" typen?

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: psyphish - toukokuu 11, 2010, 12:41:58 ip
Hitto kun tuli ostettua 4l saviruukkuja ja nyt huomasin että ihmisillä on täällä 20l astioita. Minkäköhän kokoisia kasveja noissa 4l ruukuissa mahtuu kasvattelemaan.. Satoonhan tuo koko kai eniten vaikuttaa?

Itsellä tuli viime kesänä kasvihuoneesta chinenseillä ja baccatumeilla 20-50 hedelmää per kasvi noin 4 litran muoviruukuissa. Pubescensit tekivät 2-3 hedelmää.

psyphish

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - toukokuu 11, 2010, 13:26:41 ip
Itsellä tuli viime kesänä kasvihuoneesta chinenseillä ja baccatumeilla 20-50 hedelmää per kasvi noin 4 litran muoviruukuissa. Pubescensit tekivät 2-3 hedelmää.

Tuo vaikuttaa jo ihan sopivalta määrältä kyllä omiin tarkoituksiin, pubescenseja mulla ei olekkaan. Eipä noita 10l ämpäreitä olis nurkkiin kauheasti mahtunutkaan.

Chili-Hixu

Lainaus käyttäjältä: davve - toukokuu 11, 2010, 12:53:24 ip
Mustamulta on myrkkyä??!!??

Kannattaa lukea vielä se seuraava vastaus jossa sanotaa, että jotkin lajit voivat kasvaa mustassa mullassa.
Vähän onnestakin se juttu on kiinni.

Larski

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - toukokuu 11, 2010, 13:26:41 ip

Nuo pubescensit on siis vissiin erityisen kranttuja juuritilan suhteen..? Mulla on hommattuna kasveille 2-4l kippoja ja hyper ja turbo pubea on 3 litrasissa kipoissa, jotenka ilmeisesti kannattais vielä vaihtaa isompiin, vai?

Yleisesti tuosta ruukun koosta vielä. Mä tumpeloin viime kesän kasvatit aivan liian pienillä ruukuilla. Koko kesän annoin kasvien kasvaa litrasissa kipoissa joissa ei ollu multaakaan aivan piripintaan. Omaan tarpeeseen satoa tuli muutamastakymmenestä kasvista vallan riittävästi, mutta ilmeisesti aika paljo enemmänki olis voinu tulla.