tammikuu 09, 2025, 22:31:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

raakileiden kiinnipysyminen

Aloittaja Miu, elokuu 25, 2003, 14:54:02 ip

« edellinen - seuraava »

Miu

No, tulipa huono otsikko...väsyttää niin, ettei aivot toimi  :laugh:

Pitkä sotani kirvoja vastaan Jalapenoissani näyttää voittoisalta! Niin ja joku voi sanoa "Pitkä ja pitkä...?!?!" (hankin ne elokuussa), mutta kun olen niin tavattoman kärsimätön. Kuitenkin...
Tänä aamuna etsin sitten Jalapenoistani raakileita ja hiphurraa sellainen löytyi---ja sitten se olikin irtonaisena kädessäni! Surkujen surku. Ei muiden chilieni raakileet ole niin löyhästi kiinni. Pettymys oli valtaisa.
Onko tällainen jotenkin tyypillistä, että joissain chileissä raakileet ovat hatarammin kiinni? Vai voiko olla kyse jostain muusta?
Joissakin chileissä kukan lakastuttua koko raakile (hyvin pieni alku) ja sen varsi muuttuvat keltaisiksi ja tippuvat pois. Onko tämä yleinen ilmiö? Onko se normaalia vai voiko tilanteeseen vaikuttaa?
Kiitos kaikille, jotka osaavat auttaa, ja pahoittelen, jos väsynyt tekstini on "epäluettavaa".

Aji Inferno

Ei tuo ole sen paremmin yleinen/normaali kuin epänormaalikaan ilmiö... 8 vuoden chiliseikkailuni aikana olen aina välillä törmännyt tuohon, ei usein, mutta silloin tällöin. Toisinaan kyseessä on epänormaali/sairas chiliyksilö joka vain tuottaa outoa tuotosta. Joskus kyseessä on olosuhteista (lämpö, lannoitus, valo, kastelu, kaikki...) johtuva tilanne. Liian vähäinen kastelu ainakin saa hedelmien ennenaikaisen tipahtelun/pilaantumisen toisinaan aikaan. Veikkaan että muitakin, hyvinkin mutkikkaita, syitä löytyy.

Oma "lääkkeeni" on hyvin yksinkertainen. Kun käyttää normaalia hiekkapitoista kukkamultaa ja varmistaa chileilleen valonsaannin tavalla tai toisella, ja kastelee kasvuaikaan runsaasti, hommat yleensä sujuvat mallikkaasti. Jos ei, niin aina voi yrittää uudelleen! Nimimerkki: ekoina 2-3 vuotena kaikki meni täysin päin seiniä... ;)

Miu

Miu-keltanokka se täällä taas...

Juu, mikä lie ongelmana...heh...Toinpa kaikki chilit jo sisään (liian aikaisinko?)...sillä seurauksella, että kirva invaasio on valtava. Joka päivä saa kiikuttaa suihkuun. Myrkkyjä en halua käyttää. Pari Anaheimia taidan heittää roskiin...ovat niin onnettomia.
Cayenne pukkaa satoa koko ajan lisää (kirvoista huolimatta), mutta yksikään hedelmä ei ole vielä kypsynyt. Yhtä hedelmää lukuunottamatta olen malttamattomuuksissani syönyt kaikki hedelmät jo, raakoina, puoliraakoina ja kypsinä. Yksi chili menee vähintään päivässä (Super Red, Anaheim, Poblano...). Millainen Cayenne on raakana?
Minulla ei nyt kulutukseeni suinsurminkaan riitä omat tuotokset. Riittääkö jollakulla? Noh, kasveja minulla on aika vähän. Olen joutunut ostamaan kaupan chilejä.
Jaa, ja on sellainenkin seuraamus tullut chilien sisääntuomisesta, että olohuoneessa haisee koko ajan hiki. Tämän viehättävän tuoksun kotime sydämeen tuo ilmeisesti Jalapeno (tai sitten Cayenne, mutta epäilen Jalapenoa...ovat samassa parvekelaatikossa). Onko joku muu huomannut tällaista? Miehelläni alkaa hermo jo mennä asian kanssa. Minä taas autuaan flunssaisena en enää haista mitään  :D

