tammikuu 09, 2025, 23:04:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mistä kivivillaa?

Aloittaja Tupakka, kesäkuu 01, 2006, 20:06:47 ip

« edellinen - seuraava »

Tupakka

Mistäs muualta kuin viherpeukusta saisi tuota kasvatukseen sopivaa kivivillaa?? Vai onko tuon viherpeukun villa se halvin ja paras vaihtoehto?

Niin ja kuinkas iso tuo on tuo "ISO KIVIVILLAKUUTIO" tuolla viherpeukussa? Kun ei ole kuvaa eikä mittoja tai määrää.
Joo.

Toivo

Mä olen käyttäny ihan sitä vuorivillaa mitä käytetään taloja raknetaessa eikä ole kovin kallista.

TheBigX

Iso kivivillakuutio on joku 10x10 cm suunnilleen.

Gekko

Kuutiot ovat ihan todellakin aivan sitä samaa villaa kuin mitä rakennuksiin käytetään. Olin 90-luvun alun lama-aikoihin valmistamassa noita kuutioita jonkin aikaa jopa työkseni kolmessa vuorossa Parocilla. Eli rautakaupasta säkki villaa, sahataan halutun kokoisiksi palasiksi ja tökätään reikä keskelle. Kuution koon voi määrittää käyttötarkoituksen mukaan.

Ja taas säästyy pitkä penni...
Solanaceae et vitae

Jore

Lainaus käyttäjältä: "Gekko"Kuutiot ovat ihan todellakin aivan sitä samaa villaa kuin mitä rakennuksiin käytetään.

Mutta älkää käyttäkö lasivillaa, alkaa haisemaan kusi parissa päivässä. :?
Ai mullako kokemusta?   :)
Jalapeno = Pelaan jo

Janne

Lainaus käyttäjältä: "Gekko"Eli rautakaupasta säkki villaa, sahataan halutun kokoisiksi palasiksi ja tökätään reikä keskelle. Kuution koon voi määrittää käyttötarkoituksen mukaan.

Hyvä tietää. Tosin 10e / 150 kpl minikokoisia on minusta ihan kohtuullinen hinta kun saa valmiiksi kätevän kokoisia paloja muovialustalla, mutta isompia varten täytyy kyllä säkki kivivillaa hakea.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

tso

Samoin, tavallista Parocin punaista täällä käytetään.

Sitä kannattaa sitten liottaa huolellisesti ja puristella ilma pois kunnolla veden alla ennen siementen laittoa.

Eivät vaan taida myydä rautakaupassa sitä paalia pienemmissä erissä, eli joudut kyselemään tutuilta jos on sattunut jäämään esimerkiksi rakennukselle ylimääräistä kodin valmistuttua.

Minulle jäi pari paalia lojumaan ja menekki vesiviljelyssä on kyllä aika hidasta... Myyn kyllä pois jos mansen suunnalla on tarvetta.

OT: idätyksessä olen tänä vuonna käyttänyt Bilteman autonpesusieniä (ilman saippuaa). Jotenkin on perstuntuma, että itämisprosentti on parempi verrattuna kivivillaan. Vertaileva tutkimus tosin vielä puuttuu.. työkiireet ne haittaa.

himpinen

viherpeukussa mulle sanottiin, et toi rakennusvilla on vettähylkivää, toisin kun se kivivilla mitä ne myy... eli kannattaa ainakin kokeilla et miten se rakennusvilla käyttäytyy veden kans...

Nuthead

Eihan sen ole tarkoitus kastua muuta kun idätyksessä! Muutenhan ainoastaan juuret ovat vedessä!
-pähkinäpää-

Gekko

Lainaus käyttäjältä: "himpinen"viherpeukussa mulle sanottiin, et toi rakennusvilla on vettähylkivää, toisin kun se kivivilla mitä ne myy... eli kannattaa ainakin kokeilla et miten se rakennusvilla käyttäytyy veden kans...

Rakennusvuorivilloja on eri tyyppisiä. Yleensä ne imevät vettä jos niitä kunnolla liottaa, sen tietävät kaikki sen kanssa tekemisissä olleet. Saattaa olla, että tuo Peukun kuutioiden villan rakenne on sellainen, että vesi imeytyy niihin helpommin. Täytyisi testata. En kuitenkaan usko tämän olevan ongelma idätyksessä tai kasvatuksessa.

