tammikuu 09, 2025, 12:10:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilini valkoinen?

Aloittaja harrastelija, kesäkuu 12, 2006, 00:05:16 ap

« edellinen - seuraava »

harrastelija

Miksi ihmeessä chilini on muuttumassa valkoiseksi? Siis lehdet muuttuvat. Uudet lehdet jotka chiliin ovat kasvamassa sekä pari vanhaa ovat muuttuneet lähes kokonaan aivan valkoisiksi. Onko chilini kasvanut liian nopeasti, saanut liikaa aurinkoa, saanut liian vähän ravinteita vai mistä kummasta on kyse? Sama koskee paprikoita. Chilit ovat kyllä nyt lämpimimmillä ilmoilla olleet suorassa auringonpaahteessa päivät ja yöt sitten sisällä. Joko chilejä uskaltaisi jättää öiksi ulos vai paleltuvatko? Mikä olisi sopiva lämpötila jotteivat kärsisi ulkona yöpymisestä.

Ja sitten toinen kysymys: Chilini kasvavat mullassa ja olen antanut niille tilaamaani muistaakseni Flora tripackin ravinteita jotka on tarkoitettu vesiviljelyyn. Mikä olisi hyvä annostus tuota multakasvatukseen? olen laittanut ensin 4-6ml per 10litraa kaikkia kolmea ravinnetta ja sitten laimentanut sen yleensä vielä kastellessani suhteella puolet vettä ja puolet ravinneliuosta, onkohan hyvä?

Rolle R

Suorassa auringon valossa tottumattomien kasvien lehdet palavat ja muuttuvat valkoisiksi. Sisällä kasvatettuja ja pieniä taimia pitää kuulemma totutella aurinkoon peittämällä ne hallaharsolla alkuun. Ensimmäinsen viikon kannattaa pitää harsoa tuplana, seuraavilla viikoilla voi harsoa vähitellen vähentää, eikä yhden harson pitäminen pysyvästi kasvin päällä kuulemma haittaa.

Tripackin ohjeet kannattaa laimentaa vesiviljelyyn puoliksi ja multa käytössä vielä kerran puoliksi. Käyttämäsi suhde on varmaan ihan ok (mutua), mutta ei tuota joka kastelukerralla kannata käyttää, ei ehkä edes joka toisella. Lisäksi multa/turve sisältää luultavasti tarpeeksi ravinteita aika kauan. Olethan myös varovainen typen lisäämisen kanssa, liika typpi pilaa helposti kukituksen tiputtamalla kukat.

Rolle

harrastelija

Nuo ovat kyllä olleet ulkona jo 1,5-2kk aina aurinkoisina päivinä päivällä. Eli voisiko tuo palaminen johtua edelleen auringosta? Tosin nyt vasta lähipäivien aikana on aurinko paistanut erittäin polttavasti ja kuumasti, mutta silti tuo selitys hieman oudoksuttaisi. No jospa huomenna rakentaisi tuon Lidlistä ostetun naurettavan kasvihuoneen niin ei ainakaan suora auringonvalo pääsisi niin porottamaan noihin.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "harrastelija"Nuo ovat kyllä olleet ulkona jo 1,5-2kk aina aurinkoisina päivinä päivällä. Eli voisiko tuo palaminen johtua edelleen auringosta? Tosin nyt vasta lähipäivien aikana on aurinko paistanut erittäin polttavasti ja kuumasti, mutta silti tuo selitys hieman oudoksuttaisi. No jospa huomenna rakentaisi tuon Lidlistä ostetun naurettavan kasvihuoneen niin ei ainakaan suora auringonvalo pääsisi niin porottamaan noihin.

Minulla on lidlin kasvari, eikä toivoakaan palamisongelman poistumisesta. Joten harsoa suosittelen. Itsekin käytän, ja silti tuntuvat habani palavan.
Joo.

the m

Kertokaahan viisaimmat mistä tuollaista sopivaa harsoa myydään? Kangaskaupassa vai?  :D

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "the m"Kertokaahan viisaimmat mistä tuollaista sopivaa harsoa myydään? Kangaskaupassa vai?  :D

En ollut itse mukana kun vanhemmat sukupolvet kävivät minulle hakemassa, mutta muistaakseni taisivat plantagenista ostaa sitä.

Eli sinne vaan.

Ja jos et pääkaupunkiseudulla tai lähistöllä asu niin kannattaa varmaan kysellä jostain suuremmista kukka-/puutarhatarvikekaupoista.
Joo.

Janne

Lainaus käyttäjältä: "the m"Kertokaahan viisaimmat mistä tuollaista sopivaa harsoa myydään? Kangaskaupassa vai?  :D

Puutarhaliikkeissä, rautakaupoissa, "romukaupoissa" tyyliin Löytötavaratalo, Hong Kong, Minimani jne.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Sauli Särkkä

Omani kipaisin (vieläkin käyttämättömänä) Ojan Raudasta (K-Rauta?) Kempeleestä.

-Sale
Sauli Särkkä