Kapsaisiinille alkaa ilmeisesti elimistö tottumaan, koska popsin ongelmitta chilejä, jotka joillekin tutuilleni aiheuttavat naaman vääntämistä. Ihan kiva asia, ja monet chilit maistuukin paremmalta kun poltteesta on päästy eroon.
Lisäksi närästystä (joka ennen oli jatkuvasti vaivana) on nykyään vähemmän. Painokin on tosin tippunut 7 kiloa, mikä vaikuttanee asiaan, mutta ehkäpä myös chileihin totuttelu on auttanut kehoni karaistamisessa? En tiedä. Toivotaan niin.

Myykö joku satoaan? Olisin kiinnostunut maistamaan pieniäkin eriä minulle tuntemattomia chilejä.
Ai niin, kaupassa näkyi Hungarian Hot Wax-chilejä ja jossain nettisivuilla sanottiin, että ne maistuvat vahalle. Voiko tämä olla miellyttävä makuelämys? :) En ole uskaltanut kokeilla.

Sellaista porinaa tällä kertaa.

Fatalii

Kyllähän tuo oma sato omiin tarpeisiin riittää, näin syksyllä jopa saa aika kiirellä tuhota satoa ruokaan aivan mielettömiä määriä, jotain kertoo se että päivä alkaa aina leipäsetillä johon sisällytetään kourallinen baccatumeja... ;)
Noh, pääasia ettei tarvitse kaupan "chileihin" sortua... niin heikkoa kautta ei ole vielä ollut ja varastot eivät pääse ihan heti ehtymään :)

Enpä ihmettelisi yhtään jos chili auttaisi närästykseen, olipa joskus itselläkin havaittavissa närästystä vähän väliä... edellisestä närästyksestäkin taitaa olla jo vuosia, kuten myös edellisestä sairastumisesta (kopkop).
Kenties suurilla vitamiinipitoisuuksilla on osuutta asiaan, ennen kun oli tapana sairastella vähintään kerran vuodessa, usein useimminkin :)

Laihtuminen ei ole sinänsä ihmeellistä nimittäin chilit voimistavat aineenvaihduntaa melkoisesti.

Satoa en varsinaisesti myy mutta suurempia määriä kun siemeniä ottaa niin maistiaisia irtoaa kyllä kaupan päälle.

Pitääpä lähteä tästä odottelemaan josko se flunssa iskisi viimein! :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Miu

Älä hyvä mies flunssaa itsellesi toivo! Minä olin 100% varma, etten saa tänä syksynä tai keväänä yhtään flunssaa, mutta selvästikään tällä saralla omat illuusiot eivät auta laisinkaan.
Laihtuminen taas johtui voimakkaasta urheilusta: pitihän sitä omiin häihin laihtua. :)  Chilejä syön iltasella juuston kanssa, joten sitä kautta ei varmaan laihtumista tule...vaan maistuupi ainakin oikein hyvälle.

Edellinen viestini olikin aika epäselvä. Niin käy kun pulputtaa. Eli olen syönyt pois pois kaikki chilit paitsi Cayennet, jotka raakoina riippuvat emokasvissa. En ole uskaltautunut niitä raakana maistamaan. Suositteleeko tällaista kokemusta kukaan?
Bolivian Rainbowtkin ensimmäisiä hedelmiään kasvattavat, niitäkään en ole vielä maistanut.

Super Red (en tiedä vahvuusluokkaa) ei antanut juuri minkäänlaista polttavaa tuntemusta suuhun. Jokin ohimenevä kutina tuntui minimaalisen hetken.
Ensi kesäksi ehkä kaipaisin itselleni...no uusia kokemuksia ainakin. Ja oishan se kiva karaistakin itseään kapsaisiinin suhteen.

