tammikuu 08, 2025, 21:59:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Helppo "ikkunalautachili"

Aloittaja nahkiainen, kesäkuu 03, 2006, 10:36:45 ap

« edellinen - seuraava »

nahkiainen

Mikähän noista useista lajikkeista kasvaisi mukavasti ikkunalaudalla?
Tuttavani joskus kasvatteli ikkunalaudallaan pientä chiliä jota ei paljon
tarvinnut hoitaa... Ajattelin jos löytäisin tälläisen lajikkeen, voisin aloitella chilin kasvattamisharrastusta pienellä panostuksella, ja tarvittaessa jatkaa
isompiin satoihin jne... :roll:

Sauli Särkkä

Apachesta on kokemuksia helppona lajikkeena.

-Sale
Sauli Särkkä

Toivo

Mulla on birds eye baby kasvanut hyvin ikkunalaudalla.

tso

Salen kanssa samaa mieltä. Apache on hyvä aloittelijalle.

- helppo kasvattaa
- kohtuu varma
- ei liian iso
- tiheäkasvuinen
- paljon kukkia
- tuottoisa
- kivasti potkua chileissä
- varma itämään

lisäksi apassista saa hyvää jauhetta kuivattuna, joten varsin mainio rehu.

Juho

Toinen vaihtoehto voisi olla Lemon Drop, varjopuolena noihin vaatimuksiin iso koko.

Aji Inferno

Kaikkein helpoimmat chilit eivät useinkaan ole niitä meidän ilmastossamme tavallisimpia... Saati helpoimpia!

Tällä pallonpuoliskolla erittäin harvinainen, chilin yhtä erilaista Etelä-Amerikan sukuhaaraa edustava "Lemon Drop" (capsicum baccatum) on aivan loistava kasvi. Useimmista baccatum-chileistä poiketen, se ei ole jättiläismäinen - ja mitä makuun ja potkuun tulee, se on lähes lyömätön...

Käypä kysäisemässä vaikka www.fatalii.net:ssä tarjous todellisista huippuchileistä suomen oloihin. Täällä Infernossa löytyy varmasti vaihtoehtoja makuusi - tule vaikka Vaasan chilitapaamiseemme! :-)

nahkiainen

ohhoh!
ISO kiitos teille kaikille vastanneille.
taidankin tilata noita kaikkia ja kokeilla niitä
vuoron perään :D

Sauli Särkkä

Lainaus käyttäjältä: "nahkiainen"taidankin tilata noita kaikkia ja kokeilla niitä
vuoron perään :D

..tai sitten jokaista yhtä aikaa ;)

-Sale
Sauli Särkkä

goblin81

^vähän niinkuin minä piti vaan "paria kokeilla" 11 eri lajiketta kasvamassa.. :lol:

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "goblin81"^vähän niinkuin minä piti vaan "paria kokeilla" 11 eri lajiketta kasvamassa.. :lol:

Sehän se hauskin tapa onkin..! :-)

Ona P

Kaikki alkanu kasvaa... Ostin kaupasta chili mixin ja laitoin muutamat siemenet purkkiin. ja ku olin heittämässä parinviikon jälkeen multia pois ni jokases iti. annan kasvaa en tiedä mit tulee... Mul on yks ainoa kasvi jolle olen lojaali ja sen kanssa käydään takapihal istumas. Vaikka revin siltä just nuput pois ei se ole vihanenn ja jos mä nukun on hällä tukiverkko muutenkin
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

Ona P

Mielelläni itse aloittaisi vain yhdestä ja istuttaisin useisiin ruukkuihin. Lemon Drop on juuri se mitä haluaisin. Käsittääkseni monipuolinen. menee raakana, jauheena, kaikkena...

ja raakana tarkotan ruuan seassa...

pittee kattoo miten nää muut nyt kasvaa ja sit ehkä keskittyä pariin lajikkeeseen.
pera la cosa que me gusta mas es panochita....