En muista minkä valmistajan villaa nuo peukun kuutiot ovat, mutta suomalaiset kuutiot, joita valmistettiin 90-luvun ensimmäisinä vuosina, tehtiin suoraan jostain rakennuspuolen villasta, tarkempia tuotetietoja en valitettavasti muista. Sellaista napakasti puristettua tavaraahan se taisi olla, ehkä kourueristettä, mutta kyllä sitä kaupoista sai. Ovathan nuo tainneet jo muuttuakin, tuosta kun on jo 15 vuotta.

En kylläkään niitä silloin testaillut enkä tiedä kasvoiko niissä mikään.  :wink:
Solanaceae et vitae

Janne

Lainaus käyttäjältä: "TSO"

Minulle jäi pari paalia lojumaan ja menekki vesiviljelyssä on kyllä aika hidasta... Myyn kyllä pois jos mansen suunnalla on tarvetta.

Mitäs maksais paali ja  missä päin Lempäälää asut? Me pidetään majaa tässä Kuljun Kartanon takana...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

tso

Asun Sääksjärvellä, eli parin kilometrin päässä teiltä.

Nyt viikon verran reissussa, palaillaan vaikka viikon päästä lauantaina. Heitä privana puhelinnumero niin soittelen.

Toivo

Kannatais olla kivivilla tehas tuossa 7 km päässä. En kyllä oo siitä mitään koskaa ostanu.

Gekko

Lainaus käyttäjältä: "toivo"Kannatais olla kivivilla tehas tuossa 7 km päässä. En kyllä oo siitä mitään koskaa ostanu.

No siellä justiinsa olin hommissa :)
Eivätpä ne sieltä suoraan mitään ulos myy. Suhteilla voi sitten saada jotain jäännöspaloja ilmatteeksikin.
Solanaceae et vitae

cornell

Onko se siis ruraalia legendaa, että eristyskivivillaan pistetäis jotain fungisideja homeen estämiseksi?
¨käynks mä usein täällä?¨

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "cornell"Onko se siis ruraalia legendaa, että eristyskivivillaan pistetäis jotain fungisideja homeen estämiseksi?

Veikkaisin, että on. Homesienet tarvitsevat jotakin orgaanista hajotettavaa kasvaakseen. Kivivilla on tehty nimensä mukaan kivestä. Itsessään siinä ei mikään kasva.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "TheBigX"Iso kivivillakuutio on joku 10x10 cm suunnilleen.

NO VOI HELEVETTI MITÄ RIISTOA.

10x10 cm kuutio maksaa (lähes) euron. Samaa kamaa saa varmaan jostain rautakaupasta eurolla kymmenkertaisen määrän.

No kuinka pieniä ne kaksi muuta kokoa peukussa sitten ovat. Varmaan 5x5 ja 2x2... hohhoijaa. ON KALLIS KAUPPA.
Joo.

TheBigX

Joku 6x6 ja 2x2 sanoisin.   :D

Outi

Siis onko tämä rakennuksilla käytettävä vuorivilla sitten kivivillaa kun olen myös lasivillasta kuullut puhuttavan?

Sitten toinen kysymys: olen jonkun ajan päästä vaihtamassa siliäni turpeesta vesipönttöön ja nyt kiinnostaakin, että miten sijoitan kasvin ja villan ruukkuun. Koska kasvillahan on jo juuret olemassa? En varmaan voi "tökätä" sitä siihen villaan kun juuret jäisi puristuksiin?!? Leikkaanko villan pikkupaloiksi ja asettelen kasvin juurineen villan avulla siihen reikäruukkuun pystyyn, vai mitä?

Ensimmäinen hydrokokeilu alkaa.  :wink:  Niin ja kasvi on nyt n.30cm pitkä. Yrittää työntää nuppua ja sitä mukaa kun napsin niitä pois, niitä tulee koko ajan lisää. Kuinka paljon niitä voi odottaa tulevaksi? Nytkin jotain 50 niitä tulossa. Ja arvatkaapas millä olen lannoittanut?  :oops: No kekkilän kukkaravinteella... Tarkoitukseen sopivammat lannoitteet ovat jo postissa tulossa.

Sauli Särkkä

Se kivivilla ei missään nimessä ole absoluuttisen pakko olla. Itsellä tällä hetkellä kahdessa purkissa villaa, muut suoraan sorassa. Eiku siivoat sen risun juuret kunnolla ja törkkäät purkkiin siten, että juuret tulevat ainakin muutaman sentin verran purkista ulos. Soraa purkki täyteen ja valmista tuli! :)

Ai niin, lasivilla on eri asia kuin kivivilla.

-Sale
Sauli Särkkä