On se hurja, että jollakulla riittää sato omiin tarpeisiin! Minulla tuskin kesä on loppunut ja koko sato on historiaa... :(
Todellakin kurjaa joutua ostamaan chilejä kaupasta.Ja kun ne on aiiiina niiiitä samoja. heh. Vaan parempi sekin kuin ei mitään.
Kyllä kuulostaa sinun satosi kadehdittavilta! *huokaus* Kuinka paljon kasveja sinulla oikein on?

Fatalii

Niin...

Nuo makukysymykset ovat kuitenkin pääosin makuasioita.. :)
Itse en kauheemmin noista annuumeista välitä... joitakin poikkeuksiakin tosin löytyy, baccatumeista löytyvät ne suurimmat herkut, niin raakoina kuin kypsinäkin syötyinä.
Mutta maista niin selviää! :)

Kuulostaapa siltä että sun kannattaisi laittaa chinensejä kasvamaan jos kunnon poltetta kaipaat, tosin kyllä sitä löytyy muistakin suvuista kylliks ;)

Kasveja oli heinäkuun alussa kun laskentaa tein n.150 (ylikin!), tuosta määrä on aikamoisesti pienentynyt kun noita ylimääräisiä on tullut jaeltua kaikenkarvaisille(!) sukulaisille ja tuttaville...
Noista kuitenkin varsin suuriosa koe/siemenkasveja, eli pieneksijätettyjä "bonsai" kasveja jotka satoavat korkeintaan parinkymmenen palon verran.. niistä saa sitten siemenet kerättyä ja selvitettyä samalla että kannattaako laittaa ensi kerralla tulemaan.. :)
Tuota selvitystyötä olisi tarkoitus tehdä vielä jokunen vuosi suosikkien kasvattamisen ohessa ja sitten laittaa vähän suurempia satoja tekemään parhaiksi todetut lajikkeet.

Hmh, iskipä taas hirmuinen baccatum-himo, siispä leipiä väsäämään ->

;)

Miu

Juu, no annuumeja mulla on lähinnä sen takia, että muita ei taimikaupoista ole löytynyt. Ja olen niin kärsimätön, etten taida edes yrittää siemenistä kasvatusta...perennojen kanssa mulla on siemenkasvatuksesta kokemusta ja siitä viisastuneena...

Mielelläni minäkin baccatumeja maistaisin! Makunystyrät tuntuvat hyrisevän, kun ajattelen chiliherkkuja...
Mitään suuria poltekokemuksia en kaipaa, enkä mitään kamikaze-rocoto-meininkejä, joita Tyräkki tuolla rakkaudentunnustuksissa kuvailee. Juu ei minulle.

Ok, joo, ei mulla ole lähellekään 150 kasvia  :D  Onkohan edes kymmentä...taitaa juuri tulla kymmenen täyteen. Eivätkä nekään kurjat antaneet kunnolla satoa: pari säälittävää palkoa kussakin, mitä nyt tuo Cayenne tuossa riehuu, vaikka ei silläkään kovin paljoa päälle kymmentä palkoa ole.

Kummasti tässä tosiaan chilihimo iskee, kun asiasta juttelee. Minun on tyytyminen kaupasta ostettuihin chileihin, jotka olen kuivattanut. Vaan ihania nekin ovat aurajuuston kera :)  Että en minä ihan katkera ole, heh.