Kanto

Tuo keltainen Golden cayanne on muuten aika helppo lajike eikä kasva mitenkään älyttömän isoksi eli sopii ikkunalaudalle :D

Jore

Lainaus käyttäjältä: "Kanto"Tuo keltainen Golden cayanne on muuten aika helppo lajike eikä kasva mitenkään älyttömän isoksi eli sopii ikkunalaudalle :D

Ja mukavan tulinenkin...

Favorit Orange (annuum)on myös yksi hyvä vaihtoehto. Korkeutta noin 20 senttiä, satoisa ja potkuakin löytyy...
Jalapeno = Pelaan jo

annesurfs

Moi,

onko megatyhmä kysymys  :oops: , voipi olla:

Löysin Bolovian Rainbown siemeniä, en ollut huomannut laittaa itämään kun laitoin muut chilit huhtikuussa.

Tuleeko mitään, jos laitan nyt??

Vai olisko parempi kevätpuolella?

Aattelin ihan ikkunalaudalle....

Anne

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: "annesurfs"Moi,

onko megatyhmä kysymys  :oops: , voipi olla:

Löysin Bolovian Rainbown siemeniä, en ollut huomannut laittaa itämään kun laitoin muut chilit huhtikuussa.

Tuleeko mitään, jos laitan nyt??

Vai olisko parempi kevätpuolella?

Aattelin ihan ikkunalaudalle....

Anne

ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia..
tavallaan on aika myöhäistä mutta toisaalta olet todella ajoissa asialla. jos vain jotenkin pystyt turvaamaan valonsaannin(edes jotenkuten)talvella, ja nypit mahdolliset nuput pois(ei tietenkään pakollista)niin kesällä kasvi on hyvärunkoinen ja tarpeeksi tukeva kunnolliseen kukittamiseen. itse laitoin kanssa juuri bossea ja aji cristalia itämään, ja todennäköisesti tulen laittamaan vielä lisää lajikkeita. :D
Meillä määrää Nainen!

annesurfs

Näinhän siinä kävi, että ne oli pakko kylvää ihan älyttömään aikaan.

Ei voinut mitään! Pakko!

Äitikin haluaa semmoisen, siinä oli hyvä tekosyy ruveta kasvattaa nyt heti....

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "annesurfs"Näinhän siinä kävi, että ne oli pakko kylvää ihan älyttömään aikaan.

Ei voinut mitään! Pakko!

Äitikin haluaa semmoisen, siinä oli hyvä tekosyy ruveta kasvattaa nyt heti....

Ei tuo haittaa... Tropiikissakin moni laji kukkii milloin lystää. ;) Tarviit vain nyt talveksi kelvollisen loisteputki tms. valaisimen noille pienokaisillesi...

annesurfs

Jee, kaksi Bolivian Rainbowta itänyt!

Varmaan millin korkuiset hennot niskalenksut näkyvissä.

Olen käynyt joka päivä ainakin kaksi kertaa katsomassa, näkyykö jo mitään.  Kärsimätön?  Minäkö??

Ihan into piukassa.  
:D
Tarvisi varmaan jossain vaiheessa hommata joku juttu, minkä päällä niitä voi idättää, tulee kait aika kalliiksi kun laitan lattialämmön kylppärissä ja kodinhoitohuoneessa 30 asteeseen, ja kumminkin meillä on ikkuna auki yötä päivää, että kissalaiset saavat (verkon takaa) ihailla maisemia + myyriä öisinkin.

Sahkolaite

MInäkin pistin kaikki multachilit itämään jo viikkoja sitten, heti kun vanhat oli lopetettu.. Katsotaan millaisia hernekeppejä tulee kun valo alkaa olla tiukalla..

Vesiviljelylaitteisiin laitankin vasta joulun alla kasvamaan, ettei hirveästi tarvitse lisävaloja pitää päällä..
Puutarhurin multaiset kädet.