bellukka

Mikähän mun chilille tuli? Ensikskään en edes tiedä mikä se on!? Sain ystävättäreltäni keväällä ja katseltuani täällä kuvia, veikkaisin jonkin sortin chayennea. Toin chilini (4kpl) parvekkeelta sisälle noin viikko sitten ja yksi on aloittanut melkoisen lehtien&kukkien pudottelu kamppanjan, nyyh! Siinä on muutenkin vasta muutama pikkuruinen raakile, joten ei nyt niin hirveesti haittaa vaikka kuolisikin, mutta voisinkohan tehdä sille jotain? Muut ovat edelleen voimissaan ja tuottavat hedelmää paljonkin, ovat tosin aivan vihreitä vielä kaikki. Olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että ne kuolevat talvella (ei ole keinovaloja), joten mihinkähän aikaan kasvattaisin ensi keväänä uusia? Ystävättäreni oli idättänyt nämä maaliskuun alussa ja luulisin, että täytyy laittaa aiemmin, että saisi jo kesällä satoa? Pari chilin palkoa on tullut syötyä jo ja tulisia olivat ainakin näin aloittajan suuhun  :)
Olenkohan muuten oikeassa lajin suhteen? Sellainen metrin pituinen puska, valkeat kukat ja heteet ja hedelmät pitkiä, käyriä ja "muhkuraisia" eli näyttäisi lähinnä siltä, kun siemenet ei mahtuisi kunnolla sisään  :)
Ensi kevääksi olen hankkinut Habanero Orangen siemeniä ja sain kaupanpäälle jotain xmasChineseä(?), en ole kuullutkaan aiemmin. Millainen se on? Ja kuten jo kysyin, koska kannattaisi idättää (idätän myös näitä nykyisiä tuntemattomia). Luin jostain, että siemenet kuin siemenet pärjäävät parhaiten jääkaapissa, joten minulla on ne nyt yrttien siemenien kanssa pakasterasiassa silikonipussin kanssa (kosteutta sitomassa) jääkaapissa, onko täysin huuhaata vai ei? Vähän hassulta tuntuu, mutta kaikkenihan minä teen, jotta siemeneni voisivat hyvin!
Olen lukenut monesti täältä, että chilit täytyy leikata pituussuunnassa kahtia pakkaseen, muttei kukaan selitä että miksi? Kertokaa, please!

H-Bomb

"Miksi kasvi pudottaa kukkia ja lehtiä, kun se on tuotu parvekkeelta sisälle?"
-Tyypillinen reaktio, jossa kasvi joutuu "shokkiin" olosuhteiden muututtua liian nopeasti. Kuinka pahasti kasville käy, on täysin yksilö/lajikekohtaista ja riippuu paljon sisätilojen olosuhteista. Yleensä kasvi vain pudottaa vanhat lehtensä ja kasvattaa uudet.

"Milloin idättää lajikkeita kesää varten?"
-Yleensä ihmiset idättävät olosuhteista riippuen tammi-maaliskuussa. Hyvillä olosuhteilla voi idättää jopa jo joulukuussa tai nopeilla lajikkeilla jopa huhtikuussa. Sanoisin , että helmikuu olisi hyvää aikaa idättämiselle.

"Mikä lajikkeeni on?"
-Kyllä se cayennelta kuullostaa (niitäkin on muuten useita).

"Minkälainen on Xmas chinese?"
-Pieni, satoisa ja kaunis koristechili. Maku on tuoreena koristechilin kaltainen (eli ei hyvä), mutta jauheena se menee oikein hyvin. Kuvia löytyy netistä, mm. www.fatalii.net ja sieltä gallearia -> search -> hae sanalla xmas

"Missä säilyttää siemenet?"
-Kuivassa, pimeässä ja viileässä paikassa. Jääkaapissa en kyllä itse säilytä, mutta ehkä sekin käy. Itse säilytän ihan huoneenlämmössä, suojassa valolta ja kosteudelta pienissä paperitaskuissa

"Miksi chilit pitää halkaista pakkasta varten?"
-Tätä en ymmärrä itsekään. Minulla on sekä kokonaisina että halkaistuina. Halkaistuista on pääasiassa otettu siemenet pois ja siksi ne ovat halki. Ehkä siinä on se syy?
H-Bomb - The Fiery Finn
http://www.h-bomb.biz

Fatalii

Juu, tuo kukkien ja lehtien pudottelu sisään tuotaessa on aivan normaalia tässä vaiheessa vuotta sisään tuotaessa.. :)

Idätysajasta vielä, parempi liian aikaisin kuin liian myöhään, kasveja on parempi sitten hätätapauksessa vaikka leikellä jos eivät muuden mahdu sisälle lamppujen alle...

em. aiheista löytyy lisää hiukan vanhempia keskusteluja tämän forumin kasvatusosion alta...